„A kapitalizmus halott. Most valami sokkal rosszabb van” – Olvass bele Slavoj Žižek filozófiai könyvébe!

„A kapitalizmus halott. Most valami sokkal rosszabb van” – Olvass bele Slavoj Žižek filozófiai könyvébe!

Az ember folyamatosan többet és jobbat akar, az élet szinonimája a haladás. De ezzel együtt nemcsak magunkat, egymást és Földet zsigereljük ki, hanem a lehetséges jövőnket is. Hogy miért, az kiderül Slavoj Žižek könyvéből.

Könyves Magazin | 2025. augusztus 18. |

Az élet a gyarapodás és fejlődés szinonimája – legalábbis a kapitalizmuson alapuló felfogás ezt diktálja nekünk, hogy nincs más választásunk, csak egyre többet és jobban fogyasztani. Slavoj Žižek szlovén filozófus új könyvében, A haladás ellen című kötetben a globális felmelegedés, a fogyasztói társadalom és a globális gazdasági működések között keresi a választ arra a kérdésre, hogy miért kell mindig több az embernek. Vajon a filozófia segíthet megoldani a modern ember legnagyobb paradoxonait? 

Slavoj Žižek
A haladás ellen
Ford. Bialkó László, Európa, 2025, 224 oldal.

Slavoj Žižek: A haladás ellen (részlet)

Vegyük az oxikodont!

A vényköteles fájdalomcsillapítót, a morfiumhoz, a ko­deinhez és a metadonhoz hasonló opioid gyógyszert 1917­-ben fedezték fel Németországban. A második világ­ háború alatt a nácik széles körben használták, hogy kato­náikat érzéketlenné tegyék a fájdalommal és szenvedéssel szemben (Adolf Hitler orvosa, Theodor Morrell rendszeresen adta magának Hitlernek is). Legnépszerűbb for­mája az OxyContin (amit gyakran csak úgy emlegetnek, hogy „Oxy”) volt, melyet 1995-­ben fejlesztettek ki, hogy hosszan tartó fájdalomcsillapítást biztosítson. A széles körben felírt OxyContinhoz súlyos visszaélési és függő­ségi problémák társultak.

Amikor pedig a szabadalom le­járt, hasonló termékek jelentek meg a piacon, hasonlóan pusztító eredményekkel.

Vegyük például a görög Sziriza pártot (teljes nevén a Radikális Baloldal–Progresszív Szövetség Koalícióját), amely 2023. szeptember 24­-én a Goldman Sachs volt ke­reskedőjét, Sztéfanosz Kasszelákiszt választotta meg ve­zetőjének! Kasszelákisz, aki egy hajótulajdonos fia és egy hajózási vállalat vezérigazgatója (ennek mind szimbolikus súlya van Görögországban), a közelmúltig Miamiban élt. Amikor belépett a politikába, nem szégyellte nyíltan kije­lenteni, hogy számára a politika csupán egy átmeneti idő­szak az üzleti vállalkozások között.

Vegyük a BRICS­et, amely a világ legnagyobb feltö­ rekvő piacainak rövidítése! A fejlett Nyugaton kívül sokan a fejlődő gazdaságok koalícióját – amely jelenleg Brazíliát, Oroszországot, Indiát, Kínát és Dél­-Afrikát foglalja magá­ban (és amelyhez hamarosan Argentína, Egyiptom, Etió­pia, Irán, Szaúd-­Arábia és az Egyesült Arab Emírségek is csatlakozik) – a fejlődés jelének tekintik. Nem csupán egy új blokknak, amely szembeszáll a hegemón nyugati blok­kal, hanem egy újfajta gazdasági szövetségnek. Különbö­ző kultúrák sokaságának, amelyek békésen élnek egymás mellett és működnek együtt a világ javára. Vegyük Szergej Lavrov orosz külügyminiszter 2023. szeptember 23­-án, az ENSZ Közgyűlésében elmondott beszédét, amelyben azt állította, hogy a nyugati országok azon törekvése, hogy ragaszkodjanak a „globális ügyek” feletti túlzott befolyá­ sukhoz, kudarcra van ítélve:

A bolygó többi részének elege van belőle. Nem akar­nak többé senki igája alatt élni… A jövőnket egy küz­delem alakítja, egy küzdelem a globális többség kö­zött, amely a globális előnyök igazságosabb elosztását és a civilizált sokszínűséget támogatja, és azon keve­sek között, akik a leigázás neokolonialista módszereit alkalmazzák, hogy fenntartsák uralmukat, amely ki­csúszik a kezük közül.

