Mikor kezdtük el félreérteni a boldogságot?

Mikor kezdtük el félreérteni a boldogságot?

Már a Túladagolt boldogság nyitójelenetében, amikor a szerző egy óriási arénában megrendezett, teltházas, VIP-szektoros, lézershow-s, füstgépes, már-már tömeghisztériába forduló motivációs előadáson ül hátul a kakasülőn, és cinikusan várja a végét, tudom, hogy “megtaláltam az emberem”, és jó lesz ez a könyv. Semmi ártó szándék nincs bennem azok felé, akiknek tetszik az ilyesmi, és természetesen sokaknak erőt adnak az önfejlesztő könyvek, de szakemberként és személyesen is azt gondolom, azt látom, hogy a teljes élet nem egyenlő a gondtalan, 0-24 boldog élettel. Amit még ha el is tudnánk érni, akkor sem elég hozzá annyi, hogy egy “motivációs szakember” ismeretlenül megmondja, mit csináltunk rosszul eddig, vagy azt tanácsolja, hogy gondoljunk rá erősen, és máris megkapjuk.

Jakobovits Kitti | 2021. január 14. |

Oliver Burkeman pszichológiai témájú könyvet írt, ő maga mégsem pszichológus. Újságíróként dolgozik, emellett pedig már több könyvet is jegyzett a Túladagolt boldogsághoz hasonló témákban. Nehéz ügy, amikor valaki más szakterületén tevékenykedik - és sajnos a dolog ritkán sül el jól. Ez a könyv viszont jó példa arra, hogyan lehet korrekten is bemutatni valamit, anélkül, hogy összekevernénk az érdeklődési körünket a szakértelmünkkel. A könyvön érezhető a megírását megelőző alapos kutatási munka, és a szerző saját tapasztalatainak és az általa felkeresett szakemberek véleményének tökéletes egyensúlya. A kettő nem mosódik össze, és összességében így válik igazán hitelessé. Ha csak a kutatók eredményeit és érveléseit hallgatnánk, talán túl száraz lenne, ha pedig saját élményekként és saját gondolatokként mutatná be, hiteltelenné válna.

Oliver Burkeman
Túladagolt boldogság - A pozitív gondolkodás mellékhatásai
Ford.: Gyárfás Vera, Libri, 2016, 242 oldal
-

“Nem vagyok ideges, fő a nyugalom…”

Az első fejezetben Burkeman Dosztojevszkij jegesmedvés példáját említi, mi az egyetemen a lila elefántos verziót tanultuk. Akárhogy is, a lényege az a Daniel Wegner pszichológia-professzor által ironikus folyamat elméletnek (ironic process theory) nevezett dolog, amikor bizonyos gondolatok vagy viselkedésmódok elfojtására tett erőfeszítéseink ironikus módon éppen az ellenkezőjét fogják elérni, és felerősítik az elkerülni kívánt jelenségeket. Például, amikor azt az utasítást kapjuk, vagy mi magunk próbáljuk elérni, hogy ne gondoljunk a jegesmedvére vagy a lila elefántra. Ugye, már attól, hogy elolvassuk, valamilyen formában megjelennek a gondolatainkban. Ugyanez a helyzet az elvontabb témákkal is, és Burkeman ebben látja a pozitív gondolkodás rendszerének egyik fő hibáját. Ugyanis

az önsegítő iparág egyik jól bejáratott és egyszerű módszere a gondolatok szuggesztiója:

ne gondolj negatív dolgokra, gondolj csupa pozitívra, és akkor nem történik veled rossz, de bevonzod a csupa jót. Azonban gondolataink ilyen szigorú nyomon követése és ellenőrzése sok energiát és állandó figyelmet igényel, és mivel ahhoz, hogy elkerüljünk valamit (esetünkben a negatív gondolatokat), tudnunk kell, hogy mi az, amit el akarunk kerülni, és ha tudjuk, akkor az máris az eszünkbe jutott. Ez a metakognitív ellenőrző folyamat (amikor tudatosan gondolkodunk a gondolatainkról) hajlamos hibázni, így pedig, ahogy Burkeman fogalmaz, “az önellenőrzésből önszabotázs következik”. Bizonyos gondolatok visszatartása ráadásul nemhogy nem lesz sikeres, de még kifejezetten árthat is a mentális egészségünknek. A könyvben olvashatunk néhány kutatásról, így például kiderült, hogy azok a gyászolók, akik a legtöbbet tesznek szomorúságuk elkerüléséért, lassabban gyógyulnak fel a veszteség után. Első lépésként tehát, ha boldogok akarunk lenni, ne akarjunk ne gondolni dolgokra.

