Tompa Andrea: Hol vannak a színháznézők, amikor elfoglalják az SZFE-t?

Tompa Andrea: Hol vannak a színháznézők, amikor elfoglalják az SZFE-t?

Elfoglalták és elbarikádozták az intézményüket a Színház- és Filmművészeti Egyetem (SZFE) hallgatói a tegnapi tüntetés után. Az egyetem ügyében mindeközben több kortárs író is megszólalt. Tompa Andrea egy Facebook-posztban tette fel a kérdést, hogy vajon miért voltak ilyen kevesen a tegnapi tüntetésen. Németh Gábor egy interjúban beszélt arról, hogy egy művészeti egyetem autonómiájának elvesztése nem csak egy intézmény szervezési kérdése, valójában minden mást is érint.

Könyves Magazin | 2020. szeptember 01. |

A mai nappal életbe lép a modellváltás a Színház-és Filmművészeti Egyetemen, amelynek következménye, hogy szeptember 1-i hatállyal lemondott az SZFE vezetése, beleértve a rektorhelyettest és a szenátust is (amelynek a napokban minden jogkörét elvonták). A hallgatók tegnap utcabállal egybekötött tüntetéssel álltak ki az intézményi autonómia mellett. Közben több tanár, például Ascher Tamás és Enyedi Ildikó is felmondta oktatói szerződését az egyetemen. A hallgatók pedig a tüntetés után elfoglalták az egyetem épületét. A Hallgatói Önkormányzat közleményében azt írta: „A Színház- és Filmművészeti Egyetem hallgatóságának egy része az augusztus 31-i demonstráció után bevonult az Egyetem épületébe, szimbolikusan elfoglalta azt és deklarálta, hogy a várható új vezetőség tagjait az épületbe be nem engedi.” A tervek szerint ma délután a hallgatók fórumot fognak tartani, amelyben megfogalmazzák a követeléseiket.

Közben több, a színházi élethez erősen kötődő író is felszólalt az egyetem ügyében. Tompa Andrea egy Facebook-posztban írt arról, hogy sajnos nem voltak elegen a tegnapi tüntetésen.

„Mégis kevesen voltak egy ilyen tüntetésen. Holott békeidőben ebben az országban majdnem 7 millió színházjegyet adnak el egyetlen évben. Ha ez nem is 7 millió néző, de a színház rendkívül népszerű még mindig. Azonban ezeket a nézőket szintén nem éri el a Színművészeti helyzete, vagy (rosszabb) eléri, de nem érdekli. Pedig túlnyomó részt az egyetemi képzésből érkezőket nézi ennek a 7 millió színházjegynek a birtokosa. Ha eddig tetszett ennek a nézőnek, amit lát, és szívesen ment színházba, sorba, állt küzdött jegyekért, akkor miért mindegy neki most, hogy mi lesz ezután? Hogy lesznek-e olyan színészszemélyiségek, amelyekért rajonghat. (Lesznek, a tehetséget végleg és örökre semmi sem tudja elnyomni.) Lesznek szabadon gondolkodó, kritikus szellemű alkotók? (Lesznek, bár ha az egyetemre bevonulók tényleg a család szentségéről és Zrínyi Ilonáról fognak darabokat csináltatni, akkor talán kevesebben.) De miért nem érdekli végső soron a nézőt az, ami van?”

Az író szerint az a gond, hogy a szolidaritás nem terjed túl a színházi körökön, és színházi belügy marad, mint minden.  „Ezért is könnyű mindent elfoglalni, az akadémiától kezdve a CEU-ig, amit csak kiűzni lehetett” – írta.

