Makai Máté: Jó, hogy minden szöveg egy újrakezdés

.konyvesblog. | 2016. szeptember 19. |

margo-dij_blog.jpgMár csak tíz könyvnek van esélye, hogy megnyerje a legjobb első prózakötetnek járó Margó-díjat, mi pedig idén is bemutatjuk a jelölt kötetek szerzőit. Milbacher RóbertMichael Walden és Molnár T. Eszter után Makai Máté mesélt kompozíciós kényszerről, szakmai és kommersz közti egyensúlyozásról, továbblépésről. Az 500 ezer forinttal járó Margó-díj kiemelt támogatója a Főváros, a Bookline, a Balassi Intézet és az Aegon-díj, díjátadó 2016. október 19-én a Teslában.

Koriolán dala. Makai Máté novellái kilépnek a komfortzónából. A századik találatára készülő bérgyilkos, a beatnemzedék leghíresebb regényeire felprogramozott agyak, a dél-kínai tenger ezüstpatkánya, atlétikai edzőtábor, paranoia és az egyetlen biztos dolog.

Mi volt a legfontosabb tapasztalat az első kötetig vezető alkotói folyamatban?

Számomra az egyik legfontosabb tapasztalat a stílushoz és tematikához kötődik. A magyar irodalomban számos egységes stílusú szerző példája áll előttünk, akiknek a hangja, a nyelvezete már eleve „eladják” a könyveiket. Ez egyfajta frusztrációt szült. Eleinte képtelen voltam elszakadni azoknak a szerzőknek a stílusától, akiket éppen olvastam, több mindent kipróbáltam, és a kötet összeállításakor döbbentem rá, hogy nem az a szerző vagyok jelenleg, aki valami egységes képpel és megszólalási móddal rendelkezik, és emellett olyan ember, akit sok minden érdekel, akár tartalmi, akár formai értelemben. Ez így önmegismerés volt, mind szakmailag, mind személyesen.

Mi volt az a szikra, ami beindította az alkotói munkát? Mi adta a kötet alapötletét?

A kötet sokkal inkább összeállt, mint íródott – lévén novelláskötet. Az egymástól első pillantásra különböző szövegekben megtaláltam valamit, egy közös motívumot, ami aztán beindította a szelekciót és újabb szövegeket inspirált. Azt mondanám, a Koriolán dalában szereplő írások kulcsa egy beállítódás, nem konkrét világnézet, hanem életgyakorlat, amiben a művészet, a dolgok iránti érdeklődés és az egyes műfajok nyújtotta lehetőségek keverednek. Emellett úgy érzem, lehet egyfajta kulcsa is a kötetnek, ami persze messze nem kompozíciót jelent. A címből kiindulva ez a performancia egy tágan értelmezett példája, ami azért – szerencsére – igen sok mindenre ráhúzható.

Mit vártál az első könyvedtől?

Leginkább azt vártam tőle, hogy sikerül összegyűjteni benne olyan írásokat, amelyek bizonyítani tudják saját létjogosultságukat, hogy nem pusztán pályakezdő „belépőszövegek”. Ismét a kompozíció kényszere jöhet itt szóba. A primer könyv ma szerintem a regény, vagy legalábbis egy egységes világú, tematikájú szöveggyűjtemény, amitől az olvasó azt várja, hogy kirántja őt a hétköznapjaiból. Emellett az érdeklődési körömet is igyekeztem felvázolni, ha úgy tetszik bemutatni, beígérni. Több ötletem érlelődik, ami akár egy-egy itt olvasható novella kibontása lehet. Azt is mondhatnám, ki akartam próbálni több beszédmódot, hogy lássuk, melyik működik az olvasóknál is, melyik kevésbé, melyikben tudok otthonosabban mozogni.

image1.JPG

Ha tehetnéd, mit változtatnál a könyvön?

Nem azért, mert olyan jó szövegnek tartom, de nem változtatnék rajta semmit, mert akkor nem tudnám levonni a konzekvenciát, hogy hol tartok az írói gyakorlatban. Úgy érzem, sikerült elfogadnom azt, ahová ezzel a könyvvel jutottam, és most ideje továbblépni. Az a jó, hogy minden szöveg egy újrakezdés, és izgalmasabb inkább előre tekinteni.

Kinek a véleményére adtál a leginkább írás közben, kinek mutattad meg először a kész kötetet?

