Tompa Andrea: Hol vannak a színháznézők, amikor elfoglalják az SZFE-t?

Tompa Andrea: Hol vannak a színháznézők, amikor elfoglalják az SZFE-t?

Elfoglalták és elbarikádozták az intézményüket a Színház- és Filmművészeti Egyetem (SZFE) hallgatói a tegnapi tüntetés után. Az egyetem ügyében mindeközben több kortárs író is megszólalt. Tompa Andrea egy Facebook-posztban tette fel a kérdést, hogy vajon miért voltak ilyen kevesen a tegnapi tüntetésen. Németh Gábor egy interjúban beszélt arról, hogy egy művészeti egyetem autonómiájának elvesztése nem csak egy intézmény szervezési kérdése, valójában minden mást is érint.

Könyves Magazin | 2020. szeptember 01. |

A mai nappal életbe lép a modellváltás a Színház-és Filmművészeti Egyetemen, amelynek következménye, hogy szeptember 1-i hatállyal lemondott az SZFE vezetése, beleértve a rektorhelyettest és a szenátust is (amelynek a napokban minden jogkörét elvonták). A hallgatók tegnap utcabállal egybekötött tüntetéssel álltak ki az intézményi autonómia mellett. Közben több tanár, például Ascher Tamás és Enyedi Ildikó is felmondta oktatói szerződését az egyetemen. A hallgatók pedig a tüntetés után elfoglalták az egyetem épületét. A Hallgatói Önkormányzat közleményében azt írta: „A Színház- és Filmművészeti Egyetem hallgatóságának egy része az augusztus 31-i demonstráció után bevonult az Egyetem épületébe, szimbolikusan elfoglalta azt és deklarálta, hogy a várható új vezetőség tagjait az épületbe be nem engedi.” A tervek szerint ma délután a hallgatók fórumot fognak tartani, amelyben megfogalmazzák a követeléseiket.

Közben több, a színházi élethez erősen kötődő író is felszólalt az egyetem ügyében. Tompa Andrea egy Facebook-posztban írt arról, hogy sajnos nem voltak elegen a tegnapi tüntetésen.

„Mégis kevesen voltak egy ilyen tüntetésen. Holott békeidőben ebben az országban majdnem 7 millió színházjegyet adnak el egyetlen évben. Ha ez nem is 7 millió néző, de a színház rendkívül népszerű még mindig. Azonban ezeket a nézőket szintén nem éri el a Színművészeti helyzete, vagy (rosszabb) eléri, de nem érdekli. Pedig túlnyomó részt az egyetemi képzésből érkezőket nézi ennek a 7 millió színházjegynek a birtokosa. Ha eddig tetszett ennek a nézőnek, amit lát, és szívesen ment színházba, sorba, állt küzdött jegyekért, akkor miért mindegy neki most, hogy mi lesz ezután? Hogy lesznek-e olyan színészszemélyiségek, amelyekért rajonghat. (Lesznek, a tehetséget végleg és örökre semmi sem tudja elnyomni.) Lesznek szabadon gondolkodó, kritikus szellemű alkotók? (Lesznek, bár ha az egyetemre bevonulók tényleg a család szentségéről és Zrínyi Ilonáról fognak darabokat csináltatni, akkor talán kevesebben.) De miért nem érdekli végső soron a nézőt az, ami van?”

Az író szerint az a gond, hogy a szolidaritás nem terjed túl a színházi körökön, és színházi belügy marad, mint minden.  „Ezért is könnyű mindent elfoglalni, az akadémiától kezdve a CEU-ig, amit csak kiűzni lehetett” – írta.

Németh Gábor: Nekem az SZFE a beszélgetés, a kíváncsiság, a figyelem helye - Könyves magazin

Videósorozatban beszélnek a Színház- és Filmművészeti Egyetem oktatói szakmai hitvallásukról, és arról, mit jelent számukra az egyetem. A projektben Németh Gábor író is részt vett, aki forgatókönyvírókat, dramaturgokat tanít filmdramaturgiára, kreatív írásra és kortárs magyar irodalomra. Németh Gábor 2001-ben került a Színház- és Filmművészeti Egyetemre külsős oktatóként, mert akkoriban gondolták újra a filmdramaturg képzést.

Németh Gábor a Pótszékfoglalónak adott remek interjúban foglalta össze az elmúlt fél év eseményeit, valamint azt, milyen következményei lehetnek annak, ha egy művészeti egyetemen felszámolják az autonómiát:

„Ez a folyamat tulajdonképpen, a maga módján szép… Az ördöginek is van szépsége. Egészen csodálatos trükk,  valósággal Rodolfo szintű,  a privatizáció mint az államosítás legfelsőbb foka – azért ez elegáns… Normális esetben magánegyetemet nagytőkések alapítanak, akiknek vannak saját gazdasági, vagy Uram bocsá’, etikai, filozófiai elgondolásaik, természetesen –, ám itt erről szó nincs. Azt mondani, hogy megszüntetem az államtól való függést, legyél magánegyetem, ugyanakkor a pártállam szolgáit és kegyenceit betonozni be haláluk napjáig a kuratóriumodba. Konkrétan: vezető politikusokat, NER-lovagokat, súlyosan exponált kultúrfelelősöket nevez ki, a továbbiakban magánegyetemmé hazudott egyetem élére, odaadja nekik a szenátustól elvont jogokat, majd az állami alapítású vagyonkezelői alapítvány tulajdonába adott intézményt állami megrendelésekkel finanszírozza, hisz ez az egyetem soha nem kapott, nem is valószínű, hogy kapna máshonnan pénzt, mint az államtól. És miután úgy módosították a felsőoktatási törvényt, hogy a kuratóriumnak joga legyen magához vonni a szenátus jogköreit: a rektor választására vonatkozó jogosítványait is elveszi, és véleménynyilvánítási jogokat hagy nála, aminek semmiféle értelme nincs. Érted? Ez történik a teljes magyar felsőoktatással, most szólok, mielőtt valaki azt gondolja, hiszi, hogy ő meg fogja úszni!”

