Péntek Orsolya megírta, amit megfesteni már nem lehetett

Péntek Orsolya megírta, amit megfesteni már nem lehetett

.konyvesblog. | 2015. szeptember 26. |

1000x300_fejlec.jpgTíz szerző tíz első prózakötete verseng az idei Margó-díjért, mi pedig sorra be is mutatjuk őket. Sára Júlia, Totth Benedek, Bíró Zsófia, Babiczky Tibor, Mán-Várhegyi Réka, Kollár-Klemencz László, Láng Orsolya, Papp-Zakor Ilka és Sirbik Attila után Péntek Orsolya mesél festészetről, műfajok közti átjárásról és könnyekről.Az október 10-én első alkalommal kiosztandó díj nyertesének első könyve a Főváros 500 ezer forintos összdíja mellett kereskedelmi és médiatámogatást kap a karácsonyi időszakban a Bookline online és offline felületein, próbafordítást készít belőle a Balassi Intézet, illetve az Aegon-díj győztese mentorként segíti a szerzőt.

Ha egy regény az év könyveit összegyűjtő listák megjelenésének környékén, esetleg után jelenik meg, akkor nem könnyű magára irányítania a figyelmet. Péntek Orsolya első könyvének nem voltak ilyen gondjai. Az Andalúz lányai ugyanis debütáló kötetnek egészen váratlan és kiemelkedő. Péntek érzésekből és érzetekből építi fel benne egy fiatal nő, Szterke, és a nő szűrőjén keresztül ikertestvére, Dork életét. Történetet ne várjon senki, itt kérem élet van, néha egészen nagybetűs. Mielőtt magára vállalná az irányítást, Szterke sokáig hagyja magát sodorni általa, identitásai (a nő, a testvér, a művész, a horvát, az olasz, a magyar) hagymahéjként simulnak egymásra, a tükörből pedig nagyanyái mozdulatai köszönnek vissza. A végeredény egy lírai és nagyon határozott hangon szóló, elképesztően érzékletes regény lett, aminek talán még a helyenkénti túlírtságot és túldíszítettséget is hajlandó megbocsájtani az ember. Péntek személyében egy saját útját járó, egyedi hangon szóló szerzőt köszönthetünk, aki már az első könyvével feladta magának a leckét. Az Andalúz lányai ugyanis egy tervezett trilógia első darabja. A következő részhez felkészül: Dork és a szőke racionalitás.

Mi volt a legfontosabb tapasztalat az első kötetig vezető alkotói folyamatban?

Máig inkább képzőművésznek és nem írónak érzem magam, ezért inkább úgy mondanám, hogy a legfontosabb kérdés és egyben tapasztalat is számomra az, hogy miként lehet a műfajok közt mozogni. Egész másfajta látást és láttatást jelent ugyanis a festői és az írói létmód. A legfontosabb tapasztalatom az, hogy a kettő konvertálható és a festő képes segíteni az írót, nem is kevéssé.

Mi volt az a szikra, ami beindította az alkotói munkát? Mi adta a kötet alapötletét?

A fájdalom, amit megfesteni már nem lehetett. Vagy inkább úgy mondanám, a dolgok, amelyeket megfesteni nem lehetett ebben a formában, csak megírni.

kalligr2.jpeg

Mit vártál az első könyvedtől?

Nem vártam semmit, azt hiszem, addig van dolgom képpel és szöveggel is, amíg megcsinálom. Onnantól éli a maga életét. Ha szeretik, az jó, ha nem szeretik, az is jó – alázattal próbálom megírni a lehető legjobban, az alkotói folyamaton sem a későbbi siker, sem a későbbi sikertelenség ígérete nem változtat. Amíg ki nem adom a kezemből, az egyetlen lehetséges mércének akarok megfelelni: úgy igyekszem írni, ahogy az ikonfestő dolgozik. Ennyi az elvárásom magammal szemben. Ha kész, onnantól nincs semmilyen elvárásom.

