„Párizsban mindig van mit felfedezni – magyarázza Marjane Satrapi a Marie Claire interjújában. – Az a rengeteg kulturális program, a város szépsége – még a lakosokat is szeretem, tetszik, ahogy morognak, mert magamra ismerek bennük. Hozzájuk hasonlóan én is egy kicsit mindig rosszkedvű vagyok, de nem igazán.”
Az iráni-francia művész, aki először a képregényeivel vált híressé, ezúttal egy fekete komédiát rendezett. A Párizsi pillanatok humoros elmélkedés életről, halálról – és persze Satrapi lakhelyéről, a városok városáról.
Persepolistól Párizsig
Marjane Satrapi a Persepolisszal vált nemzetközileg ismert művésszé. A kétrészes képregényben
őszintén és humorosan számol be teheráni gyerekkoráról,
az iráni forradalmat követő növekvő elnyomásról, viharos bécsi gimnáziumi éveiről, hazatéréséről, rövid életű házasságáról és végső emigrációjáról Párizsba. A történetből 2007-ben animációs film is készült, ami Cannes-ban megosztva megkapta a zsűri nagydíját, és Oscarra is jelölték.
A Persepolisszal egy időben jelent meg franciául Asszonybeszéd című képregénye, majd egy évvel később a Szilvás csirke, melyből 2011-ben készült élőszereplős mozifilm. 2019-ben Radioakítv címmel rendezett életrajzi filmet Marie Curie-ről, főszerepben Rosamund Pike-kal.
Bár egy 2023-as interjúban Satrapi kijelentette, hogy végzett a képregény műfajával,
idén tavasszal jelent meg az általa szerkesztett Woman, Life, Freedom (Nő, élet, szabadság),
melyben ismét láthatjuk rajzait. A képregényes esszékötet középpontjában Mahsa Amini halála és az azt követő tüntetéshullám áll; ahogy Satrapi elmagyarázta, a kötettel elsősorban a nyugati világ figyelmét akarta felhívni arra, hogy mi történik Iránban.
Az elfeledett énekes és a rémült kaszkadőr
Satrapi ötödik filmje, a Párizsi pillanatok rövid történetek sorozata. A film szereplői, akiknek élete itt is, ott is egymásba fonódik, a város utcáit járva szemtől szembe kerülnek a megmásíthatatlan ténnyel: az élet véget ér.
Giovanna (Monica Bellucci), az olasz operaénekes, aki 15 éve nem állt színpadra, egy nap a hullaházban ébred,
miután tévesen halottnak nyilvánították. Ám az igazi sokk csak ezután érkezik: úgy tűnik, a világot már a halálhíre sem rázza meg.
Marie-Cerise (Charline Emane), a súlyos depresszióba süllyedt kamaszlány végső, elkeseredett elhatározásra szánja el magát – azonban egy váratlan fordulatot követően megmenekül, és a legvalószerűtlenebb embernek elmondja mindazt, amiről a pszichiáter irodájában csak hallgatni tudott.
Mike (Ben Aldridge), a brit kaszkadőr nap nap után épületekről veti le magát és motorokon száguld, mígnem egy baleset következtében kénytelen feltenni magának a kérdést:
mi van, ha a kaszkadőr nem akar meghalni?
A különböző sorsok és életek felett pedig ott lebeg a hófehér hajú, elbűvölő Édouard (André Dussollier), aki egy true crime sorozat műsorvezetőjeként hátborzongató bűntényekkel szórakoztatja Párizs lakóit – ám rá kell jönnie, hogy ő maga sem halhatatlan.
Kis halálok, nagy város
Bár úgy tűnhet, a halálról beszél, a Párizsi pillanatok valójában az életről szól. A szereplői súlyos gyásszal küzdenek – gyászolják az életüket, szeretteiket és, Bellucci kifejezésével, azokat az „apró halálokat”, amik az élet elkerülhetetlen részei –, de a halál közelsége végül élni akarást, reményt gyújt bennük.
„A magam részéről leszarom az »utókort«
– jelenti ki Satrapi. – Nem érdekel, mit mondanak rólam a halálom után. Sokkal többet számít, hogy azok, akik szeretnek, most megmondják nekem. (…) Hívj fel most, amíg élek! Mert lehet, hogy holnap már nem leszek itt.”
Satrapi nem riad vissza a komoly témáktól és azok komikus ábrázolásától – Marie-Cerise története sokak számára akár túl is feszítheti a húrt –, a halál kérdésköréhez fűzött kommentárja pedig világos. Lehet, hogy mindannyian a halál felé tartunk, mielőtt azonban odaérnénk, egyetlen dolgunk van: élni.
„Ha élsz, akkor élsz – üzeni mindannyiunknak a kávézóba betérő rendőr (Roschdy Zem).
– Eleget szomorkodhatsz majd, ha meghaltál.”
A Párizsi pillanatok sötét, vicces, okos és érzékeny elmélkedés. A film végével mindannyian kicsit könnyedebben hagyhatjuk hátra a mozi sötétjét, hogy visszatérjünk városunkhoz és életünkhöz.
Nyitókép: Cirko Film / Studiocanal