A film, amit látnod kell, ha tetszett a Baráti beszélgetések

A film, amit látnod kell, ha tetszett a Baráti beszélgetések

Elsőre különösnek tűnhet, hogy egy könyvet és egy filmet összekössünk, csupán az alapján, hogy a főhősnek ugyanaz a neve, de Sally Rooney lassan kultikussá váló regényében, a Baráti beszélgetésekben és a Greta Gerwig- féle Frances Ha-ban sokkal több a közös vonás a neveknél. Hangulatában, problémafelvetésében és a főszereplő személyiségében nagyon erősen rokon alkotásokról van szó, így nagyban fogadnék rá, hogy az elmúlt években befutott Sally Rooney-ra komoly hatással lehetett Noah Baumbach 2012-es filmje. A két mű megjelenése között öt év telt el és mindkettő arról mesél nekünk, hogy milyen ma huszonévesen elindulni az életben, milyenek a 21. század „nagy” barátságai, és mit vár egy y-generációs a szerelemtől. Egy film, egy könyv, két Frances, ugyanaz az életérzés – ha az egyik történetet már ismered, érdemes lehet a másikban is alármerülni, hiszen maguk is olyanok, mint két jó barát.

Forgách Kinga | 2020. július 07. |

Fekete-fehér képekkel indul a Frances Ha című film (most a Cinegón meg lehet nézni), amelyeken két fiatal lányt látunk: először egy parkban lökdösődnek, aztán az utcán zenélnek és táncolnak együtt, majd visszaszolgáltatják az utcazenészeknek a tőlük elcsent kalapot, és nevetve szaladnak New York házsorai közt, egészen a metróig, ahol egymás vállára dőlve pihennek meg. Már a film első kockái azt sugallják nekünk, hogy most két felszabadult, életrevaló lány lehető legszorosabb barátságának vagyunk tanúi. Frances és Sophie elválaszthatatlannak tűnnek, együtt élnek, együtt játszanak, hatalmasakat beszélgetnek, és egymással vitatják meg az élet és a művészet legfontosabb kérdéseit. Szinte úgy élnek együtt a New York-i albérletükben, mint egy pár, ezt az érzetet nemcsak az erősíti bennünk, hogy az esti filmnézés után egy ágyban alszanak el, hanem az is, hogy amikor Francest a pasija megkéri, hogy költözzön hozzá, ő inkább a szakítást választja, minthogy Sophie-t magára hagyja a lakásukban. A két lány közös idillje azonban még így se tart sokáig. Kiderül, hogy Sophie közel sem olyan hű barát, mint Frances: amint lehetősége van rá, jobb lakásba költözik, annak ellenére, hogy tudja, barátnője anyagilag nem engedheti meg magának a váltást, sem azt, hogy egyedül maradjon az albérletükben. A lányok „szakítanak”, Frances pedig egyedül küzd tovább a fiatal felnőttek életkezdési nehézségeivel, de sem a karrierje, sem a szerelmi élete, sem az anyagi helyzete nem akar rendeződni.

Sally Rooney
Baráti beszélgetések
21. Század Kiadó, 2020, 301 oldal
Sally Rooney: Baráti beszélgetések

Hasonlóan szoros (és hullámzó) barátságot láthatunk Sally Rooney debütáló regényében, a Baráti beszélgetéseken is. Frances és Bobbi kapcsolata valószínűleg éppúgy klasszikusnak fog számítani a női barátságok kultúrtörténetében, mint a fent említett filmes barátság. Rooney hősei ugyanúgy huszonévesek, ugyanúgy a pályájuk elején állnak és az életük célját keresik, és ugyanannyira meghatározza a viszonyukat a közös játék, az intellektuális kötődés és az egymással való folyamatos versengés. A különbség csak annyi, hogy ők egy ideig valóban egy párt alkottak. A könyvről szóló kritikánkban így írtunk a barátságukról:

„Frances legjobb barátnőjét (és ex-párját) Bobbit tartja a mércének maga számára, míg őt okosnak, rátermettnek, szépnek és impulzívnak látja, addig úgy érzi, eltörpül mellette, az árnyékában él, mert nincs személyisége, csúnya, sőt gyakorlatilag láthatatlan. Mindketten a dublini Trinity College hallgatói, erős nézeteik vannak a világról, sokat vitatkoznak és gyakran lépnek fel együtt spoken word-esteken, ahol Frances költeményeit adják elő.”

