Carson Coma: Hobbihajótörött
Dalszöveg: Fekete Giorgo
Megjelenés éve: 2020
A Carson Comát valószínűleg nem sokaknak kell bemutatni. A banda 2018-ban alakult és karrierjük azóta is megállíthatatlanul ível felfelé. A kisebb klubkoncerteket gyorsan felváltották a teltházas Budapest Parkos bulik, mostanra pedig már egy teljes európai turnét tudhatnak maguk mögött.
Zenei gyökereiket valahol a hatvanas-hetvenes évek orgonával dúsított beat-rockjánál és a nyolcvanas években beszivárgó szinti témáinál érdemes keresni. Eklektikusságukra jellemző, hogy a mostanra már négy albumból álló életművükben találunk punkos zúzást és Korda Gyuri-feldolgozást is. A pörgős, bulizós zenei alapokkal sokszor ironikus ellentétben állnak a társadalmi problémákat vagy a húszas-harmincas generáció életének dilemmáit taglaló szövegeik. A Hobbihajótörött már a címében hordozza ezt az ellentétet, hiszen elsőre nehezen elképzelhető, hogy valaki kedvtelésből legyen hajótörött, vagyis a körülményeknek, a természet erőinek teljesen kiszolgáltatott állapotban. A szöveg a hét napjainak ismétlésével egyszerre építi fel a ciklikusság érzését, és modellálja a „beragadt” élethelyzetet, amikor az elbeszélő képtelen kilépni egy számára is rossz működésmódból.
„Pénteken megunom és elsüllyesztem / A hétfőn megvett csónakot / És a habok között lebegve várlak téged / A mentőcsapatot”
Az önsorsrontás sokunk számára ismerős mintázata bomlik ki a szövegben. Az elköteleződni képtelen megszólaló menetrendszerűen újabb és újabb szerelmi kalandokba bonyolódik, melyekből mindig egy következő kapcsolat lehetősége mozdítja tovább. Ez a tehetetlenségi erő a mozgatórugója a hobbihajótörött életének, aki már nem is reménykedik a helyzet javulásában. Az viszont talán megnyugvást adhat a közönség számára is, hogy jó sokan hánykolódunk hajótöröttként az élet tengerén, és ha máshol nem is, koncerteken biztos összefutunk. (zsb)
Co Lee: Játék
Dalszöveg: Halász Kolos (Co Lee)
Megjelenés éve: 2023
Co Lee, polgári nevén Halász Kolos két évvel ezelőtt a semmiből jelent meg, és az újhullámos rapzenét maga mögé küldve a jazz-rap műfajában ma is egyedülállót alkotott. Co Lee mindig játszik, kísérletezik, de sose nyúl félre: örömjáték ez már a kezdetektől. A zenéje a felszabadulás könnyedségével és a tökéletesen eltalált beatek profizmusával támadja le az embert, csak hogy az egyszerre mély és éleslátó szöveg padlója után egyszer csak valami vicces és könnyed emelje fel.
A 2023-ban megjelent Cirque de L’Homme az első magyar nyelvű nagyalbuma és egyben a sikerének kezdete. A jazzes alapok és a szellemes, olykor érzelgős, olykor gengszteres dalszövegek körülírták azt a nyugodt hullámzást, amit Co Lee szövegtengere nyújt. A fiatal rapper azóta már harmadik nagylemezét adta ki idén ősszel, és minden fesztiválon, klubban és színpadon megfordult már. És talán még csak most jön bele.
