Háy János zsebkendőre írta, majd elégette kamaszkori verseit

Háy János zsebkendőre írta, majd elégette kamaszkori verseit

Petőfi, a kötelező olvasmányok és az elégetett kamaszkori versek is szóba kerültek a Margó FAKT-on, ahol Háy János volt a vendég. A beszélgetést most bárki visszahallgathatja, mi a legérdekesebb megállapításokat pontokba szedtük.

Nyitókép: Posztós János/Margó

ro | 2021. november 12. |
  • A kortárs azt jelenti, hogy élek még – hozta kontextusba a fogalmat középiskolás közönsége előtt Háy János, majd Valuska László kérdésére elmondta, hogy annak idején rosszul hatott rá a középiskola, igaz, szerinte ma már nincsenek olyan középiskolák, mint akkor voltak.
  • A középiskola első osztályában az Antigoné volt a kötelező olvasmány, azóta utálja a görög drámákat, mert „egy rohadt szót” nem értett belőle.
  • Folyamatos vitában állt az oktatási rendszerrel, nem értette, miért kellene áhítattal olvasni az iskolai tananyagot, és miért nem szabad kritikusan hozzáállni. Addig feszült ez a húr, hogy megbukott magyarból, ez pedig kihatott a későbbiekre, hiszen így pontok híján nem mehetett például magyar szakra.
  • Kamaszként kérkedett az olvasással. Ma már ezt kamaszkori sznobizmusnak tartja, akkor viszont azt akarta, hogy mindenki lássa, „milyen rohadt művelt gyerek”. Állandóan olvasott, de húszéves korában rájött, hogy ezekre a könyvekre egyáltalán nem is emlékszik – csak azokra, amiket később újraolvasott.
  • Szerinte azok a jó könyvek, amik generálják a gondolkodást és a vitát, példának pedig a Mester és Margaritát hozta fel, ami „nagyon megmozgatja az ember agyát”.
  • Ebből az időszakból „a költészet táján voltak maradandó élményei”, Tandori és Petri lírája hatott rá nagyban.
  • Tízévesen kezdett el írni, negyedikben a tanítónőjére akart nagy benyomást tenni, aki az órán Tatay Sándor Kinizsi Pál című könyvéről beszélt áhítattal, holott személyesen nem is volt jelen az író, mire Háy gyerekként arra jutott, hogy ez biztosan a Kinizsi miatt van – a cél tehát az volt, hogy írjon egy könyvet.
  • A regényhez fiatalnak érezte magát, ezért verseket kezdett el írni, amihez az alapanyagot a templomban hallott énekek és Petőfi versei adták. Háy szerint a gyerekek komoly dolgokról írnak verseket, halálról, szerelemről, olyan dolgokról, amiket még nem éltek meg, ő ráadásul még meg is tűzdelte a verseit olyan szavakkal, hogy ily, oly, mily. A várt hatás elmaradt, de nagyjából ettől fogva ír.
  • Akkor jött rá arra is, hogy őszintén kell írni, ez az alapja mindennek. Mindezt úgy gondolta megvalósítani, hogy „rácsorgatom a vérem a papírra”. Hosszú, érzelmes verseket kezdett íni, mindezt papírzsebkendőre. Amikor egy lány, aki tetszett neki, megkérte, hogy mutassa meg neki a verseit, rájött, ha megmutatja, akkor biztosan nem lesz a dologból semmi. Ezért aztán azt felelte, hogy már elégette őket, amit később meg is tett.
  • „Viszont rájöttem, mindegy én mit érzek, az a lényeg, hogy abba a szövegbe milyen érzelem van beletéve.” Szerinte az irodalom nem más, mint egy intim dialógus, amelyben a mű érzelmileg megszólítja olvasóját. A jó vershez el kell távolítania magától a szöveget, ugyanakkor mégis ő lesz az, aki tápláló anyagot ad neki – nagy változás volt, amikor erre rájött.
  • Szóba került a néhány éve nagy vitákat kiváltó Kik vagytok ti? című irodalomtörténeti kötete is. Néhány barátja szerint Háy így állt bosszút az iskolai bukás miatt, ő viszont szerzőként arra törekedett, hogy minél közelebb vigye az olvasóhoz a szöveget.
  • Szerinte a magyar irodalmi kánon kijelöli, kik a fontos szereplők, de ezáltal rögtön áhítattal tekintünk ezekre a szövegekre, amelyek így nem tudnak megszólítani, hiszen az olvasó rögtön tananyagként kezdi kezelni őket, holott alapvetően mind elevenséget akarunk az irodalomtól.
  • Ha ő írná a tantervet, szabad kezet adna a tanároknak, hogy az adott osztályok szerint választhassák ki a kötelezőket. A Kik vagytok ti? mindemellett arra is kapacitál, hogy kritikusan foglalkozzunk ezekkel a szövegekkel.
  • Petőfi Sándort fantasztikusnak tartja, holott sokan azt vetették a szemére, hogy a könyvben nyeglén bánik vele. Megemlítette, hogy azt a nyelvet beszéljük a mai napig, amit Petőfi akkor létrehozott, költészete pedig egyben felnövekedéstörténet is.
  • Ezek után felolvasott a Szavalóversenyből, amelyet Kocsis Gergely főszereplésével, Tárnoki Márk rendezésében vitt színre a Katona József Színház. A színházi munkái kapcsán megosztotta azt a színészekkel kapcsolatos tapasztalatát, hogy van a beszélt nyelv, ám amint elkezdenek szavalni a színészek, egy másik nyelven szólalnak meg, és mintha a kettő között elfelejtették volna az átmenetet.
  • Háy elmondta azt is, hogy az életünk tele van utalásokkal, ezt gyakran észre se vesszük, pedig felnövekedve folyamatosan egy nyelvi bővülésen megyünk keresztül, amit nem tudunk kiiktatni magunkból.