Sally Rooney az y-generáció félelmeinek mélyére fúrt - Könyves magazin

Hogy lehet, hogy sokszor még a tehetséges, okos, szorgalmas fiatalok sem találják az életcéljukat? Mi okozza a huszonévesek elveszettségét, magányát, intimitástól való félelmét? Ezekre a kérdésekre kereste a választ Sally Rooney debütáló regénye, a Baráti beszélgetések, amely a Normális emberek sikere után végre magyarul is megjelent, és amely - ahhoz hasonlóan - a szerelem témáján keresztül boncolgatja az y-generáció félelmeit, életérzését.

A Frances Ha és a Baráti beszélgetések mondanivalója nagyon hasonló, bár az egyik New York-ban, a másik Dublinban játszódik. Főként a két történet atmoszférája, a két Frances személyisége és a női barátság nehézségeinek bemutatása köti össze a történeteket. De cselekményvezetésben, stilárisan és motivikusan is sok a közös vonás:

  • A kiindulási pont, hogy a főszereplőknek ugyanaz a neve. A Frances név azt is jelenti, hogy Franciaországból származó ember, illetve a szabadságra is utal. Ez a név érdekes módon több felnövéstörténetben is előkerül. Például Sallinger Franny és Zooey című könyvében vagy a Dirty Dancingben (utóbbi azért is érdekes lehet, mert a Frances Ha főszereplője táncosként próbál megélni).
  • Mindkét Frances művészalkat (egyikük táncos, másikuk költő). Mindketten gyakran küzdenek anyagi problémákkal és mindketten arra keresik a választ, hogy kivé szeretnének válni, milyen életet szeretnének élni. Rooney hőse például ezt gondolja erről: „Bobbi kijelentette, hogy szerinte nekem nincs „igazi személyiségem”, de hozzátette, hogy ezt bóknak szánta. Jobbára egyetértettem az értékelésével. Bármikor képes voltam azt érezni, hogy bármit meg tudnék tenni, ki tudnék mondani, és csak aztán gondolnám azt: ó, szóval ilyen ember vagyok én” 
  • Mindkét barátság már-már a szerelemmel határos, és mindkét történetnek része a szakítás és a közeledés örökös hullámzása, valamint a rivalizálás is. Míg a filmben a Frances és Sophie csak viccelődnek azon, hogy olyanok, mint egy leszbikus pár, akik már nem szexelnek, addig a könyvbeli Frances és Bobbi közt éppen ez a helyzet. Mindkét esetben egyébként a Frances nevű szereplő az, aki nem tud túllépni a szakításon.
  • Sally Rooney regényében találunk egy apró utalást a filmre. Ebben a jelenetben Bobbi és Frances filmet néznek, és közben egy nagy beszélgetésben vannak benne újdonsült ismerőseikről, Nickről és Melissáról: „Éppen kínai kaját ettünk papírdobozból a díványomon ülve, fél szemmel egy Greta Gerwig-filmet néztünk. (…) Tésztával teli szájjal nevetett. A tévé képernyőjén Greta Gerwig játékból valami bozótba lökte a barátját.”
  • Mindkét történetben a hangsúly a fontos beszélgetéseken van. Ilyen szempontból a film és a könyv is gyakorlatilag új műfajt teremtett. Sally Rooney esetében ezt a metódust így foglaltuk össze: „Az író kerülte a hosszas leírásokat, magyarázatokat, az érzelmek megfestését. Bár az elbeszélő maga Frances, a történet tele van hosszas párbeszédekkel (és emailekkel, chatelésekkel, amik szintén erősítik a generációs hatást), amelyekből alaposan megismerjük a többi szereplő gondolatait, nézetrendszerét is. Mert ez a könyv, ahogy azt a címe is sugallja, „világmegváltó” beszélgetések sorából áll – például irodalomról, kapcsolatokról, monogámiáról, kapitalizmusról vagy vallásról –, sőt ezek rajzolják azokat a fiatal, szabad, tájékozott, de végtelenül sebzett embereket, akik szeretnének szeretni és nagyot álmodni, de saját maguk útjába állnak, mert azt hiszik, így meg tudják óvni magukat a csalódásoktól.”