„ja ez monopoli pénz / lehet kap tőlem egy házat minden rokonom idén, megyek a pokolig én / sok a kopogó lidérc, és a szakadék széle a homlokomig ér”
A Játék nem keresi a szavakat, könnyedén csúszik rá az ütemre, és mire azt gondolnád, hogy már nincs több zsákbamacska-szójáték, újabb négyet húz elő Co Lee, akár az UNO-ban. Körkép és sanzon a folyton pörgő mindennapokról, ahol nincs kifogás, mindent fel kell habzsolni, és gondtalan úszni tovább. A dal elbeszélője egyszerre bohóc, idegenvezető és bíró, aki kedve szerint írja át a világ szabályait, csak hogy a hetedik órában már csöndben pihenjen, és nézze, hogyan halad tovább minden magától. (sza)
cserihanna: Vaugli
Dalszöveg: Cseri Hanna
Megjelenés éve: 2023
Bábrendezőként végzett az SZFE-n 2022-ben Cseri Hanna, aki a Vörösmarty Gimnáziumban tanít, de ez sem akadályozta meg abban, hogy vicces, sőt viccesen mocskosszájú, ironikus, önreflexív vagy kifigurázós dalokkal megpakolt, Kikötő című albumával betegye a lábát a zenepiacra. Sok népzenei és alternatív zenei hatás, nulla megfelelési kényszer jellemzi cserihannát, aki interjúkban maga is elmondja, hogy őt lepi meg a legjobban, hogy érdekli az embereket, mit csinál.
A Vaugli szinte a gyerekdalok esztétikáját idézi, miközben egy alapvető vágyról szól, hogy társra találjunk, akivel az életünk mellett a vágyaink is közösek lehetnek. A kutya ennek egyfajta szimbóluma: a felelősségé.
„Lesz egy kutyánk, a Vaugli / Lesz egy lakásunk aludni / Lesz egy fénykép a szobánkban / Mert megegyeztünk korábban / Hogy együtt lopjuk el”
A párkapcsolati életszakaszokat a titkos esküvőtől a fogínysorvadásig nagy tempóban járja be a dal, aminek az igazi értékét talán a szöveg végén található nézőpontváltás adja: mert ez a kedves, cuki, játékos dal „Szomorúan hangzik majd / És elcseszettül fáj minden sora”. Ebből újragondolva ez a kapunyitási pánik csak a társadalmi elvárásokat sorolja fel, azt a mintát, amit kapunk a tökéletesnek hitt kapcsolatokról, miközben a Vaugliból pont a személyes döntések hiányoznak. (vl)
Csaknekedkislány: Ábrahám és Izsák
Dalszöveg: Csepella Olivér
Megjelenés éve: 2022
Mivel Csepella Olivér nem siette el a Nyugat+zombikat, képregénye hátsó fülére már a Csaknekedkislány vasmacskás-hasadt szíves emblémájú pólójában rajzolhatta meg magát. A Gólya rezidens baritonja a „Drága szerelem, olcsó Colt, / megtettem, pedig jól csókolt” rímpárral indította szövegírói pályáját (ez az első CSNK-album első dalának első két sora), hogy ebből bontsa ki a MOME-campus, az északi part és az Orczy út Bermuda-háromszögében játszódó, hűtlenségben, hoppon maradt hódítókban, illetve a keringési rendszer központjának kisebb-nagyobb mérvű sérüléseiben dúskáló, csak rá jellemző country-eastern mitológiát.
Azt már az első két lemez dalai megmutatták, hogy Csepella szellemesen, kellő öniróniával, egyedi hangon ír a balül elsült párkapcsolatok sajgó sebeiről. A CSNK című, 2022-es albumon pedig a gyerekkorával, a felnövés és a felelősség terheivel, a traumáival, a magánnyal, valamint az elmúlással nézett szembe a lírai én.
A lemez csúcspontja a Song Factory kórussal rögzített Ábrahám és Izsák című ballada, ami kellő súllyal viszi színre az Ószövetségből ismerős („törvény vagy igazság”), szívszorító dilemmát.
