Bödőcs Tibor: Szerzőként barokkosabb, manieristább vagyok

Bödőcs Tibor: Szerzőként barokkosabb, manieristább vagyok

A populizmusról, a giccsről és a felsorolás mámoráról is szó esett tegnap a Margón, Bödőcs Tibor új könyvének bemutatóján. A Mulat a Manézs a humorista harmadik könyve, amelyben jubileumra készülődik Hettikánia cirkuszbirodalma, Luigi King uralomra jutásának harmincadik évfordulóját ünnepli a nép. A szatirikus regényről Nagygéci Kovács József kérdezte a szerzőt.

Fotó: Posztós János

Forgách Kinga | 2021. október 16. |
BÖDŐCS TIBOR
Mulat a Manézs
Helikon, 2021, 212 oldal
-

Milyen lenne, ha lenne tengerünk? – többek közt ezzel a gondolattal is eljátszott Bödőcs Tibor új könyvében, a Mulat a Manézs margós bemutatója pedig – néhány színes stresszlabda kiosztása után – ennek a résznek a felolvasásával indult. A burjánzó szóvirágokkal és felsorolásokkal teli gondolatkísérlet után jött csak a színpadra „az est hoppmestere”, Nagygéci Kovács József. Nagygéci elmondta, Bödőcs Tibor írói pályája 2017-ben indult és az Addig se iszik, valamint a Meg se kínáltak után ez a harmadik könyve. Az első kérdése arra vonatkozott, hogy mi is a könyv műfaja.

Bödőcs új könyvében harmincéves jubileumot ünnepel a Cirkuszhaza
Bödőcs új könyvében harmincéves jubileumot ünnepel a Cirkuszhaza

Bödőcs Tibor új könyvének Luigi King a főszereplője, aki fura keveréke Berlusconinak, Trumpnak, Orbánnak, Castrónak. A Mulat a Manézs megmutatja, milyen egy Cirkuszhazában élni. Olvass bele!

Tovább olvasok

Bödőcs Tibor elmesélte, hogy a szerkesztőjével, M. Nagy Miklóssal fél évig gondolkodtak, hogy milyen legyen a következő könyve. Ő szatírát szeretett volna írni és ebben többek közt Karl Kraus Az emberiség végnapjai című drámája inspirálta. A végeredmény mindenesetre egy szatirikus regény lett („faktosoknak majd hosszabban kifejtjük”). Nagygéci szerint a könyv családregényként is olvasható és a Meg se kínáltaktól főként abban különbözik, hogy itt sok szereplő van. Bödőcs azt mondta, fontos volt neki, hogy polifonikus legyen a regény, hogy „minden pisztoly a saját hangján szóljon” (lásd.: A Jó, a Rossz és a Csúf). Először abból indult ki, hogy szerette volna a showbizniszt bemutatni, eredetileg egy rendezvényszervező lett volna a főszereplő, ez ment át aztán egy ősibb, archetipikusabb karakterbe és így született meg Luigi King, a cirkuszigazgató.

-

A beszélgetés során felmerült, hogy a stand-uphoz képest mennyiben más egy regény szerkesztésének folyamata. Bödőcs azt mondta, reméli, hogy a stand-upok is jobban szerkesztettek, amióta ír, az írásban pedig hasznosítani tudja azt a koncentráltságot, amit a stand-upnál. „Erősíti egymást a két tevékenység.” Bevallotta azt is, hogy a szerkesztés során volt egy nagy felfedezése, ami nagyon megkönnyítette a munkát számára, méghozzá, hogy rájött, lehet keresni a wordben (ezért nagy tapsot kapott). Arról is beszélt, hogy a feedback kérdése az írásnál fontos, mert ugye akkor nincs közönsége, nem tudja hogy eldönteni, az emberek min sírnak vagy nevetnek. Éppen ezért kell egy-két „tesztpilóta”, aki most M. Nagy Miklós volt, illetve Kabai Dániel. Elárulta, hogy először a könyv vége, a bulijelenet, a jubileumi parti volt meg, később ez bővült ki egy egész napos cselekménnyé.

Bödőcs Tibor: A populizmus egy algoritmus
Bödőcs Tibor: A populizmus egy algoritmus

Bödőcs Tibor legújabb könyvéről, a Mulat a Manézsról mesélt Gulyás Mártonnak, a Partizán videójában, amelyből kiderül az is, hogy a humorista mivel ajánlaná a kötetet Orbán Viktornak.

