Ne a borítóról ítéld meg a könyvet – hangzik a jól ismert, hosszú időn át érvényesnek gondolt mondás. Nagyon úgy tűnik viszont, hogy ez megváltozott: de miért is várnánk el, hogy pont a könyveket ne érjék utol a marketing trendek? A könyvkiadás is üzlet, az online elérés, a közösségi média, az influenszerek és a booktokkerek tartalmai a vizualitásra épülnek. Ma már a könyv sokak számára esztétikai tárgy lett, ezt az igényt pedig a kiadók kiszolgálják – itthon is. Természetesen nem minden célközönség vágyik szép könyvekre, és nem minden műfajnak sem áll jól az éldekorált kiadás.
De miért éri meg a kiadóknak ez a plusz befektetés? Mit várnak ezektől a könyvektől, kik veszik őket és hogyan döntik el, milyen kötetek jelenjenek meg élfestett kiadásban? Kiadókkal térképeztük fel a hazai helyzetet.

Hogyan lesz valaki felkapott a BookTokon? És milyen kötetekre figyel fel ez a közösség a Könyvhéten? Utánajártunk.
Tovább olvasokA külcsín ereje
Ma már nem nagyon tudunk úgy besétálni egy nagy, országos lefedettségű könyvesboltba, hogy ne jöjjenek velünk azonnal szembe az élfestett könyvek, és a Könyvhéten is rengeteg ilyet láttunk. Ezek általában kiemelt helyen találhatóak, installációkba rendezik őket és a sikerlistás polcon is általában jó elől szerepelnek. A TikTokon, YouTube-on könyves tartalmakat készítő influenszerek ezeket a könyveket olvassák, szép helyük van a Bookline havi toplistáin, tele vannak velük a könyves blogok, csoportok.
Amikor 2023-ban Rebecca Yarrosnak megjelent a Fourth Wing – Negyedik szárny című romantasyja (romantikus+fantasy), az amerikai kiadó 115 ezer díszkiadást készített a könyvből fekete, sárkányos élfestéssel, ami egy hét alatt szinte teljesen elfogyott.
A sorozat következő részének kiadásakor még tudatosabbak voltak.
Az Iron Flame – Vasláng kötetből egymillió éldekorált példányt nyomtattak. Szintén vették, mint a cukrot.
Az idén januárban megjelent Onyx Storm – Ónixvihar című regényből kétmillió élfestett kiadás került a boltokba az Egyesült Államokban, és mindössze 500 ezer sima példánnyal indították útnak a romantasy sorozat újabb részét. Azóta pedig az Entangled kiadó a legtöbb könyvét így nyomtatja – vezeti le az idővonalat a The New York Times cikke.
Képernyőkép Rebecca Yarros honlapjáról - rebeccayarros.com
Aki nem olvas ilyen könyveket, valószínűleg csodálkozva figyeli a trendet, és nem igazán érti, hogy vannak, akiknek a könyvespolcát nem a kötetek szerzőnévvel és címmel ellátott gerince díszíti, hanem éllel kifelé helyezik el a könyveket és ezekben gyönyörködnek. Pedig sok olvasónak fontos ez, elég csak egy kicsit körbenézni a BookTokon.
@enchantamor Welcome to the sprayed edge collection! I may have a book buying problem 🤭✨ #booktok #fantasybooks #sprayededges #booktokfyp #books #bookshelf #bookshelftour #romantasyreads #fantasybooktok #romantasybooks #sprayededgebooks #romantasybooktok ♬ original sound - Kyle
@mae.booktok_ #thehungergames #sprayededges #specialeditionbooks ♬ i like you a lot - ✯
Sőt már arra is lehetőség van, hogy magunk készítsünk ilyet:
@cherrymace3 I love it!! #foryou #foryoupage #fyp #booktok #romancebooks #fourthwing #sprayededges ♬ luminary joel sunny piano edit - Joel Sunny 🌞
Bejött a külföldi divat
„Láttuk, hogy ez egy olyan vonal, amiben van fantázia és itthon még nem volt ennyire elterjedt” – mondják a 21. Század Kiadótól, akik az elsők között kezdték el itthon az élnyomtatott könyvek kiadását. A főként szórakoztató könyveket kiadó Kossuthnál pedig azért kezdtek el ilyen könyveket kiadni, mert látták ezt a versenytársaknál, és a vásárlók jól fogadták.
