A várandósság alatti hangulatingadozás inspirálta az egyik legvadabb modern táncművet

A várandósság alatti hangulatingadozás inspirálta az egyik legvadabb modern táncművet

Ma este mutatják be a Magyar Nemzeti Balett legújabb előadását Új(ra) lendületben címmel, amelyen három egészen különleges modern táncművet láthatunk. Az első, a Cacti azzal szembesít, hogy a kortárs táncban nem kell mindig a jelentést keresni. A második, az Örvény egy Philip Glass-zenére készített koreográfia, amely Az órák című filmet, és ezzel Virginia Woolf öngyilkosságának képeit idézi meg. A harmadik pedig egy bemutató: a Sad Case egyszerre játékos, ironikus és groteszk koreográfiáját maguk a világhírű alkotók, Sol León és Paul Lightfoot tanították be a táncosoknak. A napokban a balettest próbáján jártunk és belestünk a kulisszák mögé.

Fotók: Kummer János / Magyar Állami Operaház

Forgách Kinga | 2021. szeptember 17. |

Fehérre festett balerinák, vad, furcsa és vicces mozdulatok, mexikói mambó zene – ez a Sad Case, amelyet a Magyar Nemzeti Balett öt táncosa most először fog bemutatni a közönségnek. Az egyik legimpulzívabb, legvidámabb és legőrültebb kortárs táncműnek az a különlegessége, hogy az alkotók, Sol León és Paul Lightfoot akkor készítették, amikor az első gyermeküket várták. A balett keletkezésére ők maguk így emlékeztek vissza: „Utólag vesszük csak észre, hogy az energia minden. Amikor a Sad Case-en dolgoztunk 1998-ban, Sol terhessége már előrehaladott állapotban volt, az érzelmek és a hormonok az egekben jártak. A nevetés, az őrület és az előttünk álló ismeretlen adta izgalom növelte hormonszint maga volt e mű köldökzsinórja.” A Sad Case tehát mindenekelőtt az életről és az energiáról szól. Bizonyára a táncosokat is komoly kihívások elé állítja a koreográfia változékonysága. A lényeg itt nem a kifinomultság és az elegancia, sőt,

a hangsúly inkább a vicces, bizarr, játékos és idétlen mozdulatokon van, amelyek olykor elmennek egészen a groteszkig.

Nehéz megfogni, hogy mitől olyan izgalmas vállalkozás ez a modern táncdarab, de nem véletlenül lett Sol León és Paul Lightfoot karrierjének egyik legfontosabb koreográfiája. Az egészet átjárja a vidámság, amit nagyban megalapoz a mexikói mambó zene, annak lendületes, határozott lüktetése.

A zene féktelen öröme találkozik a túlzó mozdulatokkal, amelyekben rengeteg játék van.

Hol állatias, hol törzsi elemeket látunk a táncban, máskor kifacsart, csúnya mozdulatokat, vagy gyerekek mozgására, játékaira emlékeztető gegeket. A komoly és a komolytalan határán billeg az összhatás, a táncosok hol nevetnek, hol kurjantak, hol egymásra tromfolva mutatnak be elképesztő szólókat, közben pedig különböző karakterek bőrébe bújnak, vagy épp tárgyakat személyesítenek meg. A végeredmény egészen megfoghatatlan, egyszerre felkavaró és felszabadító, ironikus és bizarr.

-

A próbák közben pár percet tudtunk beszélgetni Rónai Andrással, aki az idei évadtól a Magyar Nemzeti Balett magántáncosa lett, és aki a Cacti-ban és a Sad Case-ben is színpadra lép. Ő elmesélte, hogy nagyon izgalmas volt Sol Leónnal és Paul Lightfoottal együtt dolgozni, szerinte olyan sokat tanult és fejlődött ezekben a hetekben, hogy azt az egész pályáján tudja majd kamatoztatni. Beszélt arról is, hogy a koreográfiában vannak olyan részek, amikor tárgyakat személyesítenek meg. A legnehezebb számára az írógép megvalósítása volt, de végül sikerült ezt is eltalálni. Az öt táncost egyébként fehérre festik az előadáshoz, az egész darabot így táncolják végig. Rónai erről azt mondta, először rajta próbálták ki a testfestést, ami nagyon izgalmas volt, bár mivel vízálló festékről van szó, lemosni egyáltalán nem könnyű. Később sikerült az egyik koreográfust, Paul Lightfootot elkapni egy pillanatra és megkérdezni, mit szimbolizál a teljes testet fedő fehér festék. Ő azt mondta, a primitív, törzsi kultúrák rituáléit idézi meg, illetve a japánok táncszínházát, a butoh-t, amelyet a „legősibb” modern táncnak tartanak.