  • Egy ponton mindkét főhős annyira mélypontra kerül, hogy haza kell utaznia a családjához. Így mindkét történetben előkerülnek a honnan jöttem, hová tartok kérdések.
  • A könyvben és a filmben is kulcsesemény egy-egy franciaországi utazás (emiatt is fontos lehet a Frances név).
  • Az elköteleződéstől való félelem és az ennek kicsit ellentmondó, de ezzel párhuzamosan jelen levő kötődés iránti vágy is előkerül a könyvben és a filmben is. A Frances Ha főhőse az egyik kultikus jelenetben egy részeg monológban a lehető legtisztábban fogalmazza meg, hogy mire vágynak ma a fiatal nők: „Én arra a bizonyos pillanatra vágyom. Arra van szükségem egy kapcsolatban. Gondolom ezért is vagyok szingli. Egy kicsit nehéz elmagyarázni. Szóval, amikor együtt vagy valakivel, és szereted, és ő ezt tudja, és ő is szeret, és ezt te is tudod, de ott vagytok egy buliban, mindketten beszélgettek másokkal is, nevetgéltek, pörögtök, aztán a szoba másik végéből egymásra néztek, nem azért, mert birtokolni akarjátok a másikat, vagy hirtelen szexuális vágy ébredt bennetek, hanem azért, mert egymásnak vagytok teremtve.”

Összességében mind a Frances Ha, mind a Baráti beszélgetések a majdnem-felnőttség állapotáról és a barátságról mesél el valami fontosat, és ehhez mind Sally Rooney, mind Noah Baumbach és Greta Gerwig megtalálták azt a formanyelvet, amivel az ilyen történeteket a legjobban el lehet mesélni. A könyvben és a filmben is van még egy közös vonás, a fent felsoroltakon kívül: a siker. Az alkotók mindkét esetben valami olyasmire éreztek rá, amivel sokan tudnak azonosulni, és úgy dolgozták fel a témát, hogy azt a szakma és a közönség is nagyra értékelte.

Kapcsolódó cikkek
...
Kritika

Sally Rooney az y-generáció félelmeinek mélyére fúrt

A Baráti beszélgetések titka a jól felépített, sajátos testi-lelki sérüléseket cipelő karakterekben rejlik, és az izgalmasan megrajzolt kapcsolati dinamikákban, amelyek egy szerelmi négyszög hátterében húzódnak meg.

...
Hírek

Sally Rooney: Azt szeretném, hogy a következő dolog a legjobb legyen, amit valaha írtam

A Normális emberek írója, Sally Rooney elárulta, melyek azok a könyvek, amelyek megváltoztatták az életét. 

...
Hírek

Sorozat készül Sally Rooney debütáló regényéből

A Normális emberek után a Baráti beszélgetésből is tizenkét részes minisorozatot forgat a BBC. 

Legjobb Könyvek Nőknek

Az egyik legnagyobb ajándék, amit egy nő kaphat, az olvasás élménye. A kifejezetten nők számára írt könyvek óriási forrást jelentenek az önismeret, az inspiráció és az élet különböző aspektusainak megértéséhez. A "legjobb női könyvek" kifejezés mögött olyan könyvek gazdag és változatos könyvtára húzódik meg, amelyek megérintik a női lélek mélységeit, és arra inspirálnak bennünket, hogy a önmagunk legjobb verzióját hozzuk elő.

Rengeteg mű ebben a témában például egyedülálló utazásra visz minket az identitás és az önkifejezés világába. Több könyv pedig egy olyan nő történetét mesélik el, aki a világ különböző részein újra felfedezi önmagát. A legjobb női könyvek azok, amelyek képesek bemutatni a nők tapasztalatainak sokszínűségét és összetettségét, ugyanakkor inspiráló és megnyugtató üzeneteket közvetítenek. Az ilyen könyvek lehetnek regények, memoárok, pszichológiai kötetek vagy önismereti útikönyvek, amelyek mind hozzájárulnak a nők életének mélyebb megértéséhez és gazdagításához. E könyvek olvasásával a nők sokat tanulhatnak önmagukról, kapcsolataikról és a világról. Megérthetik saját érzéseiket, vágyaikat és álmaikat, és megerősödhetnek abban a tudatban, hogy nincsenek egyedül az útjukon. A legjobb könyveket nemcsak élvezetes olvasni, hanem életünk társává válnak, és segítenek abban, hogy a legjobbat hozzuk ki magunkból és a világból.