A sztoikusok is lehetnek boldogok

 “A sztoikusok számára az ideális lelkiállapot a nyugalom, nem az az izgatott ujjongás, amit a pozitív gondolkodók többsége szerint a “boldogság” jelent.” Hamlet híres mondatát igazi sztoikus mottónak nevezi, ami annak a megértését segíti, hogy lelkiállapotunk - akár pozitív, akár negatív - nem a külső tényezőktől függ, hanem a mi belső meggyőződéseinktől:

“Nincs a világon se jó, se rossz: gondolkodás teszi azzá.”

A környezetünkhöz való ideális viszonyulásként a sztoikusok egyfajta nyugodt közönyt fogalmaznak meg, aminek a lényege, hogy nem a negatívumokat hárítva, kizárólagosan az élvezetek és a boldogság elérésére törekedve tudunk teljes életet élni, hanem úgy, ha a pozitív és negatív érzelmek felé egyaránt fordulunk, mindet igyekszünk közelebbről megvizsgálni anélkül, hogy nagyobb intenzitást mutatnák bármelyik irány felé.

Ugyanakkor a helyzet kiegyensúlyozásához fontos módszernek tekintik az úgynevezett negatív vizualizációt, “a rémségek megidézését”. Ez, ahogy látható, annak a pozitív vizualizációnak az ellentéte, ami arra irányul, hogy ha csakis a sikeres kimenetelre és a helyzet lehető legjobb változatára gondolunk, akkor bevonzzuk azt, és a dolgok úgy fognak történni. Ennek ugyanis ára van: “A jövővel kapcsolatos határtalan optimizmus csak fokozza a csalódást, amikor valami félresiklik; ha a pozitív gondolkodó mindenáron ragaszkodik a jövővel kapcsolatos kizárólag pozitív meggyőződésekhez, kevésbé felkészülten és fokozottan leverten fogadja majd, ha valami olyasmi történik, amit képtelen pozitív fejleményként értékelni. (Márpedig az ilyesmi óhatatlanul bekövetkezik.)”. A negatív vizualizáció ezzel szemben a lehető legrosszabb kimenetel elképzelésére bátorít. Ezt az eszközt egyébként saját praxisomban is gyakran alkalmazom: bizonytalan kimenetelű, a kliensnek szorongást okozó helyzettel kapcsolatban

sokszor teszem fel a kérdést, hogy mi lehet a legrosszabb, ami történhet? 

Ez a gondolatkísérlet egyrészt segít felkészülni a lehető legtöbb változatra - és így természetesen a legrosszabbra -, másrészt nagy valószínűséggel belátjuk általa, hogy kiváló hajlamunk van eltúlozni a dolgokat. Felismerhetjük a különbséget a “rettenetes” és a “pusztán csak nemkívánatos” eredmény között. Harmadrészt és e kettő eredményeként pedig csökkenti a szorongásunkat. Feltérképeztük a lehetséges forgatókönyveket, beláttuk, hogy mégse olyan borzasztó a legrosszabb se, mint amilyennek hittük, és ezáltal nyugodtabban állhatunk bele a helyzetbe, illetve nagyobb kontrollt érezhetük felette. 

Bennem az időjárás

Elménk az égbolt, amin felhős és napos időszakok, zivatarok, hóviharok, és nyugodt alkonyok váltják egymást. Mentális tevékenységünk olyan, mint az időjárás, folyton változik, folyton valamilyen, de mindig más. Erről beszélnek a buddhisták. Meg a kötődésmentességről. Ahogy az égbolt sem ragaszkodik bizonyos időjárási körülményekhez, és nem próbál megszabadulni a rossz időtől, úgy kellene működnie  az elménknek is. Ugyanis mivel semmilyen állapotot nem tudunk örökre megtartani, ha mégis ezt szeretnénk, nagyobb lesz a szenvedésünk, amikor az valóban fogyatkozni kezd vagy megváltozik. 

A buddhizmus népszerűsödésével sokak számára már a kötődésmentesség sem idegen kifejezés, de a jelentése talán néha félrecsúszik. “A kötődésmentesség nem feltétlenül jelent visszavonulást az élettől, nem kell elfojtanunk a természetes ösztöneinket, nem kell önmegtartóztatással bűnhődnünk miattuk. Csak annyit jelent, hogy ragaszkodás és idegenkedés nélkül állunk az élet egészéhez, a belső gondolatokhoz és érzelmekhez, ahogy a külső eseményekhez és körülményekhez is. A kötődésmentes élet azt jelenti, hogy végiggondoljuk a gondolatainkat, megéljük az életet és az impulzusokat, de nem ejtenek csapdába az agyunkban zajló narratívák arról, hogy milyennek “kellene” az életnek lennie vagy nem szabadna lennie vagy maradnia kellene örökre. A tökéletes kötődésmentes buddhista egyszerűen és nyugodtan van jelen, tudatos, de nem ítélkezik.”