„Késő, hogy megijedtél / A magasban a kezeddel. / Nem Isten ki ilyet kér, / Ki megteszi, nem ember”
A fent idézett Asszonygyilkosságtól a fiú isteni szándékra történő megölésének kísértéséig jutunk. Csepella szúróeszközre cseréli a lőfegyvert. Az akaratlanul elsütött pisztoly helyére pedig a kiszolgáltatottság, a magára hagyottság, a megkegyelmezés és a megszabadulás magasztos és metafizikai pillanata kerül. (vn)
DSP: Egyszer fent, egyszer lent
Dalszöveg: Hajdu Imre (Dipa); Krausz Attila (Bom)
Megjelenés éve: 2010
A DSP már a 2006-os Telepszemle-albummal is felkeltette a hazai rapközönség figyelmét és rajongását, de a szélesebb körű elismertséget a már jóval kiforottabb nagylemez, a 2008-as Társadalomklinika című album, illetve a 2010-ben év dala díjat is bezsebelő Egyszer fent egyszer lent hozta meg számukra. Ez utóbbi a 2011-es Elmezaj című lemezen kapott helyet. Az azóta is számos nagylemezt jegyező Bom és Dipa páros szövegvilága korántsem bizonyult megújulásra képtelennek, de az első két-három lemez meghatározta azt a tematikát és sajátos stílust, amely azóta szerves forrásanyaga az együttesnek. A lakótelepi miliő életképei, karakterparódiái és sorsmintázatai elemi erővel fogalmazódnak meg ezekben a dalokban, de a hozott anyagból valami több is épül az egyszerű szocio-látleleteknél. A két szövegíró rímtechnikája leginkább puchline-okra épülő csattanós sorpárokba rendezi a bandázós, utcás raptopszok valóságba lerángatott elemeit, amely egy átélhető és hiteles valóságképet eredményez.
„Egyszer feldobva csodálok mindent, mint egy kölyök / Egyszer padlón vagyok, az egész világra köpök / Egyszer fent a panelban, egyszer lent a téren / A részemmé vált, álmomban azt látom amit ébren”
Az Egyszer fent egyszer lent jól mutatja, hogy a két rapper koherens narratívákban és szövegkoncepciókban gondolkodik, a címbe emelt közhelymondása itt egy olyan anaforikus sorozatba íródik szét, amely valódi, hús-vér lakótelepi tartalommal tölti fel a frázist, és a szűkös miliőből helyenként ki is szakad az élet hullámvasútélményként való leírása.
Elefánt: Ég veled
Dalszöveg: Szendrői Csaba
Megjelenés éve: 2019
A jelenlegi formájában 2012 óta zenélő Elefánt a hazai alterrock egy igazán sajátos karakterű formációja az energikus és feszült zenei alapokra felhúzott szenvedélyes és depresszív, költői erejű szövegeivel. Bár a szövegvilág nem nélkülözi a játékosságot és az iróniát, nem a rezignált cinizmus vagy szarkazmus uralja, inkább az átlelkesültség és a kiábrándultság egymásnak feszülő erői. A rockos alapokra hajlított sűrű szövegeket kevés választja el attól, hogy rappé váljanak, de a finoman dallamosított flow végül is megmarad a műfaji határokon belül.
Nehéz volt kiemelni egy remekművet a gazdag életműből, de az Ég veled felmutatásával bizonyosan nem lövünk mellé, mert itt a Szendrői Csaba-féle szövegalkotás a maga teljes komplexitásában mutatkozik meg.
Az Ég veled refrénje a búcsúzó frázis szójátékos beemelésével irányítja a szakítós tematika felé a dalt, miközben a föld és az ég motívumkettősével a szerelmesek karakterének elkülönbözösét is megjelöli, remek sűrítéssel. A szám egy jelöletlen beszélőváltásokból felépülő elégtelen párkapcsolati dialógus, (Alakul, de te végleg úgy maradtál. / Nem figyeltem, bocs mit is mondtál?) miközben az érzelmi megélések a térben is kirajzolódnak. (Megszúrom egy tűvel az ujjbegyed, / Átszivárog a vér a lombokon. / Összekötöm fent a pontokat. / Összeragasztom, ahol szétrepedt.)
