25 év 50 legjobb dalszövege 02.

25 év 50 legjobb dalszövege 02.

Összegyűjtöttük az elmúlt 25 év 50 legjobb magyar dalszövegét. Bár tisztában vagyunk vele, hogy egyetlen ehhez hasonló összeállítás sem tökéletes, bízunk benne, hogy a 2000-es évek gazdag hazai dalszövegírói hagyományából válogató playlistünk bólogatásra ösztönöz benneteket is. Mutatjuk a részleteket!

A LISTA ELSŐ RÉSZÉT ITT TALÁLOD!

Könyves Magazin | 2024. december 28. |

Carson Coma: Hobbihajótörött

Dalszöveg: Fekete Giorgo

Megjelenés éve: 2020

A Carson Comát valószínűleg nem sokaknak kell bemutatni. A banda 2018-ban alakult és karrierjük azóta is megállíthatatlanul ível felfelé. A kisebb klubkoncerteket gyorsan felváltották a teltházas Budapest Parkos bulik, mostanra pedig már egy teljes európai turnét tudhatnak maguk mögött. 

Zenei gyökereiket valahol a hatvanas-hetvenes évek orgonával dúsított beat-rockjánál és a nyolcvanas években beszivárgó szinti témáinál érdemes keresni. Eklektikusságukra jellemző, hogy a mostanra már négy albumból álló életművükben találunk punkos zúzást és Korda Gyuri-feldolgozást is. A pörgős, bulizós zenei alapokkal sokszor ironikus ellentétben állnak a társadalmi problémákat vagy a húszas-harmincas generáció életének dilemmáit taglaló szövegeik. A Hobbihajótörött már a címében hordozza ezt az ellentétet, hiszen elsőre nehezen elképzelhető, hogy valaki kedvtelésből legyen hajótörött, vagyis a körülményeknek, a természet erőinek teljesen kiszolgáltatott állapotban. A szöveg a hét napjainak ismétlésével egyszerre építi fel a ciklikusság érzését, és modellálja a „beragadt” élethelyzetet, amikor az elbeszélő képtelen kilépni egy számára is rossz működésmódból. 

„Pénteken megunom és elsüllyesztem / A hétfőn megvett csónakot / És a habok között lebegve várlak téged / A mentőcsapatot”

Az önsorsrontás sokunk számára ismerős mintázata bomlik ki a szövegben. Az elköteleződni képtelen megszólaló menetrendszerűen újabb és újabb szerelmi kalandokba bonyolódik, melyekből mindig egy következő kapcsolat lehetősége mozdítja tovább. Ez a tehetetlenségi erő a mozgatórugója a hobbihajótörött életének, aki már nem is reménykedik a helyzet javulásában. Az viszont talán megnyugvást adhat a közönség számára is, hogy jó sokan hánykolódunk hajótöröttként az élet tengerén, és ha máshol nem is, koncerteken biztos összefutunk. (zsb)

Co Lee: Játék

Dalszöveg: Halász Kolos (Co Lee)

Megjelenés éve: 2023

Co Lee, polgári nevén Halász Kolos két évvel ezelőtt a semmiből jelent meg, és az újhullámos rapzenét maga mögé küldve a jazz-rap műfajában ma is egyedülállót alkotott. Co Lee mindig játszik, kísérletezik, de sose nyúl félre: örömjáték ez már a kezdetektől. A zenéje a felszabadulás könnyedségével és a tökéletesen eltalált beatek profizmusával támadja le az embert, csak hogy az egyszerre mély és éleslátó szöveg padlója után egyszer csak valami vicces és könnyed emelje fel.

A 2023-ban megjelent Cirque de L’Homme az első magyar nyelvű nagyalbuma és egyben a sikerének kezdete. A jazzes alapok és a szellemes, olykor érzelgős, olykor gengszteres dalszövegek körülírták azt a nyugodt hullámzást, amit Co Lee szövegtengere nyújt. A fiatal rapper azóta már harmadik nagylemezét adta ki idén ősszel, és minden fesztiválon, klubban és színpadon megfordult már. És talán még csak most jön bele.