Életünk során számos nehézséggel és döntéssel szembesülünk, és gyakran nehéz megérteni önmagunkat és a bennünket vezérlő érzelmeket. Ezért fontos, hogy olyan könyveket olvassunk, amelyek segítenek jobban megismerni önmagunkat. Ezek a könyvek segíthetnek feltárni olyan belső gondolatokat, érzéseket és vágyakat, amelyeket nem mindig könnyű szavakkal kifejezni. Ha jobban megértjük önmagunkat, képessé válunk arra, hogy hatékonyabban kezeljük az élet kihívásait, erősítsük a másokkal való kapcsolatainkat, és valóban teljes életet éljünk. Ezek a könyvek lehetővé teszik számunkra, hogy mélyebb szinten kapcsolódjunk saját érzéseinkhez és tapasztalatainkhoz, így segítve, hogy valóban tartalmas és boldog életet éljünk.


Finy Petra: Akkor is

A 40 éves Sára tanárnő történetét meséli el. Két gyerek, kiszámítható munka, tökéletes házasság - legalábbis a főhősnő ezt hitte. Ám egy nap a férje összecsomagol. A főhősnő sokféle érdekeltségű nő: egy túlérzékeny anya, két koraérett gyerek, barátok, akik egyben kollégák is, egy mogorva szomszéd és egy férfi, aki kómában fekszik a kórházban, és soha nem beszélt vele, csak könyveket olvasott neki. A regény stílusa könnyed, helyenként nagyon fanyar és őszinte, annak ellenére, hogy egy nehéz sorsú nő sorsát ábrázolja. Kötelező darab a könyvespolcra!


Gurubi Ágnes: Szív utcájában

A történet a nagymama életének krónikája körül forog, de a regény narrátora nem teljesen a szerző. Ági laza határvonalat húz a valóság és a fikció között, és nemcsak saját családi történetével szembesül, hanem több generáció tükre is. A fő motívum egy zsidó család menekülése és az azt követő események, de ez nem holokausztregény, hiszen egy anya és lánya felnőtté válásának története származástól függetlenül érvényes.


Tompa Andrea: Haza

Főhőse olyan útra indul, amely nemcsak az otthon és a haza fogalmát tárja fel, hanem közelebb hozza őt önmagához is. A regény cselekmény helyett inkább a főhős belső útját írja le, amelyet életének és döntései megértése utal. A regényben egy nagyon találó gondolat is helyet kapott: „Elmenni lehet, de visszatérés nincs. Nincs visszatérés tehát, csak a kudarc tér vissza.” Ezek a szavak kiterjeszthetők az élet egészére. Az emberek nem tudják megváltoztatni múltbeli döntéseiket, ezért az elfogadás és a megbékélés az idő előrehaladtával egyre fontosabbá válik. Tompa Andrea regénye tehát nemcsak az otthon és a haza fogalmát járja körül, hanem a sors és a saját döntések elfogadását, valamint a visszafordíthatatlan idővel való megbékélést is. A főhősnő ezen utazása arra ösztönzi az olvasót, hogy elgondolkodjon saját életének kihívásain, és azon, hogyan lehet elfogadni azt, amin már nem lehet változtatni.


Bakos Gyöngyi: Nyolcszáz utcán járva

A regényként olvasható novellagyűjtemény egy filmkritikus önismereti, kalandos, apátlan és bátor, őszinte szexualitással teli utazása. Az olvasót nem egy, hanem több útra is elviszi, helyszínek, emberek és események váltják egymást. A szövegben a stroboszkópikusan felvillanó események mögött egy fiatal nő benyomásai, reflexiói és belső monológjai állnak, értelmezve a vadul galoppozó eseményeket.


Péntek Orsolya: Hóesés Rómában

Két nő sorsa tárul fel 1951 és 2020 között. Ebben a regényben a főszereplők alig ejtenek ki egy szót. A szavak önmagukban nem elegendőek érzéseik megértéséhez vagy közvetítéséhez. A lírai képek és benyomások azonban értelmezik az eseményeket, bár nem a megszokott racionális módon. Péntek Orsolya könyvében a hallgatag és zárkózott szereplők helyett az utcák, a tájak, sőt a kanálra ragadt lekvár íze is mesél. A regény nemcsak mesél, hanem az érzelmek és benyomások kifinomult leírásán keresztül mélyen belemerül a két nő életébe és belső világába.


Virginia Woolf: Egy saját szoba

Az irodalmi világban élő nők helyzetét elemzi a 20. század elején, kifejtve, hogy mire van szüksége a nőknek a szellemi függetlenséghez és a művészi kifejezéshez. A könyv filozofikus és történelmi utalásokkal gazdagított, ráadásul üde színfoltja az akkoriban férfiak uralta irodalmi világnak.


