Magyarázat mindenre - Ha csendben maradunk, vége a hazának

Magyarázat mindenre - Ha csendben maradunk, vége a hazának

Orbán kiveri a Ferinek Reisz Gábor új filmjében? A Magyarázat mindenre tényleg magyarázatot ad mindenre? Te kitűzted anno a kokárdát? Miért nem? Ha nem volt pénzed, miből forgattál? Kérdések az elmúlt napokból, amik teljesen lényegtelenek. Az viszont fontos, hogy  a VAN valami furcsa és megmagyarázhatatlan és a Rossz versek rendezője nulla pénzből, kicsi, ám fantasztikus stábjával elkészítette a Magyarázat mindenre című 2,5 órás opus magnumot, amit jobbosok és balosok is néznek, és nemcsak azért sikeres a film itthon és a Velencei Filmfesztiválon is, mert erős színészvezetés, operatőri munka jellemzi, hanem a haza iránti nagy szeretet miatt is. A film alapsztorija, hogy az érettségiző srác zakóján kint maradt a kokárda, ami rendkívüli bonyodalmakat indít be. Reisz Gábor nemcsak jó barátom, hanem adott egy hárommondatos szerepet is, aminek a felét úgy keverte, hogy ne lehessen hallani. Majd a DVD-extrákban meghallgatjuk! Ez nem kritika, de most láttam a filmet, dolgozik bennem, és először Reisznek akartam írni, végül ekkorára duzzadt. 

Valuska László | 2023. október 06. |

2002-ben épp csak elkezdtük az egyetemet, a családban, a társasházban és a baráti körben is voltak, akik kirakták a kokárdát. Én nem, mert nyilvánvaló volt, ahogy a politika kisajátítja a közöst, a hagyományt, az emlékezést, vagyis a hazát és a hovatartozást. Reisz Gábor akkor úgy döntött, hogy kitűzi, erről beszél az interjúiban, és kb. 20 évvel később elkészítette csapatával a filmet, amiben egy érettségiző kerül szar helyzetbe a kokárda miatt.

Ez a film fan service-ként használja Szijjártót, Orbánt és Gyurcsányt, miközben tabutlanít. Tablót készít, helyzeteket ábrázol, szórakoztatóan, önironikusan, finoman (néha naivan), mert az ország már rég nem ott tart, amit ez a film mutat. Nem cuki erdélyi lányok írják érdeklődve a kormánypárti sajtót, hanem milliárdokból működtetnek egy rendszert, ami mellett nem hallatszik semmi és senki. Azoknak a tanároknak, akik még tanítanak, kussolniuk kell, miközben küzdenek a rájuk rótt felelősséggel. 

A diákoknak az érettségi már csak egy check-in Ferihegy előtt, mielőtt külföldre mennek tanulni.

-

Amikor a főszereplő hátat fordít a vizsgabizottságnak a totális médiafigyelemben, akkor nem szimbolikus gesztust tesz, hanem azt csinálja, amit 13 éve mindenki más, csendben marad, hátat fordít és létrehozza a szabadság saját kis körét. Nem konfrontálódik, hanem egy mintát választ.

És amikor a végén a frissen érettségizettek megtanulnak a vízen járni a Négyszáz csapás hangulatában, akkor a zene ellenére az egyáltalán nem felszabadító, hanem a legszomorúbb zárlat:

a srác bokáig merül a mélyvizet jelző bójánál, a magyar tenger csak költői kép, az valójában egy tó, aminek a teljes partszakaszát magánosították (mi dühítőbb annál, hogy nem férünk hozzá a vízhez?).

Minden érettségiző generáció csapdába szorul, és ha nem menekülnek el, akkor ők is apák és anyák lesznek, majd újratermelik a gyűlöletet, mert politika minden: a munkahely, a kikapcsolódás, az ismerkedés, a sport, a barátság és a szerelem is. És ez is 2002-ben kezdődött a kokárdázással.

A film elbeszélhető cselekményén túl van egy másik történet, ami sokkal fontosabb és erősebb állítás: Reisz és csapata mondani akart valamit, nem tudták elhallgattatni őket a támogatásmegvonással, hanem picike pénzből, szaktudással és alkalmazkodóképességgel végigcsinálták a filmet. A produkció majdnem láthatatlan főhőse Berkes Juli producer, aki a semmiből teremtett filmet - és amikor Reiszről beszélek, abba mindig beleértem Berkes Julit és Becsey Kristóf operatőrt is, és persze a teljes stábot. Nem lehetett elhallgattatni őket. Ez nem jobbos vagy balos film, hanem csalódott. A hazánkat, közös termékünket rég láthattuk ennyire kilátástalannak. És azt hiszem, azért lehet érdekes Velencében vagy bárhol a világon, mert megszűntek a tények, a hagyományok és értékek, valójában már közös valóságunk sincsen, és a technológiai változások hasonló problémákkal szembesítik az országokat.

