David Lynch, a különutas zseni: íróként is pont olyan titokzatos volt, mint rendezőként

Január 16-án, 78 éves korában elhunyt korunk egyik legnagyobb filmrendezője, David Lynch. Bár korábban beszélt arról, hogy a hosszú évek dohányzása miatt tüdőtágulatot diagnosztizáltak nála, és a házát sem hagyhatja el, halálhíre mégis váratlanul érte a nyilvánosságot (cikkünk arról, hogyan búcsúztak tőle pályatársai). Lynchnek olyan kultikus alkotásokat köszönhetünk, mint a Kék bársony, a Mulholland Drive vagy a Twin Peaks sorozat, de emellett író is volt és könyves vonatkozású alkotásai is voltak. Az adaptációktól a memoárig mindent megtalálunk az életművében – mutatjuk!

A rendezőnek 2018-ban  önéletrajzi kötete jelent meg Aminek álmodom címmel, amelynek fő állítása az volt, hogy „David Lynch a világ legkedvesebb, legszerethetőbb embere, akibe minden nő szerelmes”. A könyv bár nem sikerült jól, részletes betekintést ad a rendező életébe

„Nem azért írtam, hogy bárkinek is válaszoljak”

David Lynch könyvei közül kettő olvasható magyarul. Az egyik a Hogyan fogjunk nagy halat? , ami elsősorban a munkafolyamatába, a művészi identitásába, műhelytitkaiba ad betekintést, és főleg a számára kifejezetten fontos transzcendentális meditáció előnyeiről szól, a másik pedig az Aminek álmodom című életrajz, amelyről korábban részletesebben itt írtunk.

-

A filmjeivel ellentétben ezek nem a szürreális világokat tárják elénk, és nem is a Twin Peaksből ismeretes néhol vicces, néhol nyomasztó valóságot, hanem valamit magából. De Lynch itt is a kamera mögött marad, és a könyvekben sem ad válaszokat: a titokzatos filmek mögött egy titokzatos élet lapul, az írásaiból legfeljebb

a látásmódjához, gondolataihoz kerülhetünk közelebb, és jobban megérthetjük, hogy hogyan születtek meg a legnagyobb filmjei. 

„Tudom, hogy az emberek válaszokat keresnek a könyvekben, de én nem azért írtam, hogy bárkinek is válaszoljak” – mondta Lynch egy Vulture által készített interjúban.

A Hogyan fogjunk nagy halat? kötet egyik központi eleme, hogy a jó ötletek olyanok, akár a nagy halak. Ha könnyen és gyorsan akarjuk megúszni, akkor elég a sekély vízben horgásznunk,

de ha igazán jó ötleteket keresünk, akkor a tó legmélyebb részére kell mennünk.

A hasonlat találó, hiszen Lynch filmjei is mindig a tudat mélyére ástak.                                                                   

David Lynch kedvenc könyvei

De vajon miket olvasott David Lynch? Kedvenc könyvei között az irodalmi klasszikusoktól kezdve a művészeti könyveken át az amatőr fotózásig több témát is megtalálunk. Az örök kedvencei között ezeket emlegette egy korábbi nyilatkozatában: 

  • Fjodor Dosztojevszkij: Bűn és bűnhődés
  • Franz Kafka: Átváltozás
  • Robert Henri: The Art Spirit
  • Robert Flynn Johnson: Anonymus Photographs
  • Frank Capra: The Name Above The Title

A sikertelen sci-fi és a bizarr deformáció

Az életműben két adaptáció is helyett kapott, az 1980-ban készített Az elefántember és a pár évre rá, 1984-ben készített Dűne. Mindkettő Lynch korai filmjei között van, de már itt is megjelennek a később védjegyévé váló szürrealista elemek és a bizarr témák iránti vonzalom.

Sőt, Az elefántember annyira sikeres lett, hogy 8 Oscar-jelölést kapott.

Az elefántember egy igaz történetet dolgoz fel Joseph Merrick életéről és különös testi deformáltságáről. Ehhez két könyvet használt,  az egyik egy 1920-as brit sebész feljegyzései a különös orvosi esetről, a másik pedig egy 1970-es antropológus által írt életrajzi könyv. A filmet a kritikusok és a nézők is szerették. Bár Oscart nem kapott, sok más díjat bezsebelt, például a legjobb filmnek, legjobb színésznek és legjobb látványtervezőnek járó BAFTA-díjat.

És akkor ő volt az, aki az elmúlt évek Dűne-őrülete előtt több évtizeddel először dolgozta fel Frank Herbert regényét. Ez sajnos már kevésbé sikerült  jól,  nem hozott bevételeket, a kritikusok és  a nézők sem szerették, összességében egy pénzügyi bukás volt. Pedig a  filmen 1700 ember dolgozott, a 2001: Űrodüsszeia gyártásvezetője segítette a munkát, az egyik szereplő pedig maga Sting volt.

-

Francesca Annis, aki akkor Lady Jessicát játszotta a filmben, sok évvel később úgy emlékezett vissza, hogy ez nem Lynch hibája volt, hanem a produceré.

Ha David Lynch megcsinálhatta volna azt a filmet, amit ő akar, akkor az zseniális lett volna,

de sajnos Dino (Dino De Laurentiis, a film producere – szerk.) minden kis apróságba beleszólt” – mondta egy Deadline-nak adott interjúban.

A forgatókönyvek rendezett ötletek

David Lynch nem hitt a szavakban: túl egyenesnek és egyszerűnek találta őket. Inkább azt szerette, ha valami összetett és összezavar, ahogyan a filmjeiben is inkább a nézőkre hagyta a végső értelmezést, maga nem adott válaszokat. Úgy beszélt a filmekről, mint ami a szavakon kívül áll: 

„Akár filmről vagy festményről van szó, mindkettőnek megvan a maga nyelve, azt nem lehet csak úgy megismételni szavakkal.

