Péterfy Bori webepizódokban mutatja be Karafiáth Orsolya regényét

A Karafiáth Orsolya A Maffia klub című regényéből készült adaptációt Péterfy Bori színész-énekes webepizódok sorozatában mutatja be, melynek keretében tíz különböző nő karakterébe bújik bele. A 2008-ban megjelent eredeti regény javított, modernizált és rövidített változatának fejezetei folytatásokban jelennek meg és megtekinthetők a premier utáni estétől kezdve a Péterfy Bori & Love Band Youtube-csatornáján, a Scolar kiadó és a Margo feszt közösségi médiafelülein, valamint Karafiáth Orsolya szerzői oldalán. A felületekre pár naponta kerül fel egy-egy új fejezet.

Könyves Magazin | 2020. május 12. |

 

Péterfy Bori, a szolid fekete hangú nővérke megrázó történetet mesél. Bori egzaltált rémként tönkrement életéről panaszkodik. Aztán Bori megint vált: pattog a hangja, félelmetes. (Narrátor: Boros Anna) A meglepő átváltozások során nem csupán izgalmas, olykor vicces, máskor megrázó sorsokat ismerhetünk meg, hanem egy rejtélyes történet is kibontakozik.

Karafiáth Orsolya
A Maffia-klub
Ulpius-ház, 2008

Az eredeti regénynek több szerkezeti hibája volt, ám a kritikák is rendre kiemelték, hogy a sokféle módon megszólaló női hangok mennyire hitelesek.

“Újraolvastam a könyvet most, a sok év távlatából, és rácsodálkoztam erre a rengeteg, ma is élőnek ható hangra - mondja a szerző. - Ám közben felbosszantott, hogy éreztem, a szerkezet tényleg sok helyütt ügyetlen, rosszul tettem ki annak idején a hangsúlyokat. Azt viszont jó volt felfedezni, hogy az általam megteremtett nőalakok ma is élnek! Elgondolkodtam, hogy lehetne megjeleníteni őket… Ez lett A tíz kicsi díva. A közös játékunk ekkor kezdődött.”

“Ebben a munka nélküli karanténhelyzetben engem is feszített a vágy, hogy részt vegyek egy alkotói folyamatban. Mert ezt egyszerűen nem bírja egy művész, a kreatív energiáink használata nélkül elpusztulunk” - mondja Péterfy Bori. „Amikor Orsival és Annával, aki szintén hasonlóan gondolkodnak, beszéltünk erről, rögtön felmerült, hogy egy irodalmi műhöz kellene nyúlnunk. De melyikhez? Olyan szöveget kerestem én is, aminek a felovasása szétfeszíti kicsit a sima felolvasás kereteit. Így jött képbe A Maffia-klub. Szeretem Orsi írásait, ráadásul ezekben a szövegekben megéreztük a szerepek eljátszásának lehetőségét is. A különféle karakterek bőrébe bújás igazi kihívás volt számomra, hatalmas játéklehetőséget adott a különféle alakok hangjának megtalálása. Hiteles női hangokat akartunk megszólaltani, mai sorsokat. Fontos volt számomra, hogy olyan írások hangozzanak el, amiknek fajsúlyos irodalmi értéke van, melyekben a sorsok és személyiségek, tragédiák és a szépségek ábrázolása mélységet kap, túlmutat a bulváros, álfeminista, egydimenziós megszólalásokon. Hiszem, hogy a rétegzett szövegek is élvezhetőek, közös munkánk egyik fontos célja volt ennek a bemutatása is.”

„Nagy munka volt letisztítani ez eredeti írás túlburjánzását, de megérte” - mondja a szerző is. „Döbbenetes és örömteli volt látnom Bori metamorfózisait, ahogy a hősnőim általa - és az átírás által - megelevenedtek. Mindegyik. Köszönet érte.” 

 A megjelenéskor a könyvhöz zenei produkció is készült, A Maffia-Klub című film zenéje címmel, melyet Karafiáth dalszövegíróként és producerként jegyez. Az albumon a kortárs könnyűzene akkori krémje szerepel, színészekkel is kiegészülve, az album mind a Youtube-on mind a Spotify-on elérhető. 12 zenekar illetve előadő adja elő itt a regény szereplőinek a dalait, köztük Péterfy Bori is, akivel az együttműködésük akkor kezdődött.

Premier: 2020. május 12.

A szerzőről:

Karafiáth Orsolya 1976-ban született Budapesten, költő, író, újságíró, műsorvezető, jelenleg a Magyar Narancs kultúrrovatának vezetője.

