Ilyen volt gyereknek lenni Szendrey Júlia családjában

Ilyen volt gyereknek lenni Szendrey Júlia családjában

Forgách Kinga | 2020. március 05. |

Szendrey Júliával sokáig csak a Petőfihez fűződő házassága miatt foglalkoztak, így az irodalomtörténet nem is igazán derítette fel, hogyan zajlott az élete mielőtt megismerte a költőt, ahogy azt sem, mi lett vele Petőfi halála után. Pletykaszinten persze foglalkoztatta a közvéleményt a személye, de ez főleg abban merült ki, hogy hűtlen özvegynek titulálták, amiért a gyászév letelte előtt újra férjhez ment, verseit pedig vérszegény Petőfi-utánzatoknak bélyegezték. A Szendrey Júlia összes versét tartalmazó kötet megjelenése óta azonban tudjuk (ITT és ITT írtunk róla bővebben), hogy mindenképpen át kell keretezni a róla kialakult képet: többé nem tekinthetünk rá úgy, mintha csupán az egyik legnagyobb magyar költő felesége lett volna. Önálló költő volt, önálló életművel és a női irodalom egyik első, fontos figurája. Ezt a képet erősíti a Szendrey Júlia-kutatást feltámasztó Gyimesi Emese új kötete is, amely gyerekkorába, valamint Petőfi utáni családi életébe nyújt alapos betekintést. A Gyerekszemmel Szendrey Júlia családjában című kötet szüleinek írt levelei, saját gyerekeinek levelezése, valamint a családi újság, a Tarka Művek nyomán rekonstruálja, hogy milyen volt nőnek és gyereknek lenni a 19. század közepének Magyarországán. A kötetet szerda este mutatták be a Petőfi Irodalmi Múzeumban, ahol Sallai Éva, a Magyar Katolikus Rádió szerkesztője beszélgetett a szerzővel, Gyimesi Emesével, valamint Szécsi Noémi íróval.

Gyimesi Emese
Gyerekszemmel Szendrey Júlia családjában
Magánkiadás, 2019, 320 oldal
Gyerekszemmel

A beszélgetés elején Gyimesi Emese bevezetett minket Szendrey Júlia gyerekkorába, pontosabban abba az időszakba, amelyet (korábban publikálatlan) levelezése alapján fel lehetett tárni. Elmondta, hogy Szendrey az 1840 és 1844 közötti időszakot Pesten töltötte, ahol Tänczer Lilla leánynevelő intézetének tanulója volt. Itt főként németes műveltségre tett szert (ennek a számlájára írható, hogy amikor először találkozott Petőfi verseivel, illetlennek találta őket).  A rangos intézetben akkortájt olyan lányok nevelkedtek rajta kívül mint Kölcsey Antónia, vagy Wesselényi Miklós gyámleányai. Mint kiderült, Szendrey Júlia szüleivel folytatott levelezése sok mindent elárul az iskoláról, például, hogy voltak tánc- és klavírórák is. A levelek végére gyakran maga Tänczer Lilla is fűzött megjegyzéseket, főként a diákjai teljesítményével vagy egészségével kapcsolatosan.

Szécsi Noémi arról beszélt, hogy a kötet abból a szempontból is érdekes, hogy összehasonlíthatjuk Szendrey Júlia gyerekkori leveleiet azokkal a levelekkel, amelyeket később az ő gyerekei írtak. A kettő között szerinte jelentős a különbség, Szendrey levelei jobban tükrözik a kor standardjait. Mint mondta, azok, akik személyes információkat szeretnének megtudni a levelekből, talán csalódni fognak, mivel Szendrey neveltetése a lánynevelőben „jól sikerült”: a levéltémák igen megszabottak voltak a korban és ehhez ő is tartotta magát. Arra is felhívta a figyelmet, hogy a nők számára az írásbeliség újdonságnak számított a 19. században. Szendrey Júlia tehát különleges volt, mert intézetbe járhatott és rendszeresen írt-olvasott. Kiemelte még a szülő-gyerek kapcsolat témáját is. Szerinte óriási a különbség az akkori és a mai normák közt: most gyermekközpontú társadalomban élünk, a 19. században viszont a gyereknek hálát és engedelmességet kellett tanúsítania a szülei iránt. Utóbbi jól meglátszik Szendrey Júlia levelein is.