A legtöbb szöveget egymástól nagyon eltérő érdeklődésű ismerőseimnek mutattam meg. Olyanoknak, akik irodalommal foglalkoznak, de olyannak is, aki pusztán annyit vár egy könyvtől, hogy este elalvás előtt szórakoztassa. Ebből kifolyólag nagyon eltérő megjegyzéseket kaptam. Szakmai oldalról inkább megértést, más részről pedig csak annyit, hogy valami jó-e, vagy sem, esetleg egy-egy kiemelést. Ezek segítettek lenyirbálni szükségtelen vadhajtásokat, csiszolni annyit a szövegek végső változatán, hogy ne csak egy adott réteget szólíthasson meg, se szakmai ne legyen, se túl kommersz.

Mi volt a legfurcsább, legemlékezetesebb olvasói reakció a kötet kapcsán?

Amikor többen olyan szerzők hatásait vélték felfedezni a köteten, akit akkor még nem olvastam. Így hát a megjelenést követően gyorsan hozzáláttam az adott szerzők életművének pótlásához. De mindez nem hatott rám frusztrálóan, inkább örültem, hogy öntudatlanul is sikerült valamiféle áramlatba, hagyományba illeszteni egy-egy szöveget. Itt alapvetően zsánerszerzőket említhetnék, de nem nevezném meg őket, mert rossz fényt vetne rám.

Makai Máté: Koriolán dala

FISZ, 20146, 162 oldal, 1800 HUF

 

Mi volt az első regény, amit valaha elolvastál? Milyen emlékeid vannak róla?

Az első regény, amit olvastam az Egri csillagok volt, amit akkor, általános iskolás koromban szívből gyűlöltem, két év alatt olvastam el, így alapvetően rossz emlék. A vége felé haladva még azt is megkérdeztem a szüleimtől, hogy a várvédő egri hősök névsorát is el kell-e majd olvasnom. Az első, amit valódi olvasásnak lehet nevezni, szintén egy klasszikus, Móricz Zsigmondtól A légy jó mindhalálig. Nem sok mindenre emlékszem már belőle, csak arra, hogy könnyen azonosultam Nyilas Misivel, és hogy jó volt este lefekvéskor olvasni. Móriczot később is olvastam elalvás előtt, például a Rokonokat, de ez már gimiben volt, akkor kezdtem el igazán szeretni az irodalmat, a Rokonokkal.

Hány évesen írtad meg az első olyan szöveget, amit már úgy mutattál meg másnak, hogy irodalomnak tartottad?

Gimnáziumban írtam egy csomó verset, általában kétfajtát, filozofikusat vagy szerelmeset, aztán később sokáig vezettem blogot is, ahol versek és prózák is jelentek meg vegyesen, ezek is filozofikusak és szerelmesek voltak, de aztán huszonegy-két éves koromban letöröltem az összeset a netről, pedig volt közte egy-két olvasható darab. Mindent összevetve, körülbelül négy-öt éve jutottam el arra a pontra, hogy úgy küldtem egy-két novellámat egy szerkesztő ismerősömnek, hogy meg voltam róla győződve, azokban a szövegekben már van valami. Szerencsére igazam volt. Ezeknek ma már halovány nyoma van csak a kötetemben. Az első megjelent novellámat újraírtam, kétszer is. A harmadik változat szerepel a kötetben, és lényegében csak az alaphangulata kötődik a legelső változathoz, egyetlen mondatot sem hagytam meg belőle. Ez a Gyermekkor vége című novella.

Mi a kedvenc debütáló köteted, és miért?

Nem szeretek kedvenceket megnevezni, mert általában mindig a legutolsó jó olvasmányom a kedvencem. A Sátántangót mégis ki kell emelnem, mert döbbenetes volt számomra, hogyan lehet ilyen jó első regényt írnia egy közel pályakezdő szerzőnek. Hasonlóakat éreztem Bret Easton Ellis Nullánál is kevesebb című könyvének olvasásakor. Mindkét könyvnél lehengerlő a kötet egységessége, eredetisége, de Krasznahorkainál nagy hatással volt rám, hogy úgy volt képes bevezetni egy rejtelmesen ábrázolt világba, hogy közben tudni lehetett, nincs ott semmiféle rejtély, az ember mégis úgy érzi, és élvezi azt. Ez egyfelől izgalmas, másfelől realisztikus: úgy vezet be az irodalomba, hogy közben képes figyelmeztetni az irodalom irodalmiságára is. Ez egyfelől jó érzéssel töltött el, úgy tűnt az irodalom komolyan a világ része lehet. Emellett Ellis letisztultsága egy másfajta élmény, a nyersessége, durva üressége, de leginkább az egyszerűsége fogott meg. Hogy milyen nehéz lehet egyszerűen jót írni.

