David Lynch, a különutas zseni: íróként is pont olyan titokzatos volt, mint rendezőként

Január 16-án, 78 éves korában elhunyt korunk egyik legnagyobb filmrendezője, David Lynch. Bár korábban beszélt arról, hogy a hosszú évek dohányzása miatt tüdőtágulatot diagnosztizáltak nála, és a házát sem hagyhatja el, halálhíre mégis váratlanul érte a nyilvánosságot (cikkünk arról, hogyan búcsúztak tőle pályatársai). Lynchnek olyan kultikus alkotásokat köszönhetünk, mint a Kék bársony, a Mulholland Drive vagy a Twin Peaks sorozat, de emellett író is volt és könyves vonatkozású alkotásai is voltak. Az adaptációktól a memoárig mindent megtalálunk az életművében – mutatjuk!

A rendezőnek 2018-ban  önéletrajzi kötete jelent meg Aminek álmodom címmel, amelynek fő állítása az volt, hogy „David Lynch a világ legkedvesebb, legszerethetőbb embere, akibe minden nő szerelmes”. A könyv bár nem sikerült jól, részletes betekintést ad a rendező életébe

„Nem azért írtam, hogy bárkinek is válaszoljak”

David Lynch könyvei közül kettő olvasható magyarul. Az egyik a Hogyan fogjunk nagy halat? , ami elsősorban a munkafolyamatába, a művészi identitásába, műhelytitkaiba ad betekintést, és főleg a számára kifejezetten fontos transzcendentális meditáció előnyeiről szól, a másik pedig az Aminek álmodom című életrajz, amelyről korábban részletesebben itt írtunk.

-

A filmjeivel ellentétben ezek nem a szürreális világokat tárják elénk, és nem is a Twin Peaksből ismeretes néhol vicces, néhol nyomasztó valóságot, hanem valamit magából. De Lynch itt is a kamera mögött marad, és a könyvekben sem ad válaszokat: a titokzatos filmek mögött egy titokzatos élet lapul, az írásaiból legfeljebb

a látásmódjához, gondolataihoz kerülhetünk közelebb, és jobban megérthetjük, hogy hogyan születtek meg a legnagyobb filmjei. 

„Tudom, hogy az emberek válaszokat keresnek a könyvekben, de én nem azért írtam, hogy bárkinek is válaszoljak” – mondta Lynch egy Vulture által készített interjúban.

A Hogyan fogjunk nagy halat? kötet egyik központi eleme, hogy a jó ötletek olyanok, akár a nagy halak. Ha könnyen és gyorsan akarjuk megúszni, akkor elég a sekély vízben horgásznunk,

de ha igazán jó ötleteket keresünk, akkor a tó legmélyebb részére kell mennünk.

A hasonlat találó, hiszen Lynch filmjei is mindig a tudat mélyére ástak.                                                                   

David Lynch kedvenc könyvei

De vajon miket olvasott David Lynch? Kedvenc könyvei között az irodalmi klasszikusoktól kezdve a művészeti könyveken át az amatőr fotózásig több témát is megtalálunk. Az örök kedvencei között ezeket emlegette egy korábbi nyilatkozatában: 

  • Fjodor Dosztojevszkij: Bűn és bűnhődés
  • Franz Kafka: Átváltozás
  • Robert Henri: The Art Spirit
  • Robert Flynn Johnson: Anonymus Photographs
  • Frank Capra: The Name Above The Title

A sikertelen sci-fi és a bizarr deformáció

Az életműben két adaptáció is helyett kapott, az 1980-ban készített Az elefántember és a pár évre rá, 1984-ben készített Dűne. Mindkettő Lynch korai filmjei között van, de már itt is megjelennek a később védjegyévé váló szürrealista elemek és a bizarr témák iránti vonzalom.

Sőt, Az elefántember annyira sikeres lett, hogy 8 Oscar-jelölést kapott.

Az elefántember egy igaz történetet dolgoz fel Joseph Merrick életéről és különös testi deformáltságáről. Ehhez két könyvet használt,  az egyik egy 1920-as brit sebész feljegyzései a különös orvosi esetről, a másik pedig egy 1970-es antropológus által írt életrajzi könyv. A filmet a kritikusok és a nézők is szerették. Bár Oscart nem kapott, sok más díjat bezsebelt, például a legjobb filmnek, legjobb színésznek és legjobb látványtervezőnek járó BAFTA-díjat.

És akkor ő volt az, aki az elmúlt évek Dűne-őrülete előtt több évtizeddel először dolgozta fel Frank Herbert regényét. Ez sajnos már kevésbé sikerült  jól,  nem hozott bevételeket, a kritikusok és  a nézők sem szerették, összességében egy pénzügyi bukás volt. Pedig a  filmen 1700 ember dolgozott, a 2001: Űrodüsszeia gyártásvezetője segítette a munkát, az egyik szereplő pedig maga Sting volt.

-

Francesca Annis, aki akkor Lady Jessicát játszotta a filmben, sok évvel később úgy emlékezett vissza, hogy ez nem Lynch hibája volt, hanem a produceré.