Vegyük a fájdalmat! Vegyük a baloldalt! Vegyük a haladást!

A technokrata álom, hogy a tudományos fejlődés enyhíti az emberi szenvedést, ideális kapitalista árucikket hoz lét­ re: hatékony, függőséget okoz és egyre több mellékhatást produkál.

A baloldal úgy „modernizál”, hogy elkerüli az olyan „régi” csatatereket, mint az osztályharc és a társadal­mi egyenlőtlenség. Mindannak felértékelése, ami eltávolít bennünket a Nyugat által gyakorolt gyarmatosítástól, oda vezet, hogy az olyan nemzeteket, mint Uganda (amely nemrég betiltotta a homoszexualitást), Irán (amely nem­rég vert le egy feminista lázadást), Afganisztán (a folya­matos instabilitásával) és Észak­-Korea, a gyarmatellenes „civilizált sokszínűség” példaképeként ünneplik.

A legrosszabb dolog, ami a haladásról alkotott kon­cepciónkkal történhet, ha hagyjuk, hogy az autentçkus jobbítás ellenzői határozzák meg, mi számít haladásnak. Bizonyára a haladás bármely pozitív fogalmába ma bele kellene tartoznia annak, hogy megtaláljuk a módját, mi­ként korlátozhatjuk az olyan termékek szabad forgalma­zását, mint az oxikodon; bele kellene tartoznia egy olyan baloldalnak, amely elutasítja a „posztpolitikát” és a társa­ dalomban tátongó egyenlőtlenségek egyenes kezelésére törekszik; bele kellene tartoznia olyan társadalmaknak, amelyek – bármilyen hibáik legyenek is – teret engednek az önkritikának és a belső kritikának. Itt Hegelhez hason­lóan kellene gondolkodnunk: a haladás soha nem lineá­risan közelít valamilyen már létező célhoz, mivel minden olyan előrelépés, amely megérdemli a „haladás” nevet, magának a haladás fogalmának radikális újrafogalmazását jelenti. Ahogy Szaito Kohei japán filozófus az ökomarxçz- mus­hoz2 való úttörő hozzájárulásában meggyőzően bizo­nyította, a valódi haladás elérésének egyetlen módja ma az, ha problematizáljuk magának a haladásnak a fogalmát, amely nemcsak ideológiánkat, hanem tényleges életünket is uralja.

Egy lángoló bolygón azonban még ez sem megy elég messzire.

A paradoxon az, hogy az autentikus haladás egyik leg­radikálisabb elképzelése abból a kísérletből ered, hogy megszabaduljunk Marx elméletének „haladó szellemű” aspektusától. A „modernizált” baloldallal ellentétben, amely a kommunista elképzeléseket szeretné maga mö­gött hagyni, Szaito ökomarxizmusa a féktelen növekedés kommunista projektjét egy másfajta baloldali gondolko­dással kívánja felváltani: a „nemnövekedés­kommuniz­mussal” (degrowtN communçsm).

Szaito célja nem az, hogy megakadályozza a kapitalista modernitás felemelkedését, és nem is az, hogy azt konzer­vatív társadalmi értékekkel és gyakorlatokkal kombinálja (mint azt a fasizmus különböző formái teszik), hanem az, hogy radikális alternatívát javasoljon a korlátlan ka­pitalista modernizáció pusztító ökológiai és társadalmi következményeivel szemben. A „nemnövekedés­kommu­nizmus” valójában félrevezető elnevezés, mert Szaito nem támogatja az új megszorítások projektjét – a nemnövekedés (degrowtN) itt pontos jelentéstartalommal bír, mégpedig a kiterjesztett haladásra való feltétlen törekvés elutasítását, amely még Marxot is jellemezte:

Fejlődésük bizonyos fokán a társadalom anyagi ter­melőerői ellentmondásba jutnak a meglevő termelé­si viszonyokkal, vagy ami ennek csak jogi kifejezése, azokkal a tulajdonviszonyokkal, amelyek között addig mozogtak. Ezek a viszonyok a termelőerők fejlődési formáiból azok béklyóivá csapnak át. Ekkor társadal­mi forradalom korszaka következik be. A gazdasági alapzat megváltozásával lassabban vagy gyorsabban forradalmasodik az egész óriási felépítmény.3

És Marx számára ugyanez igaz a kapitalizmusból a kom­munizmusba való átmenetre is – ez a váltás akkor válik szükségszerűvé, amikor a kapitalista viszonyok a terme­lőerők további fejlődésének akadályává válnak.

