A világ leghíresebb Drag Queenje milliókat vesz rá, hogy szeressék magukat

A világ leghíresebb Drag Queenje milliókat vesz rá, hogy szeressék magukat

A többszörös Emmy-díjas RuPaul megírta GuRu című színes-szagos önfejlesztő könyvét, aminek segítségével képesek lehetünk legyártani önmagunk legjobb verzióját. A borító ne tévesszen meg senkit, ehhez nem kell feltétlenül óriási parókákat és csillámporos szemfestékeket használnunk, mint a drag queeneknek. Elég, ha felismerjük, hogy a valódi identitásunk lehetséges határai sokkal szélesebbek, mint ahogy azt a társadalom megszabja nekünk. 

Rezek Bori | 2021. január 28. |

 Talán egyre kevesebben vannak azok, akiknek egyáltalán nem ismerős RuPaul Charles neve, hiszen egy igazi all-round alkotó, akinek munkásságát a 90-es évek eleje óta nyomon követhetjük modellként, íróként, színészként, rádiósként. Az igazi fanfároktól és rajongók millióitól hangos világsikert viszont a 2009 óta futó drag queen tehetségkutató-reality, a RuPaul’s Drag Race hozta el számára, aminek tizenharmadik évada január elsején indult el Amerikában.

-

(A Drag Race 13. évadának szereplői.)

Két évvel ezelőtt a világ első drag queenjeként megkapta saját csillagát a Hollywood Walk of Fame-en és ugyanebben az évben megjelent harmadik könyve is. Az első kettő felépítése nagyon hasonlít a GuRu-éhoz, de az 1995-ben megjelent Lettin’ It All Hang out és a 2010-es Workin' It! RuPaul's Guide to Life, Liberty, and the Pursuit of Style talán túlságosan is megelőzte a korát. Ekkoriban még az amerikai szórakoztatóipar is csak ismerkedett a műfajjal, ezért ezek a könyvek még szűkebb olvasói rétegeket vonzottak. Mára viszont RuPaul megkerülhetetlen figura lett, ha önszeretetről és (ön)elfogadásról beszélünk, (2020-ban megjelent saját Masterclass kurzusa, Self-Expression and Authenticity címen), 

a fejlettebb társadalmakban pedig egyre elfogadottabbá vált az a tény, hogy ezek nem úri huncutságok, hanem a tudatos és kiegyensúlyozott létezésünk legalapvetőbb tényezői.

A GuRu számos önismereti könyvvel ellentétben képes jól hangzó sallangok nélkül, pátoszmentesen, szórakoztató módon beszélni ezekről.

“We’re all born naked and the rest is drag.” De mi is az a drag?

Sokféle válasz adható, attól függően, hogy honnan közelítünk. Tekinthetjük a teatralitás több évszázados formájának, a mainstream szórakoztatóipar és showbusiness egyik újszerű ágensének, a hagyományos nemi szerepeink kritikai recenziójának és az önkifejezés és önelfogadás művészi formájának is. A könyv elsősorban az utóbbival foglalkozik, erősen kapcsolódva a szerző személyes és szakmai életútjához.

Azokat a hivatásos előadóművészeket hívjuk drag queeneknek és drag kingeknek (lásd: Meryl Streep Trump paródiája), akik az ellenkező nem tipikus jegyeit szórakoztatás céljából felnagyítva, eltúlozva öltik magukra, legyen szó öltözködésről, sminkről, frizuráról, mozdulatokról, testtartásról, beszédmódról. A drag performerek (akik lehetnek énekesek, táncosok, mozgásművészek, színészek, humoristák, divat-, és sminkszakemberek) az előadásaikon keresztül reflektálnak társadalmi jelenségekre, egyenlőtlenségekre, nemi különbségekre, előítéletekre és sztereotípiákra, és közben szinte mindig megjelenik valamiféle (ön)irónia a társadalommal és a műfajjal szemben.

-

RuPaul és a Drag Race nem azzal vált pionírrá, hogy férfiak nőnek öltöznek, ugyanis a nemi szerepekkel való játék korántsem újdonság. Erre számos történelmi és irodalmi példát találhatunk: a férfiruhában harcoló Jeanne D’Arc, Pallasz Athéné megjelenései az Odüsszeiában, Virgina Woolf Orlandoja, Shakespeare Rosalindája az Ahogy tetszikből, vagy A szecsuáni jólélek Shen Te/Shui Ta figurája. A férfiak női szerepekbe bújásának több színháztörténeti előképe is van, bár ezek inkább erkölcsi és vallási szempontok miatt alakultak ki. Gondoljunk csak az antik görög színházra, a középkori európai egyházi színjátszásra, távol-keleti színjáték típusokra, vagy Shakespeare színházára, ahol kizárólag férfiak léphettek színpadra, ezért a női szerepeket fiatal fiúk játszották női maszkokban és jelmezekben. A drag szót egyébként sokan a “dress like a girl” angol szókapcsolatból eredeztetik, ami a Globe Theatre aranykorához köthető színházi kifejezés volt.