Sallai Éva szerint Gyimesi Emese a tanulmányában bizonyította, hogy Szendrey nem hűtlen özvegy volt, hanem gyermekeit szerető édesanya, és ez tükröződik azokban a gyönyörű testvéri levelekben is, amiket a gyerekei írtak. A könyv szerzője ennek kapcsán arról mesélt, hogy Szendrey és Horvát Árpád erős értelmiségi családot teremtettek meg együtt, ahol a gyerekek kiemelkedően műveltek és intelligensek voltak, tizenkét évesen már lapot szerkesztettek (a négy gyerek: Petőfi Zoltán, Horvát Attila, ifj. Horvát Árpád és Horvát Ilona). Arról is beszélt, hogy Attila tizennyolc éves korában lerajzolta a Hársfa utcai lakásukat, amiből szintén nem mindennapi dolgok derültek ki az életmódjukról, például, hogy volt gyerekszobájuk, Szendrey Júliának pedig volt saját szobája is, ahol dolgozhatott.

Szécsi Noémi szerint ahhoz képest, mennyire normakövetők voltak Szendrey korai levelei, később a fentiek alapján letért erről az útról. A családi élete legalábbis nagyon különlegenek számíthatott: az értékrendjüknek része volt a kultúra, az olvasás és a tudomány, ráadásul a gyerekek is eléggé tudatában voltak a politikának és az irodalomnak. Az is extra volt, hogy Szendrey Júlia részt tudott venni a gyerekei szellemi nevelésében, de Horvát Árpád is egész modern apa volt, sokkal aktívabban részt vett a családi életben, mint a korabeli átlag apák.

A gyerekek egyik leveléből, amelyet Koroknai Sándor színművész olvasott fel, az is kiderült, hogy milyen játékok kerültek a Szendrey család karácsonyfája alá. Szécsi Noémi úgy vélte, az is nagyon sokatmondó, hogy a gyerekek egyik játéka az volt, hogy lapot szerkesztettek. Gyimesi Emese elmondta, hogy a Tarka Művek első száma 1865 karácsonyára készült el és ajándék volt a fiúktól Szendrey Júlia számára. A második számot az édesanyjuk születésnapjára írták meg pár nappal később. A gyerekek által szerkesztett újság összesen hét számot ért meg, majd eljátszották, hogy csődbe ment (ami a korban elég gyakori volt).

Az est során az is szóba került, hogy a levelezés többek között várostörténeti szempontból is érdekes. Pest-Buda nagyon sok épülete akkoriban készült el, így a levelekben többször is megemlítik a főváros gyors fejlődését, az új épületeket vagy például az állatkertet is. Ráadásul külön érdekes, ahogy feltárul előttünk, hogy gyerekszemmel hogyan festett az akkori világ. Ezek a gyerekek persze kiemelten műveltek voltak, a tudásvágyuk ráadásul elképesztő humorérzékkel párosult, ami a levelezésükön is szépen átsüt.

Legjobb Könyvek Nőknek

Az egyik legnagyobb ajándék, amit egy nő kaphat, az olvasás élménye. A kifejezetten nők számára írt könyvek óriási forrást jelentenek az önismeret, az inspiráció és az élet különböző aspektusainak megértéséhez. A "legjobb női könyvek" kifejezés mögött olyan könyvek gazdag és változatos könyvtára húzódik meg, amelyek megérintik a női lélek mélységeit, és arra inspirálnak bennünket, hogy a önmagunk legjobb verzióját hozzuk elő.