Szaito jól ismert Marx-­olvasatában bemutatja, hogy 1868­-tól kezdve Marx felhagyott ezzel a haladó szellemű meg­közelítéssel, és egyre inkább arra összpontosított, hogy a kapitalizmus kíméletlen természetkizsákmányolása hogyan fenyegeti az emberiség túlélését. Itt nem ker­tel; Szaito tisztában van azzal, hogy az ökológiai tuda­tosságot a kapitalista ideológia csak úgy tette magáévá, hogy azzal kapcsolatban (majdnem) mindenkinek csak a szája jár. Éppen ezért Szaito érvelése nem az éghajlat­ változást tagadókra, hanem a „fenntartható növekedés” híveire irányul, amely az éghajlatváltozásra adott glo­bális válaszok központi szervező elve. Szaito különö­sen a fenntartható fejlődési célokat (Sustainable Devel­opment Goals, SDG) bírálja, amelyeket „a tömegek új ópiumának” nevez: röviden szólva, az SDG­k tagadják azt a brutális tényt, hogy céljaik nem érhetők el a kapita­lista rendszerben.

Ehelyett Szaito a nemnövekedés sajátos vízióját hir­deti, a gazdasági tevékenység lassítását a munka és a ter­melés demokratikus reformja révén: a használati­érték­ gazdaságra való áttérést a jóléti társadalommal szemben; a dekarbonizációt a rövidebb munkaidő révén a magasabb életminőség érdekében; a termelési folyamat megnyitását a kreativitás és az értelmesség felé; a munkafolyamat demokratizálását, hogy a döntések a vásárlókra maradjanak, akiknek valóban szükségük van a termékre; az alapvető munka átértékelését a bullsNçt munkákkal szemben,

hogy az olyan feladatok, mint a gondozás, a fontosságuknak megfelelő kompenzációt kapjanak.

Az ökoszocialista nemnövekedés tehát egyes termelési ágazatok (fegyverek, reklám stb.) felszámolását, más ágaza­tok (például az egyéni gépjárművek) radikális csökkenté­sét, de egyes tevékenységek (oktatás, egészségügy, megfele­lő lakhatás, elektromos és vízi infrastruktúra a szegényebb területeken vagy országokban stb.) növekedését is jelenti. Itt azonban problémák merülnek fel. Rafael Bernabe fon­tos kritikája azt állítja, hogy Szaito a helyi szövetkezeti és önkormányzati kezdeményezések vízióját a kapitalizmus és az állami centralizmus alternatívájaként fogadja el:

Nehéz belátni, hogy Szaito helyi, önkormányzati szocializmusa hogyan béníthatja meg a kapitalista felhalmozási folyamatot, és az sem világos, hogy az ilyen kezdeményezések hogyan jelenthetnek kohe­rens alternatívát, ha a köztük lévő kapcsolatok a pia­con keresztül strukturálódnak, más szóval, ha hiány­zik a központosított tervezés valamilyen formája. Az ökoszocializmus sokkal többet igényel, mint koope­ratív vagy önkormányzati kezdeményezéseket: de­mokratikusan központosított tervezést követel.4

Szaito céljának eléréséhez erős, központosított, sőt esetleg diktatórikus intézkedésekre lenne szükség. Érdemes meg­ jegyezni, hogy e fogalmak némelyike mélyen gyökerezik a japán történelemben: nem hozott­e Japán már 1603-­ban – amikor a hadakozó fejedelemségek kora káoszának vé­get vetett – egyedülálló kollektív döntést azzal, hogy elszi­getelte magát a külvilágtól és „lelassított”? Az Edo­ vagy Tokugava­kort – amely 1603-­ban kezdődött és az 1868­-as Meidzsi­-restaurációval ért véget – szigorú társadalmi rend, elszigetelődő külpolitika, stabil népesség, örök béke, valamint a művészetek és a kultúra népszerű élvezete jelle­mezte. Annak ellenére, hogy az 1603-­as japán történések mélyen problematikusak voltak, az Edo­kor egyedülálló esettanulmányt nyújt arról, hogy egy társadalmat hogyan határozhat meg egy nagy, tudatos politikai döntés –

olyan­ra, mint a kollektív döntéshozatal, ma nagyobb szükség van, mint valaha.

