Kántor Péter: Végig nagyon igyekeztem, hogy ne essek le a kötélről

.konyvesblog. | 2016. szeptember 29. |

Már csak tíz könyvnek van esélye, hogy megnyerje a legjobb első prózakötetnek járó Margó-díjat, mi pedig idén is bemutatjuk a jelölt kötetek szerzőit. Milbacher Róbert, Michael Walden, Molnár T. Eszter, Makai Máté, Menyhért Anna, Ronil Caine, Mészáros Dorka és Morsányi Bernadett után Kántor Péter mesélt rendhagyó formákról és arról, hogy milyen az igazán jó mondat. Az 500 ezer forinttal járó Margó-díj kiemelt támogatója a Főváros, a Bookline, a Balassi Intézet és az Aegon-díj, díjátadó 2016. október 19-én a Teslában.

Egy kötéltáncos feljegyzéseiből. Első prózakötetében a Nádler István képei közé kifeszített kötélen egyensúlyoz Kántor Péter. Tárcáiban görög mitológiai alakok keverednek befejezetlen történetekkel, a kötél pedig néha egészen Sanghajig, a Szaharáig, a vasárnapi ebédig, vagy Saint-Exupéry, Krasznahorkai és Mándy Iván életművéig ér.

Mi volt az első legfontosabb tapasztalat az első prózakötettel kapcsolatban?
 
Minden eset más: én egy tárcakötetre tettem magamnak (és az ÉS-nek!) ígéretet, ráadásul azzal a megszorítással, hogy egy éven keresztül minden hónapban írok egy tárcát. Mint költő, tudom, hogy a versírást nem lehet erőltetni: vagy jön, vagy nem. Vagy ha lehet is erőltetni (valamennyire), abból nem biztos, hogy jó dolgok sülnek ki. Így aztán volt bennem nem kevés szorongás, mielőtt nekifogtam ezeknek az írásoknak. Mindvégig egy kicsit úgy írtam őket, mintha versek volnának, csak rendhagyó formában: prózában.

A legfontosabb tapasztalatom az volt, hogy a próza is egyfajta költészet, csak egy kicsit bőbeszédűbb a versnél. Testesebb. Tágasabb. Több konkrétummal él. Legalábbis az a fajta próza, amivel én kísérleteztem. Látszólag nincs (nem volt) semmilyen szabály, aminek meg kellett felelni, de a látszat csal: még a prózában sem létezik korlátlan szabadság! Minden mondatot meg kell csinálni, és ügyelni kell az arányokra, a ritmusokra, mindenre. Arra, ahogy az egész írás utat, teret épít magának, és azon végighalad. Az alapegység a mondat, de a legtöbb mondatot százféleképpen lehet leírni. És abból az írónak csak egy kell. Az az egy legyen pontos, érthető, álljon biztosan a lábán, és találja meg a helyét a többiek közt, kapaszkodjon velük össze, és ne hulljon szét darabokra. Ha nem muszáj, ne fecsegjen vég nélkül, ne halandzsázzon, ne beszéljen összevissza. Jó, ha minden mondat tudja, miről szól, és nem bízik meg vakon a saját nagyszerűségében. A szerző nem tudhat mindig mindent előre arról, amiről írni szeretne, néha még azt se tudja, vezet-e járható út arra, amerre elindult, de ha biztosan támaszkodhat a mondataira, az már fél siker, akkor már vannak esélyei. Az egész így leírva elég közhelyesnek hat, de én tényleg mindent mondatról mondatra tanultam meg.

kantorpeter.jpgMi adta a kötet alapötletét?

Ezek tematikusan nem összefüggő írások. A keretet egy lakás eladása adta, és a témákat, ettől nem függetlenül, a múlt és a jelen szolgáltatták.

Mit várt a kötettől?

Azzal a feltételezéssel éltem, hogy bizonyos dolgokra (például közéleti kérdésekre) közvetlenebbül tudok majd reagálni prózában, mint versben. Nem tudom, hogy ez igazán sikerült-e, de rám felszabadítóan hatott: úgy éreztem, tágultak a kifejezési lehetőségeim.

