Titkos szex, Knausgård szelleme és egy pellengérre állított gyerekkönyv - Megnéztük a Szerelem és anarchia második évadát

Titkos szex, Knausgård szelleme és egy pellengérre állított gyerekkönyv - Megnéztük a Szerelem és anarchia második évadát

A Szerelem és anarchia a második évadban is hozza, amit a címben ígér, és talán az eddigieknél is mélyebbre merül a könyvkiadás bugyraiba. A vidámkodás mellett ugyanakkor a svéd sorozat kiötlője, Lisa Langseth nem rettent vissza attól sem, hogy keményebb témákhoz nyúljon, így aztán a gyász, az egzisztenciális szorongás és a feleslegessé válás érzése is felvillan az új részekben. Enyhén spoileresen folytatjuk.

Ruff Orsolya | 2022. június 24. |

Az első évad nagyjából a házas Sofie (Ida Engvoll) és a nála évekkel fiatalabb informatikus, Max (Björn Mosten) flörtölésére, titkos kapcsolatára épített. A viszony a második évad elején még mindig tart, nagy különbség viszont, hogy Sofie már nem a Lund & Lagerstedt nevű svéd könyvkiadó tanácsadója. Időközben elvált a férjétől is, és a gyerekeivel próbál – immáron szűkösebb keretek között – új életet kezdeni. A Lund & Lagerstedt viszont még mindig kínlódik, és tulajdonképpen a fennmaradása a tét, ami egy pénzügyi befektetőnek hála megoldódni látszik. Utóbbinak csak az a kérése, hogy Sofie legyen a kiadóigazgató, amit az örök optimista, de az irodalmi életben darabosan mozgó, teljesen fogalmatlan Ronny (Björn Kjellman) örömmel fogad. Sofie és Max így aztán megint munkatársak lesznek, Sofie viszont egyik napról a másikra szakít a férfival. Alapvetően nem etikai megfontolások vezérlik (amelyek amúgy tiltanák a beosztott és főnök közti viszonyt), hanem az, hogy elveszít egy hozzá közel álló személyt, ezzel pedig totális érzelmi vákuumba kerül. A teljesítményorientált Sofie ráadásul nemcsak arra képtelen, hogy artikulálja a saját érzéseit – kérve és elfogadva ezzel környezete támogatását –, hanem arra is, hogy saját magával számot vessen, és utat engedjen a gyásznak.

Így aztán a két főszereplő számára a kiadói hétköznapok elfojtásokkal és értetlenséggel lesznek kikövezve, viszont Lisa Langseth ennél sokkal több szálat tart vasmarokkal a kezében, így a megrázóbb, elgondolkodtatóbb jelenetek folyamatosan váltogatják egymást a könnyedebb, súlytalanabb, szórakoztatóbb részekkel (a második évadban szerencsére megőrizték a vicces kihívásokat, így Max és Sofie most is folyamatosan lehetetlen küldetések elé állítják egymást). Hiszen a Szerelem és anarchia egy dramedy, így aztán tele van szürreális, abszurd, kifacsart helyzetekkel, amelyek között természetesen ott vannak a szinte kötelező tinderezős vagy a generációs szakadék áthidalhatatlanságából adódó poénok. Ezeknél viszont sokkal érdekesebbek, amikor az alkotók a könyvszakmának állítanak görbe tükröt.

-

A kiinduló helyzet, hogy a Lund & Lagerstedtnek túl kell élnie a digitális korban is, innentől pedig kódolva vannak a magasirodalmat foggal-körömmel védők (Friedrich – Reine Brynolfsson játssza), és az újhullámosok közötti konfliktusok. Utóbbiak közé tartozik Sofie is, aki szélesítené a kiadói profilt és a hangoskönyvektől kezdve az influenszerek bevonásáig nagyjából mindennel próbálkozik. Az igazi nagy dobás viszont mégiscsak az, ha a kiadó egy igazi nagyágyút, egy sztárírót tudna magához csábítani, és a fiatalok által sokszor lesajnált, öreg motoros Friedrichnek ez sikerül is, amikor leszerződtet a saját nevével fémjelzett imprinthez (itt: a cégen belül, kimondottan a magasirodalom kiadására létrehozott kiadójához) egy Vivianne Ivarsen nevű, magasan jegyzett dán írót (aki aztán majd komplikált kapcsolatba bonyolódik a kiadó több tagjával).