Rengeteg mű ebben a témában például egyedülálló utazásra visz minket az identitás és az önkifejezés világába. Több könyv pedig egy olyan nő történetét mesélik el, aki a világ különböző részein újra felfedezi önmagát. A legjobb női könyvek azok, amelyek képesek bemutatni a nők tapasztalatainak sokszínűségét és összetettségét, ugyanakkor inspiráló és megnyugtató üzeneteket közvetítenek. Az ilyen könyvek lehetnek regények, memoárok, pszichológiai kötetek vagy önismereti útikönyvek, amelyek mind hozzájárulnak a nők életének mélyebb megértéséhez és gazdagításához. E könyvek olvasásával a nők sokat tanulhatnak önmagukról, kapcsolataikról és a világról. Megérthetik saját érzéseiket, vágyaikat és álmaikat, és megerősödhetnek abban a tudatban, hogy nincsenek egyedül az útjukon. A legjobb könyveket nemcsak élvezetes olvasni, hanem életünk társává válnak, és segítenek abban, hogy a legjobbat hozzuk ki magunkból és a világból.

Életünk során számos nehézséggel és döntéssel szembesülünk, és gyakran nehéz megérteni önmagunkat és a bennünket vezérlő érzelmeket. Ezért fontos, hogy olyan könyveket olvassunk, amelyek segítenek jobban megismerni önmagunkat. Ezek a könyvek segíthetnek feltárni olyan belső gondolatokat, érzéseket és vágyakat, amelyeket nem mindig könnyű szavakkal kifejezni. Ha jobban megértjük önmagunkat, képessé válunk arra, hogy hatékonyabban kezeljük az élet kihívásait, erősítsük a másokkal való kapcsolatainkat, és valóban teljes életet éljünk. Ezek a könyvek lehetővé teszik számunkra, hogy mélyebb szinten kapcsolódjunk saját érzéseinkhez és tapasztalatainkhoz, így segítve, hogy valóban tartalmas és boldog életet éljünk.


Finy Petra: Akkor is

A 40 éves Sára tanárnő történetét meséli el. Két gyerek, kiszámítható munka, tökéletes házasság - legalábbis a főhősnő ezt hitte. Ám egy nap a férje összecsomagol. A főhősnő sokféle érdekeltségű nő: egy túlérzékeny anya, két koraérett gyerek, barátok, akik egyben kollégák is, egy mogorva szomszéd és egy férfi, aki kómában fekszik a kórházban, és soha nem beszélt vele, csak könyveket olvasott neki. A regény stílusa könnyed, helyenként nagyon fanyar és őszinte, annak ellenére, hogy egy nehéz sorsú nő sorsát ábrázolja. Kötelező darab a könyvespolcra!


Gurubi Ágnes: Szív utcájában

A történet a nagymama életének krónikája körül forog, de a regény narrátora nem teljesen a szerző. Ági laza határvonalat húz a valóság és a fikció között, és nemcsak saját családi történetével szembesül, hanem több generáció tükre is. A fő motívum egy zsidó család menekülése és az azt követő események, de ez nem holokausztregény, hiszen egy anya és lánya felnőtté válásának története származástól függetlenül érvényes.


Tompa Andrea: Haza

Főhőse olyan útra indul, amely nemcsak az otthon és a haza fogalmát tárja fel, hanem közelebb hozza őt önmagához is. A regény cselekmény helyett inkább a főhős belső útját írja le, amelyet életének és döntései megértése utal. A regényben egy nagyon találó gondolat is helyet kapott: „Elmenni lehet, de visszatérés nincs. Nincs visszatérés tehát, csak a kudarc tér vissza.” Ezek a szavak kiterjeszthetők az élet egészére. Az emberek nem tudják megváltoztatni múltbeli döntéseiket, ezért az elfogadás és a megbékélés az idő előrehaladtával egyre fontosabbá válik. Tompa Andrea regénye tehát nemcsak az otthon és a haza fogalmát járja körül, hanem a sors és a saját döntések elfogadását, valamint a visszafordíthatatlan idővel való megbékélést is. A főhősnő ezen utazása arra ösztönzi az olvasót, hogy elgondolkodjon saját életének kihívásain, és azon, hogyan lehet elfogadni azt, amin már nem lehet változtatni.