Eddig négy verseskönyve jelent meg (A Lotte Lenya titkos éneke 1999-ben, a Café X 2004-ben, A cigánykártya 2009-ben és Él 2015-ben ), három regénye (A Maffia-klub - 2008, Kicsi Lili - 2013, Szirén - 2017) és egy novelláskötete 2019-ben, Amikor a mama lelegelte a papa haját című. 

Z KICSI DÍVA

A sorozat lírai vallomások sora, tizenkét nő monológja, akik egykor főiskolai barátnőkként, sőt elválaszthatatlan „maffiázókként”, habzsolták az életet, és akik évek múltán – félresikerült, elszalasztott, beteljesült és romba dőlt szerelmekkel a szívükben – újra “összejönnek”, hogy megfejtsék annak a férfinak a titkát, akihez mindannyiuknak köze volt; az imádott, gyűlölt, vágyott és halálra ítélt Lajos eltűnésének rejtélyét.

Mert Lajos eltűnt. Hiába küld úti beszámolókat Prágából, Isztambulból vagy Indiából, a leveleket mintha nem ő írná, a hangja hamisan cseng, a stílus nem rá vall. Valaki szerepet játszik, és a bolondját járatja velük. Valaki lajosabb akar lenni Lajosnál…

A regény 2004-ben játszódik, de a nyomozás szálai hét évvel korábbra nyúlnak, mikor a lányok zöme még együtt járt a Tanárképző Főiskolára. Akkor még a terveik világosak voltak, tanárnak készültek. Ám mindenkit máshová sodort az élet.

Ágota – a nagy elődöt, Agatha Christie-t megidézve – próbál a rejtélyes gyilkos (gyilkosok?) nyomára bukkanni. Felkeresi barátnőit, regényrészletek, e-mailek, levelek és naplóbejegyzések sorát olvassa el, vallomásokat hallgat, amikből kiderül, az egykor ártatlannak hitt barátságok mögött szerelemféltés, árulás, irigység, bosszú (és ami bűnt ismer még a női szív) munkálkodott, és mindez egy férfi miatt…

Álkrimi suta nyomozással, ahol a hangsúly a női sorsokon van.

A tíz kicsi monológról:

1.rész: Gloriett Lajosnak

Ágota (akit krimirajongó édesanyja Agatha Christie után nevezett el) hazatér Padovából, ahová rögtön a főiskola után kiköltözött szerelméhez. Otthon talál egy halom levelet Lajostól (még nem tudjuk, milyen szálak fűzték hozzá), amik nem passzolnak egymáshoz, de legfőképp az általa megismert Lajos stílusához.  Végigfut a leveleken (ezek adják a fejezet magvát, a sivár magyar alföldi sztoriktól Prága bebarangolásáig), majd felhívja egyetlen megmaradt barátnőjét, Gabit, hogy közölje, egy rejtélyre bukkant. Gabi ráharap a csalira, a nyomozás elindul. A stílus maga az ember? Megismerhető-e valaki csupán a leveleiből?

2. rész: Jégkocka-hálóing

Gabi, a költőnő rossz passzban van. Rögtön fejest ugranak a nyomozásba, megtudjuk, Lajos hogyan került a maffiások közé, milyen volt tizennyolc évesen, mikor még hősszerelmesként vallott sok-sok levélben a fiatal Gabinak. Romantikus sorok. Talán a lány közönye hajtotta Lajost afelé, hogy később tét nélkül hódítgasson? Miért érzékenyülünk el a régi szerelmes leveleken? Mindig az szeret a legjobban, aki a legjobban ki tudja fejezni? Gabinak megvan a maga gyanúsítottja, nekünk inkább ő maga lesz gyanús.

3. rész: Mindegy kisasszony

Gabi húga, Metta fogorvos lett, a rendelőben kapják el. Metta megdöbbentő hírt közöl: két évig a titkos szeretője volt Lajosnak, csak hát Gabi és Ágota, na meg a hivatalos barátnő, Judit Kata miatt nem akarta ezt reklámozni. Természetesen a Klubban jöttek össze, de már a Gabi-éra alatt ismerték egymást. Mikor Lajos elhagyta, Metta ezt képtelen volt felfogni, több mint száz levelet írt a férfinak, hátha visszaédesgeti. Most azt sem tudja, vajon már egy halottnak irkált-e. Lehet-e boldog egy titkos viszony?