A bipoláris dinamikát megéneklő dalt a lent-fent, illetve a szét-össze iránymetafái szervezik, és bár a kötődési pontok erősen kirajzolódnak, a valódi egymásra találás úgy látszik elmarad.
Az Elefánt dalszövegei nem csak a szerelem témája körül keringenek, számos izgalmas topik íródik szét az életműben, de a párkapcsolati feszültségeket is képes igazán látványos, sűrű és egyedi dramaturgiájú szövegeben megénekelni az alkotó. (rg)
Esti Kornél: Nem kár
Dalszöveg: Bodor Áron, Lázár Ágoston, Lázár Domokos
Megjelenés éve: 2016
A 2006-ban alakult banda hangzásvilága korántsem előzmény nélküli, erőteljes, jellegzetes szövegvilága azonban hamar fesztivál-kedvenccé avatta őket. Dalaik jellemzően a lélek sötétebb sarkaiba engednek bepillantást. Szövegeikben nem félnek egymás mellé helyezni a legszélsőségesebb érzelmeket, sőt láthatóan azok a finom határvonalak érdeklik őket a legjobban, ahol a valódi fordulópontok létrejönnek: visszatérő témájuk a gyűlöletbe forduló szerelem, az indulattá váló boldogság vagy a túlfeszített fájdalom extázisa.
A Nem kár is egy extrémen fokozott érzelmi állapotot szceníroz, középpontjában a szív-metaforával. A szöveg talán legfontosabb bravúrja, hogy képes egy teljesen laposra koptatott metaforát újraéleszteni azáltal, hogy a jelzők segítségével egészen naturalista módon hozza közel a szó átvitt értelmét (az érzések központja, a szeretet helye stb.) és a pulzáló, véres belsőséget, szervet. A dal performatív erejét a jó ütemben építkező feszültség adja.
„Aztán onnan sír, hogy más lesz boldog helyettem / És ezt eddig egyfolytába' bevettem / Nem eshetek újra ilyen hibába / Úgyhogy kibaszom a szívemet a picsába”
A szám csúcspontja egy szinte artikulálhatatlan érzelmi állapot esszenciáját ragadja meg, az üvöltés és a trágárság verbalitástól eltávolodó gesztusával. A szöveg központi fogalma az elbeszélt fájdalom ellenpontjaként a boldogság, amit szintén ezek a sorok tematizálnak. A szív fájdalma és a boldogság hiánya tágabb perspekítvába helyeződik – nemcsak az egyszeri bánat hangját halljuk, de az egész életre kivetített boldogságkultuszban csalódott, összetört ember hangját is. Ez a sziruposságtól mentes, keserű kiáltás hatja át a legjobban sikerült Esti Kornél szövegeket, és ez a kiáltás köti össze a rajongókat is minden koncerten. Hallgasd meg a dalról készült Arany-köpés elemzést! (zsb)
Funktasztikus: Molylepke
Dalszöveg: Csató Adorján
Megjelenés éve: 2011
A magyar rap megkerülhetetlen alakja Csató Adorján, vagyis Funktasztikus. A kilencvenes évek végétől kisebb-nagyobb kihagyásokkal sorban adja ki albumait, melyek megalkuvást nem ismerő módon kritizálják a mindennapjainkat mérgező rendszereket. Közhely, hogy a rap egocentrikus műfaj, ahol az elért sikerek, anyagi javak jelentik a hitelesség fokmérőjét.
Funktasztikus előadói perszónája nem az egóra épít, szövegei leggyakrabban az őt körülvevő valóság látleletei. Ennek megfelelően számai nem mindig a legvidámabb darabok. A Molylepke sem éppen egy vidám majálisra írt darab, sokkal inkább rideg, szinte kegyetlen analízise az olyan, a társadalmat alattomosan felemésztő jelenségeknek mint a szerhasználat és a prostitúció. A szöveg narrátora két történetet mesél el keretbe foglalva. A párbeszédre épülő epizódok – egy szétcsúszott drogos ellopja az anyja félretett pénzét és nyakláncát, egy strici megfenyegeti a megesett prostituáltat – az ember lealjasulását viszik színre hatásos költői képekkel, jól működő rímekkel.