Németh Gábor: Nekem az SZFE a beszélgetés, a kíváncsiság, a figyelem helye - Könyves magazin

Videósorozatban beszélnek a Színház- és Filmművészeti Egyetem oktatói szakmai hitvallásukról, és arról, mit jelent számukra az egyetem. A projektben Németh Gábor író is részt vett, aki forgatókönyvírókat, dramaturgokat tanít filmdramaturgiára, kreatív írásra és kortárs magyar irodalomra. Németh Gábor 2001-ben került a Színház- és Filmművészeti Egyetemre külsős oktatóként, mert akkoriban gondolták újra a filmdramaturg képzést.

Németh Gábor a Pótszékfoglalónak adott remek interjúban foglalta össze az elmúlt fél év eseményeit, valamint azt, milyen következményei lehetnek annak, ha egy művészeti egyetemen felszámolják az autonómiát:

„Ez a folyamat tulajdonképpen, a maga módján szép… Az ördöginek is van szépsége. Egészen csodálatos trükk,  valósággal Rodolfo szintű,  a privatizáció mint az államosítás legfelsőbb foka – azért ez elegáns… Normális esetben magánegyetemet nagytőkések alapítanak, akiknek vannak saját gazdasági, vagy Uram bocsá’, etikai, filozófiai elgondolásaik, természetesen –, ám itt erről szó nincs. Azt mondani, hogy megszüntetem az államtól való függést, legyél magánegyetem, ugyanakkor a pártállam szolgáit és kegyenceit betonozni be haláluk napjáig a kuratóriumodba. Konkrétan: vezető politikusokat, NER-lovagokat, súlyosan exponált kultúrfelelősöket nevez ki, a továbbiakban magánegyetemmé hazudott egyetem élére, odaadja nekik a szenátustól elvont jogokat, majd az állami alapítású vagyonkezelői alapítvány tulajdonába adott intézményt állami megrendelésekkel finanszírozza, hisz ez az egyetem soha nem kapott, nem is valószínű, hogy kapna máshonnan pénzt, mint az államtól. És miután úgy módosították a felsőoktatási törvényt, hogy a kuratóriumnak joga legyen magához vonni a szenátus jogköreit: a rektor választására vonatkozó jogosítványait is elveszi, és véleménynyilvánítási jogokat hagy nála, aminek semmiféle értelme nincs. Érted? Ez történik a teljes magyar felsőoktatással, most szólok, mielőtt valaki azt gondolja, hiszi, hogy ő meg fogja úszni!”

 

Kapcsolódó cikkek
...
Hírek

Németh Gábor: Nekem az SZFE a beszélgetés, a kíváncsiság, a figyelem helye

Videósorozatban beszélnek a Színház- és Filmművészeti Egyetem oktatói szakmai hitvallásukról, és arról, mit jelent számukra az egyetem. A projektben Németh Gábor író is részt vett, aki forgatókönyvírókat, dramaturgokat tanít filmdramaturgiára, kreatív írásra és kortárs magyar irodalomra.

...
Nagy

5 izgalmas könyv a színház világáról

...
Nagy

Máté Gábor: Szeretem, ahogy a színházban az életet újrateremtjük

Még több olvasnivaló
...
Kritika

James Patterson és J.D. Barker első közös krimijükben rögtön bevágják az olvasót a mélyvízbe

A madártollas gyilkosságokban a nyomok minduntalan egyfelé mutatnak, és a mocskos kis titkok szép lassan mind napvilágra kerülnek.

...
Nagy

Királynak lenni sosem volt életbiztosítás

Király! – A magyar uralkodók véresen komoly históriája címmel írt könyvet a magyar királyokról Benedek Szabolcs. Interjúnkban szóba került az uralkodással járó kockázat, a nők szerepe és a Trónok harca, és kiderült az is, vajon melyik királyunkat mellőzi az utókor emlékezete.

...
Nagy

A pandémia alatt csak a pandémiáról lehet írni?

Milyen lesz az életünk, ha egyszer vége lesz a pandémiának? Mennyire lesz hangsúlyos a vírus és a karantén témája az irodalomban később? Ezeket a kérdéseket járták körbe a Dekameron-projekt című novelláskötet bemutatóján. 

