Németh Gábor: Van egy ösztönös együttműködés, ha kínozni kell

Németh Gábor: Van egy ösztönös együttműködés, ha kínozni kell

A Zsidó vagy? nagy siker volt a magyar kortárs irodalomban két évtizeddel ezelőtt, és azóta sem vesztett szinte semmit a relevanciájából. Németh Gábor életműkiadásának első darabja a mai napig fontos tapasztalatokat tartalmaz kirekesztésről, idegenségről és emlékezésről. Az újrakiadás margós bemutatóján a kulisszatitkok mellett például azt is megtudhattuk, hogy az író szerint hogyan kapcsolódik trauma és emlékezet, illetve hogy miért szereti annyira a rókákat.

Szabolcsi Alexander | 2025. április 07. |

Németh Gábor Zsidó vagy? című regénye 21 évvel ezelőtt jelent meg, idén pedig a Kalligram Kiadónak hála a szerző életműkiadásának első darabjaként kerül újra kiadásra. A kötet anno nagy port kavart, azóta klasszikussá nőtte ki magát. Alapját az idegenség érzet, a kitaszítottság és az otthontalanság adja, miközben gyerekkori emlékeken keresztül próbáljuk megérteni, miért is ilyen elutasító a világ. A szerzőt Bódis Kriszta író, pszichológus kérdezte a Tavaszi Margón

Németh Gábor
Zsidó vagy? 
Kalligram, 2025, 269 oldal

A róka, ami visszavág

Bódis egy könnyed bevezetővel indította, amiben elmesélte, hogy az egyik saját kötetének szerkesztése miatt már több éve munkakapcsolatban állnak Németh Gáborral, továbbá, hogy a Zsidó vagy? számára mindig is egy fontos olvasmány volt és lesz. Az újrakiadás miatt egyből rá is tért a lényegre. „Ugye fogsz még írni?” – kérdezte a szerzőtől, utalva ezzel arra, hogy az életmű nem egy lezárt, hanem egy folyamatban lévő munka gyümölcse.

Az életmű kapcsán Németh frappánsan ennyit válaszolt:

Egy rendes ember meghal, mielőtt ilyen történne. Kulturáltan távozik”,

ezt pedig egy temetés-hasonlattal is kiegészítette, miszerint nem szeretné, ha másoknak kellene szenvednie azzal, hogy összerendezik a szövegeit, jobb, ha önmaga tudja le. Persze az irónián túllépve inkább úgy gondol erre a projektre, mint egy önkritikai kiadásra, amiben valami pluszt tud hozzátenni korábbi írásaihoz.

-

Az új kiadásnak két érdekessége is van, a borító és a jegyzetek. Akárcsak 21 évvel ezelőtt, a borítót most is Roskó Gábor készítette, és az életmű további kiadásait is ő tervezi majd. Németh elmesélte, hogy az új borítóhoz az volt az alapötlet, hogy találjanak ki egy lényt, ezért Roskónak azt a kérdést tette fel, hogy: „Mi volt az első olyan lény, ami többnek látszott mint egy állat?”. Vagyis, ami mitikusnak tűnt.

Roskó válasza pedig a róka volt, aminek az író különösen örült, mert ehhez egy fontos esemény kötődik. Még 1964-ben történt, amikor egy vasárnap büntetésből szülinapozás helyett az írásfüzetébe kellett jegyzetelnie azt a mondatot, hogy: „a róka kárt okoz”. Ami azért is esett nehezére, mert nem szereti leírni a „k” betűt. A tanár ezért a munkájára csak annyit mondott később: „ez nem munka”.

Németh pedig sok évvel később úgy érezte, a róka tökéletes szimbólum lesz az életműkiadáshoz, amivel ennyi év után visszavághat a tanárának.  

Ha kínozni kell, az ember ösztönösen cselekszik

A gyerekkori emlékek kapcsán Bódis át is kötött a könyvben szereplő gyerekkori élményekre, traumákra, szerinte ugyanis a kiszolgáltatott gyerek motívuma gyakran szembejön a regényben. Németh szerint ezek mindig emblematikus helyzetek, ahol az ember inkább szeretne nézője, mint résztvevője lenni az eseményeknek. Az író elmesélte a regény egyik jelenetét, amelyben egy csapat fiatal egy vízaknában talált békát kínoz meg egy táborban, ennek pedig a főhős szemtanúja lesz.