Drag hatások a kultúrában

A drag és a popkultúra évtizedek óta oda-vissza hatnak egymásra. A drag queenek leggyakoribb inspirációi olyan ikonok, mint Cher, Dolly Parton, Madonna, Lady Gaga, de nem csak nőkből merítenek ihletet és nem csak női előadókra és művészekre van nagy hatással a drag kultúra.  Elton John, David Bowie vagy Boy George teljes előadói imázsából visszaköszön a drag, de idézzük csak fel Freddie Mercury I Want to Break Free videóklipjét, vagy Andy Warhol Self-Portrait in Drag című képét.

RuPaul örökre megváltoztatta a műfaj társadalmi helyzetét és megítélését.

A 30-as évek óta underground kocsmákba, melegbárokba és titkos lokálokba kényszerült művészek egyszer csak egy amerikai kábeltévé-csatorna főműsoridejében találhatták magukat, ezzel lehetővé téve, hogy az egész világ találkozhasson ezekkel a hihetetlenül sokoldalú performerekkel. Aki szeretne többet megtudni a drag történelméről, az mindenképpen nézze meg az alapműnek számító Paris is Burninget, aki pedig kíváncsi a műfaj demokratizálódásának közösségen belüli kritikájára is, annak elérhető az HBO GO kínálatában a Wig című dokumentumfilm.

-

(Jelenetek a Paris is Burning és a Wig című dokumentumfilmekből.)

De mit tanulhatunk tőlük?  

Ha csak végigpörgetjük a könyvben látható színes RuPaul portrékat és a hozzájuk tartozó vastagon szedett idézeteket, akkor gyorsan rávághatjuk, hogy sminkelni, öltözködni, pózolni. Ha viszont beleolvasunk az apróbb betűkbe is, akkor azt látjuk, hogy ez a könyv a könnyed, külsőségekre építő jó tanácsokon túl mindenkire érvényes társadalmi üzeneteket hordoz. 

-

RuPaul a színházból ismert negyedik fal lebontására invitálja az olvasókat. Ahhoz, hogy erre képesek legyünk, fel kell ismernünk, hogy azok a szerepek, amiket a társadalomtól készen kapunk (akár sokszor születésünktől fogva), valójában csak a társadalom által konstruált illúziók. Ha ezt képesek vagyunk felismerni, le tudjuk gyártani saját magunk legjobb és legönazonosabb változatát, amiben jóval nagyobb szerepet kaphat a saját személyiségünk és személyes motivációnk. Mindeközben csak még magabiztosabbá tehet a tudat, hogy ezt a változást mások is láthatják. Természetesen a drag ehhez csak egy lehetséges eszköz, ami a túlzás erejével nem elrejti, hanem feltárja az egyén valódi énjét. 

A műsorhoz hasonlóan sok szó esik itt is a külső és belső szabotőreinkről, azokról a körülöttünk élő emberekről és a saját belső hangjainkról, akiknek meg kell tanulnunk nemet mondani, ez viszont a saját önismereti utunk sokadik állomása. RuPaul a saját gyerekkora óta megtett útjáról is őszintén ír, a bántalmazó anyától és a családot elhagyó apától, a függetlenedést hozó New York-i go-go táncos éveken át, saját identitásának megtalálásáig minden fontos lépcsőfokról. 

Azoknak, akik már túl vannak egy komolyabb Drag Race binge-watchingon, valószínűleg nem sok újdonságot tartogat a könyv mélyebb mondanivalója, vagy RuPaul Hamupipőkeszerű élettörténete, de RuPaul gondolatainak kvintesszenciáját megtalálja benne összegyűjtve. Akik még csak ismerkednek a drag művészetével, vagy az önismeret, az önkifejezés és az öngondoskodás egyre divatosabb fogalmaival, azoknak biztosan különleges és szórakoztató olvasmány lesz a GuRu, életkortól, nemtől, társadalmi helyzettől teljesen függetlenül.  

Olvass!
...
Beleolvasó

Máté Péter életét és halálát ellentmondások és rejtélyek övezték

Bauer Barbara archív anyagokból, családtagok, ismerősök, egykori zenésztársak visszaemlékezéseiből dolgozva fikciós regényt írt Máté Péterről, Most élsz címmel. Olvassatok bele!

...
Beleolvasó

Spiró: Mikor szabad ölni?

Új esszékötettel jelentkezik Spiró György. A Hamlethez kapcsolódó erős cím (Mikor szabad ölni?) szellemében az esszék empatikus és okos ajánlatok arról hogyan lehet szabadon gondolkodva élni.

...
Beleolvasó

Ez itt a pszichiátria, az új otthonod

„De ne rémüldözz: nyugi. Minden jel szerint ebben a fejezetben végre megvalósul vágyaidnak netovábbja. A pszichiátria.” Keresztury Tibor új könyvében különböző kórtermeken keresztül leshetünk be az élet fontos pillanataiba. Olvass bele!

