Barabási Albert-László szerint idén márciusban kezdődött a 21. század

Barabási Albert-László szerint idén márciusban kezdődött a 21. század

Melyik hálózatképből lett először műalkotás, mit jelent a vizualizáció a kutatásban, és milyen következményekkel járhat, ha egy globális hálózat túlontúl besűrűsödik? Ilyen és ehhez hasonló kérdések is szóba kerültek Barabási Albert-László és Valuska László beszélgetésén.

Fotó: Posztós János

Ruff Orsolya | 2020. október 17. |
  • Barabási Albert-László hálózatkutató nevét a koronavírusjárvány alatt valószínűleg az is megtanulta, aki amúgy nem érdeklődik különösebben a tudományok iránt. Az év a tudós számára is meghatározó volt, de arra a kérdésre, hogy számára mit jelentett ez az időszak, úgy fogalmazott, hogy az idei március neki a 21. század kezdetét jelenti. Meghatározó pillanatnak nevezte, és szerinte 30 év távlatából visszatekintve mindent ehhez fogunk majd viszonyítani.
Barabási Albert-László
Villanások
Libri, 2020, 339 oldal
  • A Ludwig Múzeumban január közepéig látható a BarabásiLab-kiállítás, amely az elmúlt 25 év hálózatkutatásait jeleníti meg, például adatszobrok formájában. Barabási elmondta, hogy szerinte a tudomány és az irodalom olyan szempontból nem különbözik, hogy mindig elbeszéléseket írunk, csak nagyon más nyelven („Mi általában képletekben fejezzük ki, hogy ne értse mindenki”). Szerinte mindig arról szól a tudomány, hogy valamit meg kell érteni, és aztán úgy kell elmesélni, hogy azt a közösség fel tudja fogni.
  • A szakcikkeit csak a szakma olvassa, ugyanakkor van egy ismeretterjesztő énje is (ezért ír könyveket), mindemellett vizuális ember is. Ahhoz, hogy valamit megértsen, először látnia kell, viszont a könyvei szerkesztői meggyőzték, hogy minden ábra, amit beletesz a könyvbe, megfelezi az olvasóközönséget, ezét nem is kerültek bele. Közben az elmúlt 25 évben rengeteg ilyen anyag gyűlt össze, ami szerinte épp olyan fontos szegmense ennek az intellektuális útnak, mint a könyvírás vagy a szakcikkírás. Pont ezért örül annak, hogy az ábrák végre otthonra találtak a Ludwigban.

  • Gimnazistaként arról álmodozott, hogy szobrász lesz, sok időt töltött a műteremben, de közben a fizika is jól ment neki, ráadásul akkor irreális elképzelésnek tűnt, hogy a kommunista Romániában valaki művésszé váljon, így az elveszett. Ugyanakkor rögtön meg is cáfolja, hogy nem veszett el, csak nem volt lehetősége, hogy művelje magát, egészen addig, amíg egyetemi tanárrá nem vált – akkor ugyanis minden szemeszterben ingyen felvehetett egy kurzust, így az azt követő 3-4 évben végigjárta az egyetem művészeti karát.
  • A mostani kiállítás lényege a vizuális nyelv kialakulása. Szerinte meg kellett születniük azoknak a feladatoknak, amelyek rákényszerítettek őket az újításra. A folyamat azért tartott évekig, mert nem találkoztak azzal a problémával, amely szükségessé tette a következő lépés megtételét.
  • A kiállításon nem a nyers adatot vizualizálják, abból szűrnek, és kiválasztják azt a részét, amelynek segítségével bizonyos folyamatokat illusztrálni tudnak, azokat, amelyek szerintük abban a rendszerben fontosak. Ha nem ezt csinálnák, olyan ábrákat kapnának ,amelyekkel tele van a szakirodalom.
  • A beszélgetésen megmutatták azt a képet, amely a betegségek hálózatát jeleníti meg. Ez volt az első, amely egy tudományos képből képzőművészetté vált – ez volt az az időszak, amikor a kutatásoknak köszönhetően egymás után fedezték el a betegségekért felelős géneket. Később megkereste egy londoni kurátor, így került először múzeumba ez a kép. Utána jöttek a hasonló felkérések, főleg azt követően, hogy a laborban elkezdtek dizájnereket is foglalkoztatni.

  • Barabási Albert-László életében két nagy váltás volt, egyszer, amikor Romániából Magyarországra, majd Magyarországról az Egyesült Államokba költözött. Fontosnak tartotta ugyanakkor megjegyezni, hogy az ő generációja már nem egyirányú utat követ (ellentétben például az ’56-osokkal), hiszen már abba a társadalomba születtek bele, ahol van visszaút, átjárhatók a határok. A covid alatt például az egész családjával hazaköltözött, és „megy tovább az élet”.
  • A beszélgetésen felvillantott másik kép a Nature megbízásából készült, ez lett lényegében a 150. jubileumi kiadás borítója, és a lap fennállása óta megjelent cikkek kereszthivatkozási hálózatát mutatták be rajta. Hozzátette: a kiállítás művésze a BarabásiLab, hiszen a kiállított tárgyakat nem ő csinálja egyedül, hanem egy közösség.
  • A következő évtizedek kihívásairól szólva megjegyezte, hogy az élet megjelenése nem a csomópontokról, a molekulákról szól, nem is rólunk, hanem a mindezek között lévő kapcsolatokról. A Föld története ezeknek a hálóknak besűrűsödése, ami az internetnek köszönhetően csak fokozódott. Egy nagy háló alakult ki, és ilyet szerinte már láttunk, hiszen így lett az egysejtű is, ám ha az elhalt, volt helyette másik. „Földünk viszont csak egy van.” Az összekapcsolódás gazdaságilag sok előnnyel jár, ugyanakkor – miként a covidnál is látjuk – a probléma is gyorsabban terjed. Számára a nagy kérdés éppen ezért az, hogy voltaképpen hová vezet a rendszer besűrűsödése és az eggyé válás folyamata.