A paradoxon tehát az, hogy a hatékony lassításhoz egye­lőre meghatározatlan módon kell mozgósítanunk. Szaito tudja, hogy rehabilitálnunk kell a tervezést, de ezt sokkal brutálisabb értelemben kell megtennünk, mint ahogyan ő azt elképzeli. Gondoljunk csak a globális felmelegedés, a népességmozgások és a fenyegető vagy tényleges hábo­rúk kezeléséhez szükséges globális intézkedésekre, nem is beszélve a mindennapi életünk egyre növekvő digitális ellenőrzéséről. A következő probléma az, hogy Szaito, úgy tűnik, nem vesz tudomást a legújabb tendenciáról, mi­ szerint a globális kapitalizmus maga is olyan mértékben változtatja meg az alapstruktúráját, hogy kétségessé vált, lehet­-e még most is kapitalizmusnak nevezni. Hogy Jánisz Varufákiszt idézzem:

A kapitalizmus halott. Most valami sokkal rosszabb van.”

Varufákisz ezt az új korszakot „tech­nofeudalizmusnak” nevezi. A kérdés tehát az marad: a ka­pitalizmus fogalma, amelyre Szaito a kritikáját alapozza, még mindig releváns a technofeudalizmus korában?

Ha a haladás, legalábbis részben, a fasizmussal szembe­ni folyamatos ellenállásként definiálható, akkor a folyama­tos önfeláldozásra, mértékletességre és elfojtott vágyakra épülő „degrowth” modell nem tekinthető a haladás egy formájának. A kapitalizmus agilitása, alakváltó képessé­gei mindig túlszárnyalják ezt a modellt. Ezzel pedig el­ érkeztünk a kapitalizmus kivételes természetéhez. Todd MacGowan lacani magyarázatot adott a kapitalizmus ellenálló képességére, bátran elismerve, hogy bizonyos (nagyon korlátozott) értelemben a kapitalizmus valóban megfelel az „emberi természetnek”.6 A premodern társa­dalmi rendekkel ellentétben, amik elfedik az emberi vágy paradoxonát, és feltételezik, hogy a vágy egyenesen teleo­logikus módon strukturált (az emberek valamilyen végső cél felé törekszenek, legyen az a boldogság, esetleg másfaj­ta anyagi vagy szellemi beteljesülés, amelynek elérésében békét és elégedettséget találnak), a kapitalizmus az első és egyetlen társadalmi rend, ami beépíti a működésébe az emberi vágy alapvető paradoxonát.

Éppen ezért a rendszer egyensúlytalansága határozza meg a kapitalizmust, amely csak saját konstans önmaga aláásása és forradalmasítása révén képes boldogulni.

A harmadik probléma még alapvetőbb: kívánatos­-e egyáltalán a Szaito által elképzelt jövőtársadalom víziója, kívánatos­-e abban az egyszerű értelemben, hogy az embe­rek többsége kielégítőnek találja­-e? Tényleg úgy gondol­juk, hogy egy olyan jövő követése, amely nem ígér örö­möt (vagy amely kifejezetten annak hiányát ígéri esetleg), valóban szerepelhet a haladásnak abban a definíciójában, melyet a legtöbb ember elfogad?

Szaito egy olyan társadalmat képzel el, amiben a vágyat megfosztják konstitutív feleslegétől és önkorlátozásával elégítik ki, egy olyan társadalmat, amiben a reklámok és a luxus fogyasztási cikkek megszűnnek. Ezzel közel kerül a buddhista közgazdaságtan által képviselt állásponthoz. Ahogy pártolói fáradhatatlanul ismételgetik, a buddhiz­mus nem a világi örömökről való aszketikus lemondást, hanem a gazdagság és a szegénység, az individualizmus és a közösségi szellem közötti megfelelő, kimért egyensúlyt hirdeti.