Olvass bele a kötetbe:

Koriolándala_részlet.doc by konyvesblog on Scribd

Legjobb Könyvek Nőknek

Az egyik legnagyobb ajándék, amit egy nő kaphat, az olvasás élménye. A kifejezetten nők számára írt könyvek óriási forrást jelentenek az önismeret, az inspiráció és az élet különböző aspektusainak megértéséhez. A "legjobb női könyvek" kifejezés mögött olyan könyvek gazdag és változatos könyvtára húzódik meg, amelyek megérintik a női lélek mélységeit, és arra inspirálnak bennünket, hogy a önmagunk legjobb verzióját hozzuk elő.

Rengeteg mű ebben a témában például egyedülálló utazásra visz minket az identitás és az önkifejezés világába. Több könyv pedig egy olyan nő történetét mesélik el, aki a világ különböző részein újra felfedezi önmagát. A legjobb női könyvek azok, amelyek képesek bemutatni a nők tapasztalatainak sokszínűségét és összetettségét, ugyanakkor inspiráló és megnyugtató üzeneteket közvetítenek. Az ilyen könyvek lehetnek regények, memoárok, pszichológiai kötetek vagy önismereti útikönyvek, amelyek mind hozzájárulnak a nők életének mélyebb megértéséhez és gazdagításához. E könyvek olvasásával a nők sokat tanulhatnak önmagukról, kapcsolataikról és a világról. Megérthetik saját érzéseiket, vágyaikat és álmaikat, és megerősödhetnek abban a tudatban, hogy nincsenek egyedül az útjukon. A legjobb könyveket nemcsak élvezetes olvasni, hanem életünk társává válnak, és segítenek abban, hogy a legjobbat hozzuk ki magunkból és a világból.

Életünk során számos nehézséggel és döntéssel szembesülünk, és gyakran nehéz megérteni önmagunkat és a bennünket vezérlő érzelmeket. Ezért fontos, hogy olyan könyveket olvassunk, amelyek segítenek jobban megismerni önmagunkat. Ezek a könyvek segíthetnek feltárni olyan belső gondolatokat, érzéseket és vágyakat, amelyeket nem mindig könnyű szavakkal kifejezni. Ha jobban megértjük önmagunkat, képessé válunk arra, hogy hatékonyabban kezeljük az élet kihívásait, erősítsük a másokkal való kapcsolatainkat, és valóban teljes életet éljünk. Ezek a könyvek lehetővé teszik számunkra, hogy mélyebb szinten kapcsolódjunk saját érzéseinkhez és tapasztalatainkhoz, így segítve, hogy valóban tartalmas és boldog életet éljünk.


Finy Petra: Akkor is

A 40 éves Sára tanárnő történetét meséli el. Két gyerek, kiszámítható munka, tökéletes házasság - legalábbis a főhősnő ezt hitte. Ám egy nap a férje összecsomagol. A főhősnő sokféle érdekeltségű nő: egy túlérzékeny anya, két koraérett gyerek, barátok, akik egyben kollégák is, egy mogorva szomszéd és egy férfi, aki kómában fekszik a kórházban, és soha nem beszélt vele, csak könyveket olvasott neki. A regény stílusa könnyed, helyenként nagyon fanyar és őszinte, annak ellenére, hogy egy nehéz sorsú nő sorsát ábrázolja. Kötelező darab a könyvespolcra!


Gurubi Ágnes: Szív utcájában

A történet a nagymama életének krónikája körül forog, de a regény narrátora nem teljesen a szerző. Ági laza határvonalat húz a valóság és a fikció között, és nemcsak saját családi történetével szembesül, hanem több generáció tükre is. A fő motívum egy zsidó család menekülése és az azt követő események, de ez nem holokausztregény, hiszen egy anya és lánya felnőtté válásának története származástól függetlenül érvényes.


Tompa Andrea: Haza

Főhőse olyan útra indul, amely nemcsak az otthon és a haza fogalmát tárja fel, hanem közelebb hozza őt önmagához is. A regény cselekmény helyett inkább a főhős belső útját írja le, amelyet életének és döntései megértése utal. A regényben egy nagyon találó gondolat is helyet kapott: „Elmenni lehet, de visszatérés nincs. Nincs visszatérés tehát, csak a kudarc tér vissza.” Ezek a szavak kiterjeszthetők az élet egészére. Az emberek nem tudják megváltoztatni múltbeli döntéseiket, ezért az elfogadás és a megbékélés az idő előrehaladtával egyre fontosabbá válik. Tompa Andrea regénye tehát nemcsak az otthon és a haza fogalmát járja körül, hanem a sors és a saját döntések elfogadását, valamint a visszafordíthatatlan idővel való megbékélést is. A főhősnő ezen utazása arra ösztönzi az olvasót, hogy elgondolkodjon saját életének kihívásain, és azon, hogyan lehet elfogadni azt, amin már nem lehet változtatni.