4. rész: No man’s woman

Judit Kata története, melyből Ágota és Lajos életéből is felvillannak fejezetek. Megtudjuk, hogy Ágota egy ideig Judit Kata albérlője volt, ám nemcsak a számlákat nem fizette, hanem még Lajost is elhódította tőle. Barátságuk e ponton véget ért. Judit Kata, miután a férfi kidobta, utazgatni kezd, keresi a helyét Párizsban, Londonban, de később édesanyja rákos betegsége miatt haza kell térnie. Története voltaképpen egy mai fejlődésregény, Judit Kata a Sinead O’Connor dalban megénekelt erős, egyedülálló nő, a klasszikus no man’s woman, és szingliként igyekszik kiteljesíteni az életét. De nem csak máz, ha valaki támadhatatlannak mutatja magát?

5. rész: Garfield

Ági megváltozott. Már nem a törékeny kis nebántsvirág, hanem egy katonai szerkóba öltözött energiabomba, rendező egy kereskedelmi televíziónál. A fejezetben voltaképpen csak az Évával eltöltött időszakról, a szado-mazohisztikus leszbikus évekről van szó, hogyan gyötörték halálra egymást, miközben elveszítette teljesen az önbecsülését. Gyereket akart, Lajos segített, Éva bosszúért liheg. Egyre több szó esik Lajos rejtélyes szerelméről, Emeséről is, akinek kutyáján, Blökin Éva majomszeretettel csüng, a lány emlékét ápolgatva ezzel. Miért sodródunk egyenlőtlen kapcsolatokba? Miért tűrjük a méltatlan szituációkat?

6. rész (két monológból áll)

Gazdaságos

A leszbikus kapcsolat másik fele, Éva szólal meg, az ő szemszögéből látjuk az eseményeket. Nála van Emese kutyája, Blöki is. Éva használtruha boltot vezet, csak a pénz érdekli, ha már a szerelmi élete ilyen kudarcot vallott. Kiderül, hogy Lajost nem csak amiatt gyűlöli, hogy Áginak gyereket csinált, hanem azért is – vagyis főképp azért – mert Emese szerelmes volt belé. Aki hangos és bántó, az nem szenvedhet? Aki kívülről érzéketlen, darabosnak és megközelíthetetlen látszik, annak nem érvényesek az érzelmei?

Pezsegj!

Nórát nem tudják elérni, elzárkózott vidéken, abban a házban, ahová Lajossal Emese halála után a lány cicájával, Cirmoskával költöztek. Nóra fotós lett, érdekes módon új kiállításán ott egy Lajosról és Cirmoskáról készült döbbenetes kép. Nóra bezárkózott, őrült és gyanús, valószínűleg megtébolyodik a kis kerti lakban. Megőrjíthet-e a magány? Meddig lehet gyászolni egy egyoldalú szerelmet?

7. rész (két monológból áll):

Szent Dóra

Dóra a pénzügyi főiskolát otthagyva gyógytornásznak és nővérkének képzi magát, hogy segíthessen az embereken. Lajossal a játék alatt nem volt különösen jóban, csak a kórházban kerülnek közel egymáshoz, ahová Lajos egy motorbaleset után kerül. Emese is az ő osztályán halt meg, már nem tudták megmenteni. Történetéből rálátást nyerünk a szörnyű magyar kórházi viszonyokra, és azt is megtudhatjuk, hogy Dóra Lajos lakásában él, a bérleti díjat havonta utalja egy megadott számlaszámra. Lajossal furcsán meleg a viszonyuk, szeretetteljes és mély. Aki másokkal játszik, az is vágyik intimitásra? Hová menekül, akit mindenhol elvárások és kéretlen szerelmek üldöznek?

Hatóidő

Vera egyedül él nagypolgári lakásában. Soha nem dolgozott, néha énekelgetett bárokban, de csak hogy magát mutogassa. Ami régen piperészkedésnek indult, felnőtt korára súlyos betegséggé fajult: csak a teste érdekli, minden napját a szépségápolás köti le, csak ezekről tud beszélni, csak ez köti le. Egész nap vagy alszik, vagy a kádban ül, kozmetikai újdonságokat próbál ki, de nem lép ki a lakásból. Az abortusz-naplóját is megismerjük, talán az egyetlen olyan esemény volt, ami megrázta. De az mélyen. A gyerek apja Lajos lett volna, a férfi meg akarta tartani gyereket, de Vera félt. A férfi nem bírt vele maradni az abortusz után, ám Vera azóta is naponta felcicomázza magát és várja, hátha újra belép az ajtón… Mit tesz velünk, ha mániákba menekülünk? Áttörheti-e bármi a magunk köré emelt falakat?

