Marjane Satrapi Párizsában van élet a halál után

Párizsban mindig van mit felfedezni – magyarázza Marjane Satrapi a Marie Claire interjújában. – Az a rengeteg kulturális program, a város szépsége – még a lakosokat is szeretem, tetszik, ahogy morognak, mert magamra ismerek bennük. Hozzájuk hasonlóan én is egy kicsit mindig rosszkedvű vagyok, de nem igazán.”

Az iráni-francia művész, aki először a képregényeivel vált híressé, ezúttal egy fekete komédiát rendezett. A Párizsi pillanatok humoros elmélkedés életről, halálról – és persze Satrapi lakhelyéről, a városok városáról.

Persepolistól Párizsig

Marjane Satrapi a Persepolisszal vált nemzetközileg ismert művésszé. A kétrészes képregényben 

őszintén és humorosan számol be teheráni gyerekkoráról,

az iráni forradalmat követő növekvő elnyomásról, viharos bécsi gimnáziumi éveiről, hazatéréséről, rövid életű házasságáról és végső emigrációjáról Párizsba. A történetből 2007-ben animációs film is készült, ami Cannes-ban megosztva megkapta a zsűri nagydíját, és Oscarra is jelölték.

A Persepolisszal egy időben jelent meg franciául Asszonybeszéd című képregénye, majd egy évvel később a Szilvás csirke, melyből 2011-ben készült élőszereplős mozifilm. 2019-ben Radioakítv címmel rendezett életrajzi filmet Marie Curie-ről, főszerepben Rosamund Pike-kal.

Bár egy 2023-as interjúban Satrapi kijelentette, hogy végzett a képregény műfajával,

idén tavasszal jelent meg az általa szerkesztett Woman, Life, Freedom (Nő, élet, szabadság),

melyben ismét láthatjuk rajzait. A képregényes esszékötet középpontjában Mahsa Amini halála és az azt követő tüntetéshullám áll; ahogy Satrapi elmagyarázta, a kötettel elsősorban a nyugati világ figyelmét akarta felhívni arra, hogy mi történik Iránban.

Az elfeledett énekes és a rémült kaszkadőr

Satrapi ötödik filmje, a Párizsi pillanatok rövid történetek sorozata. A film szereplői, akiknek élete itt is, ott is egymásba fonódik, a város utcáit járva szemtől szembe kerülnek a megmásíthatatlan ténnyel: az élet véget ér.

Giovanna (Monica Bellucci), az olasz operaénekes, aki 15 éve nem állt színpadra, egy nap a hullaházban ébred,

miután tévesen halottnak nyilvánították. Ám az igazi sokk csak ezután érkezik: úgy tűnik, a világot már a halálhíre sem rázza meg.

-

Monica Bellucci a Párizsi pillanatokban. Forrás: Cirko Film / Studiocanal

Marie-Cerise (Charline Emane), a súlyos depresszióba süllyedt kamaszlány végső, elkeseredett elhatározásra szánja el magát – azonban egy váratlan fordulatot követően megmenekül, és a legvalószerűtlenebb embernek elmondja mindazt, amiről a pszichiáter irodájában csak hallgatni tudott.

Mike (Ben Aldridge), a brit kaszkadőr nap nap után épületekről veti le magát és motorokon száguld, mígnem egy baleset következtében kénytelen feltenni magának a kérdést:

mi van, ha a kaszkadőr nem akar meghalni?

A különböző sorsok és életek felett pedig ott lebeg a hófehér hajú, elbűvölő Édouard (André Dussollier), aki egy true crime sorozat műsorvezetőjeként hátborzongató bűntényekkel szórakoztatja Párizs lakóit – ám rá kell jönnie, hogy ő maga sem halhatatlan.

Kis halálok, nagy város

Bár úgy tűnhet, a halálról beszél, a Párizsi pillanatok valójában az életről szól. A szereplői súlyos gyásszal küzdenek – gyászolják az életüket, szeretteiket és, Bellucci kifejezésével, azokat az „apró halálokat”, amik az élet elkerülhetetlen részei –, de a halál közelsége végül élni akarást, reményt gyújt bennük. 

