A világ leghíresebb Drag Queenje milliókat vesz rá, hogy szeressék magukat

A világ leghíresebb Drag Queenje milliókat vesz rá, hogy szeressék magukat

A többszörös Emmy-díjas RuPaul megírta GuRu című színes-szagos önfejlesztő könyvét, aminek segítségével képesek lehetünk legyártani önmagunk legjobb verzióját. A borító ne tévesszen meg senkit, ehhez nem kell feltétlenül óriási parókákat és csillámporos szemfestékeket használnunk, mint a drag queeneknek. Elég, ha felismerjük, hogy a valódi identitásunk lehetséges határai sokkal szélesebbek, mint ahogy azt a társadalom megszabja nekünk. 

Rezek Bori | 2021. január 28. |

 Talán egyre kevesebben vannak azok, akiknek egyáltalán nem ismerős RuPaul Charles neve, hiszen egy igazi all-round alkotó, akinek munkásságát a 90-es évek eleje óta nyomon követhetjük modellként, íróként, színészként, rádiósként. Az igazi fanfároktól és rajongók millióitól hangos világsikert viszont a 2009 óta futó drag queen tehetségkutató-reality, a RuPaul’s Drag Race hozta el számára, aminek tizenharmadik évada január elsején indult el Amerikában.

-

(A Drag Race 13. évadának szereplői.)

Két évvel ezelőtt a világ első drag queenjeként megkapta saját csillagát a Hollywood Walk of Fame-en és ugyanebben az évben megjelent harmadik könyve is. Az első kettő felépítése nagyon hasonlít a GuRu-éhoz, de az 1995-ben megjelent Lettin’ It All Hang out és a 2010-es Workin' It! RuPaul's Guide to Life, Liberty, and the Pursuit of Style talán túlságosan is megelőzte a korát. Ekkoriban még az amerikai szórakoztatóipar is csak ismerkedett a műfajjal, ezért ezek a könyvek még szűkebb olvasói rétegeket vonzottak. Mára viszont RuPaul megkerülhetetlen figura lett, ha önszeretetről és (ön)elfogadásról beszélünk, (2020-ban megjelent saját Masterclass kurzusa, Self-Expression and Authenticity címen), 

a fejlettebb társadalmakban pedig egyre elfogadottabbá vált az a tény, hogy ezek nem úri huncutságok, hanem a tudatos és kiegyensúlyozott létezésünk legalapvetőbb tényezői.

A GuRu számos önismereti könyvvel ellentétben képes jól hangzó sallangok nélkül, pátoszmentesen, szórakoztató módon beszélni ezekről.

“We’re all born naked and the rest is drag.” De mi is az a drag?

Sokféle válasz adható, attól függően, hogy honnan közelítünk. Tekinthetjük a teatralitás több évszázados formájának, a mainstream szórakoztatóipar és showbusiness egyik újszerű ágensének, a hagyományos nemi szerepeink kritikai recenziójának és az önkifejezés és önelfogadás művészi formájának is. A könyv elsősorban az utóbbival foglalkozik, erősen kapcsolódva a szerző személyes és szakmai életútjához.

Azokat a hivatásos előadóművészeket hívjuk drag queeneknek és drag kingeknek (lásd: Meryl Streep Trump paródiája), akik az ellenkező nem tipikus jegyeit szórakoztatás céljából felnagyítva, eltúlozva öltik magukra, legyen szó öltözködésről, sminkről, frizuráról, mozdulatokról, testtartásról, beszédmódról. A drag performerek (akik lehetnek énekesek, táncosok, mozgásművészek, színészek, humoristák, divat-, és sminkszakemberek) az előadásaikon keresztül reflektálnak társadalmi jelenségekre, egyenlőtlenségekre, nemi különbségekre, előítéletekre és sztereotípiákra, és közben szinte mindig megjelenik valamiféle (ön)irónia a társadalommal és a műfajjal szemben.

-

RuPaul és a Drag Race nem azzal vált pionírrá, hogy férfiak nőnek öltöznek, ugyanis a nemi szerepekkel való játék korántsem újdonság. Erre számos történelmi és irodalmi példát találhatunk: a férfiruhában harcoló Jeanne D’Arc, Pallasz Athéné megjelenései az Odüsszeiában, Virgina Woolf Orlandoja, Shakespeare Rosalindája az Ahogy tetszikből, vagy A szecsuáni jólélek Shen Te/Shui Ta figurája. A férfiak női szerepekbe bújásának több színháztörténeti előképe is van, bár ezek inkább erkölcsi és vallási szempontok miatt alakultak ki. Gondoljunk csak az antik görög színházra, a középkori európai egyházi színjátszásra, távol-keleti színjáték típusokra, vagy Shakespeare színházára, ahol kizárólag férfiak léphettek színpadra, ezért a női szerepeket fiatal fiúk játszották női maszkokban és jelmezekben. A drag szót egyébként sokan a “dress like a girl” angol szókapcsolatból eredeztetik, ami a Globe Theatre aranykorához köthető színházi kifejezés volt.