„ja ez monopoli pénz / lehet kap tőlem egy házat minden rokonom idén, megyek a pokolig én / sok a kopogó lidérc, és a szakadék széle a homlokomig ér”

A Játék nem keresi a szavakat, könnyedén csúszik rá az ütemre, és mire azt gondolnád, hogy már nincs több zsákbamacska-szójáték, újabb négyet húz elő Co Lee, akár az UNO-ban. Körkép és sanzon a folyton pörgő mindennapokról, ahol nincs kifogás, mindent fel kell habzsolni, és gondtalan úszni tovább. A dal elbeszélője egyszerre bohóc, idegenvezető és bíró, aki kedve szerint írja át a világ szabályait, csak hogy a hetedik órában már csöndben pihenjen, és nézze, hogyan halad tovább minden magától. (sza)

cserihanna: Vaugli

Dalszöveg: Cseri Hanna

Megjelenés éve: 2023

Bábrendezőként végzett az SZFE-n 2022-ben Cseri Hanna, aki a Vörösmarty Gimnáziumban tanít, de ez sem akadályozta meg abban, hogy vicces, sőt viccesen mocskosszájú, ironikus, önreflexív vagy kifigurázós dalokkal megpakolt, Kikötő című albumával betegye a lábát a zenepiacra. Sok népzenei és alternatív zenei hatás, nulla megfelelési kényszer jellemzi cserihannát, aki interjúkban maga is elmondja, hogy őt lepi meg a legjobban, hogy érdekli az embereket, mit csinál.

A Vaugli szinte a gyerekdalok esztétikáját idézi, miközben egy alapvető vágyról szól, hogy társra találjunk, akivel az életünk mellett a vágyaink is közösek lehetnek. A kutya ennek egyfajta szimbóluma: a felelősségé. 

„Lesz egy kutyánk, a Vaugli / Lesz egy lakásunk aludni / Lesz egy fénykép a szobánkban / Mert megegyeztünk korábban / Hogy együtt lopjuk el”

A párkapcsolati életszakaszokat a titkos esküvőtől a fogínysorvadásig nagy tempóban járja be a dal, aminek az igazi értékét talán a szöveg végén található nézőpontváltás adja: mert ez a kedves, cuki, játékos dal „Szomorúan hangzik majd / És elcseszettül fáj minden sora”. Ebből újragondolva ez a kapunyitási pánik csak a társadalmi elvárásokat sorolja fel, azt a mintát, amit kapunk a tökéletesnek hitt kapcsolatokról, miközben a Vaugliból pont a személyes döntések hiányoznak. (vl)

Csaknekedkislány: Ábrahám és Izsák

Dalszöveg: Csepella Olivér

Megjelenés éve: 2022

Mivel Csepella Olivér nem siette el a Nyugat+zombikat, képregénye hátsó fülére már a Csaknekedkislány vasmacskás-hasadt szíves emblémájú pólójában rajzolhatta meg magát. A Gólya rezidens baritonja a „Drága szerelem, olcsó Colt, / megtettem, pedig jól csókolt” rímpárral indította szövegírói pályáját (ez az első CSNK-album első dalának első két sora), hogy ebből bontsa ki a MOME-campus, az északi part és az Orczy út Bermuda-háromszögében játszódó, hűtlenségben, hoppon maradt hódítókban, illetve a keringési rendszer központjának kisebb-nagyobb mérvű sérüléseiben dúskáló, csak rá jellemző country-eastern mitológiát.

Azt már az első két lemez dalai megmutatták, hogy Csepella szellemesen, kellő öniróniával, egyedi hangon ír a balül elsült párkapcsolatok sajgó sebeiről. A CSNK című, 2022-es albumon pedig a gyerekkorával, a felnövés és a felelősség terheivel, a traumáival, a magánnyal, valamint az elmúlással nézett szembe a lírai én.

A lemez csúcspontja a Song Factory kórussal rögzített Ábrahám és Izsák című ballada, ami kellő súllyal viszi színre az Ószövetségből ismerős („törvény vagy igazság”), szívszorító dilemmát.

„Késő, hogy megijedtél / A magasban a kezeddel. / Nem Isten ki ilyet kér, / Ki megteszi, nem ember”

A fent idézett Asszonygyilkosságtól a fiú isteni szándékra történő megölésének kísértéséig jutunk. Csepella szúróeszközre cseréli a lőfegyvert. Az akaratlanul elsütött pisztoly helyére pedig a kiszolgáltatottság, a magára hagyottság, a megkegyelmezés és a megszabadulás magasztos és metafizikai pillanata kerül. (vn)

DSP: Egyszer fent, egyszer lent

Dalszöveg: Hajdu Imre (Dipa); Krausz Attila (Bom)