Ha tehetnéd, mit változtatnál a könyvön?

Semmit nem változtatnék rajta. A kritikusok egy részétől megkaptam, hogy túlírt, a másik részétől, hogy annyira enigmatikus, hogy már-már érthetetlen. Egyesek azt mondták, túlérzékeny, mások, hogy brutális. Egyesek, hogy nehezen olvasható, mások, hogy nem tudták letenni. Ebből arra következtetek, hogy elérte a célját: mindenkire másként hat és annyi arca van, ahány olvasója. Vagy úgy is mondhatnám, annyi történet létezik ebben, ahány olvasó van. Épp ezt szerettem volna.

Kinek a véleményére adtál a leginkább írás közben, kinek mutattad meg először a kész kötetet?

Zeke Gyula író és kávéháztörténész és Jánossy Lajos író próbálták meg elhitetni velem éveken át, hogy regényt kellene írnom. Ők nagyon kitartóan kérdezősködtek, hogy írok-e, bíztak bennem, én pedig éveken át nagyon kitartóan dobáltam ki a megírt fejezeteket, több százezer karaktert. Az első szakmai olvasó Zeke Gyula volt, akinek nagyon sokat köszönhetek.

Mi volt a legfurcsább, legemlékezetesebb olvasói reakció a kötet kapcsán?

Az, hogy valaki azt írta, végigsírta a könyvet. Megrázott, hogy fájdalmat okoztam.

       
       

Péntek Orsolya: Az Andalúz lányai 

Kalligram, 2014, 308 oldal, 3000 HUF

 

Mi volt az első regény, amit valaha elolvastál? Milyen emlékeid vannak róla?

Karinthy Frigyes Tanár úr kérem című kötete. Úgy hat- vagy hétéves lehettem, amikor a nagyapám már nem bírt velem, és a kezembe nyomta, hogy inkább olvassak. Nekem eszem ágában sem volt olvasni. De aztán elhittem neki, hogy ez jó, és végigröhögtem. Onnantól olvastam. Mégsem ez a legemlékezetesebb olvasmányélményem, hanem Kastner Május 35 című könyve, ami nem sokkal ezután került a kezembe. Megfogadtam, hogy évente elolvasom. Nagyjából betartom. Kell ahhoz, hogy az ember még véletlenül se legyen jó állampolgár.

Hány évesen írtad meg az első olyan szöveged, amit már úgy mutattál meg másnak, hogy irodalomnak tartottad?

Kilencévesen. Egy borzasztó rossz vers volt. El is határoztam: maradok annál, hogy festőművész leszek.

Olvass bele a regénybe:

Péntek Orsolya_Az Andalúz lányai_részlet by konyvesblog

Legjobb Könyvek Nőknek

Az egyik legnagyobb ajándék, amit egy nő kaphat, az olvasás élménye. A kifejezetten nők számára írt könyvek óriási forrást jelentenek az önismeret, az inspiráció és az élet különböző aspektusainak megértéséhez. A "legjobb női könyvek" kifejezés mögött olyan könyvek gazdag és változatos könyvtára húzódik meg, amelyek megérintik a női lélek mélységeit, és arra inspirálnak bennünket, hogy a önmagunk legjobb verzióját hozzuk elő.

Rengeteg mű ebben a témában például egyedülálló utazásra visz minket az identitás és az önkifejezés világába. Több könyv pedig egy olyan nő történetét mesélik el, aki a világ különböző részein újra felfedezi önmagát. A legjobb női könyvek azok, amelyek képesek bemutatni a nők tapasztalatainak sokszínűségét és összetettségét, ugyanakkor inspiráló és megnyugtató üzeneteket közvetítenek. Az ilyen könyvek lehetnek regények, memoárok, pszichológiai kötetek vagy önismereti útikönyvek, amelyek mind hozzájárulnak a nők életének mélyebb megértéséhez és gazdagításához. E könyvek olvasásával a nők sokat tanulhatnak önmagukról, kapcsolataikról és a világról. Megérthetik saját érzéseiket, vágyaikat és álmaikat, és megerősödhetnek abban a tudatban, hogy nincsenek egyedül az útjukon. A legjobb könyveket nemcsak élvezetes olvasni, hanem életünk társává válnak, és segítenek abban, hogy a legjobbat hozzuk ki magunkból és a világból.

