Tompa Andrea: Hol vannak a színháznézők, amikor elfoglalják az SZFE-t?

Tompa Andrea: Hol vannak a színháznézők, amikor elfoglalják az SZFE-t?

Elfoglalták és elbarikádozták az intézményüket a Színház- és Filmművészeti Egyetem (SZFE) hallgatói a tegnapi tüntetés után. Az egyetem ügyében mindeközben több kortárs író is megszólalt. Tompa Andrea egy Facebook-posztban tette fel a kérdést, hogy vajon miért voltak ilyen kevesen a tegnapi tüntetésen. Németh Gábor egy interjúban beszélt arról, hogy egy művészeti egyetem autonómiájának elvesztése nem csak egy intézmény szervezési kérdése, valójában minden mást is érint.

Könyves Magazin | 2020. szeptember 01. |

A mai nappal életbe lép a modellváltás a Színház-és Filmművészeti Egyetemen, amelynek következménye, hogy szeptember 1-i hatállyal lemondott az SZFE vezetése, beleértve a rektorhelyettest és a szenátust is (amelynek a napokban minden jogkörét elvonták). A hallgatók tegnap utcabállal egybekötött tüntetéssel álltak ki az intézményi autonómia mellett. Közben több tanár, például Ascher Tamás és Enyedi Ildikó is felmondta oktatói szerződését az egyetemen. A hallgatók pedig a tüntetés után elfoglalták az egyetem épületét. A Hallgatói Önkormányzat közleményében azt írta: „A Színház- és Filmművészeti Egyetem hallgatóságának egy része az augusztus 31-i demonstráció után bevonult az Egyetem épületébe, szimbolikusan elfoglalta azt és deklarálta, hogy a várható új vezetőség tagjait az épületbe be nem engedi.” A tervek szerint ma délután a hallgatók fórumot fognak tartani, amelyben megfogalmazzák a követeléseiket.

Közben több, a színházi élethez erősen kötődő író is felszólalt az egyetem ügyében. Tompa Andrea egy Facebook-posztban írt arról, hogy sajnos nem voltak elegen a tegnapi tüntetésen.

„Mégis kevesen voltak egy ilyen tüntetésen. Holott békeidőben ebben az országban majdnem 7 millió színházjegyet adnak el egyetlen évben. Ha ez nem is 7 millió néző, de a színház rendkívül népszerű még mindig. Azonban ezeket a nézőket szintén nem éri el a Színművészeti helyzete, vagy (rosszabb) eléri, de nem érdekli. Pedig túlnyomó részt az egyetemi képzésből érkezőket nézi ennek a 7 millió színházjegynek a birtokosa. Ha eddig tetszett ennek a nézőnek, amit lát, és szívesen ment színházba, sorba, állt küzdött jegyekért, akkor miért mindegy neki most, hogy mi lesz ezután? Hogy lesznek-e olyan színészszemélyiségek, amelyekért rajonghat. (Lesznek, a tehetséget végleg és örökre semmi sem tudja elnyomni.) Lesznek szabadon gondolkodó, kritikus szellemű alkotók? (Lesznek, bár ha az egyetemre bevonulók tényleg a család szentségéről és Zrínyi Ilonáról fognak darabokat csináltatni, akkor talán kevesebben.) De miért nem érdekli végső soron a nézőt az, ami van?”

Az író szerint az a gond, hogy a szolidaritás nem terjed túl a színházi körökön, és színházi belügy marad, mint minden.  „Ezért is könnyű mindent elfoglalni, az akadémiától kezdve a CEU-ig, amit csak kiűzni lehetett” – írta.

Németh Gábor: Nekem az SZFE a beszélgetés, a kíváncsiság, a figyelem helye - Könyves magazin

Videósorozatban beszélnek a Színház- és Filmművészeti Egyetem oktatói szakmai hitvallásukról, és arról, mit jelent számukra az egyetem. A projektben Németh Gábor író is részt vett, aki forgatókönyvírókat, dramaturgokat tanít filmdramaturgiára, kreatív írásra és kortárs magyar irodalomra. Németh Gábor 2001-ben került a Színház- és Filmművészeti Egyetemre külsős oktatóként, mert akkoriban gondolták újra a filmdramaturg képzést.