„Van egy ösztönös együttműködés, ha kínozni kell” – mondta Németh. Kiemelte, hogy ez a tapasztalat, ahol hirtelen az ember kívül kerül, idegenné válik, jelenti ezeknek a jeleneteknek és akár az egész regénynek az alapját.

Ehhez kapcsolódik a kötet másik újdonsága is, vagyis a jegyzetek. Bódis arról érdeklődött, hogy hogyan lehet újra hozzáférkőzni egy régi szöveghez, mit jelent azt jegyzetekkel kiegészíteni, egyáltalán abba lehet-e hagyni. Németh szerint

abbahagyni igen, befejezni nem lehet a jegyzetelést”,

mert mindig valami új jut eszébe a korábbi dolgokról. Szerinte ez nem is annyira az olvasónak fontos, hanem az írónak, mivel azt tapasztalja, hogy egyes szavak sok év után kiüresednek, elvesztik a jelentésüket vagy éppen átalakulnak. Ezért „a szavakat folyton újra kell hangolni”, mondta. Innen jött számára az ötlet, hogy a régi szöveget újabb részletekkel egészítse ki, ami helyreállítja vagy továbbgondolja az üressé vált szavakat.

-

„A legnagyobb sérüléseid kincstárként működnek”

A beszélgetés egyik kiemelt témája az emlékezés és a trauma elbeszélhetőségének kérdése volt. Németh elmesélte, hogy a kötetet anno még több megrendelésre született részből állította össze, amikben számára is váratlan módon kirajzolódott egy személyes szál, mintegy a háttérben.

Ez addig így lesz, ameddig szembe nem nézek vele”

– mondta a szerző.

De ez nem feltétlen jelenti (vagy jelentette) az írónak a kiteljesedést, mivel úgy érzi, ha valamit megír, akkor az bezárul, nem lesz többé felidézhető, hozzáférhető, legalább is nem olyan elemi módon, ahogyan azelőtt. A megformálással az emlékezet mintegy megszűnik, magyarázta, hiszen már nem az emléket, az akkori tudást idézzük fel, hanem azt a leírt, megformált szöveget (gondolatot), ami arról eszünkbe jutott.

Ez pedig párhuzamba állítható a regény történetével és struktúrájával. Németh egyfajta bolyongásként gondol erre a regényre, amelyben a főhős folyamatosan keres, de nem egy bizonyos cél érdekében, hanem azért, mert sosem akar megérkezni. A keresés mintegy önmagára irányul, sosem ér véget. A megformált emlékek ebben az értelemben mintha mégis újra hozzáférhetővé válnának, hiszen Németh jegyzetekkel egészíti ki korábbi írását.

Bolyong ő is, ahogyan főhőse, korábbi sérülései, gondolatai között.

„A legnagyobb sérüléseid kincstárként működnek” – fogalmazott a szerző arra utalva, hogy ez az írónak tökéletes alapanyag, mégis emberként sokat veszít vele. Az író számára ugyanis fontos, hogy amit (még) nem írt le, az még otthonosan átélhető, az a sajátja, de amint szöveggé formálja, kiadja a keze közül, már maga számára sem lesz ugyanolyan, mint azelőtt.

Senki sem szeret aludni az óvodában

Bódis Kriszta felvetette, hogy vajon ennyi év után milyen hatása lehet a könyvnek, van-e egy bizonyos generáció, aki jobban hozzáfér a szöveghez. Németh ismét egy találó mondattal válaszolt: „Úgy gondolom, rátaláltam valamifajta univerzális ősélményre: nem szeretünk aludni az óvodában”. Persze a vicc mögött ott rejlik a mondanivaló, hogy a könyv tartalma mindenkihez szól, és ezt nem lehet behatárolni egy bizonyos korszakra. Bár a szerző szerint van egy olyan generáció, aki a ’60-as években született és valószínűleg hasonló módon tapasztalta meg az életet, azért nem sok minden változott.