Itt nincsenek szavak. Egy filmnek megvan a saját nyelve: a filmművészet”

– mondta korábban egy The Guardiannak adott interjúban.

Mégis: a filmekhez forgatókönyveken keresztül vezet az út. A forgatókönyvekre úgy gondolt, mint egy ötlethalmazra, ami olvasás közben életre kel az ember fejében, ezért az ötletelés és az olvasás ugyanazt jelentette a számára: valami, amiből dolgozni lehet, egy ugródeszka. A végső cél mindig a film volt, ami valósággá alakítja a képzeletet.

Korábban egy interjúban azt is elárulta, hogyan ír forgatókönyvet: azt mondta, minden film papíron kezdődik jegyzetek, ötletek, rövid párbeszédek formájában. Megrögzötten hitt benne, hogy az írott szó, akárcsak az ötlet, sosem végleges. 

A szenvedés nem jó múzsa

Szeretjük azt képzelni, hogy a zsenik mindig lehetetlen környezetben alkotnak. Szenvednek, éheznek, alkoholisták és igazából maguk sem szeretik, amit csinálnak, de a kreativitás mindig ott duruzsol a fülükben.

David Lynch pont ellenkezőleg gondolta –  az alkotás nem a szenvedésről szól.

„Olyan dolgokat készítek, amik kellemetlenek. Az ötleteimet a mindennapokból merítem, a mindennapjaink pedig tele vannak negativitással és abszurditással – mondta egy interjúban, amit a Far Out Magazin készített vele. – A negativitás visszaszorítja  a kreativitás áramlását, a szenvedéshez sosem társul kreativitás.”

„Ha éhezel, egy vasad sincs és fázol, akkor nem fogod élvezni a munkát, még akkor sem, ha el tudod végezni. A szenvedésből nem születnek jó ötletek.

Ha így lenne, akkor elég lenne csak fejbevágni valakit egy kalapáccsal és az ötlet csak úgy magától kiesne” 

– érvelt.

(Far Out / Wallpaper / The Guardian / An Other / Vulture / Deadline / David Lynch Foundation)

Nyitókép: David Lynch - Facebook

Olvass minket e-mailben is!

  • Könyves hetilap a postaládádban
  • Kézzel válogatott tartalmak
  • A legérdekesebb, legfontosabb könyves anyagok egy helyen
  • Nem spammelünk, heti 1-2 levelet küldünk.

Könyves Magazin Hírlevél

Kapcsolódó cikkek
...

David Lynch a világ legkedvesebb embere, akibe minden nő szerelmes

...

David Lynch ingyenesen elérhetővé tette új kisfilmjét - Nézz bele!

...

David Lynch negyedik tudatállapota

MARGÓ
...

„Ahonnan én jövök, ott nem írnak könyveket” – Bruno Vieira Amaral portugál íróval beszélgettünk

Hogyan határoz meg minket a származásunk? És mit jelent újraírni a múltat? A portugál Bruno Vieira Amarallal beszélgettünk. 

...

Hol találkozik a foci és a gaming az irodalommal? Interjú Tonio Schachinger osztrák sztárszerzővel

Mi a közös a számítógépes játékokban, a fociban és a könyvekben? Tonio Schachinger elárulja.

...

Babarczy Eszter: Volt egy apám, aki nem volt, és volt egy apám, aki félelmetes volt

Babarczy Eszter mesélt betegségről, gyászról és őszinte szeretetről. Interjú.

...

Moa Herngren svéd író: Nem mi választjuk az anyósunkat

Mozaikcsaládok, hétköznapi drámák, párhuzamos igazságok és szembenézés a legnagyobb félelmekkel. Interjú a világhírű szerzővel.

...

Londoni zenész unokája írta meg a budapesti zongorista filmbe illő történetét

Egy mágikus erejű zongora és egy hihetetlen, de igaz történet: Roxanne de Bastion az Őszi Margón.

...

Pajor Tamás: Pályatársaim erős virtuális pofonokkal józanítottak ki

Milyen egy későn jött dackorszak? Miért nincs a művészetnek feladata? Pajor Tamás Veiszer Alindával beszélgetett a Margón.

Hírek
...

Az Egyesült Államokban nagyon veszik a Bibliát Charlie Kirk halála óta

...

Így kért 130 év után bocsánatot Oscar Wilde-tól a British Library

...

Netflix-sorozat készül a Kennedy-családról

...

Röhrig Géza is feltűnik Timothée Chalamet új filmjében

...

Még halloween előtt piacra dobtak egy vámpírregényt, aminek szaga is van

...

Nézd meg, hogyan restaurálnak egy Jókai-könyvet!

A hét könyve
Kritika
A szabadság pénzbe kerül, főleg akkor, ha egy anyát bántalmaznak
Visky András: A szelídeket általában meg kell ölni

Visky András: A szelídeket általában meg kell ölni

A Könyves Magazin podcastjének vendége az Illegalisták írója, Visky András.

Olvass!
...

A szerelem a legváratlanabb pillanatokban érhet utol: olvass bele Coco Mellors regényébe!

Részlet a Kleopátra és Frankenstein című regényből.

...

Ráismersz a saját nagymamádra, ahogy magyaráz? – Olvass bele Csepelyi Adrienn könyvébe!

A nagymamák receptjei sem maradhattak ki a könyvből!

...

A történelem kísért a Nobel-díjas Han Kang új regényében – részlet

Olvass bele a Nem válunk szét című regénybe.