 

Kapcsolódó cikkek
...
Hírek

Németh Gábor: Nekem az SZFE a beszélgetés, a kíváncsiság, a figyelem helye

Videósorozatban beszélnek a Színház- és Filmművészeti Egyetem oktatói szakmai hitvallásukról, és arról, mit jelent számukra az egyetem. A projektben Németh Gábor író is részt vett, aki forgatókönyvírókat, dramaturgokat tanít filmdramaturgiára, kreatív írásra és kortárs magyar irodalomra.

...
Nagy

5 izgalmas könyv a színház világáról

...
Nagy

Máté Gábor: Szeretem, ahogy a színházban az életet újrateremtjük

Még több olvasnivaló
...
Nagy

Tar Sándor a térképről leszorult helyek és emberek írója

Tar Sándorról írt monográfiát Deczki Sarolta, akit az elesettek, a kiszolgáltatottak, a periféria írójaként is emlegetett szerző életéről és műveinek erőteljes hatásáról is kérdeztünk. 

...
Nagy

„Kommunista volt-e Petőfi? Néger volt-e Kossuth?”

A Petőfi-délibábok című programsorozat Petőfi politikai emlékezete a dualizmustól napjainkig című nyitórendezvényén kiderült, hogy az évek során Petőfi lobogó helyett sokaknak inkább dobogó volt: emelvény, amelyről ki-ki a maga hasznát remélve szónokolt.

...
Nagy

Fantasztikus írókat adtak a világnak, a britek mégsem falják a könyveket

Az angolok olyan szerzőket adtak a világnak, mint William ShakespeareAgatha Christie, Jane AustenCharles DickensJ. R. R. Tolkien, J.K. Rowling. Ezek alapján joggal hihetnénk, hogy az angolok a világ legnagyobb könyvfogyasztói, de tényleg így van? 

...
Kritika

Fakó lábujjak és parányi nők – Így szól a horror a nagyvilágban

Magyarul is olvasható az amerikai Valancourt kiadó nemzetközi antológiája, amiben Veres Attilától is jelent meg novella. A kötet történetei úgy mesélnek az emberi félelmek és szorongások egyetemességéről, hogy közben sokféle szerző, sokféle stílusában, sokféle horrortradícióhoz kapcsolódnak eredetien. Ez a hét könyve.

...
Nagy

Gurubi Ágnes: Szauna nap

Gurubi Ágnes a Szív utca című kötetével 2021-ben a top3-ban végzett a legjobb első prózakötetesnek járó Margó-díjért folyó versenyben. Volt értelme megőrülni című tárcasorozata mostantól egy évig olvasható a Könyves Magazinon. Ez az első rész.

...
Panodyssey

Závada Péter: Az új formákról

"A színház az elmúlt kétezerötszáz év során jelentős fejlődésen ment keresztül, és ma már olyan technológiák állnak rendelkezésünkre, melyek még huszonöt évvel ezelőtt sem léteztek. Mégis ahhoz, hogy számomra egy színházi előadás igazán inspiráló legyen, valami újat, eredetit és felforgatót kell mondania néző és színész relációjáról, olyasvalamit, ami mindent más perspektívába helyez." Závada Péter esszésorozata negyedik részében az új színházi formákról értekezik. 

Olvass!
...
Beleolvasó

Tom Felton: Harry Potter és Draco Malfoy egyazon érme két oldala

A Harry Potter-filmek forgatásáról, felnövésről, barátságokról, a hírnév előnyeiről és hátrányairól is mesél önéletrajzában Tom Felton színész, akit Draco Malfoyként ismert meg a világ. Olvass bele!

...
Beleolvasó

Szerhij Zsadan: Ezt a földet mától Ukrajnának nevezd!

Harkiv Hotel címmel jelent meg az ukrán Szerhij Zsadan kötete, melynek verseit Vonnák Diána válogatta és fordította magyarra. Olvass bele!

...
Beleolvasó

Az elitiskola tanárának manipulációja a szülők életét sem kíméli

A saját érdekedben az iskolai közösségek olykor viszontagságos működésébe enged betekintést, ahol sokszor csupán egy szikra kell, hogy lángra lobbanjanak a lappangó indulatok. Olvass bele!

...
Kritika

Atwood varázstalanítja Odüsszeusz mítoszát

Margaret Atwood a Pénelopeia című kisregényében Odüsszeusz otthon hagyott feleségének szemszögéből meséli újra a jól ismert ókori történetet. A korabeli fake newstől, meg persze vértől és árulástól tocsogó kisregény alapjaiban nem változtat a jól rögzült Odüsszeusz-képen, de izgalmasan árnyalja azt. Ez a hét könyve.

Szerzőink

...
Sándor Anna

Az utolsó mohikánon nőttél fel, de ezeket nem tudtad

...
Kolozsi Orsolya

Tar Sándor a térképről leszorult helyek és emberek írója

...
Vass Norbert

„Kommunista volt-e Petőfi? Néger volt-e Kossuth?”