Bakos Gyöngyi: Nyolcszáz utcán járva

A regényként olvasható novellagyűjtemény egy filmkritikus önismereti, kalandos, apátlan és bátor, őszinte szexualitással teli utazása. Az olvasót nem egy, hanem több útra is elviszi, helyszínek, emberek és események váltják egymást. A szövegben a stroboszkópikusan felvillanó események mögött egy fiatal nő benyomásai, reflexiói és belső monológjai állnak, értelmezve a vadul galoppozó eseményeket.


Péntek Orsolya: Hóesés Rómában

Két nő sorsa tárul fel 1951 és 2020 között. Ebben a regényben a főszereplők alig ejtenek ki egy szót. A szavak önmagukban nem elegendőek érzéseik megértéséhez vagy közvetítéséhez. A lírai képek és benyomások azonban értelmezik az eseményeket, bár nem a megszokott racionális módon. Péntek Orsolya könyvében a hallgatag és zárkózott szereplők helyett az utcák, a tájak, sőt a kanálra ragadt lekvár íze is mesél. A regény nemcsak mesél, hanem az érzelmek és benyomások kifinomult leírásán keresztül mélyen belemerül a két nő életébe és belső világába.


Virginia Woolf: Egy saját szoba

Az irodalmi világban élő nők helyzetét elemzi a 20. század elején, kifejtve, hogy mire van szüksége a nőknek a szellemi függetlenséghez és a művészi kifejezéshez. A könyv filozofikus és történelmi utalásokkal gazdagított, ráadásul üde színfoltja az akkoriban férfiak uralta irodalmi világnak.


Chimamanda Ngozi Adichie: Mindannyian feministák vagyunk

Esszéje egy rövid, mégis hatásos mű, amely a feminizmus modern értelmezését tárgyalja, arra ösztönözve olvasóit, hogy gondolkodjanak el a nemek közötti egyenlőség fontosságán és a társadalmi szerepek átalakításának szükségességén. Adichie éleslátása és közvetlen stílusa révén képes megragadni az olvasó figyelmét, és arra készteti, hogy újragondolja a nemi szerepekkel kapcsolatos saját előítéleteit.



Margaret Atwood: A Szolgálólány meséje

Olyan jövőképet fest, ahol a nők szabadságát drasztikusan korlátozzák, és szinte teljesen az uralkodó rendszer kiszolgálóivá válnak. Atwood mélyreható karakterábrázolása és a társadalomkritikai elemek ötvözete izgalmas olvasmányt biztosít, amely elgondolkodtatja az olvasót a jelenkor társadalmi dinamikáiról és a szabadság értékéről.



Maya Angelou: Én tudom, miért szabad a madár a kalitkában

Maya Angelou önéletrajzi műve egy erőteljes és megindító történet az önazonosság kereséséről, a rasszizmus és a nemi megkülönböztetés legyőzéséről. Angelou lírai prózája és őszinte hangvételű elbeszélése a személyes küzdelmek és győzelmek univerzális történetévé varázsolja a könyvet.


A legjobb könyvek nőknek különböző perspektívákból közelítik meg a női tapasztalatokat, és kiváló olvasmányt nyújtanak azok számára, akik mélyebb betekintést szeretnének nyerni a hölgyek életét érintő kihívásokba és győzelmekbe. Minden mű más és más stílusban és hangnemben szólal meg, de közös bennük a mély emberi érzések és társadalmi kérdések iránti elkötelezettség.