Németh Gábor a Pótszékfoglalónak adott remek interjúban foglalta össze az elmúlt fél év eseményeit, valamint azt, milyen következményei lehetnek annak, ha egy művészeti egyetemen felszámolják az autonómiát:

„Ez a folyamat tulajdonképpen, a maga módján szép… Az ördöginek is van szépsége. Egészen csodálatos trükk,  valósággal Rodolfo szintű,  a privatizáció mint az államosítás legfelsőbb foka – azért ez elegáns… Normális esetben magánegyetemet nagytőkések alapítanak, akiknek vannak saját gazdasági, vagy Uram bocsá’, etikai, filozófiai elgondolásaik, természetesen –, ám itt erről szó nincs. Azt mondani, hogy megszüntetem az államtól való függést, legyél magánegyetem, ugyanakkor a pártállam szolgáit és kegyenceit betonozni be haláluk napjáig a kuratóriumodba. Konkrétan: vezető politikusokat, NER-lovagokat, súlyosan exponált kultúrfelelősöket nevez ki, a továbbiakban magánegyetemmé hazudott egyetem élére, odaadja nekik a szenátustól elvont jogokat, majd az állami alapítású vagyonkezelői alapítvány tulajdonába adott intézményt állami megrendelésekkel finanszírozza, hisz ez az egyetem soha nem kapott, nem is valószínű, hogy kapna máshonnan pénzt, mint az államtól. És miután úgy módosították a felsőoktatási törvényt, hogy a kuratóriumnak joga legyen magához vonni a szenátus jogköreit: a rektor választására vonatkozó jogosítványait is elveszi, és véleménynyilvánítási jogokat hagy nála, aminek semmiféle értelme nincs. Érted? Ez történik a teljes magyar felsőoktatással, most szólok, mielőtt valaki azt gondolja, hiszi, hogy ő meg fogja úszni!”

 

Olvass minket e-mailben is!

  • Könyves hetilap a postaládádban
  • Kézzel válogatott tartalmak
  • A legérdekesebb, legfontosabb könyves anyagok egy helyen
  • Nem spammelünk, heti 1-2 levelet küldünk.

Könyves Magazin Hírlevél

Kapcsolódó cikkek
...

Németh Gábor: Nekem az SZFE a beszélgetés, a kíváncsiság, a figyelem helye

Videósorozatban beszélnek a Színház- és Filmművészeti Egyetem oktatói szakmai hitvallásukról, és arról, mit jelent számukra az egyetem. A projektben Németh Gábor író is részt vett, aki forgatókönyvírókat, dramaturgokat tanít filmdramaturgiára, kreatív írásra és kortárs magyar irodalomra.

...

5 izgalmas könyv a színház világáról

...

Máté Gábor: Szeretem, ahogy a színházban az életet újrateremtjük

Kiemeltek
...

„Apám többször meghalt, amikor gyerek voltam” - Olvass bele Kiss Ildikó Judit kötetébe!

Te szembe mersz nézni a gyerekkoroddal?

...

Knáuszgárd vagy Kneüszgór? Így ejtsd ki helyesen a skandináv írók nevét!

Vitát nyitnál Fosse, Knausgard vagy Loe könyveiről, de nem vagy biztos abban, mi a helyes kiejtés? Segítünk!

...

Egy Mad Max-világ lehetséges forgatókönyv, de van remény

Litkai Gergely és Bart István klímapolitikai szakértő a klímaváltozásv hatásairól és a lehetséges forgatókönyvekről beszélgettek.

Olvass!
...

A seriff az indián asszonyok ősi bölcsességén mereng – Olvass bele Alessandro Baricco western regényébe!

Az író újraértelmezi a műfaj hagyományait. 

...

„A fater leheletét ittuk folyékony formában” – részlet Karin Smirnoff trilógiájának befejező részéből

Karin Smirnoff Jana Kippo-trilógiája véget ér, de vajon sikerül lezárni a múltat?

...

Az egyetlen valóságot mások szemében találjuk – Olvass bele Légrádi Gergely új novelláskötetébe!

Légrádi Gergely új novelláskötete az emberi kapcsolatok vagy éppen az idő útvesztőiben kalauzol. Olvass bele!

Ahol az írók szabadon beszélnek – 7 Substack hírlevél, amire érdemes feliratkoznod

Ahol az írók szabadon beszélnek – 7 Substack hírlevél, amire érdemes feliratkoznod

Az online oldal, ahol írási tippeket kérhetsz Salman Rushdie-tól vagy mindenki előtt olvashatod Margaret Atwood új írásait. 

Szerzőink

Borbély Zsuzsa
Borbély Zsuzsa

Erőszakosak és munkakerülők – így hergeltek a vidékről városba ingázó nők ellen az államszocializmusban

Könyves Magazin
Könyves Magazin

Borda Réka: Szeretném, ha ez egy „óda” lenne a nőkhöz