Megjelenés éve: 2010

A DSP már a 2006-os Telepszemle-albummal is felkeltette a hazai rapközönség figyelmét és rajongását, de a szélesebb körű elismertséget a már jóval kiforottabb nagylemez, a 2008-as Társadalomklinika című album, illetve a 2010-ben év dala díjat is bezsebelő Egyszer fent egyszer lent hozta meg számukra. Ez utóbbi a 2011-es Elmezaj című lemezen kapott helyet. Az azóta is számos nagylemezt jegyező Bom és Dipa páros szövegvilága korántsem bizonyult megújulásra képtelennek, de az első két-három lemez meghatározta azt a tematikát és sajátos stílust, amely azóta szerves forrásanyaga az együttesnek. A lakótelepi miliő életképei, karakterparódiái és sorsmintázatai elemi erővel fogalmazódnak meg ezekben a dalokban, de a hozott anyagból valami több is épül az egyszerű szocio-látleleteknél. A két szövegíró rímtechnikája leginkább puchline-okra épülő csattanós sorpárokba rendezi a bandázós, utcás raptopszok valóságba lerángatott elemeit, amely egy átélhető és hiteles valóságképet eredményez.

Egyszer feldobva csodálok mindent, mint egy kölyök / Egyszer padlón vagyok, az egész világra köpök / Egyszer fent a panelban, egyszer lent a téren / A részemmé vált, álmomban azt látom amit ébren”

Az Egyszer fent egyszer lent jól mutatja, hogy a két rapper koherens narratívákban és szövegkoncepciókban gondolkodik, a címbe emelt közhelymondása itt egy olyan anaforikus sorozatba íródik szét, amely valódi, hús-vér lakótelepi tartalommal tölti fel a frázist, és a szűkös miliőből helyenként ki is szakad az élet hullámvasútélményként való leírása.

Elefánt: Ég veled

Dalszöveg: Szendrői Csaba

Megjelenés éve: 2019

A jelenlegi formájában 2012 óta zenélő Elefánt a hazai alterrock egy igazán sajátos karakterű formációja az energikus és feszült zenei alapokra felhúzott szenvedélyes és depresszív, költői erejű szövegeivel. Bár a szövegvilág nem nélkülözi a játékosságot és az iróniát, nem a rezignált cinizmus vagy szarkazmus uralja, inkább az átlelkesültség és a kiábrándultság egymásnak feszülő erői. A rockos alapokra hajlított sűrű szövegeket kevés választja el attól, hogy rappé váljanak, de a finoman dallamosított flow végül is megmarad a műfaji határokon belül.

Nehéz volt kiemelni egy remekművet a gazdag életműből, de az Ég veled felmutatásával bizonyosan nem lövünk mellé, mert itt a Szendrői Csaba-féle szövegalkotás a maga teljes komplexitásában mutatkozik meg.

Az Ég veled refrénje a búcsúzó frázis szójátékos beemelésével irányítja a szakítós tematika felé a dalt, miközben a föld és az ég motívumkettősével a szerelmesek karakterének elkülönbözösét is megjelöli, remek sűrítéssel.  A szám egy jelöletlen beszélőváltásokból felépülő elégtelen párkapcsolati dialógus, (Alakul, de te végleg úgy maradtál. / Nem figyeltem, bocs mit is mondtál?) miközben az érzelmi megélések a térben is kirajzolódnak. (Megszúrom egy tűvel az ujjbegyed, / Átszivárog a vér a lombokon. / Összekötöm fent a pontokat. / Összeragasztom, ahol szétrepedt.)

A bipoláris dinamikát megéneklő dalt a lent-fent, illetve a szét-össze iránymetafái szervezik, és bár a kötődési pontok erősen kirajzolódnak, a valódi egymásra találás úgy látszik elmarad.

Az Elefánt dalszövegei nem csak a szerelem témája körül keringenek, számos izgalmas topik íródik szét az életműben, de a párkapcsolati feszültségeket is képes igazán látványos, sűrű és egyedi dramaturgiájú szövegeben megénekelni az alkotó. (rg)

Esti Kornél: Nem kár

Dalszöveg: Bodor Áron, Lázár Ágoston, Lázár Domokos

Megjelenés éve: 2016

A 2006-ban alakult banda hangzásvilága korántsem előzmény nélküli, erőteljes, jellegzetes szövegvilága azonban hamar fesztivál-kedvenccé avatta őket. Dalaik jellemzően a lélek sötétebb sarkaiba engednek bepillantást. Szövegeikben nem félnek egymás mellé helyezni a legszélsőségesebb érzelmeket, sőt láthatóan azok a finom határvonalak érdeklik őket a legjobban, ahol a valódi fordulópontok létrejönnek: visszatérő témájuk a gyűlöletbe forduló szerelem, az indulattá váló boldogság vagy a túlfeszített fájdalom extázisa.