Burkeman, hogy többet megtudjon a buddhista meditációról és filozófiáról, részt vett egy csendes elvonuláson, ahol majdnem egy hetet töltött 40 idegennel és napi 9 óra meditálással egy erdő közepén, valahol Massachusetts középső részén. Az ott szerzett tapasztalatokról és a buddhista tanítások tanulmányozásáról szóló részben említ egy fontos gondolatmenetet, ami tulajdonképpen arról szól, hogy a kötődésmentesség egyenlő-e a motiváció hiányával, és ha így lenne, akkor mégis miért tennénk az életben bármit is. Oké, hogy megnyugszunk tőle, de ez nem jelenti-e azt, hogy a végén nem csinálunk semmit, és a teljes passzivitásba süllyedünk? Ha ügyesen értelmezzük a buddhista felfogást, akkor beláthatjuk, hogy épp az ellenkezője történik, és a kötődésmentesség az értelmes tevékenységek elvégzésének az egyik kifejezetten gyakorlatias módszere lehet.

A hangsúlyt arra helyezi, hogy

kedvet érezni valamihez vagy el is végezni azt, nem ugyanaz.

Manapság az egyik kedvenc “hétköznapi-szakszavunk” a halogatás, előszeretettel állítjuk fel magunknak a “halogató-típus vagyok” diagnózist, és imádunk a lelki okairól olvasni. Természetesen a motivációs biznisz is megtalálta magának, és képviselői többnyire a kedvünket és a motivációnkat igyekeznek befolyásolni. Arra összpontosítanak, hogyan kerüljünk a feladataink elvégzéséhez szükséges hangulatba, hogyan teremtsünk magunknak kedvet a produktivitáshoz. Számtalan tippet és üzenetet találhatunk erre, amik néha valóban segítenek, máskor azonban ezektől a tanácsoktól rosszabbra is fordulhat a helyzet: “... hiszen e tanácsok titkon megerősítik azt a meggyőződésünket, hogy csak motiváltan cselekedhetünk. Azzal, hogy egy bizonyos érzelmi állapothoz való kötődésre ösztönöznek, újabb akadályt gördítenek közénk és a célunk közé. A ki nem mondott üzenet úgy szól, hogy ha nem tudunk izgatottá válni és örömmel munkához látni, akkor nem is láthatunk munkához.”

“Ha viszont kötődésmentesen viszonyulunk a halogatáshoz, a kérdést így tehetjük fel: miért kellene a feladat elvégzésével addig várni, amíg kedvünk lesz hozzá? Ebből a nézőpontból nem az a probléma, hogy nem vagyunk motiváltak; hanem az, hogy azt képzeljük, motiváltnak kell lennünk. Ha a halogatott feladattal kapcsolatos gondolatainkat és érzéseinket képesek vagyunk múló szeszélynek tekinteni, rádöbbenünk, hogy a munkakedv hiányát nem kell megszüntetni, és nem is kell pozitivitássá átformálni. Együtt is élhetünk vele. Megtehetjük, hogy észleljük a halogatásra csábító érzéseket, és mégis elvégezzük a feladatot.”

És a többiek

A könyv a célorientált viselkedés hátrányaival, a bizonytalanság biztonsággal szembeni pozitívumaival, a kudarcok előnyeivel és a halál különböző megközelítésmódjaival folytatódik. A célkitűzések káros hatásait hegymászók példáival mutatja be, a bizonytalanság mint boldogságtényező megértéésért Kiberába, Afrika második legnagyobb városi szegénynegyedébe utazik. A sikertelen tervek szerethetőségét az Amerikában működő “bukott termékek múzeumában”, a “fogyasztói kapitalizmus temetőjében” hallott és látott történetekkel illusztrálja, a “memento mori” igazi megismeréséért pedig hova máshova menne, mint Mexikóba.

Ez a könyv kompakt és korrekt, hiteles és véleménnyilvánító, de a kezdeti erős cinikusság egyszer sem megy át ítélkezésbe. Rávilágít bizonyos gondolkodásbeli hibákra, de nem mond helyettük egy újabb egyetlen igazságként megfogalmazott életfilozófiát. Tömören és érthetően mutat be hatalmas és több ezer éves irányzatokat, és azt, hogyan működ(het)nek ezek a mai világunkban. Minden témánál megkereste az adott szakterület leghozzáértőbb személyét, és a lehetőségekhez mérten kipróbálta a tanításokat a saját bőrén is. Jogos a  fülszöveg vége: “A gondolatébresztő, meghökkentő, ugyanakkor humoros mű az intelligens ember kalauza a boldogság sokszor félreértett fogalmának megértéséhez.” Mert valóban arról van szó, hogy

valahol valamikor elkezdtük félreérteni a boldogságot,

és ez lehet talán a magyarázat arra, miért érzik sokan inkább az ellenkezőjét.

Olvass minket e-mailben is!