TERMÉSZETESEN OLVASUNK
...
Zöld

Meg fogsz lepődni, hogy milyen régi a reggeli kávéd

Biológusok megfejtették, hogy az arabica kávé több százezer évvel ezelőtt, természetes kereszteződés folytán alakult ki. Könyvek hírek (és kávé) mellé.

...
Zöld

A szerzetes, aki megalkotta a középkori Google Earth-öt

Fra Mauro, a velencei laikus testvér az addigi történelem legrészletesebb térképét készítette el az 1450-es években. Csettintenének rá a Google Earth tervezői is.

...
Zöld

Vajon tudod a választ 3 egyszerű kérdésre a pedofíliáról és a gyerekek elleni erőszakról?

A cikkben könyveket is találsz a Hintalovon ajánlásával!

Hírek
...
Így döntöttek ők

Nyáry Krisztián: Eszeveszett szerelem változtatta meg az életét

...
Hírek

Salman Rushdie ezt az álmot látta két nappal a merénylete előtt

...
Szórakozás

Így énekel Timothée Chalamet az új Dylan-életrajzi filmben (videó)

...
Zöld

5 könyv, amit olvass el, ha mindig ugyanúgy végződnek a párkapcsolataid

...
Hírek

Sophie Kinsella a rák egyik legagresszívabb formájával küzd

...
Gyerekirodalom

Tarolt az apa a TikTokon, aki telefon helyett könyvet adott a gyereke kezébe

...
Gyerekirodalom

Hogyan lehet elmagyarázni egy gyereknek, hogy mi a háború?

...
Nagy

5 dolog, amit nem tudtál a Száz év magányról

...
Szórakozás

Neil Gaiman: Vége a sorozatok aranykorának

Még több olvasnivaló
...
Nagy

Miért hasonlítanak a roma mesék a kortárs versekre?

Hogyan mozgatnak meg egy kortárs költőt a roma mesék? Miben fedez fel hasonlóságot az archaikus történetek és generációja meghatározó irodalmi témái között? És miképpen válik a mesékből költészet? Veszprémi Szilveszter cikkében a Vijjogók munkacímű verseskötetéről mesél.

...
Nagy

Mit szeretnek az emberek a kihalt Balatonban? Ebből az albumból megtudod

Bartha Dorka kötete a Balaton-part eltűnőben lévő épített örökségét és múlhatatlanságát mutatja meg. A történész-újságíró szerzővel egy nyikorgós Csepel bringáról, fotózásról, történetek utáni kutatásról, illetve a déli part felfedezetlen értékeiről beszélgettünk.

...
Nagy

Milyen apa volt Hemingway?

A Nobel-díjas Ernest Hemingwaynek Papa volt a beceneve. De vajon hogy osztotta be az idejét, ha az írás és az apai teendők között kellett választania?

...
Nagy

Orsós Julianna: Mariella Mehr erőt kovácsolt a szenvedéséből [ROMA IRODALOM]

A Nemzetközi Roma Nap alkalmából írók és kutatók ajánlanak olvasmányokat a roma irodalomból, melyek reflektálnak a reprezentáció kérdéseire is. Orsós Julianna Mariella Mehr regényét választotta.

...
Kritika

„A rendszerek változnak, a cigánypolitikájuk nem” – Zsigó Jenő a Tények és tanúk sorozatban

Zsigó Jenő a magyarországi cigány mozgalom egyik legkiemelkedőbb alakjaként évtizedeken át dolgozott a hazai közéletben. Életinterjú-kötetén keresztül egy elkötelezett, soha meg nem alkuvó ember munkásságát ismerjük meg.

...
Nagy

Ayhan Gökhan: A fal című regényben a kívülállóság markánsan képviselteti magát [ROMA IRODALOM]

A Nemzetközi Roma Nap alkalmából írók és kutatók ajánlanak olvasmányokat a roma irodalomból, melyek reflektálnak a reprezentáció kérdéseire is. Ayhan Gökhan Marlen Haushofer egyik regényéről írt.