Chimamanda Ngozi Adichie: Mindannyian feministák vagyunk

Esszéje egy rövid, mégis hatásos mű, amely a feminizmus modern értelmezését tárgyalja, arra ösztönözve olvasóit, hogy gondolkodjanak el a nemek közötti egyenlőség fontosságán és a társadalmi szerepek átalakításának szükségességén. Adichie éleslátása és közvetlen stílusa révén képes megragadni az olvasó figyelmét, és arra készteti, hogy újragondolja a nemi szerepekkel kapcsolatos saját előítéleteit.



Margaret Atwood: A Szolgálólány meséje

Olyan jövőképet fest, ahol a nők szabadságát drasztikusan korlátozzák, és szinte teljesen az uralkodó rendszer kiszolgálóivá válnak. Atwood mélyreható karakterábrázolása és a társadalomkritikai elemek ötvözete izgalmas olvasmányt biztosít, amely elgondolkodtatja az olvasót a jelenkor társadalmi dinamikáiról és a szabadság értékéről.



Maya Angelou: Én tudom, miért szabad a madár a kalitkában

Maya Angelou önéletrajzi műve egy erőteljes és megindító történet az önazonosság kereséséről, a rasszizmus és a nemi megkülönböztetés legyőzéséről. Angelou lírai prózája és őszinte hangvételű elbeszélése a személyes küzdelmek és győzelmek univerzális történetévé varázsolja a könyvet.


A legjobb könyvek nőknek különböző perspektívákból közelítik meg a női tapasztalatokat, és kiváló olvasmányt nyújtanak azok számára, akik mélyebb betekintést szeretnének nyerni a hölgyek életét érintő kihívásokba és győzelmekbe. Minden mű más és más stílusban és hangnemben szólal meg, de közös bennük a mély emberi érzések és társadalmi kérdések iránti elkötelezettség.

TERMÉSZETESEN OLVASUNK
...
Zöld

Meg fogsz lepődni, hogy milyen régi a reggeli kávéd

Biológusok megfejtették, hogy az arabica kávé több százezer évvel ezelőtt, természetes kereszteződés folytán alakult ki. Könyvek hírek (és kávé) mellé.

...
Zöld

A szerzetes, aki megalkotta a középkori Google Earth-öt

Fra Mauro, a velencei laikus testvér az addigi történelem legrészletesebb térképét készítette el az 1450-es években. Csettintenének rá a Google Earth tervezői is.

...
Zöld

Vajon tudod a választ 3 egyszerű kérdésre a pedofíliáról és a gyerekek elleni erőszakról?

A cikkben könyveket is találsz a Hintalovon ajánlásával!

A hét könyve
Kritika
A Kovács ikrek fergeteges családregénye sokkal többről szól, mint beszűkült parasztokról
...
Nagy

Vérfertőző, wannabe-sátán és kölyökmedve-tulajdonos – 10 érdekesség a 200 éve elhunyt Byronról

George Byron mindent megvalósított, amit egy romantikus költő ismérvének gondolunk. Halálának 200. évfordulóján tíz érdekességet gyűjtöttünk össze a lírájáról és a botrányairól.

Olvass!
...
Beleolvasó

Az Emberszemlélet humanista filozófiába öltöztetett kézikönyv a fenntarthatóságról

Gazsi Zoltán első könyve életrajzba bújtatott vállalati-impresszionista tankönyv cégvezetésről, fenntarthatóságról, a hétköznapok vidámságáról és a nehéz élethelyzetek túléléséről. Olvass bele!

...
Beleolvasó

A PTSD-s detektív egy megfojtott nő ügyét próbálja felderíteni ebben a mágikus krimiben

Kocsis Gergely A varjúszellem című regényében közélet és történelem, krimi és horror szálai fonódnak lidérces, felkavaró történetté, melynek legfőbb kérdése, hogy a holtak mentik meg az élőket, vagy fordítva. Olvass bele!

...
Beleolvasó

A Kovács ikrek regényében az élők gürcölnek, a holtak mulatnak – Olvass bele!

Tovább vinni az évtizedek óta épített családi gazdaságot, vagy meglépni előle? Többek közt erről szól a Kovács ikrek különleges humorú, mágikus realista családregénye. Olvass bele a Lesz majd minden című könyvbe!