  • Személyes ajánló a legérdekesebb tartalmainkról!
  • Extra tartalom csak feliratkozóknak!
  • Így biztosan nem maradsz le a legfrissebb könyves hírekről!
  • Nem spammelünk, heti 1-2 levelet küldünk.

Könyves Magazin Hírlevél

Kapcsolódó cikkek
...
Nagy

Cukormáz nélküli könyvek a boldogságról

Könyveket gyűjteni a boldogságról egyszerre nehéz és könnyű feladat. Ahhoz, hogy ilyen műveket találjunk, át kell gondolni, mit is értünk pontosan boldogság alatt. Jakobovits Kitti írása.

...
Nagy

A szerhasználó nőknek az irodalomban sincs több hely, mint a valóságban – 4 könyv nőkről és drogokról

Nem beszélünk eleget a szerhasználó nőkről, és úgy tűnik, ez igaz a társadalmi diskurzusra és az irodalom világára egyaránt. Néhány művet azért sikerült összegyűjtenünk a témában. 

...
Nagy

Három könyv, tizenkilenc történet a kamaszokról - Irodalomterápiás gyűjtemény

Olyan könyveket ajánlunk, amelyekben megjelennek a kamaszkor kérdései, nehézségei, szépségei. 

TERMÉSZETESEN OLVASUNK
...
Hírek

Elveszett bibliai fát támasztottak fel egy 1000 éves magból

A Bibliában szereplő fa magját a Júdeai-sivatag egy barlangjában találták. Olyan növényről van szó, ami lokálisan kihalt, a Bibliában viszont többször is említik a gyógyító hatása miatt.

...
Zöld

A barátságaid is lehetnek mélyebbek és bensőségesebbek – olvasd el, hogyan

Cziglán Karolina pszichológus Elfogadó kapcsolódás című könyvével abban igyekszik segíteni, hogy a kapcsolatainkban merjünk sebezhetőbbek lenni, legyen szó barátságról, szülő-gyerek viszonyról vagy párkapcsolatról. Mutatunk egy részletet a kötetből.

...
Zöld

A zöld tea szuperegészséges, de nem csodaszer – 5 könyv a teázásról

A zöld teának nemcsak az illata elbűvölő, de számos nagyszerű hatással is számoltatnak azok, akik rendszeresen fogyasztják. Bemutatjuk a frissítő itallal kapcsolatos tényeket és mítoszokat, aztán ajánlunk öt könyvet a teázás szerelmeseinek.

Hírek
...
Hírek

Cormac McCarthy 16 éves lánnyal folytatott viszonyt

...
Hírek

Ezeket tudni a Da Vinci-kód írójának új könyvéről

...
Hírek

Láttad már Radnóti vagy Rodolfo ex librisét a Széchényi Könyvtárban?

...
Hírek

Rakovszky Zsuzsa és Pál Sándor Attila költészeti díjat kap

...
Hírek

A „manifesztálás” lett az év szava 2024-ben

...
Hírek

Netflixen lesz látható az Igazából szerelem rendezőjének új karácsonyi filmje

A hét könyve
Nagy
Edith Eva Eger a testen keresztül meséli el a holokauszt borzalmait
...
Podcast

Szentesi Éva: Mindig találok egy családot, ahol befogadnak [Podcast]

Szentesi Éva sosem vágyott arra, hogy gyereket szüljön, de családot mindig is szeretett volna.

Gyerekirodalom
...
Gyerekirodalom

Kincsek a szocializmusból: Vuk, Garfield és más mesehősök korabeli plakátokon

Vuktól az Óz, a nagy varázslóig – kiállítás nyílik a szocializmusban készült gyermek- és ifjúsági plakátokból.

...
Gyerekirodalom

Az Egy ropi naplója szerzője szerint az új rész az eddigi legjobb és legviccesebb

Az Egy ropi naplója 19. részében egy féltve őrzött családi titokra derül fény. 

...
Gyerekirodalom

Illusztrált gyerekkönyvben adják ki Bródy János dalszövegeit

Így a legfiatalabb generációk is megismerhetik Bródy János kisebbeknek szóló dalait.

Kiemeltek
...
Nagy

Hogy fordulhat elő, hogy nincs tíz roma queer szerző?

A roma queerek hangját erősíti fel a Leányvállalat gondozásában megjelent új kötet.

...
Nagy

Péterfy Gergely: Umbria dombvidékén az ember átértékeli az életét

Umbria mindenkit megbabonáz, aki szeret enni, inni, utazni, élni. A Péterfy-házaspár könyvbemutatóján jártunk.

...
Podcast

A Donald rágó, Passuth László és a Katona József Színház: Magyarország, örök hely

Máté Gábor elolvasott egy interjút Jánossy Lajos íróval, majd egy év se telt el és a Katona József Színház bemutatta a színdarabot a Kádár-korról.