A teljes beszélgetést itt tudjátok végighallgatni:

Kapcsolódó cikkek
...
Podcast

Háy János: A magyar társadalom ösztönösen kidolgozta a kasztrendszert

Az őszi Margó Irodalmi Fesztiválon Valuska László beszélgetett Háy Jánossal a Mamikám című regényéről. A beszélgetést most teljes egészében végig is hallgathatod, mi pedig pontokba szedtük a fontosabb, érdekesebb gondolatokat.

...
Szórakozás

Háy Jánosnál egyáltalán nem fontos, mire gondolt a költő

A Katona József Színház Háy János szövegeiből készítette el Kocsis Gergely főszereplésével, Tárnoki Márk rendezésében a Szavalóverseny című műsorát, ami klasszikus értelemben nem előadás, de apránként adagolva vicces és okos is.

...
Nagy

Háy János: Az ábrázolt sorsok igazságát kell képviselni

Háy János új regénye, a Mamikám egy magányos, idős néni és egy fiatal cigány nő barátságának történetén keresztül beszél a mai magyar vidékről, az előítéletekről és a kitörési pontok hiányáról. Háy Jánossal a könyv szellemi és érzelmi tétjeiről, szociográfiai hátteréről és nyelvezetéről beszélgettünk. Interjú.

Legjobb Könyvek Nőknek

Az egyik legnagyobb ajándék, amit egy nő kaphat, az olvasás élménye. A kifejezetten nők számára írt könyvek óriási forrást jelentenek az önismeret, az inspiráció és az élet különböző aspektusainak megértéséhez. A "legjobb női könyvek" kifejezés mögött olyan könyvek gazdag és változatos könyvtára húzódik meg, amelyek megérintik a női lélek mélységeit, és arra inspirálnak bennünket, hogy a önmagunk legjobb verzióját hozzuk elő.

Rengeteg mű ebben a témában például egyedülálló utazásra visz minket az identitás és az önkifejezés világába. Több könyv pedig egy olyan nő történetét mesélik el, aki a világ különböző részein újra felfedezi önmagát. A legjobb női könyvek azok, amelyek képesek bemutatni a nők tapasztalatainak sokszínűségét és összetettségét, ugyanakkor inspiráló és megnyugtató üzeneteket közvetítenek. Az ilyen könyvek lehetnek regények, memoárok, pszichológiai kötetek vagy önismereti útikönyvek, amelyek mind hozzájárulnak a nők életének mélyebb megértéséhez és gazdagításához. E könyvek olvasásával a nők sokat tanulhatnak önmagukról, kapcsolataikról és a világról. Megérthetik saját érzéseiket, vágyaikat és álmaikat, és megerősödhetnek abban a tudatban, hogy nincsenek egyedül az útjukon. A legjobb könyveket nemcsak élvezetes olvasni, hanem életünk társává válnak, és segítenek abban, hogy a legjobbat hozzuk ki magunkból és a világból.