A Nem kár is egy extrémen fokozott érzelmi állapotot szceníroz, középpontjában a szív-metaforával. A szöveg talán legfontosabb bravúrja, hogy képes egy teljesen laposra koptatott metaforát újraéleszteni azáltal, hogy a jelzők segítségével egészen naturalista módon hozza közel a szó átvitt értelmét (az érzések központja, a szeretet helye stb.) és a pulzáló, véres belsőséget, szervet. A dal performatív erejét a jó ütemben építkező feszültség adja. 

Aztán onnan sír, hogy más lesz boldog helyettem / És ezt eddig egyfolytába' bevettem / Nem eshetek újra ilyen hibába / Úgyhogy kibaszom a szívemet a picsába

A szám csúcspontja egy szinte artikulálhatatlan érzelmi állapot esszenciáját ragadja meg, az üvöltés és a trágárság verbalitástól eltávolodó gesztusával. A szöveg központi fogalma az elbeszélt fájdalom ellenpontjaként a boldogság, amit szintén ezek a sorok tematizálnak. A szív fájdalma és a boldogság hiánya tágabb perspekítvába helyeződik – nemcsak az egyszeri bánat hangját halljuk, de az egész életre kivetített boldogságkultuszban csalódott, összetört ember hangját is. Ez a sziruposságtól mentes, keserű kiáltás hatja át a legjobban sikerült Esti Kornél szövegeket, és ez a kiáltás köti össze a rajongókat is minden koncerten. Hallgasd meg a dalról készült Arany-köpés elemzést! (zsb)

Funktasztikus: Molylepke

Dalszöveg: Csató Adorján

Megjelenés éve: 2011

A magyar rap megkerülhetetlen alakja Csató Adorján, vagyis Funktasztikus. A kilencvenes évek végétől kisebb-nagyobb kihagyásokkal sorban adja ki albumait, melyek megalkuvást nem ismerő módon kritizálják a mindennapjainkat mérgező rendszereket. Közhely, hogy a rap egocentrikus műfaj, ahol az elért sikerek, anyagi javak jelentik a hitelesség fokmérőjét.

Funktasztikus előadói perszónája nem az egóra épít, szövegei leggyakrabban az őt körülvevő valóság látleletei. Ennek megfelelően számai nem mindig a legvidámabb darabok. A Molylepke sem éppen egy vidám majálisra írt darab, sokkal inkább rideg, szinte kegyetlen analízise az olyan, a társadalmat alattomosan felemésztő jelenségeknek mint a szerhasználat és a prostitúció. A szöveg narrátora két történetet mesél el keretbe foglalva. A párbeszédre épülő epizódok – egy szétcsúszott drogos ellopja az anyja félretett pénzét és nyakláncát, egy strici megfenyegeti a megesett prostituáltat – az ember lealjasulását viszik színre hatásos költői képekkel, jól működő rímekkel. 

Lehetnél te, vagy akár én / Lángra gyújtja szárnyainkat a fény, / Az a porlepte, lépcsőházi lámpabura / Börtönében verdeső molylepke

Az empátia a refrénben kap igazán hangot. A bemutatott alakokat nem távolítja el magától a beszélő, sőt azt sem engedi, hogy a befogadó felülről, távolságtartással nézzen rájuk. A lámpabura fénykörében vergődő lepke alakja lángoló szárnyával megidézheti Ikaroszt, aki a hübrisz bűnébe esett, de jól eltalált képe lehet a fény felé kilátástalanul, az élete árán törekvő embernek is. (zsb)

Galaxisok: A teljesség felé

Dalszöveg: Szabó Benedek

Megjelenés éve: 2015

A hazai alternatív zenében a Galaxisok ragadja meg az egyik leghitelesebben a huszonéves-harmincas generáció problémáit: a korai lemezeken azokról és azokhoz beszél, akiknek minden lehetőségük meglenne a boldogságra, mégis elégedetlenek és szoronganak. Szabó Benedek lehet, nem örül neki, hogy a zenekar legnépszerűbb dalát válogattuk be a listánkba, hiszen koncerteken sem játszik már szívesen közönségkedvenceket, mégis kénytelenek voltunk emellett dönteni, annyira jól mutat meg egy életérzést.