Ezenkívül kötéltáncosként végig nagyon igyekeztem, hogy ne essek le a kötélről – ne bukjak bele a vállalásomba. És volt egy olyan elképzelésem is, hogy ezek az írások kapcsolódnak majd valahogy a verseimhez – a versek és a prózák támogathatják, gazdagíthatják egymást.

Ha lehetne, mit változtatna a könyvön?

Az írások hónapról hónapra készültek. Mielőtt a könyv megjelent, átnéztem az egészet, újra elolvastam, és ahol úgy éreztem, javítani kell a szövegen, változtattam egy kicsit rajta.

Kántor Péter: Egy kötéltáncos feljegyzéseiből

Magvető Könyvkiadó, 2016, 86 oldal, 2490 HUF

 

Kinek a véleményére adott leginkább írás közben?

Valahogy úgy alakult, hogy én nem szoktam megmutatni az írásaimat megjelenés előtt senkinek, vagy csak egészen kivételes esetekben. Ugyanakkor nagyon fontos nekem, hogy tudom, van egy-két ember, aki számon tartja, olvassa azt, amit írok. Nem túl sok ilyen embert ismerek személyesen, de mindegyiküknek hálás vagyok a figyelméért, akár említést teszek róla, akár nem (inkább nem). Ha nem is méricskélem, de az biztos, hogy sokat jelent számomra a figyelmük.

Mi volt a legfurcsább, legemlékezetesebb olvasói reakció?

Volt egy nyilvános beszélgetésem Veiszer Alindával, aki a Kancsendzönga című írással kapcsolatban úgy fogalmazott, hogy érdekes, hogy a sport-témához fordultam. Ez annyira abszurd megjegyzés volt, hogy ezt ő maga sem gondolhatta komolyan. Nyilván megsértődött rám valamelyik korábbi kérdésére adott válaszom miatt, ami eltért a várakozásától, és így próbált visszavágni. Sajnálom.

Mi volt az első regény, amit olvasott?

A Bűn és bűnhődés. – Ez jól hangzana, de nem lenne igaz. – A dzsungel könyve. – Ez se igaz. – A Pál utcai fiúk. Igen, talán az. Vagy mégse? Á, hagyjuk ezt. Én a Toldival kezdtem. Emlékszem, úgy megszorítottam a cseh vitéz kezét, hogy a páncélkesztyűjén át kibuggyant a vére.

Hány évesen írta az első szövegét, melyet úgy mutatott meg másnak, hogy irodalomnak tartotta?

Gimnazista koromtól próbálkoztam az írással. De már egyetemre jártam, amikor az első igazinak mondható verseimet megírtam. Azokat először egy lánynak mutattam meg, de nem szerelmes versek voltak.

Mi a kedvenc debütáló kötete? 

A Kavics című kötetem volt az első, azzal debütáltam, 1976-ban. Kormos István volt a szerkesztője, a cím pedig rejtett hommage volt: Oszip Mandelstam első verseskötete, a Kámeny (Kő) című kötet előtt kívántam fejet hajtani vele. Amikor pedig először éreztem úgy, hogy már nem vagyok kezdő költő, az a harmadik, a Grádicsok című kötetem megjelenéséhez fűződik, 1985-ben. Most meg itt  nyilatkozom, negyven évvel az első verseskötetem publikálása után, az első prózakötetem megjelenése alkalmából. Hihetetlen.

Olvass bele Kántor Péter kötetébe:

Kántor péter Egy kötéltáncos feljegyzéseiből_részlet by konyvesblog on Scribd

Legjobb Könyvek Nőknek

Az egyik legnagyobb ajándék, amit egy nő kaphat, az olvasás élménye. A kifejezetten nők számára írt könyvek óriási forrást jelentenek az önismeret, az inspiráció és az élet különböző aspektusainak megértéséhez. A "legjobb női könyvek" kifejezés mögött olyan könyvek gazdag és változatos könyvtára húzódik meg, amelyek megérintik a női lélek mélységeit, és arra inspirálnak bennünket, hogy a önmagunk legjobb verzióját hozzuk elő.