Valójában a gazdagság akkor tekinthető jónak, ha az a kollektív jóllétünket szolgálja.

A helyes mérték, az „éppen megfelelő mennyiség” buddhista fogalma nem csak az egyénekre vonatkozik: célja, hogy ne ártson sem önmagának, sem másoknak, ahol a „mások” nemcsak más emberi lényeket, hanem minden élőlényt magában foglal. A nyugati individualizmussal ellentétben a buddhizmus holisztikus megközelítést hirdet: jóllétem a körülöttem lévő emberek jóllététől függ, de a természettel való ki­ egyensúlyozott cserétől is. Nem csoda tehát, hogy a budd­hista közgazdaságtan a korlátozott/behatárolt vágyat tá­mogatja, a szellem által irányított, a túlzó természetétől megfosztott vágyat. Ennek szorgalmazása során az igaz és a hamis vágyak közötti különbségtétel ismeretére tá­maszkodik. A hamis vágyak az érzéki tárgyak fogyasztása vagy birtoklása által elért élvezetek, és definíciójuk szerint kielégíthetetlen, feneketlen, mindig többre törekvő sóvár­gás. Az igazi vágyakat a jóllétre való törekvés jellemzi, és ahhoz, hogy elérjük ezt az állapotot, a racionális elmének kell szabályoznia és megfékeznie az érzéki vágyakat. Így jutunk el a határtalan érzéki vágyak és a jóllétre irányuló szellemi vágyak közötti ellentéthez. Ahogy Tiszteletre méltó P. A. Payutto, a buddhista közgazdaságtan szószó­lója fogalmaz:

A fogyasztás kielégítheti az érzéki vágyakat, de a va­lódi célja a jóllét biztosítása. A testünk táplálása pél­dául az ételtől függ. Az ételfogyasztás tehát a jóllét feltétele. A legtöbb ember számára azonban az étel­ fogyasztás az élvezetek megtapasztalásának eszköze is. Ha az étel elfogyasztása során az ember a finom íz élményében részesül, akkor azt mondjuk, hogy kielé­gítette a vágyait.7

Lacani álláspontom szerint itt merülnek fel a problémák: amit a buddhista közgazdaságtan célul tűz ki, az a felesle­gétől megfosztott vágy, ami éppen ettől válik emberi vágy­gyá! Ez az azt alkotó többletétől megfosztott élvezet. Ami­ kor eszünk, szinte soha nem csak a hosszú távú szellemi és fizikai jóllétünkért tesszük: többnyire örömtelen módon, éhségünk kielégítésére tesszük, vagy az evés élvezetéért, és ez az élvezet – nem pedig annak valamilyen magasabb cél­nak való alárendelése – tesz minket emberré. Ez az öröm azonban soha nem pusztán testi, nem redukálható egy fi­zikai szükséglet kielégítésére.

Vágyunkat, még ha az vala­milyen fizikai kielégülés utáni sóvárgásként jelenik is meg, mindig áthatja egy határtalan kiterjedésű, homályos szel­lemi dimenzió, ezért semmilyen fizikai tárgy vagy cseleke­det nem képes azt lecsillapítani.

A hamis, határtalan, csak szenvedést okozó vágyak és a jóllétre irányuló hiteles, spi­rituális vágyak közötti ellentét tehát problematikusnak tű­nik: az érzéki vágyak önmagukban mérsékeltek, közvetlen céljaikra korlátozódnak; csak akkor válnak végtelenné és önpusztítóvá, ha spirituális dimenzióval fertőződnek meg. Friedrich Wilhelm Joseph Schelling tudta, hogy a szelle­miség önpusztító a végtelenség utáni vágyakozásában, ezért a gonoszság sokkal spirituálisabb, mint a mi érzéki valóságunk. Más szóval, a Gonosz gyökere nem az egoiz­musunk, hanem éppen ellenkezőleg, a perverz önpusztító spiritualitás, amely szükségtelen személyes önfeláldozás­ra késztethet. Gondoljunk csak A csavar fordul egyet című regényre, amelyben az, hogy a nevelőnő elszántan „men­ti” a rábízott gyerekeket a fertőző érzékiség szentségtelen gonoszságától, az egyik gyerek halálához vezet – a szöveg olvasatától függően valószínűleg a nevelőnő fojtogató sze­retete okozta a halálát.