Életünk során számos nehézséggel és döntéssel szembesülünk, és gyakran nehéz megérteni önmagunkat és a bennünket vezérlő érzelmeket. Ezért fontos, hogy olyan könyveket olvassunk, amelyek segítenek jobban megismerni önmagunkat. Ezek a könyvek segíthetnek feltárni olyan belső gondolatokat, érzéseket és vágyakat, amelyeket nem mindig könnyű szavakkal kifejezni. Ha jobban megértjük önmagunkat, képessé válunk arra, hogy hatékonyabban kezeljük az élet kihívásait, erősítsük a másokkal való kapcsolatainkat, és valóban teljes életet éljünk. Ezek a könyvek lehetővé teszik számunkra, hogy mélyebb szinten kapcsolódjunk saját érzéseinkhez és tapasztalatainkhoz, így segítve, hogy valóban tartalmas és boldog életet éljünk.


Finy Petra: Akkor is

A 40 éves Sára tanárnő történetét meséli el. Két gyerek, kiszámítható munka, tökéletes házasság - legalábbis a főhősnő ezt hitte. Ám egy nap a férje összecsomagol. A főhősnő sokféle érdekeltségű nő: egy túlérzékeny anya, két koraérett gyerek, barátok, akik egyben kollégák is, egy mogorva szomszéd és egy férfi, aki kómában fekszik a kórházban, és soha nem beszélt vele, csak könyveket olvasott neki. A regény stílusa könnyed, helyenként nagyon fanyar és őszinte, annak ellenére, hogy egy nehéz sorsú nő sorsát ábrázolja. Kötelező darab a könyvespolcra!


Gurubi Ágnes: Szív utcájában

A történet a nagymama életének krónikája körül forog, de a regény narrátora nem teljesen a szerző. Ági laza határvonalat húz a valóság és a fikció között, és nemcsak saját családi történetével szembesül, hanem több generáció tükre is. A fő motívum egy zsidó család menekülése és az azt követő események, de ez nem holokausztregény, hiszen egy anya és lánya felnőtté válásának története származástól függetlenül érvényes.


Tompa Andrea: Haza

Főhőse olyan útra indul, amely nemcsak az otthon és a haza fogalmát tárja fel, hanem közelebb hozza őt önmagához is. A regény cselekmény helyett inkább a főhős belső útját írja le, amelyet életének és döntései megértése utal. A regényben egy nagyon találó gondolat is helyet kapott: „Elmenni lehet, de visszatérés nincs. Nincs visszatérés tehát, csak a kudarc tér vissza.” Ezek a szavak kiterjeszthetők az élet egészére. Az emberek nem tudják megváltoztatni múltbeli döntéseiket, ezért az elfogadás és a megbékélés az idő előrehaladtával egyre fontosabbá válik. Tompa Andrea regénye tehát nemcsak az otthon és a haza fogalmát járja körül, hanem a sors és a saját döntések elfogadását, valamint a visszafordíthatatlan idővel való megbékélést is. A főhősnő ezen utazása arra ösztönzi az olvasót, hogy elgondolkodjon saját életének kihívásain, és azon, hogyan lehet elfogadni azt, amin már nem lehet változtatni.


Bakos Gyöngyi: Nyolcszáz utcán járva

A regényként olvasható novellagyűjtemény egy filmkritikus önismereti, kalandos, apátlan és bátor, őszinte szexualitással teli utazása. Az olvasót nem egy, hanem több útra is elviszi, helyszínek, emberek és események váltják egymást. A szövegben a stroboszkópikusan felvillanó események mögött egy fiatal nő benyomásai, reflexiói és belső monológjai állnak, értelmezve a vadul galoppozó eseményeket.


Péntek Orsolya: Hóesés Rómában

Két nő sorsa tárul fel 1951 és 2020 között. Ebben a regényben a főszereplők alig ejtenek ki egy szót. A szavak önmagukban nem elegendőek érzéseik megértéséhez vagy közvetítéséhez. A lírai képek és benyomások azonban értelmezik az eseményeket, bár nem a megszokott racionális módon. Péntek Orsolya könyvében a hallgatag és zárkózott szereplők helyett az utcák, a tájak, sőt a kanálra ragadt lekvár íze is mesél. A regény nemcsak mesél, hanem az érzelmek és benyomások kifinomult leírásán keresztül mélyen belemerül a két nő életébe és belső világába.


Virginia Woolf: Egy saját szoba

Az irodalmi világban élő nők helyzetét elemzi a 20. század elején, kifejtve, hogy mire van szüksége a nőknek a szellemi függetlenséghez és a művészi kifejezéshez. A könyv filozofikus és történelmi utalásokkal gazdagított, ráadásul üde színfoltja az akkoriban férfiak uralta irodalmi világnak.