Rengeteg mű ebben a témában például egyedülálló utazásra visz minket az identitás és az önkifejezés világába. Több könyv pedig egy olyan nő történetét mesélik el, aki a világ különböző részein újra felfedezi önmagát. A legjobb női könyvek azok, amelyek képesek bemutatni a nők tapasztalatainak sokszínűségét és összetettségét, ugyanakkor inspiráló és megnyugtató üzeneteket közvetítenek. Az ilyen könyvek lehetnek regények, memoárok, pszichológiai kötetek vagy önismereti útikönyvek, amelyek mind hozzájárulnak a nők életének mélyebb megértéséhez és gazdagításához. E könyvek olvasásával a nők sokat tanulhatnak önmagukról, kapcsolataikról és a világról. Megérthetik saját érzéseiket, vágyaikat és álmaikat, és megerősödhetnek abban a tudatban, hogy nincsenek egyedül az útjukon. A legjobb könyveket nemcsak élvezetes olvasni, hanem életünk társává válnak, és segítenek abban, hogy a legjobbat hozzuk ki magunkból és a világból.

Életünk során számos nehézséggel és döntéssel szembesülünk, és gyakran nehéz megérteni önmagunkat és a bennünket vezérlő érzelmeket. Ezért fontos, hogy olyan könyveket olvassunk, amelyek segítenek jobban megismerni önmagunkat. Ezek a könyvek segíthetnek feltárni olyan belső gondolatokat, érzéseket és vágyakat, amelyeket nem mindig könnyű szavakkal kifejezni. Ha jobban megértjük önmagunkat, képessé válunk arra, hogy hatékonyabban kezeljük az élet kihívásait, erősítsük a másokkal való kapcsolatainkat, és valóban teljes életet éljünk. Ezek a könyvek lehetővé teszik számunkra, hogy mélyebb szinten kapcsolódjunk saját érzéseinkhez és tapasztalatainkhoz, így segítve, hogy valóban tartalmas és boldog életet éljünk.


Finy Petra: Akkor is

A 40 éves Sára tanárnő történetét meséli el. Két gyerek, kiszámítható munka, tökéletes házasság - legalábbis a főhősnő ezt hitte. Ám egy nap a férje összecsomagol. A főhősnő sokféle érdekeltségű nő: egy túlérzékeny anya, két koraérett gyerek, barátok, akik egyben kollégák is, egy mogorva szomszéd és egy férfi, aki kómában fekszik a kórházban, és soha nem beszélt vele, csak könyveket olvasott neki. A regény stílusa könnyed, helyenként nagyon fanyar és őszinte, annak ellenére, hogy egy nehéz sorsú nő sorsát ábrázolja. Kötelező darab a könyvespolcra!


Gurubi Ágnes: Szív utcájában

A történet a nagymama életének krónikája körül forog, de a regény narrátora nem teljesen a szerző. Ági laza határvonalat húz a valóság és a fikció között, és nemcsak saját családi történetével szembesül, hanem több generáció tükre is. A fő motívum egy zsidó család menekülése és az azt követő események, de ez nem holokausztregény, hiszen egy anya és lánya felnőtté válásának története származástól függetlenül érvényes.


Tompa Andrea: Haza

Főhőse olyan útra indul, amely nemcsak az otthon és a haza fogalmát tárja fel, hanem közelebb hozza őt önmagához is. A regény cselekmény helyett inkább a főhős belső útját írja le, amelyet életének és döntései megértése utal. A regényben egy nagyon találó gondolat is helyet kapott: „Elmenni lehet, de visszatérés nincs. Nincs visszatérés tehát, csak a kudarc tér vissza.” Ezek a szavak kiterjeszthetők az élet egészére. Az emberek nem tudják megváltoztatni múltbeli döntéseiket, ezért az elfogadás és a megbékélés az idő előrehaladtával egyre fontosabbá válik. Tompa Andrea regénye tehát nemcsak az otthon és a haza fogalmát járja körül, hanem a sors és a saját döntések elfogadását, valamint a visszafordíthatatlan idővel való megbékélést is. A főhősnő ezen utazása arra ösztönzi az olvasót, hogy elgondolkodjon saját életének kihívásain, és azon, hogyan lehet elfogadni azt, amin már nem lehet változtatni.