Drag hatások a kultúrában

A drag és a popkultúra évtizedek óta oda-vissza hatnak egymásra. A drag queenek leggyakoribb inspirációi olyan ikonok, mint Cher, Dolly Parton, Madonna, Lady Gaga, de nem csak nőkből merítenek ihletet és nem csak női előadókra és művészekre van nagy hatással a drag kultúra.  Elton John, David Bowie vagy Boy George teljes előadói imázsából visszaköszön a drag, de idézzük csak fel Freddie Mercury I Want to Break Free videóklipjét, vagy Andy Warhol Self-Portrait in Drag című képét.

RuPaul örökre megváltoztatta a műfaj társadalmi helyzetét és megítélését.

A 30-as évek óta underground kocsmákba, melegbárokba és titkos lokálokba kényszerült művészek egyszer csak egy amerikai kábeltévé-csatorna főműsoridejében találhatták magukat, ezzel lehetővé téve, hogy az egész világ találkozhasson ezekkel a hihetetlenül sokoldalú performerekkel. Aki szeretne többet megtudni a drag történelméről, az mindenképpen nézze meg az alapműnek számító Paris is Burninget, aki pedig kíváncsi a műfaj demokratizálódásának közösségen belüli kritikájára is, annak elérhető az HBO GO kínálatában a Wig című dokumentumfilm.

-

(Jelenetek a Paris is Burning és a Wig című dokumentumfilmekből.)

De mit tanulhatunk tőlük?  

Ha csak végigpörgetjük a könyvben látható színes RuPaul portrékat és a hozzájuk tartozó vastagon szedett idézeteket, akkor gyorsan rávághatjuk, hogy sminkelni, öltözködni, pózolni. Ha viszont beleolvasunk az apróbb betűkbe is, akkor azt látjuk, hogy ez a könyv a könnyed, külsőségekre építő jó tanácsokon túl mindenkire érvényes társadalmi üzeneteket hordoz. 

-

RuPaul a színházból ismert negyedik fal lebontására invitálja az olvasókat. Ahhoz, hogy erre képesek legyünk, fel kell ismernünk, hogy azok a szerepek, amiket a társadalomtól készen kapunk (akár sokszor születésünktől fogva), valójában csak a társadalom által konstruált illúziók. Ha ezt képesek vagyunk felismerni, le tudjuk gyártani saját magunk legjobb és legönazonosabb változatát, amiben jóval nagyobb szerepet kaphat a saját személyiségünk és személyes motivációnk. Mindeközben csak még magabiztosabbá tehet a tudat, hogy ezt a változást mások is láthatják. Természetesen a drag ehhez csak egy lehetséges eszköz, ami a túlzás erejével nem elrejti, hanem feltárja az egyén valódi énjét. 

A műsorhoz hasonlóan sok szó esik itt is a külső és belső szabotőreinkről, azokról a körülöttünk élő emberekről és a saját belső hangjainkról, akiknek meg kell tanulnunk nemet mondani, ez viszont a saját önismereti utunk sokadik állomása. RuPaul a saját gyerekkora óta megtett útjáról is őszintén ír, a bántalmazó anyától és a családot elhagyó apától, a függetlenedést hozó New York-i go-go táncos éveken át, saját identitásának megtalálásáig minden fontos lépcsőfokról. 

Azoknak, akik már túl vannak egy komolyabb Drag Race binge-watchingon, valószínűleg nem sok újdonságot tartogat a könyv mélyebb mondanivalója, vagy RuPaul Hamupipőkeszerű élettörténete, de RuPaul gondolatainak kvintesszenciáját megtalálja benne összegyűjtve. Akik még csak ismerkednek a drag művészetével, vagy az önismeret, az önkifejezés és az öngondoskodás egyre divatosabb fogalmaival, azoknak biztosan különleges és szórakoztató olvasmány lesz a GuRu, életkortól, nemtől, társadalmi helyzettől teljesen függetlenül.  

Az évtized könyve
...
Nagy

Hogyan lesz egy magyar könyvből világsiker?

...
Nagy

Az évtized legfontosabb magyar könyvei 5.

...
Nagy

Az évtized legfontosabb magyar könyvei 4.

Olvass!
...
Beleolvasó

Oravecz Imre azután kezdett el naplót írni, hogy kicsúszott a lába alól a talaj

A Kedves John. Levelek Kaliforniába egyszerre önéletrajzi vallomás és a rendszerváltozás korrajza. Olvass bele!

...
Beleolvasó

Szobotka hősei sokat adnak a látszatra, de emiatt sosem lehetnek igazán boldogok

Zsúfolt budai társbérletek, elfojtott vágyak és félelmek, bonyolult emberi kapcsolatok, szövevényes szerelmek tárulnak elénk Szobotka Tibor klasszikussá vált, 1956-ban játszódó regényében. Mutatunk egy részt belőle!

