Öt év előkészítés és számtalan változtatás után a Vatikán Hittani Dikasztériuma (DDF) hétfőn közzétette Dignitas Infinita (a. m. Végtelen méltóság) című, 20 oldalas nyilatkozatát, melyet március 25-én maga Ferenc pápa is jóváhagyott és elrendelte nyilvánosságra hozatalát. Ebben a katolikus egyház vezetése számos társadalmi kérdésben közli támogató vagy elutasító álláspontját, a migrációtól kezdve az abortuszon át a halálbüntetésig.
Emberi méltóság ellen való
A nyilatkozat elutasítja a „rendkívül veszélyes” genderelméletet, azzal vádolva azt, hogy megpróbálja „tagadni a lehető legnagyobb különbséget, ami élőlények között létezik: a szexuális különbséget”. A dokumentum szerint ez az elmélet és
„a személyes önrendelkezés vágya (...) oda vezet, hogy engedjünk az ősi kísértésnek és önmagunkat Istenné tegyük, szövege
versenybe szállva a Szentírásban számunkra kinyilatkoztatott szeretet igazi Istenével”.
A transznemű embereknek ugyan engedélyezik, hogy megkeresztelkedjenek és keresztszülők legyenek, ám a szöveg leszögezi, hogy Isten a férfit és a nőt biológiailag különböző lénynek teremtette meg, és ezzel a tervvel az emberek nem szállhatnak szembe. Az egyház állítása szerint „rendszerint minden nemváltoztató beavatkozás veszélyezteti azt az egyedülálló méltóságot, amelyet a személy a fogantatás pillanatától kezdve kapott”. A katolikus egyház elismeri ugyan a „nemi rendellenességek” megszüntetésére szolgáló műtét lehetőségét, de hangsúlyozza, hogy „egy ilyen orvosi beavatkozás nem jelentene szándékos nemváltoztatást”.
A DDF vezetője, Victor Manuel Fernandez bíboros közölte, hogy
a Vatikán nem támogatja a homoszexualitást bűncselekményként kezelő jogszabályokat,
és „komoly problémának” nevezte bevezetésüket, ráadásul ezeket számos országban a helyi katolikus csoportok támogatásával hajtják végre.
A New Ways Ministry nevű, LMBTQ katolikusokból álló érdekvédelmi csoport bírálta a nyilatkozatot, mondván, hogy annak elavult teológiája hozzájárul a nem heteroszexuális emberek folyamatos diszkriminációjához, sőt bántalmazásához. (A pápa márciusban megjelent önéletrajzában azt írta, azonos nemű párok esetén csak a polgári házasságkötést támogatja.)
Nemrég írtunk Judith Butler új könyvéről, melynek címe Who's Afraid of Gender? (Ki fél a gendertől?). A genderelmélet egyik legfontosabb szerzője ezúttal épp azt dolgozza fel, hogy hogyan vált a genderelmélet a keresztény egyházak közvetítésével a konzervatív csoportok és az autoriter hatalmak egyik kedvelt manipulációs eszközévé, teljesen elrugaszkodva az eredeti szövegtől.
Abortusz, béranyák
A dokumentum hasonlóképp ítél néhány önrendelkezéssel kapcsolatos kérdésben is. A béranyaság útján történő gyermekvállalás a Vatikán szerint sérti mind a béranya, mind a gyermek méltóságát, és emlékeztetett arra, hogy Ferenc pápa januárban megvetendőnek nevezte ezt a gyakorlatot és globális betiltását sürgette.
A katolikus egyház szerint az emberi élet – ideértve a magzatét is – szent és sérthetetlen, a terhesség megszüntetése pedig éppen a „legvédtelenebbeket" fosztja meg emberi méltóságuktól.
Párhuzamot vontak az abortusz és a béranyaság között is, azt írva, hogy ilyenkor a gyermeket tárgyként kezelik,
az anyát pedig – egyebek mellett haszonszerzés céljával – megalázzák és kizsákmányolják.
A nyilatkozat továbbra is elítéli az eutanáziát és a halálbüntetést. Az emberi méltóságot fenyegető veszélyként emlíik a „társadalomban széles körben elterjedt” szexuális visszaéléseket – beleértve a katolikus egyházon belül történőket –, valamint a cyberbullyingot és az online visszaélések más formáit. Az utolsó revíziónál a pápa kérésére bekerült többek között a szegénység, a bevándorlók helyzete, a nők elleni erőszak, az emberkereskedelem és a háború elleni kiállás is.
A genderelmélet egyik megalkotója, Judith Butler eredeti, nagy hatású könyve után 34 évvel újra a genderről írt, ám ezúttal azt vizsgálja, mi lett ebből a kifejezésből olyanok keze között, akik szerint társadalmilag konstruált nemekről beszélni veszélyes.
Tovább olvasok(Forrás: MTI, Reuters)