„Lehetnél te, vagy akár én / Lángra gyújtja szárnyainkat a fény, / Az a porlepte, lépcsőházi lámpabura / Börtönében verdeső molylepke”
Az empátia a refrénben kap igazán hangot. A bemutatott alakokat nem távolítja el magától a beszélő, sőt azt sem engedi, hogy a befogadó felülről, távolságtartással nézzen rájuk. A lámpabura fénykörében vergődő lepke alakja lángoló szárnyával megidézheti Ikaroszt, aki a hübrisz bűnébe esett, de jól eltalált képe lehet a fény felé kilátástalanul, az élete árán törekvő embernek is. (zsb)
Galaxisok: A teljesség felé
Dalszöveg: Szabó Benedek
Megjelenés éve: 2015
A hazai alternatív zenében a Galaxisok ragadja meg az egyik leghitelesebben a huszonéves-harmincas generáció problémáit: a korai lemezeken azokról és azokhoz beszél, akiknek minden lehetőségük meglenne a boldogságra, mégis elégedetlenek és szoronganak. Szabó Benedek lehet, nem örül neki, hogy a zenekar legnépszerűbb dalát válogattuk be a listánkba, hiszen koncerteken sem játszik már szívesen közönségkedvenceket, mégis kénytelenek voltunk emellett dönteni, annyira jól mutat meg egy életérzést.
A teljesség felé a Galaxisok második lemezének, a Legszebb éveinknek az egyik legfontosabb dala. A bajai születésű Szabó Benedek 2010-ben költözött a fővárosba, de a nagyvárosba kerülés jelentősége még öt évvel ezután, ebben a dalban is megjelenik. A videóklipben Szabó Benedek egy taxi hátsó ülésén elmélkedik a mindennapok rutinszerűségéről, „Felkelünk / Dolgozunk / Berúgunk / Lefekszünk / Felkelünk megint”, aztán rádöbben, hogy lehet, tényleg ennyire egyszerű az élet, és „ezek a legszebb éveink”. Ha valakit csapott már arcon a felismerés, hogy más látszólag kirázza a kisujjából azt, amit ő csak rengeteg küzdelem árán, nyögvenyelősen ér el, akkor nagyon fog tudni azonosulni a dallal: „Annyira utálom, amikor / Felteszem valamire az életem / Aztán jön valaki és megcsinálja sokkal jobban csak / úgy mellékesen”. Hallgasd meg a dalhoz tartozó Arany-köpés-részt! (ta)
Gege (aka 6363): Külvárosi éj
Dalszöveg: Sára Gergely
Megjelenés éve: 2015
A több néven is futó rapper Gegeként 2015-ben jelentette meg első önálló albumát Borító címmel, majd 2021-től kezdődően Lusta Gerivel összeállva 6363 néven folytatta pályafutását, és az élő zenekarba terebélyesedő projekt is az utóbbi brandet vitte tovább. Gege a kezedektől rendkívül termékeny, az életmű már most alig-alig átlátható, hiszen számos albuma mellett a hazai hipop szinte minden számottevő figurájával van közreműködése, és újabban egyéb műfajú featekben is felbukkan a neve.