-

Az Új(ra) lendületben című balettesten bemutatják Alexander Ekman Cacti és Lukács András Örvény című egyfelvonásosát is. Utóbbi egy lírai és gyönyörű koreográfia, amelyet a Magyar Nemzeti Balett egykori szólistája Philip Glass zenéjére készített. A táncműben kilenc páros folyamatos örvénylését látjuk, a káosz és a rend váltja egymást, miközben a repetitív zene és a látvány együtt egészen intenzív érzéseket indít be a nézőben. A koreográfia a spirális mozdulatok, forgások köré szerveződik és ezek által mutatja be az élet körfogását. A táncdarabnak nincs cselekménye, ugyanakkor

a zene és a szimbolika Az órák című film egyik jelenetét idézi meg, amikor az öngyilkos Virginia Woolf kövekkel a zsebében besétál a vízbe.

Az est harmadik műve, a Cacti egészen formabontó: a világhírű svéd koreográfus, Alexander Ekman meg akarta mutatni a kritikusoknak és a közönségnek, hogy nem kell mindig mindenben a jelentést keresni, a darab így tulajdonképpen a kritika kritikája. A táncosok fehér kockákon mozognak, és míg a vonósnégyes játszik, ironikus hangú próza hangzik el. A ritmusjáték közben pedig olykor kaktuszok is felbukkannak a színpadon, de nem feltétlenül kell a szúrós növény szimbolikáját hosszan elemezni...

-

Az Új(ra) lendületben, a Magyar Nemzeti Balett modern estje az évadban hat alkalommal, 2021. szeptember 17-én 20:00 órától, 18-án és 19-én 11:00 és 19:00 órától, valamint 22-én 20:00 órától látható a Magyar Állami Operaház Eiffel Műhelyházában.

Kapcsolódó cikkek
...
Promóció

Négy formabontó bemutató az Operából – nem csak operarajongóknak

Újító, műfaji határokat feszegető előadások láthatók szeptemberben az Opera Eiffel Műhelyházában. 

...
Beleolvasó

A pesti Operában bértapsolók és pisszegők is dolgoztak a századelőn

Ki volt a magyar Rómeó és Júlia? Milyen szenzációs lélekvándorlás tartotta lázban a '30-as években a magyarokat? Ki volt a mozi első áldozata? Olvass bele Sal Endre új kötetébe, és megtudod, milyenek voltunk mi, magyarok a századelőn!

...
Nagy

A tánc világnapja soha nem volt ilyen szomorú – Maradj otthon #38

Még sosem volt olyan szomorú a tánc világnapja, mint ma, amikor a tánccipők karanténban pihennek szerte a világon. Amióta kitört a járvány, a legelemibb, legfájóbb hiányom a tánc – nincs olyan pótcselekvés, amivel ki lehetne tölteni azt a veszteséget, amit a swingbulik és fesztiválok elmaradása okoz. A tánc az életformám, a heti boldogságadagom, a közösségi életem, a mindennapjaimat meghatározó alapritmus.

TERMÉSZETESEN OLVASUNK
...
Zöld

Elszáll az agyad: tudományos, közgazdasági és filozófiai non-fictionok 2024 tavaszán

Hogyan látja az ember képzelőerejét Csányi Vilmos? Hogyan alakul át a világ, ha a politikai és hatalmi játszmák kiterjednek a világűrre? Miért kannibál a kapitalizmus? Hogyan dolgozik az idegsebész? És mit gondol az elidőzésről napjaink sztárfilozófusa, Byung-Chul Han?

...
Zöld

Mikor hasznos az AI az irodalomban, és miért nem cseréli le soha az embert?

A japán Rie Kudan megkapta hazája legjelentősebb irodalmi díját, majd elárulta, hogy a szöveg egy kis részét a ChatGPT nevű chatbottal generálta. Az eset nyomát áttekintjük, hogyan alakult az elmúlt két évben nagy nyelvi modellek és az irodalom viszonya, hogyan látják ezt az írók, valamint hogy mikor lehet hasznos eszköz az AI az írás során.