...
Kritika

Jü Hua regénye megmutatja, milyen volt az élet fél évszázada Kínában

Kína egyik legismertebb kortárs írójának könyve egy kínai parasztember tragédiákkal teli életének bemutatása. Az Élni az elmúlt idő, a vissza nem térő ifjúság, az elherdált lehetőségek, az elveszített családtagok, a keserves tapasztalatok derűs, belenyugvó, mégis torokszorító összegzése.

...
Nagy

Simon Stålenhag: A technológia a túlélés eszköze lehet, de meg is ölhet minket

Kérdeztük a műveiben fellelhető gyerekkori emlékekről, arról, hogy lehet valami egyszerre retro és futurisztikus, hogyan kapcsolódik könyve az E.T-hez és azt is megtudhatjuk, szerinte mi kell ahhoz, hogy megbirkózzunk a klímaváltozással. Interjú.

...
Nagy

Sorsválasztás az irodalomban – Könyves válaszok Popper gondolataira

Az életünk determináltságát, az irányításban nekünk jutó részt vizsgálta Popper Péter Hogyan választunk magunknak sorsot? című könyve, a témában ugyanakkor rengeteg szépirodalmi mű is íródott, ezek közül mutatunk meg most párat!

Olvass!
...
Beleolvasó

A kutya és az ember kapcsolata egyszerre különleges és ősi

Van valami igazi, valami ősi, bölcs és gyönyörű az állat és az ember kapcsolatában - állítja Tor Age Bringsvaerd Vau című könyvében, amely a kutyát övező mítoszokra, mesékre és különös hagyományokra koncentrál - mutatunk egy részt belőle!

...
Beleolvasó

Ilyen volt Magyarország 2008-ban

Mesterházi Mónika új versekötete, a Nem félek a rendszerváltás után újabb rendszerbe zökkenő magyar viszonyokról mesél. Olvass bele!

...
Beleolvasó

Egy nyakék még a 19. században is fel tudta forgatni az ember életét

Rose Tremain új könyvében egy fiatal nő változtatni akar az életén, és ki akar törni a kisvárosi közegből, mert azt gondolja, többre és másra hivatott. Olvassatok bele A kegyelem szigetei című regénybe!

...
Beleolvasó

Steven Spielberg megvette Richard Osman krimijének filmjogait

Május elején érkezik magyarul Richard Osman debütáló regénye, A csütörtöki nyomozóklub, amely 2020 egyik legnagyobb krimi szenzációja volt. 

...
Beleolvasó

Egy közszereplőnek tudomásul kell vennie, hogy foglalkoznak vele

Görög Ibolya könyve a közéleti szereplők megkerülhetetlen műve, és azoknak biztosít támpontokat, akiknek a mindennapjait a nyilvános szereplés tölti ki.

...
Beleolvasó

Boccaccio klasszikusa ihlette a modern Dekameron-projektet

Margaret Atwood, Mona Awad, Tommy Orange, Edwidge Danticat vagy David Mitchell - csak néhány név azok közül, akik igent mondtak a New York Times felkérésére, és vállalták, hogy történeteket írnak a koroanvírus-járvány idején. Ez lett a Dekameron-projekt - mutatunk belőle egy részletet!

...
Hírek

Meghalt Törőcsik Mari

A háromszoros Kossuth-díjas, kétszeres Jászai Mari- és Balázs Béla-díjas színésző,  érdemes és kiváló művész a Halhatatlanok Társulatának örökös tagja volt. Nyolcvanöt évesen, egy hónapja került kórházba.

Szerzőink

...
Forgách Kinga

Szabó T. Anna: Ady tanított meg arra, mennyire változhatatlan a halál

...
Benedek Márton

Az undor kitörölhetetlenül ott van férfi és nő kapcsolatában

...
Babarczy Eszter

Babarczy Eszter: Tündérruha (22500 Ft)