Ez a sokrétű szövegvilág egy olyan egyvelegét teremti meg a rétegelt intellektuális és füstös-utcás minőségeknek, amelyben mindkét tartomány bennszülöttjei megtalálhatják a számukra otthonos ízeket és élményeket, és könnyen lehet, hogy bevándorlók is megjelennek a nyomán egyik vagy másik ízlésvilágban. Gege épp olyan magától értetődően turkál a magas irodalmi örökségben és a magyar raphagyományban, úgy, hogy amit markol, az végül mégis az ő zsebéből kerüljön ki. A ritmus- és nyelvjátékok nem csak alkalmi petárdákként durrannak el ezekben a trekkekben: minden szám egy valódi tűzijáték, méghozzá úgy, hogy nem esnek szét alkalmi sorpárokra vagy négyesekre, hanem szemantikailag is kerek egésszé formálódnak, játszódjon a dráma akár a műfaj belső berkeiben, akár a beszélő pszichéjében, akár a mikrokörnyezet miliőjében.
Bár bőven tudtunk volna válogatni a listára Gege kevésbé irodalmi megszólalásaiból is, a Külvárosi éj talán inkább az előadó bölcsész arcélét erősíti.
„Csak körbenézek, alig van fény odaát, / de a hold épp a járdára ejti Ariadné fonalát, / s mint Thészeuszka követem, bár inkább csak rímbolygok. / Az éjben úszva összegabalyodnak bolygó kisbolygók. / Így nem ereszt a belváros olajat. / Itt az ablakok épp elpusztuló szentjánosbogarak.”
Ugyanakkor a József Attila-versből inspirálódó 2015-ös dalban is megjelennek a lírikus és a telepi tróger vegyértékei is. (...a sötét. Minden nap várom, s jó estét mondok, / az égen szétszóródó krómfestékfoltok.)
József Attila külvárosi tájleíró észleletei is forradalmian hatnak a mai napig, de ez a továbbgondolás a látomásos tájköltészet ízig-vérig 21. századi élményvilágát hozza elénk.
Hogyan állt össze a lista?
Listát írni istenkísértés és embert próbáló feladat. Listát írni kockázatvállalás és vitaalap, konfliktushelyzetek sora, listát írni mégis a legjobb játékok egyike. Listát készíteni igazságkeresés, ugyanakkor listát készíteni mindig igazságtalan, nem árt észben tartani, hogy egyetlen lista sem tökéletes.
A hazai dalszövegírói hagyomány gazdag, a kétezres évektől errefelé is. Törekedtünk rá, hogy a rajongói komfortzónánktól a lehető legmesszebb merészkedjünk a lista összeállítása során, de biztosan maradtak még a mélyben kincsek.
A módszertanról: mindhárman, akik részt vettünk a lista összeállításában, delegálhattunk a longlistre számokat, amelyeknek aztán vakvokssal, 1-től 5-ig tartó skálán értékeltük a dalszövegeit, kommentekkel nyomatékosítva a szavazatainkat. A hosszúlistánkra 213 dal került, vagyis több mint tíz óra zene. Mivel arra törekedtünk, hogy minél szélesebb merítést mutassunk meg, úgy döntöttünk, egy szövegírótól csak egy dal kerülhet a kiemelt félszáz közé, így aztán mindegyik szerzőtől a legmagasabb pontszámú dalt választottuk ki, pontegyenlőség esetén pedig a delegálóra bíztuk a döntés meghozatalát (ha több formációba is írt szöveget valaki, akkor a szóban forgó daloknak egymással is farkasszemet kellett nézniük).
Így alakult ki az a mezőny, aminek öt részletben, ábécérendben mutatjuk be a tételeit. Találkoztok majd ismerős dalokkal, de a lista talán egy-egy új felfedezést is tartogat. A zenekarokat abc-rendben közöljük.
Az összeállítás elkészítésében részt vettek Zsembery Borbála (kritikus, tanár) és Rédai Gergely (tanár), akik az Arany-köpés dalszövegelemző műsor vezetői, valamint Vass Norbert (kíváncsi punk, író, kritikus). A szócikkek megírásába a lista összeállítóin kívül Bakó Sára, Borbély Zsuzsa, Szabolcsi Alexander, Tasi Annabella, Valuska László segített be.