...
Beleolvasó

Less bele a Lars Kepler-krimik sorozatgyilkosának lelkivilágába!

Izgalmas novellát adott közre a skandináv krimi egyik legkedveltebb képviselője, Lars Kepler, aki valójában nem egy személy, hanem egy szerzőpáros, Alexandra Coelho Ahndoril és Alexander Ahndoril. A te sötét labirintusod a sorozatgyilkos, Jurek Walter életébe és sötét lelkivilágába enged betekintést. 

...
Beleolvasó

Nincsen hegedűtok, amibe egy hegedű pontosan illene

Szvoren Edina legújabb írásaiban senki sem csodálkozik, az írások mégis csodálkozásra késztetnek.

...
Beleolvasó

Az Afáziában a Föld már lakhatatlan, de az emberi faj továbbra is előszeretettel harcol

A krimik után ezúttal sci-fivel jelentkezik Baráth Katalin: az Afáziában totális háború van kitörőben, a katasztrófát egy génmódosított szuperkatona és egy veterán hírszerző akadályozhatja meg. Mutatunk egy részt a könyvből!

Még több olvasnivaló
...
Kritika

A Páternoszter megmutatja a Rákosi-rendszer legabszurdabb oldalait

Orosz István grafikusművész első regénye, a Páternoszter több nézőponton, többszörös elbeszélésen keresztül világítja meg, milyen volt az élet az 50-es évek Magyarországán, és milyen abszurd, groteszk vagy tragikomikus eseményeket idézett elő a Rákosi-korszak személyi kultusza.

...
Nagy

Perintfalvi Rita: Az elkövetők mindig hangsúlyozták, hogy “mondd nekem azt, hogy atya”

Perintfalvi Rita könyvében a Magyar Katolikus Egyházon belüli szexuális bántalmazási ügyeket vizsgálja. Nemcsak áldozatokat szólaltat meg, hanem kutatási eredmények és szakértők bevonásával feltárja a visszaélések mögött húzódó pszichológiai és rendszerszintű okokat is. Interjú.

...
Nagy

Finy Petra: A 80-as évekről mindenkinek van egy története

Finy Petra Kerti szonáta című regénye három női generáció történetén keresztül mesél a világháború traumáiról, az ötvenes évek félelemmel vegyes légköréről, és a rendszerváltást megelőző ellenzéki megmozdulások konspirációval teli hónapjairól. Az íróval a regény egyik kulcshelyszíne közelében beszélgettünk, közben szóba kerültek traumák és rendszerellenes csúcsteljesítmények, elfeledett és máig élő városi történetek is.

...
Kritika

Az utolsó indiánkönyv érzékeny pillanatfelvétel arról, hol tartunk ma az indiánozásban

Az utolsó indiánkönyv című antológiához a PIM 79 kortárs magyar szerzőt kért fel, hogy prózában vagy versben reflektáljanak arra, mit jelentett nekik az indián egykor, és mit jelent ma, felnőttként.

...
Nagy

Bojár Gábor: Mindenki az erő jelének veszi, ha az ember szembenéz a saját hibáival

Bojár Gábor a Graphisoft alapítójaként ikonikus név és hivatkozási pont a hazai vállalkozói világban. De mit tud adni második könyvével annak, aki nem üzletember. A válasz: meglepően sokat. Interjú.

...
Kritika

Mit árul el egy ezeréves levél egy keresztény nőről, aki zsidó férfit szeretett?

Egy meneküléssel töltött élet krónikája és e krónika megalkotásának története A hét könyve, A fordult szív.

Hírek
...
Hírek

Rendeld meg a 100 oldalas Esterházy-különszámot és az Ottlik-másolatot!

...
Hírek

Szvoren Edina az ambivalens hatásnak örül

...
Hírek

Babiczky a megszólalás szabadságát fedezte fel Szapphóban

...
Hírek

Itt Az utolsó szerelmes levél első előzetese!

...
Hírek

Filmre vele! - Hat kortárs magyar művet ajánlanak a filmeseknek

...
Hírek

Nem lehet vitatkozni, hogy az áldozatok leszármazottai számára a turul mit jelent

...
Nagy

Spiró György: Azért nem lettem sznob, mert nem mondták meg, mi a jó

...
Hírek

Fábián Janka: Nem dolgom utólag beleavatkozni a történelembe

...
Nagy

Keresztury Tibor: Ebben a könyvben a halálfélelemmel akartam szembenézni

A hét könyve
Kritika
A regénybeli Kafka mögött felsejlik Borbély Szilárd alakja is
...
Kritika

Az utolsó indiánkönyv érzékeny pillanatfelvétel arról, hol tartunk ma az indiánozásban

Az utolsó indiánkönyv című antológiához a PIM 79 kortárs magyar szerzőt kért fel, hogy prózában vagy versben reflektáljanak arra, mit jelentett nekik az indián egykor, és mit jelent ma, felnőttként.