Chimamanda Ngozi Adichie: Mindannyian feministák vagyunk

Esszéje egy rövid, mégis hatásos mű, amely a feminizmus modern értelmezését tárgyalja, arra ösztönözve olvasóit, hogy gondolkodjanak el a nemek közötti egyenlőség fontosságán és a társadalmi szerepek átalakításának szükségességén. Adichie éleslátása és közvetlen stílusa révén képes megragadni az olvasó figyelmét, és arra készteti, hogy újragondolja a nemi szerepekkel kapcsolatos saját előítéleteit.



Margaret Atwood: A Szolgálólány meséje

Olyan jövőképet fest, ahol a nők szabadságát drasztikusan korlátozzák, és szinte teljesen az uralkodó rendszer kiszolgálóivá válnak. Atwood mélyreható karakterábrázolása és a társadalomkritikai elemek ötvözete izgalmas olvasmányt biztosít, amely elgondolkodtatja az olvasót a jelenkor társadalmi dinamikáiról és a szabadság értékéről.



Maya Angelou: Én tudom, miért szabad a madár a kalitkában

Maya Angelou önéletrajzi műve egy erőteljes és megindító történet az önazonosság kereséséről, a rasszizmus és a nemi megkülönböztetés legyőzéséről. Angelou lírai prózája és őszinte hangvételű elbeszélése a személyes küzdelmek és győzelmek univerzális történetévé varázsolja a könyvet.


A legjobb könyvek nőknek különböző perspektívákból közelítik meg a női tapasztalatokat, és kiváló olvasmányt nyújtanak azok számára, akik mélyebb betekintést szeretnének nyerni a hölgyek életét érintő kihívásokba és győzelmekbe. Minden mű más és más stílusban és hangnemben szólal meg, de közös bennük a mély emberi érzések és társadalmi kérdések iránti elkötelezettség.

TERMÉSZETESEN OLVASUNK
...
Zöld

Meg fogsz lepődni, hogy milyen régi a reggeli kávéd

Biológusok megfejtették, hogy az arabica kávé több százezer évvel ezelőtt, természetes kereszteződés folytán alakult ki. Könyvek hírek (és kávé) mellé.

...
Zöld

A szerzetes, aki megalkotta a középkori Google Earth-öt

Fra Mauro, a velencei laikus testvér az addigi történelem legrészletesebb térképét készítette el az 1450-es években. Csettintenének rá a Google Earth tervezői is.

...
Zöld

Vajon tudod a választ 3 egyszerű kérdésre a pedofíliáról és a gyerekek elleni erőszakról?

A cikkben könyveket is találsz a Hintalovon ajánlásával!

Gyerekirodalom
...
Gyerekirodalom

Tarolt az apa a TikTokon, aki telefon helyett könyvet adott a gyereke kezébe

A pár másodperces videó egy elmerülten olvasó fiúról rövid idő alatt a TikTok kedvencévé vált.

...
Gyerekirodalom

Hogyan lehet elmagyarázni egy gyereknek, hogy mi a háború?

Az ukrán házaspár, Romana Romanisin és Andrij Lesziv képeskönyve érzékenyen, de bátran mesél nehéz, mégis fontos témáról gyerekeknek, arról, hogy mit jelent, ha valahol háború van.

...
Gyerekirodalom

Mi lesz, ha kevered Tolkient a magyar népmesékkel?

A Tolkien-féle fantasy és a népmesék hangulata keveredik Magyar Katalin különleges könyvében, a Jeripuszban, melyben a gonosz legyőzése a cél.

Olvass!
...
Beleolvasó

Az Emberszemlélet humanista filozófiába öltöztetett kézikönyv a fenntarthatóságról

Gazsi Zoltán első könyve életrajzba bújtatott vállalati-impresszionista tankönyv cégvezetésről, fenntarthatóságról, a hétköznapok vidámságáról és a nehéz élethelyzetek túléléséről. Olvass bele!

...
Beleolvasó

A PTSD-s detektív egy megfojtott nő ügyét próbálja felderíteni ebben a mágikus krimiben

Kocsis Gergely A varjúszellem című regényében közélet és történelem, krimi és horror szálai fonódnak lidérces, felkavaró történetté, melynek legfőbb kérdése, hogy a holtak mentik meg az élőket, vagy fordítva. Olvass bele!

...
Beleolvasó

A Kovács ikrek regényében az élők gürcölnek, a holtak mulatnak – Olvass bele!

Tovább vinni az évtizedek óta épített családi gazdaságot, vagy meglépni előle? Többek közt erről szól a Kovács ikrek különleges humorú, mágikus realista családregénye. Olvass bele a Lesz majd minden című könyvbe!