-

A második évad, miközben melegen tartja a Sofie és Max közötti szálat, sokkal nagyobb figyelmet szentel a kiadói vonalnak, és rengeteg izgalmas témát vet fel. A túlélés érdekében ugyanis a Lund & Lagerstedt két csapatra (A és B) osztja a szerzőit, és a B csapat tagjaitól (tehát azoktól a szerzőktől, akiket szerinte nem rentábilis kiadni) lényegében elvárná, hogy pénzt fizessenek a könyveik kiadásáért.

A botrány persze garantált:

az így partvonalra pöccintett szerzők az irodalmi értéket és az elismerést kérik számon, és teljesen elfogadhatatlannak tartják, hogy csak és kizárólag piaci alapon jelenhessenek meg könyvek. De ugyancsak izgalmas Vivianne Ivarsen munkássága, aki lényegében autofikciót ír, és amikor az egyik szereplő magára ismer a novellájában, úgy érzi, hogy az író „pozícióját és kulturális tőkéjét vetette be”, hogy testileg és irodalmilag kihasználja őt – ami ismerős lehet azoknak, akik végigkövették Karl Ove Knausgård Harcom-sorozatának megjelenését, amitől kezdetben az író komplett családja kiborult. De ismerős lehet az az élethelyzet is, amikor egy gyerekkönyvet a repülés népszerűsítésével vádolnak, ami a klímaválság közepén nem túl örvendetes, a helyzet pedig csak rosszabb lesz, amikor maga Greta Thunberg állítja pellengérre a kötetet. A kiadó emiatt szükségét érzi egy olyan érzékenyítő tanácsadó alkalmazásának, aki lényegében minden necces részt eltávolíttatna a könyvekből és a kéziratokból – de akkor mivé lesz az irodalom elgondolkodtató, meghökkentő, felforgató ereje? Hiszen ahogy Friedrich is megfogalmazza, a maguk idejében Strindberg, Beauvoir, Flaubert műveit is botrányosnak tartották. Ám végül nem az irodalom iránti feltétlen elkötelezettség és bizalom simítja ki a kiadóvezetők megrongált idegeit, hanem az, hogy

a betámadott gyerekkönyvet az emberek elkezdik venni, mint a cukrot.

-

A Szerelem és anarchia tehát a szerelmi szál mellett igenis mer olyan témákat beemelni, amelyek nem biztos, hogy egyből mainstreamnek tűnnek, közben viszont sikerül úgy megragadnia ezeket, hogy attól a sorozat cseppet sem lesz izzadságszagú. Az is nagyon jót tett a második évadnak, hogy a mellékszereplők közül, akik itt főleg a kiadó munkatársait jelentik, mindenki kapott egy kis plusz szálat, egy olyan történetet, amely megtámogatta, színesítette a karakterét. A főszereplő Sofie pedig elmegy a végletekig, aminek csúcspontja egyértelműen az a jelenet, amikor tehetetlen dühében szétveri egy lakás berendezését. Távolról szemlélve végtelenül szomorú az egész, de közben meg Ida Engvoll annyi élettel, robbanó dinamikával tölti meg Sofie karakterét, hogy vitán felül a hátán viszi az egész sorozatot. Arról nincs hír, hogy vajon lesz-e harmadik évad – potenciál mindenesetre még lenne benne.

Kapcsolódó cikkek
...
Szórakozás

Szeptemberben jön a Netflixre az új Sisi-film

A császárné címmel debütál szeptember végén a Netflixen egy új német minisorozat, amely Erzsébet és a bécsi udvar életébe enged betekintést.