-

Sokan dolgoznak azon, hogy ez ne múljon el nyomtalanul”

– jelentette ki Németh Gábor, amit úgy is érthetünk, hogy az írók folyamatosan azon dolgoznak, hogy megörökítsék ezt a korszakot, de úgy is, hogy a szenvedés ma ugyanúgy jelen van a világban, mint akkor.

Végezetül pedig Bódis Kriszta a kötet atmoszférateremtő jellegét emelte ki, vagyis hogy a szerző bármennyire is saját emlékekből dolgozik, azt mindenki számára átélhetővé teszi a szövegben. Németh ezzel kapcsolatban két anekdotát, részletet is elmesélt a regényből. Megemlítette, 1956-ban a vele terhes édesanyját majdnem lelőtték, mert a vörös pulóvere miatt azt gondolták, hogy kommunista. A másik pedig a születése előtti pár órában történt: a mentőautót, amelyik az édesanyját szállította a kórházba, több helyről lőtték az oroszok, mert azt hitték, ellenforradalmárok menekülnek benne.

Ha már életműkiadás, akkor azt is megtudhattuk, hogy a következő darabja az életműnek ősszel érkezik majd, amiben az első három írása jelenik majd meg egyben.

Fotó: Kováts Zsófi/Margó Fesztivál 

Olvass minket e-mailben is!

  • Könyves hetilap a postaládádban
  • Kézzel válogatott tartalmak
  • A legérdekesebb, legfontosabb könyves anyagok egy helyen
  • Nem spammelünk, heti 1-2 levelet küldünk.

Könyves Magazin Hírlevél

Kapcsolódó cikkek
...

Németh Gábor gyönyörű kiadvánnyal hajt fejet Esterházy Péter előtt

Csak egy szó – emlék-mű címmel, a Fehérvári Irodalmi Napok Írók a nyomdában sorozata részeként jelenik meg hamarosan a Németh Gábor Esterházy Péterről szóló írásaiból válogató kötet.

...

Németh Gábor: Vedd példának, avagy a nem kívánt törlendőről 

A Könyves Magazin és a Bookline Zöld rovata szervezésében irodalmi stand up volt a Margón. Fellépett Litkai Gergely, Ráskó Eszter, Tóth Edu, valamint Erdős Virág, Simon Márton. És persze Németh Gábor is elmondta a magáét, mi pedig most megosztjuk, hogy elolvashassátok.

...

Az író folyamatos melléknévi igenév - Németh Gábor 60

Olvass!
...

Magyaroknak: Boldog új évet, franciáknak: itt egy tál here - Olvass bele egy francia kalandjába a magyar nyelvvel!

Egy francia fiatalembernek igen megyűlik a baja a magyar nyelvvel. A megoldás: értelmetlen francia mondatokat kitalálni, amik hasonlóan hangoznak magyarul. Olvass bele!

...

„Idegrendszerük épségét kockáztatva rakosgatják bábuikat” – Olvass bele Bartók Imre sakkregényébe!

Bartók Imre új regénye a sakk világát helyezi középpontba, és egy zseniális, de annál közönyösebb főhőssel utazza végig Francaországot. Egy sakkverseny se volt még olyan izgalmas, mint itt. Olvass bele!

...

Mi történik, ha egy anya csak az utolsó gyerekét szereti?

Zajok a házban, amiket csak egy anya hall meg...

Jón Kalman Stefánsson: Semmi sem akadályozhatott meg az írásban

Jón Kalman Stefánsson: Semmi sem akadályozhatott meg az írásban

Jón Kalmann Stefánsson két magánkiadás után robbant be igazán. Ha nem fut utána egy kis kiadó, talán ma nem is ismernénk. Interjú.

Szerzőink

Bakó Sára
Bakó Sára

A szexipar valósága: a testi piszkot le lehet mosni, a lelki megterhelést nem

Szabolcsi Alexander
Szabolcsi Alexander

Szembenézni a halott testvérrel, akit mindig jobban szerettek