A teljesség felé a Galaxisok második lemezének, a Legszebb éveinknek az egyik legfontosabb dala. A bajai születésű Szabó Benedek 2010-ben költözött a fővárosba, de a nagyvárosba kerülés jelentősége még öt évvel ezután, ebben a dalban is megjelenik. A videóklipben Szabó Benedek egy taxi hátsó ülésén elmélkedik a mindennapok rutinszerűségéről, „Felkelünk / Dolgozunk / Berúgunk / Lefekszünk / Felkelünk megint”, aztán rádöbben, hogy lehet, tényleg ennyire egyszerű az élet, és „ezek a legszebb éveink”. Ha valakit csapott már arcon a felismerés, hogy más látszólag kirázza a kisujjából azt, amit ő csak rengeteg küzdelem árán, nyögvenyelősen ér el, akkor nagyon fog tudni azonosulni a dallal: „Annyira utálom, amikor / Felteszem valamire az életem / Aztán jön valaki és megcsinálja sokkal jobban csak / úgy mellékesen”. Hallgasd meg a dalhoz tartozó Arany-köpés-részt! (ta)

Gege (aka 6363): Külvárosi éj

Dalszöveg: Sára Gergely

Megjelenés éve: 2015

A több néven is futó rapper Gegeként 2015-ben jelentette meg első önálló albumát Borító címmel, majd 2021-től kezdődően Lusta Gerivel összeállva 6363 néven folytatta pályafutását, és az élő zenekarba terebélyesedő projekt is az utóbbi brandet vitte tovább. Gege a kezedektől rendkívül termékeny, az életmű már most alig-alig átlátható, hiszen számos albuma mellett a hazai hipop szinte minden számottevő figurájával van közreműködése, és újabban egyéb műfajú featekben is felbukkan a neve.

Ez a sokrétű szövegvilág egy olyan egyvelegét teremti meg a rétegelt intellektuális és füstös-utcás minőségeknek, amelyben mindkét tartomány bennszülöttjei megtalálhatják a számukra otthonos ízeket és élményeket, és könnyen lehet, hogy bevándorlók is megjelennek a nyomán egyik vagy másik ízlésvilágban. Gege épp olyan magától értetődően turkál a magas irodalmi örökségben és a magyar raphagyományban, úgy, hogy amit markol, az végül mégis az ő zsebéből kerüljön ki. A ritmus- és nyelvjátékok nem csak alkalmi petárdákként durrannak el ezekben a trekkekben: minden szám egy valódi tűzijáték, méghozzá úgy, hogy nem esnek szét alkalmi sorpárokra vagy négyesekre, hanem szemantikailag is kerek egésszé formálódnak, játszódjon a dráma akár a műfaj belső berkeiben, akár a beszélő pszichéjében, akár a mikrokörnyezet miliőjében.

Bár bőven tudtunk volna válogatni a listára Gege kevésbé irodalmi megszólalásaiból is, a Külvárosi éj talán inkább az előadó bölcsész arcélét erősíti.

„Csak körbenézek, alig van fény odaát, / de a hold épp a járdára ejti Ariadné fonalát, / s mint Thészeuszka követem, bár inkább csak rímbolygok. / Az éjben úszva összegabalyodnak bolygó kisbolygók. / Így nem ereszt a belváros olajat. / Itt az ablakok épp elpusztuló szentjánosbogarak.”

Ugyanakkor a József Attila-versből inspirálódó 2015-ös dalban is megjelennek a lírikus és a telepi tróger vegyértékei is. (...a sötét. Minden nap várom, s jó estét mondok, / az égen szétszóródó krómfestékfoltok.)

József Attila külvárosi tájleíró észleletei is forradalmian hatnak a mai napig, de ez a továbbgondolás a látomásos tájköltészet ízig-vérig 21. századi élményvilágát hozza elénk.

Hogyan állt össze a lista?

Listát írni istenkísértés és embert próbáló feladat. Listát írni kockázatvállalás és vitaalap, konfliktushelyzetek sora, listát írni mégis a legjobb játékok egyike. Listát készíteni igazságkeresés, ugyanakkor listát készíteni mindig igazságtalan, nem árt észben tartani, hogy egyetlen lista sem tökéletes. 

