Nosferatu egy ellopott adaptáció miatt jött létre, azóta pedig töretlenül népszerűek a vámpírok

Nosferatu egy ellopott adaptáció miatt jött létre, azóta pedig töretlenül népszerűek a vámpírok

A vámpírok már több mint egy évszázada kísértenek, bújkálnak és vért szívnak regényben és filmben is. Bram Stoker Drakula című regénye hamar népszerű lett, és az egyik legelső film, amiben megjelentek a vámpírok, egy illegális adaptáció volt. Azóta pedig számtalanszor térnek vissza, akárcsak a most mozikba került újabb Nosferatu-feldolgozásban. De miért is olyan izgalmasak a vámpírok? 

Szabolcsi Alexander | 2025. január 15. |

A vámpírok régi kellékei a kultúrának, láttuk már őket horrorfilmben és vígjátékban, számtalanszor szívtak vért, változtak denevérré, vagy éppen csak csillogtak a napfényben. Van valami megunhatatlan abban, hogy a szörny és ember között ott lebeg valami ismeretlen, ami talán kastélyokban bujkál, és éjszaka a nyakunkon elégíti ki éhségét. A legújabb Nosferatu film néhány hete került a mozikba, ennek apropóján pedig összefoglaltuk, hogyan is jelentek meg először a vámpírok filmen, Nosferatu vagy Drakula volt előbb, és miért szexuális szimbólumok a vámpírok. 

Nosferatu az első jól ismert vámpír a filmtörténetben, már 103 éve egy megkerülhetetlen klasszikus (valójában 1921-ben, egy osztrák filmben, a Drakula halálában tűnhetett fel először vámpír, de erről ma már nagyon kevés információ áll a rendelkezésre). Viszont az azt követő 1931-es Drakula sokkal nagyobb sikert ért el, mint német elődje, és ezzel örökre két részre szakadt a vámpír-tábor: szörnyekre és szeretőkre.

Ma pedig már az Imdb oldalán 422 film, sorozat és televíziós produkció található, amelyben a híres vámpír alakja valamilyen formában megjelent 1922-es filmes debütjét követően.

A karóbahúzó Drǎculea

Bár sok vámpírtörténet, -mese és -legenda található a történelemben, a leghíresebb Bram Stoker 1897-es Drakula című regénye, a gótikus és rémirodalom egyik kiemelkedő alkotása. Az ír szerző nevéhez számos könyv kötődik és több műfajban is alkotott, a legismertebb műve mégis a III. Vlad (más néven: Karóbahúzó Vlad) 15. századi havasalföldi uralkodó legendájáról szóló műve. 

Bram Stoker
Drakula
Ford. Bartók Imre, Helikon, 2021, 456 oldal.

A Drakula elnevezés III. Vlad vezetéknevéből ered, ami a Drǎculea volt. A „dracul” eredetileg a Sárkány lovagrendre utalt, mivel a „draco” latinul sárkányt jelent, viszont érdekesség, hogy a modern román nyelvben a „dracul” ördög jelentéssel bír. Sok legenda kering ma is az uralkodóról, de Stoker örökre vámpírrá alakította őt. Lehet, hogy a történetírók, köztük Stoker, sokat túloztak írásaikban, egy frissebb kutatás szerint viszont Vlad véres könnyeket sírhatott

Az illegális adaptáció

Nosferatu történetét ma már úgy ismerjük, mint a vámpíros filmek első és meghatározó alkotását, és talán elsőre nem is gondolnánk, hogy eredetüket tekintve Drakula és Nosferatu egy és ugyanaz, némi eltéréssel.

Az 1920-as években Friedrich Wilhelm Murnau német rendező nagy lehetőséget látott Stoker regényében: pár részletet megváltoztatott és leforgatta a saját változatát, ami Nosferatu címmel meg is jelent 1922-ben, de mivel a filmesítéshez nem vette meg a jogokat, gyakorlatilag ellopta a történetet.

-

Bram Stoker ekkor már egy évtizede halott volt, de özvegye nem hagyta annyiban a lopást, és beperelte a filmet készítő stúdiót. Mrs. Stoker – Florence Balcombe – nemcsak erkölcsi indíttatásból támadta a filmet, hanem mert a férje utáni jogdíjakból tartotta fenn magát. Végül egészen addig ment, hogy 1924-ben csődbe juttatta a stúdiót, 1925-ben pedig elérte, hogy a német bíróság elrendelje, hogy minden kópiát felkutassanak és megsemmisítsenek. Szerencsére több helyen is eldugták a kópiákat, így fennmaradt az eredeti változat.