...
Zöld

Összekapaszkodva zuhanni – Így alakíthatod a klímagyászt felszabadulássá

Jem Bendell Mélyalkalmazkodás című, nagy port kavaró tanulmánya után új könyvében azt ígéri, hogy nemcsak segít szembenézni a klíma, és így a mai társadalom elkerülhetetlen összeomlásával, hanem a szorongás és a gyász megélése után segít új, szilárdabb alapokon újraépíteni az optimizmusunkat, életkedvünket. 

Még több olvasnivaló
...
Nagy

Kitakarja a politikus a szépírót? Elővettük Csurka István drámáit [Csurka 90]

Csurka István ma lenne 90 éves, így arra voltunk kíváncsiak, mit lehet tudni a drámáiról. Mik a fő témái, és milyenek a hősei? Felfedezhető-e bennük a későbbi politikus? Milyen út vezetett a bemutatásukig? És vajon aktuálisak-e még? 

...
Kritika

Ujgur költőnek lenni önmagában politikai tett Kínában, és akkor még nem írtál memoárt

Tahir Hamut Izgil ujgur költő és filmes a családjával együtt 2017-ben sikeresen elmenekült Kínából a tömeges letartóztatások elől. Memoárjában bemutatja, hogyan számol fel a totalitárius állam egy kultúrát és egy népet. A Ha értem jönnek éjjel a hét könyve.

...
Nagy

„halálomat türelmesen begombolom” – ma lenne 70 éves Sziveri János

Kifejezetten rövid élet jutott neki, ma ünnepelné hetvenedik születésnapját, de már 34 éve halott. Sziveri János vajdasági születésű költőre emlékezünk.

...
Kritika

Hogyan lesz egy anyából kiapadt, halálszagú folyó?

Az Anyám, a folyó című olasz regény lírai hangon előadott, töredékekből építkező történetének egy anya-lánya kapcsolat az alapja: a negyvenes éveiben járó lány az emlékezetét, így identitását is egyre inkább elveszítő anyjának meséli el – mintegy a felejtés ellen dolgozva – családjuk szerteágazó históriáját.

...
Nagy

Márquez regénye a végakarata ellenére jelent meg – Kafka, Nabokov is hasonlóan járt

Gabriel García Márquez posztumusz kisregényének megjelenése hatalmas irodalmi szenzáció, de van egy kis üröm az örömben, hiszen nem titok, az író meg akarta semmisíteni utolsó írását. 

...
Kritika

Jon Fosse a banalitáson át talál utat a természetfelettihez

A Nobel-díjas norvég szerző egymásba írja a hófödte tájat és a koromsötét éjszakát, egymásba játszatja hősét és annak környezetét. A Fehérség az egzakttól a transzcendens felé vezet, így egyszerre szolgál a kivonulás és a bevezetés könyveként.

...
Alkotótárs

André Ferenc: Az utolsó levél [Mastercard® – Alkotótárs]

Czakó Zsófia és André Ferenc nyerte az első alkalommal átadott Mastercard® - Alkotótárs ösztöndíjat. A két szerző a Könyves Magazin oldalán írói levelezésbe kezd - ennek az első darabját olvashatjátok most, mégpedig Czakó Zsófiától.

A hét könyve
Kritika
Ujgur költőnek lenni önmagában politikai tett Kínában, és akkor még nem írtál memoárt
...
Podcast

Ezt senki nem mondta – Oltai Kata: Úristen, örökre itt lesz

Új podcastunk címe Ezt senki nem mondta!, a meghívott írókkal Ott Anna beszélget a gyereknevelés és az alkotás kapcsolatáról. A negyedik rész vendége Oltai Kata.

...
Nagy

„Miért kéne egy írónak apolitikusnak lennie?” – színészek és rendezők Csurka István drámáiról

90 éve született Csurka István. Ebből az alkalommal olyan színészekkel és rendezőkkel beszélgettünk, akik szerepeltek a színdarabjaiban és/vagy rendeztek tőle valamit. Andrási Attila, Koncz Gábor és Szilágyi Tibor válaszai.

Szerzőink

...
Könyves Magazin

Ezt senki nem mondta – Oltai Kata: Úristen, örökre itt lesz

...
Sándor Anna

Kitakarja a politikus a szépírót? Elővettük Csurka István drámáit [Csurka 90]

...
Sándor Anna

Ujgur költőnek lenni önmagában politikai tett Kínában, és akkor még nem írtál memoárt