A hazai dalszövegírói hagyomány gazdag, a kétezres évektől errefelé is. Törekedtünk rá, hogy a rajongói komfortzónánktól a lehető legmesszebb merészkedjünk a lista összeállítása során, de biztosan maradtak még a mélyben kincsek.

A módszertanról: mindhárman, akik részt vettünk a lista összeállításában, delegálhattunk a longlistre számokat, amelyeknek aztán vakvokssal, 1-től 5-ig tartó skálán értékeltük a dalszövegeit, kommentekkel nyomatékosítva a szavazatainkat. A hosszúlistánkra 213 dal került, vagyis több mint tíz óra zene. Mivel arra törekedtünk, hogy minél szélesebb merítést mutassunk meg, úgy döntöttünk, egy szövegírótól csak egy dal kerülhet a kiemelt félszáz közé, így aztán mindegyik szerzőtől a legmagasabb pontszámú dalt választottuk ki, pontegyenlőség esetén pedig a delegálóra bíztuk a döntés meghozatalát (ha több formációba is írt szöveget valaki, akkor a szóban forgó daloknak egymással is farkasszemet kellett nézniük).

Így alakult ki az a mezőny, aminek öt részletben, ábécérendben mutatjuk be a tételeit. Találkoztok majd ismerős dalokkal, de a lista talán egy-egy új felfedezést is tartogat. A zenekarokat abc-rendben közöljük.

Az összeállítás elkészítésében részt vettek Zsembery Borbála (kritikus, tanár) és Rédai Gergely (tanár), akik az Arany-köpés dalszövegelemző műsor vezetői, valamint Vass Norbert (kíváncsi punk, író, kritikus). A szócikkek megírásába a lista összeállítóin kívül Bakó Sára, Borbély Zsuzsa, Szabolcsi Alexander, Tasi Annabella, Valuska László segített be.

Olvass minket e-mailben is!

  • Személyes ajánló a legérdekesebb tartalmainkról!
  • Extra tartalom csak feliratkozóknak!
  • Így biztosan nem maradsz le a legfrissebb könyves hírekről!
  • Nem spammelünk, heti 1-2 levelet küldünk.

Könyves Magazin Hírlevél

Kapcsolódó cikkek
...
Nagy

25 év 50 legjobb dalszövege 01.

ABC-sorrendben haladunk! 

...
Podcast

2024 legjobb könyvei! Kibeszélő!

Megjelent a Könyves Magazin 50-es listája, alaposan átbeszéljük, hallgassátok! 

...
Nagy

2024 legjobb könyvei 10-1.

Így olvastunk mi 2024-ben.

...
Kritika

Richard Osman új krimije: amikor egy após az egyedüli fegyver az influenszer-gyilkos ellen

Gyilkosokra utazunk folytatja a nyugdíjas detektívek hagyományt, ugyanakkor új fejezetet is kezd egy testőr-exrendőr nyomozópárossal. Ez a hét könyve. 

Szerzőink

...
sza

Ezeket olvasd, ha tetszett a Nosferatu: 6 könyv, amikben a vámpírok nem nyugszanak

...
Bakó Sára

Lovas Rozi: Egy családban gyakran előfordul, hogy improvizálni kell

...
bzs

6+1 hasznos applikáció könyvmolyoknak, amitől még nagyobb élmény lehet az olvasás

Kiemeltek
...
Nagy

Nosferatu egy ellopott adaptáció miatt jött létre, azóta pedig töretlenül népszerűek a vámpírok

Az első vámpír a film történetében egy illegális feldolgozásból jött létre. Azóta pedig a vámpír egy szupermetafora lett, a szexuális ébredéstől és elnyomástól kezdve egészen az idegenfóbiáig képviselik társadalmi problémáinkat. 

...
Nagy

Lovas Rozi: Egy családban gyakran előfordul, hogy improvizálni kell

A Véletlenül írtam egy könyvet mától a mozikban! A sajtóvetítés után Lovas Rozit kérdeztük az új családi filmről. 

...
Kritika

A Nobel-díjas Han Kang hőse némasággal lázad a világ erőszakos zűrzavara ellen

Elolvastuk a friss irodalmi Nobel-díjas magyarul nemrég megjelent regényét, az érzékeny és lírai Görög leckéket. 

...

Visky András: Három gyerek után bármennyi lehet, mert menedzselik egymást

...

2024 legjobb könyvei! Kibeszélő!

...

A jövő hangjai: Beszélgetés Simon Mártonnal (Podcast)