Bakos Gyöngyi: Nyolcszáz utcán járva

A regényként olvasható novellagyűjtemény egy filmkritikus önismereti, kalandos, apátlan és bátor, őszinte szexualitással teli utazása. Az olvasót nem egy, hanem több útra is elviszi, helyszínek, emberek és események váltják egymást. A szövegben a stroboszkópikusan felvillanó események mögött egy fiatal nő benyomásai, reflexiói és belső monológjai állnak, értelmezve a vadul galoppozó eseményeket.


Péntek Orsolya: Hóesés Rómában

Két nő sorsa tárul fel 1951 és 2020 között. Ebben a regényben a főszereplők alig ejtenek ki egy szót. A szavak önmagukban nem elegendőek érzéseik megértéséhez vagy közvetítéséhez. A lírai képek és benyomások azonban értelmezik az eseményeket, bár nem a megszokott racionális módon. Péntek Orsolya könyvében a hallgatag és zárkózott szereplők helyett az utcák, a tájak, sőt a kanálra ragadt lekvár íze is mesél. A regény nemcsak mesél, hanem az érzelmek és benyomások kifinomult leírásán keresztül mélyen belemerül a két nő életébe és belső világába.


Virginia Woolf: Egy saját szoba

Az irodalmi világban élő nők helyzetét elemzi a 20. század elején, kifejtve, hogy mire van szüksége a nőknek a szellemi függetlenséghez és a művészi kifejezéshez. A könyv filozofikus és történelmi utalásokkal gazdagított, ráadásul üde színfoltja az akkoriban férfiak uralta irodalmi világnak.


Chimamanda Ngozi Adichie: Mindannyian feministák vagyunk

Esszéje egy rövid, mégis hatásos mű, amely a feminizmus modern értelmezését tárgyalja, arra ösztönözve olvasóit, hogy gondolkodjanak el a nemek közötti egyenlőség fontosságán és a társadalmi szerepek átalakításának szükségességén. Adichie éleslátása és közvetlen stílusa révén képes megragadni az olvasó figyelmét, és arra készteti, hogy újragondolja a nemi szerepekkel kapcsolatos saját előítéleteit.



Margaret Atwood: A Szolgálólány meséje

Olyan jövőképet fest, ahol a nők szabadságát drasztikusan korlátozzák, és szinte teljesen az uralkodó rendszer kiszolgálóivá válnak. Atwood mélyreható karakterábrázolása és a társadalomkritikai elemek ötvözete izgalmas olvasmányt biztosít, amely elgondolkodtatja az olvasót a jelenkor társadalmi dinamikáiról és a szabadság értékéről.



Maya Angelou: Én tudom, miért szabad a madár a kalitkában

Maya Angelou önéletrajzi műve egy erőteljes és megindító történet az önazonosság kereséséről, a rasszizmus és a nemi megkülönböztetés legyőzéséről. Angelou lírai prózája és őszinte hangvételű elbeszélése a személyes küzdelmek és győzelmek univerzális történetévé varázsolja a könyvet.


A legjobb könyvek nőknek különböző perspektívákból közelítik meg a női tapasztalatokat, és kiváló olvasmányt nyújtanak azok számára, akik mélyebb betekintést szeretnének nyerni a hölgyek életét érintő kihívásokba és győzelmekbe. Minden mű más és más stílusban és hangnemben szólal meg, de közös bennük a mély emberi érzések és társadalmi kérdések iránti elkötelezettség.

TERMÉSZETESEN OLVASUNK
...
Zöld

Meg fogsz lepődni, hogy milyen régi a reggeli kávéd

Biológusok megfejtették, hogy az arabica kávé több százezer évvel ezelőtt, természetes kereszteződés folytán alakult ki. Könyvek hírek (és kávé) mellé.

...
Zöld

A szerzetes, aki megalkotta a középkori Google Earth-öt

Fra Mauro, a velencei laikus testvér az addigi történelem legrészletesebb térképét készítette el az 1450-es években. Csettintenének rá a Google Earth tervezői is.

...
Zöld

Vajon tudod a választ 3 egyszerű kérdésre a pedofíliáról és a gyerekek elleni erőszakról?

A cikkben könyveket is találsz a Hintalovon ajánlásával!