...
Beleolvasó

A post-truth mágikus világában elmosódik a tények és a vélemények közti különbség

Vajon miért dőlünk be az álhíreknek és összeesküvés-elméletnek? Krekó Péter Tömegparanoia 2.0 című könyvében azt járja körbe, mit is jelent a post-truth, illetve a dezinformáció kora, és miért virágzik a mai álhír-ipar. Olvass bele!

...
Beleolvasó

Rinocéroszok alakítják Európa és a nyugati civilizáció históriáját

Schein Gábor új verses regénye azzal a káprázatos ötlettel játszik el, hogy miképpen írható meg Európa és a nyugati civilizáció históriája, ha annak mitikus és valóságos történeteiben a rinocérosz mint hús-vér figura szerepel.

...
Beleolvasó

Verses-novellás szakácskönyv készült Bodor Ádám 85. születésnapjára

Bodor Ádám 85. születésnapjára harmincöt szerző írt egy-egy, az írásművészete előtt tisztelgő receptes mesét, amelyek akár Eronim Mox elveszettnek hitt szakácskönyvéből is származhatnának.Olvass bele!

...
Beleolvasó

Visszaadható-e egy gyerek?

Egy kiskamasz egyik napról a másikra elveszít mindent - az otthonát, a legjobb barátnőit, a szülei feltétel nélküli szeretetét. Pontosabban azokét, akiket egészen addig a szüleinek hitt. Olvass bele A visszaadott lány történetébe!

Még több olvasnivaló
...
Nagy

Miért fordítja el a fejét az ember, amikor a szomszédait felszállítják egy vonatra, amelyről nem tudni, hová indul?

Géraldine Schwarz az Emlékezet nélkül című esszéregénye segít megérteni a múltfeldolgozás és az emlékezetpolitika jelentőségét. Interjú.

...
Nagy

Fehér Boldizsár: Nátán, Súnemből

A legjobb első prózakötetnek járó Margó-díjat 2019-beFehér Boldizsár nyerte el Vak majom című regényével, ami a Magvető Kiadónál jelent meg. 2020-ban havonta jelentkezett Hogyan legyünk népszerűek és szerezzünk barátokat című tárcasorozatával.

...
Nagy

"Válaszd a jövőt. Válaszd az életet. De miért akarnék ilyesmit csinálni?" – 25 éves a Trainspotting-film

Idén 25 éves Danny Boyle kultfilmje, a Trainspotting, amely Irvine Welsh azonos című regényéből készült.

...
Kritika

Az apokalipszis mi magunk vagyunk

Florian Herscht leveleket írogat Angela Merkel kancellárasszonynak, hogy figyelmeztesse egy kvantumfizikai problémára, amit egy kisvárosi szabadegyetem fizikatanárától hallott, és amiből arra következtet, hogy a világ el fog pusztulni. A Herscht 07769 a hét könyve, írásunk kisebb szpojlereket tartalmaz.

...
Nagy

A Jókai-rajongók, a kutyaszar és az elnémítás kultúrája

Tóth Krisztinát meglincselik az internetezők, mert Az arany embert kivenné a kötelező olvasmányok listájáról. Olvasás, kánon, cancel culture.

...
Kritika

Kinget idézi, de nem kíván dickensi magasságokba törni J.D. Barker thrillere

Szíve helyén sötétség három az egyben: egy meglepően jól sikerült coming-of-age sztori és egy tipikus barkeri krimi, melyeket megfűszerez a Stephen King-es természetfeletti. 

Hírek
...
Hírek

Bookline top50: Kepes volt februárban a legnépszerűbb

...
Hírek

Öngyilkos gondolatai voltak Meghan Markle-nak

...
Hírek

Női szerzők könyvcímeit festették a Glücklich Vilma lépcső fokaira

...
Hírek

Octavia E. Butlerről nevezték el a Mars-leszállóhelyet

...
Hírek

Újra elérhető az 5mondatok

...
Hírek

A legjobb rendezésért járó Ezüst Medvével díjazták a Természetes fényt a Berlinálén

...
Hírek

Colson Whitehead ezeket tanácsolja az írni vágyóknak

...
Hírek

Ez Greta Gerwig tíz kedvenc könyve

...
Hírek

Woody Allen, Durica Katarina és színészek személyes történetei [PROGRAMAJÁNLÓ]

A hét könyve
Kritika
Lydia Davis a hétköznapi sodródásban is meglátja a rendet
...
Nagy

Lee és Andrew Child: Jack Reacher a közös családi tulajdonunkká vált

Lee Child már a visszavonulást tervezgeti, ezért legnépszerűbb sorozatát, a Jack Reacher-krimiket öccsére bízta. A történet folytatását, Az Őrszemet most még együtt írták meg. Interjúnkban a közös munkáról és Jack Reacher jövőjéről is meséltek.