8. rész: Ficánka bácsi Göd felsőn

Magda könyvtáros lett egy Pest környéki településen, Felsőgödön, ahová férjével, akivel épp válnak, költöztek. Az ambiciózus, öntelt lány ideái romokban hevernek, önbecsülése a padlón, nincs pozitív jövőképe. Hiába született egy kislánya, ez nem elég neki (táncos színésznő volt, csak a szülés miatt kilökődött a pályáról), írói babérokra is pályázna, de rémesen tehetségtelen. Bánatát alkoholba fojtja, minden pusztul körülötte. Lajossal gyerekkoruk óta jó barátok, Ágota Lajos régi kocsijának a roncsait megtalálja az elgazosodott kertjükben. Magda össze-vissza beszél, egyszerre gyanús és nevetséges. Elég a becsvágy az őrült tervekhez? Hová vezethet, ha nem élünk a tehetségünkhöz méltóan? 

9.rész: A Hold

Rita különösen gyanús, hiszen a főiskola óta egyre csak járja a világot, mindenhol megfordult, ahonnan a férfitől levél érkezett. Rita legjobb barátnője Emese volt, akit a megzuhanása idején ő is magára hagyott. Nála van Emese búcsúleve, amit a lány sajátos módon a kutyájának, Blökinek írt. A levélből egy szörnyű sors rajzolódik ki, hogyan lesz egy örökbe adott lányból személyiségzavaros öngyilkosjelölt, hogyan kényszeríti a sors arra, hogy szerelmét is elveszítse. Mennyire pusztítanak el minket a gyerekkori tragédiák? Mennyire determinél minket a múltunk?

10.rész: Függöny

A nagy leleplezés! Feszült a hangulat. Elbaltázott a nyomozás, mint ahogy mindannyian elbaltázták az életüket? Megoldás csak a remény. A maffia-játékban minden halál után új életet sorsolnak, új szerepekkel. Hátha így alakul az életben is.

Vagy MÉGSEM így történtek a dolgok? Számít maga a történet egyáltalán?

Két-három naponta új rész! Ha első körben szeretnél értesülni a folytatásokról, iratkozz fel a csatornáinkra!

Kapcsolódó cikkek
...
Nagy

Karafiáth Orsolya: Az írás a kapcsolatot is gyilkolja

...
Nagy

Így néz ki Karafiáth Orsolya dolgozóasztala

...
Nagy

Karafiáth Orsolya: Mindig van min szorongani

TERMÉSZETESEN OLVASUNK
...
Zöld

Ebben az EU-s országban engedélyezhetik legközelebb az eutanáziát

Újabb ország parlamentjében nyújtottak be olyan törvényjavaslatot, mely az eutanáziát lehetővé tévő gyógyszer engedélyezésére vonatkozik. Könyveket ajánlunk a hír mellé.

...
Zöld

4 könyv azoknak, aki hátat fordítanának a magánynak

Az Egyesült Államokban élő 45 és 65 év közötti emberek jóval magányosabbnak, elszigeteltebbnek érzik magukat egy friss tanulmány szerint, mint európai társaik. 4 könyvet ajánlunk a jobb társas kapcsolatokért.

...
Zöld

Zöld kiadók: Mik azok a környezetbarát betűtípusok?

A világ egyik legnagyobb kiadója, a HarperCollins több ezer fát mentett meg azzal, hogy az utóbbi pár évben apró, zöld szemléletű változtatásokat vezettek be a könyvtervezés terén.

A hét könyve
Kritika
A Kovács ikrek fergeteges családregénye sokkal többről szól, mint beszűkült parasztokról
...
Podcast

Ezt senki nem mondta – Szabó T. Anna és Dragomán György: Azt terveztük, hogy szabad gyerekeket fogunk nevelni

Az Ez senki nem mondta! a gyerekvállalás és az alkotás kapcsolatáról szól. A podcast legújabb epizódjában Ott Anna Szabó T. Annával és Dragomán Györggyel beszélgetett.

Polc

A Kovács ikrek fergeteges családregénye sokkal többről szól, mint beszűkült parasztokról

...

Kemény Lili harcai: az önéletírás mint felszámolás és teremtés

...

Ujgur költőnek lenni önmagában politikai tett Kínában, és akkor még nem írtál memoárt

...

Jon Fosse a banalitáson át talál utat a természetfelettihez

...