A filmet a német siker ellenére nem fogadták nagy érdeklődéssel az angol és amerikai nézők,

unalmasnak, depresszívnek és túl profánnak találták.

Számukra túl távolinak tűnt a sötétben megbúvó, hatalommal rendelkező gróf története, ami viszont a háború utáni Németország számára több mint ismerős volt. A német expresszionista film vámpírjában ott van a megmagyarázhatatlan félelem és borzongás, a kiszolgáltatottságtól való rettegés.

Nosferatu vs. Drakula

Balcombe félve attól, hogy férje munkáját teljes egészében kisajátítja a Nosferatu, 1931-ben felkereste az amerikai Universal Studios-t, és meggyőzte őket, hogy készítsék el a regény egy másik adaptációját. Ez lett a híres Tod Browning és Karl Freud által rendezett 1931-es Drakula film, amelyben nem más, mint egy magyar színész, Lugosi Béla játssza a vámpírgróf szerepét – aki nem mellesleg ma is a leghíresebb Drakula a vámpírfilmek történetében.. Ezzel egyidejűleg pedig népszerűvé válik a klasszikus, csábító vámpír alakja.

Ez a feldolgozás már sokkal nagyobb sikert ér el Nyugaton. A vérrel fiatalodó, titokzatos férfi vonzó, de egyben veszélyes alakja sokakban felébresztette a szenvedély egyfajta szinonimáját. A vámpír ebben a feldolgozásban nem szörny, legalább is nem abban az értelemben, hogy az emberi moralitás és felfogás felett áll, hanem a társadalmi konvenciókon és a természet törvényein felül álló szexuális ikon.

-

Bár egyik feldolgozás vámpírja sem hű a regénybeli alakhoz, ez a két film megalkotta a vámpírok két ideáját.

Nosferatu egy szomorú és magányos szörny, a betegség, alultápláltság, ragály és rontás szimbóluma, megjelenésében már szinte alig hasonlít egy emberre.

Nagy füle és szeme, deformált koponyája, hosszú keze és karma van, akár egy sötétben élő ragadozónak. Ezzel szemben Drakula egy karizmatikus, titokzatos ember, aki bár sápadt, magányos és ritkán jár a napfényre, mégis egy udvarias és vonzó személy.

A vámpírok és a szexualitás

A vámpír egyfajta szupermetafora, olyan problémahalmazt sűrít magába, amelyben az osztályharctól kezdve az erkölcsi szorongásig minden van. Viszont a két vámpírtípus eltérően mutathat rá egy-egy problémára. Például a romantika és a szexualitás mindkét karakterben ott rejlik, de ellentétesen működtetik azt.

Drakula az erőteljes vágy, szexuális éhség, Nosferatu pedig a kényszer és az állatias vonzalom képét jeleníti meg.

Mindketten az elnyomást szimbolizálják, azaz az elnyomott vágyakat, a szociális normákon és konvencionális közösülésen kívüli lehetőségeket; továbbá a vér és a vérfakasztás a szüzességgel és az ártatlanság elvesztésével hozható párhuzamba.

-

A sztereotipikus (azaz heteronormatív) vámpír történetben, a férfi (vámpír) kerül szembe egy vonzó (jó vérrel rendelkező) nővel, akit a nyakánál megtámad, és ezzel örökre megváltoztatja. A férfi erőszakos fellépése a nemi, testi vágy természetét mutatja be, amellyel a kiéhezett, általában idősebb férfi beavatja a fiatalabb nőt azáltal, hogy vért fakaszt.

A vámpír alakja továbbá mindig izgalmat vált ki azzal, hogy nem mindennapi. A természetfeletti erők által olyan dologra képes, amire egy ember nem, tehát nagyobb (szexuális) energiával rendelkezik, sőt, a vonzalma abból fakad, hogy nincsenek igényei, nem alszik, eszik vagy űrit.

Egyetlen célja van, hogy minél több vért szívjon, azaz minél több aktusa legyen.