-

A Magyarázat mindenre ironikusabb és szerethetőbb világot ábrázol a valóságnál. Hiába próbálják meg rendszerkritikus filmként keretezni a médiában, Reisz ugyanúgy, ahogy eddig, az egyént ábrázolja a legszorosabb kapcsolataiban: szerelem, tanár, apa, anya, haverok. És ez a leghazafiasabb dolog, ez nem a középre beszélés politikai manipulációja.

Az elmúlt években sokat citálták a Megáll az idő híres mondatát (Jó, hát akkor itt fogunk élni), és Reiszék filmje ezt az állítást kibontja, mert a kérdés valójában az, hogy amellett, hogy itt fogunk élni, egyáltalán nem mindegy, hogy így akarunk-e élni. 

És ezek a kérdések a legszorosabb kapcsolatokban dőlnek el először, ezért amikor valaki erre a filmre kormány- vagy rendszerkritikaként tekint, akkor hazudik, mert ez a film szimbolikusan apa- és fiúkritika, hiszen a változás akkor indul el, ha tudunk beszélni a világunkról.

A végén be kell látnunk, hogy nem áldozatok, hanem cselekvők vagyunk, mi hozzuk létre ezt az országot az iskolában, a vacsoránál, az orvosnál és a sajtóban is - és persze a szavazófülkében. Ezért ez a film tényleg magyarázat mindenre.

Ps: 2008-ban Esterházy Péterrel interjúztam, kimásolom a számomra fontos interjúrészletet, mert nekem ez volt magyarázat mindenre.

Nagypapám 89-ig minden Esterházyt megvett, de a rendszerváltás után már semmit nem olvasott öntől. A politikai megosztottság felett lehet irodalmat írni?

Az ember reménykedik, hogy a könyvespolc nincs megosztva, de kicsit azért az is meg van. Nem veszem félvállról, rosszul is esik a nagypapája elvesztése, minden olvasó számít, de azért azt mondanám, hogy ez elsősorban az ő problémája. Az olvasástudó árulása. Mert ha tetszett neki a Fancsikó és Pinta, akkor tetszene neki a Harmonia is. De mert hiányoznak a neki tetsző politikai deklarációim, eltekint tőlem. Titokban esetleg olvashatna, hogy a keserű tréfa eszközével éljek.

Olvass minket e-mailben is!

  • Könyves hetilap a postaládádban
  • Kézzel válogatott tartalmak
  • A legérdekesebb, legfontosabb könyves anyagok egy helyen
  • Nem spammelünk, heti 1-2 levelet küldünk.

Könyves Magazin Hírlevél

2025 november 15.
Budapest Music Center
Mátyás utca 8.

Első alkalommal rendezi meg nonfiction könyvfesztiválját, a Futurothecát a Könyves Magazin. 2025. november 15-én a Budapest Music Centerben fellép a brit szám- és nyelvzseni Daniel Tammet, az időtudatos norvég geológus, Reidar Müller, a dán klímapszichológus, Solveig Roepstorff és a spanyol sztár agysebész, Jesús Martín-Fernández, Orvos-Tóth Noémi és Meskó Bertalan. Az olvasás segít megérteni összetettebb kérdéseket, problémákat vagy folyamatokat, amelyek a jövőnket alakítják. A Futurotheca – A jövő könyvtára olyan témákat, szerzőket és könyveket emel a fesztivál középpontjába, amelyek megismerésével olvasóként alakíthatjuk a jövőnket.

Program

Támogatók
Kiemeltek
...

Először jelenik meg cenzúrázatlanul az elmebeteg német bíró naplója, akit Freud is vizsgált

Daniel Paul Schreber életét teljesen felborította egy idegösszeroppanás.

...

Milyen érzés idős nőként rádöbbenni arra, hogy semmit nem kezdtél az életeddel?

Cecilie Enger regényében egy agyvérzésen átesett hetvenes nő néz farkasszemet a múlttal.

...

Krasznahorkai: Közösen játszottuk el a lehetőségét egy olyan országnak, amire megvolt az esélyünk

A svéd televízió félórás portréfilmet készített a Nobel-díjas íróról.

Olvass!
...

Hogyan született meg Aczél György ügyetlenségéből a Katona József Színház? Szacsvay László memoárjából ez is kiderül!

Szacsvay László őszinte és részletes memoárban meséli el az életét. Olvass bele!

...

Hogy lehet valaki öngyilkosjelöltből hős? Olvass bele a Halványan derengő holtak című regénybe!

Előfordul, hogy egy adott pillanatban egészen más döntést kell hozni, mint amire számítottunk.

...

Magyar színekben versenyző delfinekkel érkezik Ádám Gergő politikai szatírája – Olvass bele!

A víz alatti műanyag kapszulából induló brit és dán versenyzőnek esélye se volt. Olvass bele! 

...

Kollár Betti: Nincs olyan könyv, ami mindenkinek tetszik

...

Hajdú Balázs humorista: Annyira megfoghatatlan számomra az élet, hogy emiatt minden vicces tud lenni

...

Dr. Bőgel György: A mesterséges intelligencia olyan, mint a klinikai kísérletek nélkül bevezetett gyógyszer // Futurotheca 02.