Tovább olvasok

Mint kiderült, a Mulat a Manézs mögött komoly előtanulmányok állnak. Bödőcsre saját elmondása szerint egyébként is jellemző, hogy folyamatosan gyűjt és figyel. Itt most a giccs volt számára fontos, a politikában ugyanis szerinte a populizmus jelenti a giccset. „Gazdag nyelvi szőtteseket is olvastam” – tette hozzá, kezdve Szentkuthy Miklóstól egészen Joyce-ig. A készülésben fontosak voltak még számára a diktátorregények, amelyeknek a dél-amerikai irodalomban nagy hagyománya van („nálunk nem annyira, még…”). Nagygéci a regény egyik jellemzőjeként az enciklopédikusságot említette, Bödőcs azt mondta, ez nem annyira enciklopédikusság, inkább a felsorolás esztétikuma izgatta, és ebben a tekintetben Umberto Ecótól A lista mámora volt rá nagy hatással. De a populizmusról is sokat olvasott (pl. Szilágyi Ákos: A populista, A kékek és a zöldek). Arra is rájött, hogy a giccs igazából mindig egy tőről fakad, a hazugság az alapja, és akár az idill, akár a rémisztgetés irányába megy el, a lényeg, hogy nem valós problémákkal foglalkozik. A „felsorolásmámornak”, a halmozásnak azért is volt szerepe a könyvben, mert a giccs a túlzásról is szól, illetve belőle is következik, így tudta ábrázolni, amit akart. „Szerzőként barokkosabb, manieristább vagyok.”

-

Nagygéci hangsúlyozta, hogy mindezzel együtt egy életszerű, jól közlekedhető világ az, amit Bödőcs a regényben felépített. Bödőcs ezzel egyetértett, fontos volt számára például, hogy Luigi King karaktere emberi legyen, hogy a hibáival és erényeivel együtt ismerjük meg a cirkuszigazgatót, az ország vezérét. „Van benne egy kis rajzfilmszerűség, de hát az életünkben is van, nem?” – tette hozzá, mondván, hogy bár Luigi „egy gyökér”, azért mégis ember, sajnálni is lehet őt, például amiatt, ahogy a családja bánik vele, vagy azért, mert megöregszik. Arról is szó volt, hogy az öregedés, az utódlás kérdése fontos a könyvben, ahogy az is, hogyan próbálja meg igazolni Luigi a teljhatalmat, amit birtokol. Bödőcs itt elmondta, hogy a populisták jellemzője, hogy a népre hivatkoznak, de ez is egy giccses nép-verzió. A könyvben csak egyvalaki szembesíti a cirkuszigazgatót a valósággal, ez pedig egy utcaseprő (szerinte ez az, ami kimarad a „néppel” iszogatós Facebook-videókból). Bödőcs Tibor szerint egyébként nem a sztori, hanem a nyelv a lényege a könyvnek. Ezt igazolandó felolvasott egy részt, ami a „cirkuszgasztronómiáról” szólt, bár kissé szabadkozva hozzátette, hogy ezt még a „royal wedding” előtt írta, amikor még mit sem tudtunk a homár-mangó krémfreshről és az ázsiai wagyubélszínről.

-

A felolvasás után még a narrátor szerepe került szóba. Bödőcs elárulta, hogy először cinikusabb hangnak indult az elbeszélő, később úgy döntött, hogy legyen inkább kollaboráns. Ihletforrásként a Trimalchio lakomáját említette, a haveri kapitalizmus, meg a kinevezett gazdagok témája kapcsán pedig egy Lölős-Andikás vicc is elsült, aminek nagy taps volt az eredménye. Végül a nép és az idomár viszonyáról és az emberek felelősségéről esett szó. Bödőcs szerint a nép hozzáállásában az apátia, a „lehetne rosszabb is” hozzáállás az alap, emellett pedig a gyermeki lét, az etetést, itatást, szórakoztatást igénylő tömegként jelenik meg, bár vannak néma lázadók is. A Mulat a Manézs narrátora egyébként nemcsak, hogy közel áll Luigihoz, de a gondolatait is ismeri. Bödőcs ennek kapcsán is a spanyol nyelvű irodalmat említette, például Márqueztől A pátriárka alkonyát. Szerinte saját tapasztalata is van erről az archetípusról, meg hát azért van az irodalom, hogy megtudjunk olyan dolgokat, mint hogy, mi van a diktátorok fejében.

Hírlevél feliratkozás

Olvass minket e-mailben is!

  • Könyves hetilap a postaládádban
  • Kézzel válogatott tartalmak
  • A legérdekesebb, legfontosabb könyves anyagok egy helyen
  • Nem spammelünk, heti 1-2 levelet küldünk.

Könyves Magazin Hírlevél

Kapcsolódó cikkek
...

Bödőcs Tibor: A populizmus egy algoritmus

Bödőcs Tibor legújabb könyvéről, a Mulat a Manézsról mesélt Gulyás Mártonnak, a Partizán videójában, amelyből kiderül az is, hogy a humorista mivel ajánlaná a kötetet Orbán Viktornak.

...

Bödőcs új könyvében harmincéves jubileumot ünnepel a Cirkuszhaza

Bödőcs Tibor új könyvének Luigi King a főszereplője, aki fura keveréke Berlusconinak, Trumpnak, Orbánnak, Castrónak. A Mulat a Manézs megmutatja, milyen egy Cirkuszhazában élni. Olvass bele!