Ha David Lynch megcsinálhatta volna azt a filmet, amit ő akar, akkor az zseniális lett volna,

de sajnos Dino (Dino De Laurentiis, a film producere – szerk.) minden kis apróságba beleszólt” – mondta egy Deadline-nak adott interjúban.

A forgatókönyvek rendezett ötletek

David Lynch nem hitt a szavakban: túl egyenesnek és egyszerűnek találta őket. Inkább azt szerette, ha valami összetett és összezavar, ahogyan a filmjeiben is inkább a nézőkre hagyta a végső értelmezést, maga nem adott válaszokat. Úgy beszélt a filmekről, mint ami a szavakon kívül áll: 

„Akár filmről vagy festményről van szó, mindkettőnek megvan a maga nyelve, azt nem lehet csak úgy megismételni szavakkal.

Itt nincsenek szavak. Egy filmnek megvan a saját nyelve: a filmművészet”

– mondta korábban egy The Guardiannak adott interjúban.

Mégis: a filmekhez forgatókönyveken keresztül vezet az út. A forgatókönyvekre úgy gondolt, mint egy ötlethalmazra, ami olvasás közben életre kel az ember fejében, ezért az ötletelés és az olvasás ugyanazt jelentette a számára: valami, amiből dolgozni lehet, egy ugródeszka. A végső cél mindig a film volt, ami valósággá alakítja a képzeletet.

Korábban egy interjúban azt is elárulta, hogyan ír forgatókönyvet: azt mondta, minden film papíron kezdődik jegyzetek, ötletek, rövid párbeszédek formájában. Megrögzötten hitt benne, hogy az írott szó, akárcsak az ötlet, sosem végleges. 

A szenvedés nem jó múzsa

Szeretjük azt képzelni, hogy a zsenik mindig lehetetlen környezetben alkotnak. Szenvednek, éheznek, alkoholisták és igazából maguk sem szeretik, amit csinálnak, de a kreativitás mindig ott duruzsol a fülükben.

David Lynch pont ellenkezőleg gondolta –  az alkotás nem a szenvedésről szól.

„Olyan dolgokat készítek, amik kellemetlenek. Az ötleteimet a mindennapokból merítem, a mindennapjaink pedig tele vannak negativitással és abszurditással – mondta egy interjúban, amit a Far Out Magazin készített vele. – A negativitás visszaszorítja  a kreativitás áramlását, a szenvedéshez sosem társul kreativitás.”

„Ha éhezel, egy vasad sincs és fázol, akkor nem fogod élvezni a munkát, még akkor sem, ha el tudod végezni. A szenvedésből nem születnek jó ötletek.

Ha így lenne, akkor elég lenne csak fejbevágni valakit egy kalapáccsal és az ötlet csak úgy magától kiesne” 

– érvelt.

(Far Out / Wallpaper / The Guardian / An Other / Vulture / Deadline / David Lynch Foundation)

Nyitókép: David Lynch - Facebook

Olvass minket e-mailben is!

  • Könyves hetilap a postaládádban
  • Kézzel válogatott tartalmak
  • A legérdekesebb, legfontosabb könyves anyagok egy helyen
  • Nem spammelünk, heti 1-2 levelet küldünk.

Könyves Magazin Hírlevél

Kapcsolódó cikkek
...

David Lynch a világ legkedvesebb embere, akibe minden nő szerelmes

...

David Lynch ingyenesen elérhetővé tette új kisfilmjét - Nézz bele!

...

David Lynch negyedik tudatállapota

Hírek
...

Most már az Amazonon múlik, mikor várható az új James Bond

...

Stephen King visszatért a X-re, csak hogy beszóljon Trumpnak

...

Jókai 200: Olvasd el az író eddig kiadatlan verseit

...

Ez a kutatás nagyban megváltoztatja, amit a halakról gondoltunk + 3 könyv

...

Szex a könyvekben: Sally Rooney felfedi a titkait

...

Kevin Spacey A brutalista sztárját is zaklatta?

A hét könyve
Kritika
Miért gondolja bárki, hogy gyereknek lenni jó?
...

Jókai Mór 200: 6 érdekesség az íróról

Jókai Mór regényeit iskoláskorunk óta olvassuk, könyvei ott vannak minden családi könyvespolcon. Bár 200 éve született, írói hagyatékával ma is foglalkozunk.

Olvass!
...

Hogyan változik meg az életed, ha kávéházat nyitsz a háború utáni Bécsben?

Az osztrák író és színész regénye az 1966-as évek Bécsébe kalauzolja az olvasót.

...

„Harmincnégy évesen még mindig az anyja elismerésére és áldására várt” – ilyen a mérgező anya-lánya kapcsolat

Hogyan lehet felépülni abból, ha az anyánk nem jól szeretett? 

...

A gleccser sem áll a szerelem útjába a finn író-biológus könyvében – Olvass bele!

Inkeri Markkula író-biológus hőse az éghajlatváltozás következményeit tanulmányozza egy gyorsan olvadó gleccseren, amikor egy titokzatos férfival találkozik.