A buddhista közgazdaságtanból hiányzik ez a dimen­zió – a destruktív mértéktelenség, amely önmagában spirituális –, és ezért van az, hogy a megfelelő mérték deklarált célja – amikor valaki megpróbálja gyakorolni – hajlamos a (nem mindig) puha fasizmus valamilyen formájába torkollni. Minden fasiszta projekt alapvető jellemzője a konzervatív modernizáció: elköteleződni az ipari és tudományos modernizáció iránt, miközben an­ nak romboló hatásait egy stabil, valamilyen hagyományos ideológiára alapozott tekintélyelvű hatalom ellenőrzés alatt tartja.

A paradoxon az, hogy mivel minden tárgyat megkerülő többletre vágyunk, az élvezetre és a kielégü­lésre való orientációnk arra kényszerít bennünket, hogy állandóan feláldozzuk a rendelkezésre álló kielégüléseket az eljövendő kielégülésekért.

A kapitalizmusban a hedo­nizmus és az aszkézis egybeesik. A fasizmus ezt a kört úgy próbálja négyszögesíteni, hogy a társadalmat mint tagjai­nak szerves egységét a vízióján belül tartja. Ha azonban egyszer a kapitalizmusban vagyunk, nincs visszaút, ezért ahelyett, hogy a természettel való szerves egység valami­lyen változatához való visszatérésre törekednénk, éppen az ellenkezőjét kell tennünk, és magát a természetet kell denaturalizálnunk. Az emberi lét nem csak azt jelenti, hogy szakadás van köztünk és a természet között. Ennél egy lépéssel tovább kell mennünk, és be kell ismernünk, hogy a természet önmagában „természetellenes”. A ter­mészet nem egy stabil homeosztatikus rendszer, melyet az emberi önhittség kisiklatott, hanem tele van önpusz­tító kilengésekkel és rendellenességekkel. Maga a gondo­lat, hogy képesek legyünk előrelépni (nem is beszélve az éghajlati válság értelmes kezeléséről), a valóságérzéke­lésünk és a fenomenológiai világhoz való kapcsolataink teljes átrendeződésétől függ. Problémáink valódi forrása tehát nem „az elmúlt évszázadok legjelentősebb esemé­nye, amely hatással volt a nyugati kultúrára”, nevezetesen „az ember és a természet közötti kapcsolat felbomlása” és a bizalmi viszony visszaszorulása, ahogy Timothy Mor­ton fogalmazott.8

Ellenkezőleg: éppen ez a „hitnek ma­gához a valósághoz való kapcsolata”9 a legfőbb gát, ami megakadályozza, hogy a legradikálisabb módon nézzünk szembe az ökológiai válsággal.

Azaz, ami az ökológiai katasztrófa kilátásait illeti, túl rövidlátó lenne a kataszt­rófába vetett hitetlenségünket annak tulajdonítani, hogy a tudományos ideológia átitatta elménket, és ez arra kész­tet bennünket, hogy elvessük a józan ész aggályait, a zsi­geri ösztönünket, ami azt súgja, hogy valami alapvetően nincs rendben a tudományos-­technológiai hozzáállással. A probléma sokkal mélyebb, magának a józan eszünk­nek a megbízhatatlanságában rejlik, amely a hétköznapi életvilágunkhoz szokva nehezen tudja igazán elfogad­ni, hogy a mindennapi valóságunk megzavarható. A mi hozzáállásunk itt a fetisizáló megosztottság: „Nagyon jól tudom (hogy a globális felmelegedés az egész emberisé­get fenyegeti), de ennek ellenére… (nem tudom igazán elhinni). Elég, ha csak a környezetet nézem, amelyre az elmém be van drótozva: a zöld fű és a fák, a szél fütyülé­se, a napfelkelte… Vajon tényleg megzavarható-­e mind­ ez?” A nehéz etikai feladat tehát az életvilágunkban való elmerülésünk legalapvetőbb koordinátáinak „elfelejtése”: ami egykor a Bölcsességhez való odafordulásként szolgált (a világunk háttérkoordinátáiba vetett alapvető bizalom), az most a halálos veszély forrása.