...

Bödőcs cirkuszországról írt regényt, Krúbi ajánlja

Már előjegyezhető Bödőcs Tibor új könyve, a Mulat a Manézs, amely megmutatja, milyen egy Cirkuszhazában élni.

MARGÓ
...

„Ahonnan én jövök, ott nem írnak könyveket” – Bruno Vieira Amaral portugál íróval beszélgettünk

Hogyan határoz meg minket a származásunk? És mit jelent újraírni a múltat? A portugál Bruno Vieira Amarallal beszélgettünk. 

...

Hol találkozik a foci és a gaming az irodalommal? Interjú Tonio Schachinger osztrák sztárszerzővel

Mi a közös a számítógépes játékokban, a fociban és a könyvekben? Tonio Schachinger elárulja.

...

Babarczy Eszter: Volt egy apám, aki nem volt, és volt egy apám, aki félelmetes volt

Babarczy Eszter mesélt betegségről, gyászról és őszinte szeretetről. Interjú.

...

Moa Herngren svéd író: Nem mi választjuk az anyósunkat

Mozaikcsaládok, hétköznapi drámák, párhuzamos igazságok és szembenézés a legnagyobb félelmekkel. Interjú a világhírű szerzővel.

...

Londoni zenész unokája írta meg a budapesti zongorista filmbe illő történetét

Egy mágikus erejű zongora és egy hihetetlen, de igaz történet: Roxanne de Bastion az Őszi Margón.

...

Pajor Tamás: Pályatársaim erős virtuális pofonokkal józanítottak ki

Milyen egy későn jött dackorszak? Miért nincs a művészetnek feladata? Pajor Tamás Veiszer Alindával beszélgetett a Margón.

2025 november 15.
Budapest Music Center
Mátyás utca 8.

Első alkalommal rendezi meg nonfiction könyvfesztiválját, a Futurothecát a Könyves Magazin. 2025. november 15-én a Budapest Music Centerben fellép a brit szám- és nyelvzseni Daniel Tammet, az időtudatos norvég geológus, Reidar Müller, a dán klímapszichológus, Solveig Roepstorff és a spanyol sztár agysebész, Jesús Martín-Fernández, Orvos-Tóth Noémi és Meskó Bertalan. Az olvasás segít megérteni összetettebb kérdéseket, problémákat vagy folyamatokat, amelyek a jövőnket alakítják. A Futurotheca – A jövő könyvtára olyan témákat, szerzőket és könyveket emel a fesztivál középpontjába, amelyek megismerésével olvasóként alakíthatjuk a jövőnket.

Program

Támogatók
Egy állat, ami az ember hibájából pusztult ki – Sibylle Grimbert francia író elképzelte az utolsó egyed történetét

Egy állat, ami az ember hibájából pusztult ki – Sibylle Grimbert francia író elképzelte az utolsó egyed történetét

Az utolsó egyed című regényről, háziállatokról és klímaszorongásról beszélgettünk. Interjú. 

Szerzőink

Szabolcsi Alexander
Szabolcsi Alexander

„Komoly egyetem nincs komoly könyvtár nélkül” – a MOME felújított könyvtárában jártunk

Valuska László
Valuska László

A világ végére is magadban cipelni a hazát: a rossz közérzet kultúrájáról Barnás Ferenc új regényében

A hét könyve
Kritika
A világ végére is magadban cipelni a hazát: a rossz közérzet kultúrájáról Barnás Ferenc új regényében
A világ végére is magadban cipelni a hazát: a rossz közérzet kultúrájáról Barnás Ferenc új regényében

A világ végére is magadban cipelni a hazát: a rossz közérzet kultúrájáról Barnás Ferenc új regényében

A rossz közérzettel nem születik az ember. Barnás Ferenc új regénye a hét könyve: Most és halála óráján. 

...

Visky András: A szelídeket általában meg kell ölni

...

Szentesi Éva: Ha nem lenne ez a férfi mellettem, akkor nem lennék ennyire boldog és teljes

...

Clare Leslie Hall bestsellere csavar egyet a romantikus regény műfaján

SZÓRAKOZÁS
...

A depresszió bárkit magával ránthat – megnéztük a Bruce Springsteen-filmet

A Szabadíts meg az ismeretlentől életrajzi film nem karaokeparti, hanem megrázó vallomás az összeomlásról.

...

Miért születik ennyi Stephen King-adaptáció? Az író szerint egyszerű a magyarázat

A szerző arról elmélkedett, hogy a rengeteg új adaptációt valóban egyetlen karakternek köszönheti. 

...

A hét királyság lovagja pótol egy fontos hiányosságot, ami a Trónok Harcából kimaradt

Az író kihívás elé állította ezzel a sorozat készítőit.