Az Animus kiadó Könyvkincsek néven új könyvsorozatot indított, amelynek célja, hogy friss nézőpontból közelítsenek az iskolai kötelező olvasmányokhoz. Elsőként Kosztolányi Dezső Édes Anna című könyvét ajánlják újraolvasásra, amelyhez Béres Judit irodalomteraupeuta írt előszót.
Az irodalom kulcsot ad a kezünkbe
A sorozat a kötelező olvasmányokra fókuszál, azokra a könyvekre, amelyekkel a gyerekek a közoktatásban találkoznak, és sokszor vonakodnak az elolvasásuktól. Új köntösbe csomagolják ezeket a műveket, így is segítve azt, hogy minél többen (újra) felfedezzék ezeket a történeteket.
Béres Judit irodalomterapeuta Kosztolányi Dezső Édes Annájához írt előszót, és azt hangsúlyozta, hogy az irodalom nagyban segítheti az empátia és az érzelmi intelligencia fejlődését, és általánosságban a világról alkotott tudásunkat.
„Az Édes Anna például egészen széles tárházát mutatja meg az emberi minőségeknek; hogy mit jelent például a gazdag és a szegény, a kicsinyes és a nagyzoló, a szabad és a rab, a kiszolgált és a kiszolgáltatott, a kizsákmányoló és az áldozattá váló, a bántalmazó és a bántalmazott, a gátlástalan és a szorongó, a magát túlbecsülő vagy épp vészesen alábecsülő” – olvasható az Animus a Facebook-posztjában.
Édes Anna és a kötelezők
Az Édes Anna Kosztolányi Dezső 1926-ban írt lélektani regénye, amely egy frissen Budapestre költözött lány történetét meséli el a Tanácsköztársaság idején. A cselekmény megértéséhez fontos a történelmi háttér ismerete is.
A regényről sokat és sokszor írtunk, utánajártunk, ki volt az igazi Édes Anna, hogy milyen hatása volt Freudnak a regényre, és azt is, hogy milyen volt akkor egy cseléd élete.
A kötelezőket nehéz élvezetből olvasni, pedig nem hiába részei a tananyagnak: két éve egy középiskolai tanárral beszélgettünk erről, és mi magunk is ajánlottunk szerintük fontos könyveket.
Fotó: Wikipédia