Idegenfóbia

A két történet csak helyenként egyezik, az 1931-es Drakula szinte hűen végigköveti Stoker eredeti regényét, Nosferatu viszont a regény expozícióját alakítja át a fősodorrá. A bonyodalom ugyanaz: egy távoli országból származó emberfeletti lény terrorizálni kezdi a város lakóit, aminek ellenében egy csapat ember elindul, hogy megölje. A szexuális konnotációk mellett a vámpír magában hordozza az idegen(ség)től való félelmet is. Itt természetesen kinyílik a hasonlat, és a vámpír egyszerre válik a belső, elnyomott idegenné (lásd. szexuális vágyak), és a külső, fizikai betolakodóvá, mint amilyen egy szörny vagy egy másik ország lakója.

Az idegen könnyen félelmet ébreszt, hiszen a céljai, módszerei, szokásai ismeretlenek. Drakula a távoli országból származó idegen, aki megérkezve Angliába az ottani lakók életét zavarja fel, míg Nosferatunál az idegenek mennek a gróf kastélyába, hogy megöljék a szörnyet. Előbbi a külső, míg utóbbi a belső veszélyre hívja fel a figyelmet. A kívülálló mindkettő értelemben a vámpír, aki teljes létezésével (szokásai, „étrendje”, életvitele) a normális társadalmi berendezkedés működését fenyegeti.

Bárhogyan is közelítünk a vámpír alakjához, mindig egy-egy központi problémára lyukadunk ki, hiszen a kívülállás (és annak regénybeli, filmes ábrázolása) mindig rámutat, hogy mik is azok a központi értékek, amiket az adott társadalom fontosnak vagy elítélőnek tart. Hiszen a szörnyek mindig rólunk, emberekről szólnak.

(Publicbooks / CrimeReads / Lithub / Raketa)

Olvass minket e-mailben is!

  • Könyves hetilap a postaládádban
  • Kézzel válogatott tartalmak
  • A legérdekesebb, legfontosabb könyves anyagok egy helyen
  • Nem spammelünk, heti 1-2 levelet küldünk.

Könyves Magazin Hírlevél

Kapcsolódó cikkek
...
Szórakozás

Dögös előzetest kapott Robert Eggers vámpírfilmje, karácsonykor jön a Nosferatu

Robert Eggers rendező a Hamlet-őstörténet után a Drakulát gondolta újra, pontosabban a vámpírsztori német expresszionista változatát. Az előzetes alapján nagyon várjuk.

...
Szórakozás

Stephen King vámpírregényének adaptációja kíséreties lesz – itt az előzetes

Októberben kerül a Maxra a Borzalmak városa, melyet Stephen King azonos című horrorjából forgattak.

...
Hírek

Lengyel vámpírt találtak a régészek: sarlóval a nyakán temették el

Női “vámpír” maradványait tárták fel régészek egy 17. századi lengyel temetőben. A tetem nyakára a kortársai egy sarlót is tettek, hogy ezzel gátolják meg a feltámadását. Könyvek hírek mellé.

Hírek
...
Hírek

Ezek az elmúlt évek legnépszerűbb romantikus könyvei a Goodreadsen

...
Hírek

Bill Gates: Ha ma nőnék fel, autizmussal diagnosztizálnának

...
Hírek

Jó hírt kaptak a Mona Lisával fotózkodni vágyók + 3 könyv, ami Párizsban játszódik

...
Hírek

Meglepő, hogy ki taszította le a trónról Rebecca Yarrost

...
Hírek

Edith Eva Eger így áll bosszút Hitleren 

...
Szórakozás

Videó: hallgasd meg, ahogy Dwayne Johnson magyarul szaval!

SZÓRAKOZÁS
...
Hírek

Neil Gaiman és az eltörléskultúra: üzent a szerző képregényeit kiadó magyar Fumax

„Aki büntető szándékkal nem veszi meg a kiadványt, az kizárólag minket büntet ezzel, senki mást.”

...
Hírek

A koreai influenszer, aki felzabálta Budapestet, de a hurka nem ment le a torkán + 3 könyv az egészséges étkezésről

A koreai influenszer majdnem megevett egy egész hentespultot Budapesten. Könyveket ajánlunk a helyes étkezésről.

...
Szórakozás

Sötét hangulatú ízelítőt kapott a Wednesday új évada

Netflix egy rövid ízelítőt rakott ki a napokban, amely komolyabb hangvételt és sötétebb tónust ígér. Mutatjuk a részleteket.