Greta Thunbergnek igaza volt, amikor azt állította, hogy a politikusoknak hallgatniuk kellene a tudományra – Richard Wagner Parsçfal­jának sora, „Die Wunde schliest der Speer nur, der Sie schlug” („A sebet csak az a lándzsa gyógyíthatja be, amelyik okozta”), így új aktualitást nyer. A mai veszélyek nem elsősorban külsődlegesek (földren­gések, bolygónkba becsapódó aszteroidák), hanem a tu­dományokkal áthatott emberi tevékenység által generál­tak (iparunk ökológiai következményei, a kontrollálatlan biogenetika pszichés következményei stb.), így a tudo­mány(ok) egyszerre a veszélyek (egyik) forrása(i) és az egyedüli médium, amellyel a veszélyeket megragadhatjuk, illetve meghatározhatjuk.

Még ha a tudományos-­techno­lógiai civilizációt hibáztatjuk is a globális felmelegedésért, ugyanerre a tudományra nemcsak a veszély mértékének meghatározásához van szükségünk, hanem ahhoz is, hogy egyáltalán érzékeljük a veszélyt.

Amire nincs szükségünk, az egy olyan tudomány, ami újra felfedezi a modernitás előtti bölcsességben való meg­ alapozottságát, mert a hagyományos bölcsesség megaka­dályozza, hogy felismerjük az ökológiai katasztrófák va­lódi veszélyét. A bölcsesség „intuitíve” azt mondja, hogy bízzunk az anyatermészetben. A természetben, amely lé­tünk stabil alapja – de éppen ezt a stabil alapot ássa alá a modern tudomány és technológia. Olyan tudományra van tehát szükségünk, amely mindkét pólustól, a tőke au­tonóm körforgásától és a hagyományos bölcsességtől is függetlenedik. Olyan tudományra, amely végre megállhat a saját lábán.

Fotó: Wikipédia

Olvass minket e-mailben is!

  • Könyves hetilap a postaládádban
  • Kézzel válogatott tartalmak
  • A legérdekesebb, legfontosabb könyves anyagok egy helyen
  • Nem spammelünk, heti 1-2 levelet küldünk.

Könyves Magazin Hírlevél

Kapcsolódó cikkek
...

Nietzsche a saját filozófiájába őrült bele vagy egyszerűen beteg volt?

Az egyik legmegosztóbb filozófus, Friedrich Nietzsche tragikus életének utolsó részét vegetatív állapotban töltötte. De mi okozhatta korai összeomlását?

...

Mi a fontos: a kötelesség vagy a következmény? - Morálfilozófiai kérdések hétköznapi nyelven

Michael Schur bebizonyítja, hogy szórakoztatóan, könnyed, köznyelvi stílusban is lehet komoly morális témákról beszélni. Olvass bele Hogyan legyünk tökéletesek című? kötetébe!

...

A filozófiának kellene válaszolnia az emberi lét legsürgetőbb kérdéseire – de erre teljességgel alkalmatlan

Olvass!
...

„A kapitalizmus halott. Most valami sokkal rosszabb van” – Olvass bele Slavoj Žižek filozófiai könyvébe!

Az emberiséget egy dolog hajtja, hogy minél többet és jobbat fogyasszon. De vajon lehet máshogy is élni? 

...

A seriff az indián asszonyok ősi bölcsességén mereng – Olvass bele Alessandro Baricco western regényébe!

Az író újraértelmezi a műfaj hagyományait. 

...

„Apám többször meghalt, amikor gyerek voltam” - Olvass bele Kiss Ildikó Judit kötetébe!

Te szembe mersz nézni a gyerekkoroddal?

A hét könyve
Kritika
A magány egy város, ahol életre kelnek a falak – Murakami új kötetéről
Erőszakosak és munkakerülők – így hergeltek a vidékről városba ingázó nők ellen az államszocializmusban

Erőszakosak és munkakerülők – így hergeltek a vidékről városba ingázó nők ellen az államszocializmusban

A magyar nőtörténet olyan részlete, amiről eddig alig hallhattunk: Kisőrsi-Farkas Zsófia kutatóval beszélgettünk a Bicikliút a hóviharban - Ingázó nők a szocialista iparban című könyvéről.

Listák&könyvek
...

Hullócsillag vagy földönkívüli objektum, amit láttál? 3 könyv csillagnézéshez!

...

Három könyv a számokról Lovász László rangos tudományos díja mellé

...

5 sötét fantasy, amiben az erdő el akar pusztítani