Életünk során számos nehézséggel és döntéssel szembesülünk, és gyakran nehéz megérteni önmagunkat és a bennünket vezérlő érzelmeket. Ezért fontos, hogy olyan könyveket olvassunk, amelyek segítenek jobban megismerni önmagunkat. Ezek a könyvek segíthetnek feltárni olyan belső gondolatokat, érzéseket és vágyakat, amelyeket nem mindig könnyű szavakkal kifejezni. Ha jobban megértjük önmagunkat, képessé válunk arra, hogy hatékonyabban kezeljük az élet kihívásait, erősítsük a másokkal való kapcsolatainkat, és valóban teljes életet éljünk. Ezek a könyvek lehetővé teszik számunkra, hogy mélyebb szinten kapcsolódjunk saját érzéseinkhez és tapasztalatainkhoz, így segítve, hogy valóban tartalmas és boldog életet éljünk.


Finy Petra: Akkor is

A 40 éves Sára tanárnő történetét meséli el. Két gyerek, kiszámítható munka, tökéletes házasság - legalábbis a főhősnő ezt hitte. Ám egy nap a férje összecsomagol. A főhősnő sokféle érdekeltségű nő: egy túlérzékeny anya, két koraérett gyerek, barátok, akik egyben kollégák is, egy mogorva szomszéd és egy férfi, aki kómában fekszik a kórházban, és soha nem beszélt vele, csak könyveket olvasott neki. A regény stílusa könnyed, helyenként nagyon fanyar és őszinte, annak ellenére, hogy egy nehéz sorsú nő sorsát ábrázolja. Kötelező darab a könyvespolcra!


Gurubi Ágnes: Szív utcájában

A történet a nagymama életének krónikája körül forog, de a regény narrátora nem teljesen a szerző. Ági laza határvonalat húz a valóság és a fikció között, és nemcsak saját családi történetével szembesül, hanem több generáció tükre is. A fő motívum egy zsidó család menekülése és az azt követő események, de ez nem holokausztregény, hiszen egy anya és lánya felnőtté válásának története származástól függetlenül érvényes.


Tompa Andrea: Haza

Főhőse olyan útra indul, amely nemcsak az otthon és a haza fogalmát tárja fel, hanem közelebb hozza őt önmagához is. A regény cselekmény helyett inkább a főhős belső útját írja le, amelyet életének és döntései megértése utal. A regényben egy nagyon találó gondolat is helyet kapott: „Elmenni lehet, de visszatérés nincs. Nincs visszatérés tehát, csak a kudarc tér vissza.” Ezek a szavak kiterjeszthetők az élet egészére. Az emberek nem tudják megváltoztatni múltbeli döntéseiket, ezért az elfogadás és a megbékélés az idő előrehaladtával egyre fontosabbá válik. Tompa Andrea regénye tehát nemcsak az otthon és a haza fogalmát járja körül, hanem a sors és a saját döntések elfogadását, valamint a visszafordíthatatlan idővel való megbékélést is. A főhősnő ezen utazása arra ösztönzi az olvasót, hogy elgondolkodjon saját életének kihívásain, és azon, hogyan lehet elfogadni azt, amin már nem lehet változtatni.


Bakos Gyöngyi: Nyolcszáz utcán járva

A regényként olvasható novellagyűjtemény egy filmkritikus önismereti, kalandos, apátlan és bátor, őszinte szexualitással teli utazása. Az olvasót nem egy, hanem több útra is elviszi, helyszínek, emberek és események váltják egymást. A szövegben a stroboszkópikusan felvillanó események mögött egy fiatal nő benyomásai, reflexiói és belső monológjai állnak, értelmezve a vadul galoppozó eseményeket.