Bakos Gyöngyi: Nyolcszáz utcán járva

A regényként olvasható novellagyűjtemény egy filmkritikus önismereti, kalandos, apátlan és bátor, őszinte szexualitással teli utazása. Az olvasót nem egy, hanem több útra is elviszi, helyszínek, emberek és események váltják egymást. A szövegben a stroboszkópikusan felvillanó események mögött egy fiatal nő benyomásai, reflexiói és belső monológjai állnak, értelmezve a vadul galoppozó eseményeket.


Péntek Orsolya: Hóesés Rómában

Két nő sorsa tárul fel 1951 és 2020 között. Ebben a regényben a főszereplők alig ejtenek ki egy szót. A szavak önmagukban nem elegendőek érzéseik megértéséhez vagy közvetítéséhez. A lírai képek és benyomások azonban értelmezik az eseményeket, bár nem a megszokott racionális módon. Péntek Orsolya könyvében a hallgatag és zárkózott szereplők helyett az utcák, a tájak, sőt a kanálra ragadt lekvár íze is mesél. A regény nemcsak mesél, hanem az érzelmek és benyomások kifinomult leírásán keresztül mélyen belemerül a két nő életébe és belső világába.


Virginia Woolf: Egy saját szoba

Az irodalmi világban élő nők helyzetét elemzi a 20. század elején, kifejtve, hogy mire van szüksége a nőknek a szellemi függetlenséghez és a művészi kifejezéshez. A könyv filozofikus és történelmi utalásokkal gazdagított, ráadásul üde színfoltja az akkoriban férfiak uralta irodalmi világnak.


Chimamanda Ngozi Adichie: Mindannyian feministák vagyunk

Esszéje egy rövid, mégis hatásos mű, amely a feminizmus modern értelmezését tárgyalja, arra ösztönözve olvasóit, hogy gondolkodjanak el a nemek közötti egyenlőség fontosságán és a társadalmi szerepek átalakításának szükségességén. Adichie éleslátása és közvetlen stílusa révén képes megragadni az olvasó figyelmét, és arra készteti, hogy újragondolja a nemi szerepekkel kapcsolatos saját előítéleteit.



Margaret Atwood: A Szolgálólány meséje

Olyan jövőképet fest, ahol a nők szabadságát drasztikusan korlátozzák, és szinte teljesen az uralkodó rendszer kiszolgálóivá válnak. Atwood mélyreható karakterábrázolása és a társadalomkritikai elemek ötvözete izgalmas olvasmányt biztosít, amely elgondolkodtatja az olvasót a jelenkor társadalmi dinamikáiról és a szabadság értékéről.



Maya Angelou: Én tudom, miért szabad a madár a kalitkában

Maya Angelou önéletrajzi műve egy erőteljes és megindító történet az önazonosság kereséséről, a rasszizmus és a nemi megkülönböztetés legyőzéséről. Angelou lírai prózája és őszinte hangvételű elbeszélése a személyes küzdelmek és győzelmek univerzális történetévé varázsolja a könyvet.


A legjobb könyvek nőknek különböző perspektívákból közelítik meg a női tapasztalatokat, és kiváló olvasmányt nyújtanak azok számára, akik mélyebb betekintést szeretnének nyerni a hölgyek életét érintő kihívásokba és győzelmekbe. Minden mű más és más stílusban és hangnemben szólal meg, de közös bennük a mély emberi érzések és társadalmi kérdések iránti elkötelezettség.

TERMÉSZETESEN OLVASUNK
...
Zöld

Meg fogsz lepődni, hogy milyen régi a reggeli kávéd

Biológusok megfejtették, hogy az arabica kávé több százezer évvel ezelőtt, természetes kereszteződés folytán alakult ki. Könyvek hírek (és kávé) mellé.

...
Zöld

A szerzetes, aki megalkotta a középkori Google Earth-öt

Fra Mauro, a velencei laikus testvér az addigi történelem legrészletesebb térképét készítette el az 1450-es években. Csettintenének rá a Google Earth tervezői is.

...
Zöld

Vajon tudod a választ 3 egyszerű kérdésre a pedofíliáról és a gyerekek elleni erőszakról?

A cikkben könyveket is találsz a Hintalovon ajánlásával!