Külföldi divat jött be, ez egyértelmű”
– fogalmaz Földes László, a Kossuth kiadó vezetője.
A 21. Századnál is lépést tartanak a külföldi könyvpiac trendjeivel, folyamatosan figyelik az újdonságokat: „azt látjuk, hogy az elmúlt években egyre népszerűbbé váltak a gyűjtői kiadások, limitált szériák, élfestett kötetek, amelyek nemcsak olvasnivalóként, hanem könyvtárgyként is értelmezhetők”.
A könyv mint esztétikai tárgy
A hazai kiadók kínálatát átnézve az látszik, hogy főként a romantikus és a romantasy könyvek kapnak élfestést, úgy tűnik, az ezeket a műfajú könyveket olvasó közönség a leginkább fogékony erre a trendre. A 21. Századnál főleg a fantasyk és a romantikus könyvek jelennek meg ilyen díszkiadásban.
Ezek gyakran sorozatok, amelyek könnyen magukban hordozzák a gyűjtőszenvedélyt is, így nemcsak olvasni jó őket, hanem birtokolni is”
– indokolják.
A 21. Század élfestett könyvei a fiatal felnőtt korosztálynak szólnak, a Young Adult és a New Adult kötetek olvasóinak, azoknak, „akik egy könyvre (dísz)tárgyként is tekintenek, akiknek fontos, hogy a belbecs mellett a külcsín is különleges legyen”. Ezek a kötetek már az előrendelési időszakban is kiemelt figyelmet kapnak náluk.
A Kossuth Kiadónál viszont nem annyira egy korosztályt, inkább a nőket célozzák az élfestéssel.
Földes László kiadóvezető szerint a közösségi média torzít, és hamisan festi azt a képet, hogy a romantikus, romantasy és fantasy könyveket csak a huszonéves tiktokkerek vásárolják. Lehet, hogy ők beszélnek a leghangosabban róluk, mert ők készítik ezeket a videókat, de a zsáner olvasói körében ennél jóval szélesebb a szórás.
„Kommersz, szórakoztató könyveket adunk ki mindenekelőtt női olvasóknak” – mondja Föles, vásárlóik 85-90 százalékban nők. Őket célozzák az élfestett, romantikus könyvekkel. Egy kriminél vagy egy sci-finél szerinte ez annyira nem működik, mert azokat inkább a férfiak olvassák, ők pedig nem vágynak ilyen kiadásra. De néhány példányt mindig kiadnak éldekorálás nélkül is, mert nem mindenkinek tetszenek a díszes könyvek.
A kiadóvezető azt is hangsúlyozza, hogy a kötött árrendszer miatt a kiadók próbálnak törekedni arra, hogy ha már kedvezményt nem adhatnak, valami pluszt mégis kapjon az olvasó. „Ennek egyik módja ez: így egy picit több a könyv, mint a korábban megszokott” – magyarázza.
Marketingeszköznek tekintjük”
– teszi hozzá.
Még a plusz pénzért is megéri
És hogy miért éri meg mindez a kiadóknak? „Az élfestés valóban extra költség, ami azonban megtérül egy olyan vizuálisan telített világban, mint a könyvpiac. Egy különlegesebb kötet nem csupán a bolti kínálatból emelkedik ki, hanem az online platformokon, a közösségi médiában is nagyobb figyelmet kap, ezáltal könnyebben jut el az új olvasókhoz” – mondják a 21. Század Kiadónál.
A Kossuth Kiadónál is azt mondják, hogy megéri a plusz költség, és Földes László arra is figyelmeztet, hogy ahogy egyre több élfestett könyv lesz majd a piacon, ez idővel egy csökkenő költség lesz.