Péntek Orsolya: Hóesés Rómában

Két nő sorsa tárul fel 1951 és 2020 között. Ebben a regényben a főszereplők alig ejtenek ki egy szót. A szavak önmagukban nem elegendőek érzéseik megértéséhez vagy közvetítéséhez. A lírai képek és benyomások azonban értelmezik az eseményeket, bár nem a megszokott racionális módon. Péntek Orsolya könyvében a hallgatag és zárkózott szereplők helyett az utcák, a tájak, sőt a kanálra ragadt lekvár íze is mesél. A regény nemcsak mesél, hanem az érzelmek és benyomások kifinomult leírásán keresztül mélyen belemerül a két nő életébe és belső világába.


Virginia Woolf: Egy saját szoba

Az irodalmi világban élő nők helyzetét elemzi a 20. század elején, kifejtve, hogy mire van szüksége a nőknek a szellemi függetlenséghez és a művészi kifejezéshez. A könyv filozofikus és történelmi utalásokkal gazdagított, ráadásul üde színfoltja az akkoriban férfiak uralta irodalmi világnak.


Chimamanda Ngozi Adichie: Mindannyian feministák vagyunk

Esszéje egy rövid, mégis hatásos mű, amely a feminizmus modern értelmezését tárgyalja, arra ösztönözve olvasóit, hogy gondolkodjanak el a nemek közötti egyenlőség fontosságán és a társadalmi szerepek átalakításának szükségességén. Adichie éleslátása és közvetlen stílusa révén képes megragadni az olvasó figyelmét, és arra készteti, hogy újragondolja a nemi szerepekkel kapcsolatos saját előítéleteit.



Margaret Atwood: A Szolgálólány meséje

Olyan jövőképet fest, ahol a nők szabadságát drasztikusan korlátozzák, és szinte teljesen az uralkodó rendszer kiszolgálóivá válnak. Atwood mélyreható karakterábrázolása és a társadalomkritikai elemek ötvözete izgalmas olvasmányt biztosít, amely elgondolkodtatja az olvasót a jelenkor társadalmi dinamikáiról és a szabadság értékéről.



Maya Angelou: Én tudom, miért szabad a madár a kalitkában

Maya Angelou önéletrajzi műve egy erőteljes és megindító történet az önazonosság kereséséről, a rasszizmus és a nemi megkülönböztetés legyőzéséről. Angelou lírai prózája és őszinte hangvételű elbeszélése a személyes küzdelmek és győzelmek univerzális történetévé varázsolja a könyvet.


A legjobb könyvek nőknek különböző perspektívákból közelítik meg a női tapasztalatokat, és kiváló olvasmányt nyújtanak azok számára, akik mélyebb betekintést szeretnének nyerni a hölgyek életét érintő kihívásokba és győzelmekbe. Minden mű más és más stílusban és hangnemben szólal meg, de közös bennük a mély emberi érzések és társadalmi kérdések iránti elkötelezettség.

TERMÉSZETESEN OLVASUNK
...
Zöld

Meg fogsz lepődni, hogy milyen régi a reggeli kávéd

Biológusok megfejtették, hogy az arabica kávé több százezer évvel ezelőtt, természetes kereszteződés folytán alakult ki. Könyvek hírek (és kávé) mellé.

...
Zöld

A szerzetes, aki megalkotta a középkori Google Earth-öt

Fra Mauro, a velencei laikus testvér az addigi történelem legrészletesebb térképét készítette el az 1450-es években. Csettintenének rá a Google Earth tervezői is.

...
Zöld

Vajon tudod a választ 3 egyszerű kérdésre a pedofíliáról és a gyerekek elleni erőszakról?

A cikkben könyveket is találsz a Hintalovon ajánlásával!