„A magam részéről leszarom az »utókort«

– jelenti ki Satrapi. – Nem érdekel, mit mondanak rólam a halálom után. Sokkal többet számít, hogy azok, akik szeretnek, most megmondják nekem. (…) Hívj fel most, amíg élek! Mert lehet, hogy holnap már nem leszek itt.” 

-

Gwendal Marimoutou és Ben Aldridge a Párizsi pillanatokban. Forrás: Cirko Film / Studiocanal

Satrapi nem riad vissza a komoly témáktól és azok komikus ábrázolásától – Marie-Cerise története sokak számára akár túl is feszítheti a húrt –, a halál kérdésköréhez fűzött kommentárja pedig világos. Lehet, hogy mindannyian a halál felé tartunk, mielőtt azonban odaérnénk, egyetlen dolgunk van: élni.

„Ha élsz, akkor élsz – üzeni mindannyiunknak a kávézóba betérő rendőr (Roschdy Zem).

– Eleget szomorkodhatsz majd, ha meghaltál.”

A Párizsi pillanatok sötét, vicces, okos és érzékeny elmélkedés. A film végével mindannyian kicsit könnyedebben hagyhatjuk hátra a mozi sötétjét, hogy visszatérjünk városunkhoz és életünkhöz.

Nyitókép: Cirko Film / Studiocanal

Olvass minket e-mailben is!

  • Személyes ajánló a legérdekesebb tartalmainkról!
  • Extra tartalom csak feliratkozóknak!
  • Így biztosan nem maradsz le a legfrissebb könyves hírekről!
  • Nem spammelünk, heti 1-2 levelet küldünk.

Könyves Magazin Hírlevél

Kapcsolódó cikkek
...
Hírek

Marjane Satrapi nem akart több képregényt írni, de aztán Iránban meggyilkoltak egy nőt

Az iráni kulturális forradalmat mutatja be az a Marjane Satrapi által szerkesztett könyv, melyet ő a világnak célzott „felhívásként” jellemez.

...
Hírek

Marjane Satrapi tervezte a párizsi olimpia különleges triptichonját

A Persepolis alkotója, Marjane Satrapi az Eiffel-torony előtt küzdő olimpiai versenyzőket örökített meg egy óriási felületen.

...
Nagy

Satrapi képregénnyel törte meg a diktatúrát

SZÓRAKOZÁS
...
Szórakozás

A Száz év magány sorozatot akár Márquez is készíthette volna 

Megfontolt, alapos és csodálatosan furcsa adaptáció készült a Netflixre.

...
Szórakozás

Nincs magyar film az Oscar-jelöltek között

Nem izgulhatunk a Semmelweisért a márciusi gálán, de a fontosabb kategóriák bejelentése még hátravan. 

...
Szórakozás

Az Outlander gyártója készít tévésorozatot a Vér és hamu könyvekből

Sorozatfeldolgozást kap a „Trónok harca vámpírokkal".

Kiemeltek
...
Podcast

2024 legjobb könyvei! Kibeszélő!

Megjelent a Könyves Magazin 50-es listája, alaposan átbeszéljük, hallgassátok! 

...
Könyves Advent

Könyves társasjátékok ovisoknak

Kufliktól Babarókáig társasok a kedvenc könyveitek alapján!

...
Beleolvasó

„Kieszem bánatból az egész alpesi vidéket” - Olvass bele Jaroslav Hašek humoros útinaplójába!

A hét könyve
Kritika
Grecsó Krisztián családtörténetében háborúk dúlnak a szabadságért
...
Nagy

A Mozgókép 2024 legjobb könyve: a film akkor is forog, ha nácik diktálnak és táborokból hozzák a statisztákat

Daniel Kehlmann regénye megmutatja, hogy egy totalitárius rendszerben mit jelent művésznek lenni akkor is, ha arra kényszerítik az embert, amit nem akar.