Olvass minket e-mailben is!

  • Könyves hetilap a postaládádban
  • Kézzel válogatott tartalmak
  • A legérdekesebb, legfontosabb könyves anyagok egy helyen
  • Nem spammelünk, heti 1-2 levelet küldünk.

Könyves Magazin Hírlevél

Kapcsolódó cikkek
...

Vajon mit üzen Szécsi Pál egy csöpögő csapon keresztül?

Új könyve leginkább azokról a traumákról szól, melyeket a párkapcsolatainkban szerzünk - árulta el Karafiáth Orsolya péntek este a Margón, ahol Valuska László életrajziságról, arányokról és öndefinicióról is faggatta a szerzőt.

...

Vámos Miklós: A Dunapestnek öt főszereplője van, és az egyik a ház

A Pozsonyi út 38-40. történetét meséli el Vámos Miklós új regénye, a Dunapest, amelyet tegnap este mutattak be a Margón. Az íróval Inkei Bence beszélgetett. 

...

Závada új könyvében a régi Budaörs képeivel folytat párbeszédet

Závada Pál új regényének hőse akár több száz évet is képes ugrani az időben, miközben alapvetően egyetlen település, Budaörs történetét kutatja. A szerzővel Veiszer Alinda beszélgetett a Margón.

MARGÓ
...

„Ahonnan én jövök, ott nem írnak könyveket” – Bruno Vieira Amaral portugál íróval beszélgettünk

Hogyan határoz meg minket a származásunk? És mit jelent újraírni a múltat? A portugál Bruno Vieira Amarallal beszélgettünk. 

...

Hol találkozik a foci és a gaming az irodalommal? Interjú Tonio Schachinger osztrák sztárszerzővel

Mi a közös a számítógépes játékokban, a fociban és a könyvekben? Tonio Schachinger elárulja.

...

Babarczy Eszter: Volt egy apám, aki nem volt, és volt egy apám, aki félelmetes volt

Babarczy Eszter mesélt betegségről, gyászról és őszinte szeretetről. Interjú.

...

Moa Herngren svéd író: Nem mi választjuk az anyósunkat

Mozaikcsaládok, hétköznapi drámák, párhuzamos igazságok és szembenézés a legnagyobb félelmekkel. Interjú a világhírű szerzővel.

...

Londoni zenész unokája írta meg a budapesti zongorista filmbe illő történetét

Egy mágikus erejű zongora és egy hihetetlen, de igaz történet: Roxanne de Bastion az Őszi Margón.

...

Pajor Tamás: Pályatársaim erős virtuális pofonokkal józanítottak ki

Milyen egy későn jött dackorszak? Miért nincs a művészetnek feladata? Pajor Tamás Veiszer Alindával beszélgetett a Margón.

Hírek
...

Meghalt Björn Andrésen, a Halál Velencében sztárja

...

Dokumentumfilm készül a megható történetnek induló botránykönyvről

...

Dr. Zacher Gábor memoárral búcsúzik a mentőorvosi hivatástól

...

6 dolog, amit tudnod kell az új Stephen King-sorozat előtt

...

Új szintre lépett a cenzúra, ezúttal egy ismert regényből készült musical bánta

...

David Szalay elárulta, mikor jön a Flesh magyar fordítása

Miért születik ennyi Stephen King-adaptáció? Az író szerint egyszerű a magyarázat

Miért születik ennyi Stephen King-adaptáció? Az író szerint egyszerű a magyarázat

A szerző arról elmélkedett, hogy a rengeteg új adaptációt valóban egyetlen karakternek köszönheti. 

Szerzőink

Valuska László
Valuska László

A világ végére is magadban cipelni a hazát: a rossz közérzet kultúrájáról Barnás Ferenc új regényében

Valuska László
Valuska László

iamyank: A dühöm jelen van, de nem vágyom rá, hogy eltűnjön

A hét könyve
Kritika
A világ végére is magadban cipelni a hazát: a rossz közérzet kultúrájáról Barnás Ferenc új regényében
A világ végére is magadban cipelni a hazát: a rossz közérzet kultúrájáról Barnás Ferenc új regényében

A világ végére is magadban cipelni a hazát: a rossz közérzet kultúrájáról Barnás Ferenc új regényében

A rossz közérzettel nem születik az ember. Barnás Ferenc új regénye a hét könyve: Most és halála óráján.