...
Szórakozás

A Baráti beszélgetések introvertált főhősei idegesítően emberiek

Vágy, bűntudat, sebzettség, kommunikációs elakadások – ezekről mesél Sally Rooney első regénye, a Baráti beszélgetések, amelyet most már sorozatként is viszontláthatunk. A történet négy ember elképesztően komplikálttá és fájdalmassá fajuló viszonyrendszeréről szól, a nagy sikerű Normális emberekhez hasonlóan pedig itt is végig a szenvedély és a szenvedés határán billegünk.

...
Szórakozás

Valós események inspirálták az új Harry Styles-filmet

Várhatóan októberben mutatják be a My Policeman című filmet, amelyet már most hatalmas érdeklődés övez, nem utolsósorban annak köszönhetően, hogy a címszereplő rendőrt, Tomot, a One Directionből is ismert Harry Styles játssza. A film Bethan Roberts 2012-es regényén alapul, amelyet az angol író, E. M. Forster élete inspirált.

TERMÉSZETESEN OLVASUNK
...
Zöld

Jordán Ferenc: Nem az a lényeg, hogy megjósoljuk a Föld jövőjét, hanem hogy alkalmazkodjunk [Podcast]

Litkai Gergely zöld podcastjének vendége Jordán Ferenc ökológus, akivel tavalyi nagy sikerű, Az ember vége a természet esélye című könyve apropóján beszélgettek.

...
Zöld

Túlélés vagy tanulás? John Holt könyve az iskolai kudarcok meglepő okait mutatja be – Olvass bele!

Miért jelent kudarcélményt sok gyerek számára az iskola? Olvass bele John Holt könyvébe!

...
Zöld

UFO-invázió nem lesz, de arrogáns azt gondolni, hogy egyedül vagyunk – Podcast Rab Árpád jövőkutatóval

Litkai Gergely a Bookline Zöld új podcastjében Rab Árpád jövőkutatóval beszélget Jane McGonigal Elképzelhető című könyvéről. 

Polc

Háy János legyőzné az apátiát: nem az országban, az egyénben

...

A gyásznak teremt nyelvet Cristina Rivera Garza Pulitzer-díjas kötete

...

Nick Cave könyve megtört szívű elmélkedés hitről, zenéről és gyászról

...

Salman Rushdie és a kétélű kés, ami élni hagyta

...
SZÓRAKOZÁS
...
Szórakozás

Íme, a Netflix top10: a legnépszerűbb műsorok 60 százaléka adaptáció

A legfrissebb top 10-es lista megmutatja, milyen fontos az irodalmi inspiráció a Netflix számára.

...
Szórakozás

Murakami Haruki kétszer is megnézte a novelláiból készült animációs filmet

A tokiói Vaszeda Egyetemen tartott premier után Murakami bevallotta, hogy különben nem rajong az animációs filmekért, de Pierre Földes mozija kimondottan tetszett neki, mert elkapott valamit az írásaiból.

...
Szórakozás

25 könyv, amit ősztől a színházakban néznénk ‒ Tompa Andrea, Halász Rita, Dan Brown vagy Karl Marx?

Thomas Mann és Kosztolányi Dezső, Aesopus és Marx, Hajnóczy Péter és Halász Rita. Átböngésztük az évadterveket a Játékszíntől Veszprémig, kiválasztottuk a legígéretesebb előadásokat az olvasóknak.

Hírek
...
Szórakozás

Nézd meg az első fotót a Hét Királyság lovagjáról a Trónok harca spin-offban

...
Szórakozás

Nézd meg az 1901-es, legkeményebb Dickens-adaptációt az utcaseprővel

...
Beleolvasó

A terápián ülők nem is sejtik, hogy valaki mindent tud a titkaikról – Olvass bele Jen Beagin vicces regényébe!

...
Hírek

Tényleg börtönbe zárhatnak egy indiai írót politikai kijelentése miatt?

...
Nagy

6 botrányos dolog, amit egy új életrajz állít Beckhamékről

...
Szórakozás

Anthony Bourdain képregényének szusiséfje animációs sorozatot kap