A Publisher Penguin Random House új módszert próbál ki a fiatal olvasók bevonzására: a színes, fiatalos borítókat. Legalábbis feltehetőleg ez volt a szándék, amikor a klasszikus könyvek korábbi bemutatásától eltérően most meglehetősen színpompás és modern szereplőket ígérő borítókkal látták el őket. Így járt Jane Austen is.
A regények szövege változatlan, csak a tálaláson csavart egyet a kiadó. Jane Austen műveit a BookTok romantikus sikerszerzőinek, például Ali Hazelwoodnak vagy Hannah Gracenek modern párkapcsolati és randizási szlenggel megszórt előszavai kísérik.
![](https://konyvesmagazin.hu/file/slides/3/39682/fevm_1180_600_bb.jpg)
Hazelwood például ezt írta a Büszkeség és balítéletről:
(Lizzy és Darcy) kapcsolatában elég magas a beszólogatás-flörtölés együttható, de tökéletes."
Hannah Grace pedig így ajánlja az Értelem és érzelmet: „Ha [Elinor] tényleg létezne, fogadok, hogy Taylor Swift This is Me Trying című dala lenne a kedvenc száma."
A kiadók kétségbeesetten próbálják megfejteni, hogy lehet felfuttatni egy könyvet, mitől működik valami a BookTokon, a TikTok kifejezetten könyvekkel foglalkozó szegletében. Az okok pedig világosak, miközben a hagyományos kiadók alig érik el a fiatal olvasókat, a közösségi oldal épp ezt a vágyott korosztályt mozgatja az eladási adatokban is jól látható módon.
![](https://konyvesmagazin.hu/file/slides/3/39683/fevm_1180_600_austen2.jpg)
A platform ráadásul abszolút kiszámíthatatlan, egy 1995-ös disztópia épp úgy a legolvasottabbak közé került, mint Dosztojevszkij egyik regénye. Az azonban biztosnak látszik, hogy a románcokat jól fogadják, ahogy ezt Colleen Hoover, Sarah J Maas és Emily Henry regényeinek népszerűsége is mutatja.
Austen mind a hat regényét megjelentetik márciusban a Büszkeség és balítélet munkacíméről elnevezett First Impressions sorozatban. Nem meglepő módon a közösségi oldalakat, például az X és a Reddit felületeit elárasztották az Austen „tiktokizálódását" sérelmező felhasználók. Még azok is kritizálják a végeredményt, akik az alapvető törekvéssel egyetértenek. Úgy vélik, hogy ezek a borítók félrevezetik az olvasókat, mert olyan Bridgerton stílusú, könnyed, akár szexjeleneteket is tartalmazó olvasnivalót ígérnek, ami távol áll az Austen kötetek világától.
Ez a trend továbbá alkalmazkodik ahhoz az irányzathoz is, amelyben a könyv inkább esztétikai értékkel bír és kiegészítőként vásárolják, nem pedig a tartalma miatt: a BookTokerek nem a vászonkötéses, arany dombornyomásos könyveket keresik, hanem a neonszínű, színes-szagos könyveket.
Forrás: The Guardian
Forrás: Publisher Penguin Random House Puffin