Bánhidi Lilla: Kétezer-négyszáznyolcvan nap

Bánhidi Lilla: Kétezer-négyszáznyolcvan nap

Bánhidi Lilla a Sorsod Borsod című regényével 2023-ban a top3-ban végzett a legjobb első prózakötetesnek járó Margó-díjért folyó versenyben. A töltőm ott maradt címmel mostantól egy éven át ír tárcasorozatot a Könyvesen. Ez az első rész.

Bánhidi Lilla | 2024. március 16. |

Szerda este. Végre úton van megint. Mellette huszonéves lány, bámulja a telefont. Ő a folyosó felőli oldalon, a lány az ablakhoz húzódik, nincsenek egymáshoz zavaróan közel. A hátsó kerekek felett ülnek, ott erősebben ráz a busz. Felhajtja a lábtartót, kinyújtja a térdét. Szorítja a cipő, jó lenne levenni, de ilyenkor még senki sem szokta, csak a linzi pihenő után. Olyankor ér véget a második film, a sofőr lekapcsolja az utastéri lámpát, és mindenki kényelmes alvópózt keres.

Jemand liebt dich! Fahr vorsichtig. Már másodszor látja a feliratot az autópálya fölött, új kampány lehet, biztos a külföldiek miatt. Valaki szeret, vezess óvatosan. Liebt dich. Vorsichtig. Rövid rezgés a zsebében, előveszi a telefont. Tamás az, azt kérdi, merre jár. Elhagytuk Sankt Pöltent válaszolja. Akkor még öt óra, írja a férfi. Állítottam ébresztőt, ott parkolok majd a Total kúton a shop mellett, mint legutóbb.

Jó lenne, ha tudna aludni egy keveset. A hét első felében késő estig dolgozott, hogy el tudjon jönni,

holnaptól ki akarja kapcsolni a telefont.

Három és fél napig nem akar se telefonálni, se emailezni, se csetelni. Három és fél nap. A vasárnap esti busszal indulnia kell haza, az utolsó napot nem számolja teljesnek. Vasárnapra nem terveznek hosszabb programot, mindent letudnak addig, termálfürdő, mozi, kirándulás. Bámészkodás a plázában, reggeli a kedvenc kávézójukban. Az első napsugarak arany színűre festik az ablak melletti asztalokat. Előttük pereces szendvics, kávé, nézik az utcán elhaladó embereket. Nyúlnak a percek, mint egy ráérős áprilisi vasárnap az újlipóti lakásuk teraszán.

Az én házam, az én szabályaim az én kávém, hallatszik a sofőr fölé függesztett tévéből. Valaki lecsap egy bögrét egy asztalra, így kezdődik a film. Tőrbe ejtve, az első jelenetből felismeri. Nemrég látta, nem akarja újranézni.

Az úton mindig két filmet vetítenek, ez a második. Az első valami vígjáték volt, az sem érdekelte túlságosan. Ő a Délinél szállt fel, és már a lépcsőn érezte az izzadságszagot. Nem akart beljebb menni. Az első két sor üres volt, de azt a váltósofőrnek tartják fenn. A következő sorokban táskát, kabátot pakoltak az ülésekre, egy idős férfi pedig a lábát tette fel. Mindenki kerülte a szemkontaktust,

senki sem akarta, hogy az új felszálló épp mellé üljön le.  

A busz végében talált helyet. A huszonéves lány megszánta, elvette a hátizsákját az ülésről, az ablakhoz húzódott és feltette a fejhallgatót. 

Megnézi az időjárás-jelentést. Péntekre tizenegy, szombatra tizenhat fokot mondanak, felhős, napos. Megnyitja a jegyzeteit, a reggelit szombatról átírja péntekre. Szombatra beírja a kirándulást. Fontos, az alatt tudnak beszélgetni. Tízkor indulni kell, mert aznap este még ünnepelni is szeretne. Most volt Tamás születésnapja, előre babonából nem köszöntötte fel, a szombat meg belül van még a nyolc napon.

Lekanyarodnak a pályáról, öt perc pisiszünet, mondja a sofőr. Megállítja a filmet, a képernyőn kimerevedik egy futó alak, egyik lába sem éri épp a földet. Felkapcsolják a villanyt. Páran a hátsó ajtó felé indulnak. Ő marad.

Sütni kellene egy tortát, olyan ritkán ünnepelnek. Nem, az már nem fog beleférni. Talán Tamás névnapján.

Hátha hétvégére esik.

A sofőr megszámolja az utasokat, újraindítja a filmet, kigurulnak a parkolóból.

Szlovák busz előzi őket. Megismeri. Utánuk negyedórával szokott befutni a linzi megállóba. Ha megérkezik, ő gyorsan beáll a mosdóra várakozó sorba, még mielőtt a szlovák vendégmunkások beérnek a kútra. Visszaelőzik.

Jemand wartet auf dich. Újabb tábla a sávok felett. Valaki vár rád.

Valaki vár rám.

Még három óra. Pár hete a barátnője, a második gin tonic után kiszámolta, hogy egy távkapcsolatban élő pár mennyi időt tölt együtt, mennyit külön tíz év alatt. Hétvégenként másfél nappal számolva ‒ mert a vasárnap nem teljes ‒, ezen felül évente öt hét szabadság együtt plusz az ünnepek. Kétezer-négyszáznyolcvan nap. Külön.

Megingathatatlan tény, hogy megöltem Harlemet, kiabálja valaki a filmben. Odanéz. Premier plánban torzul a színész arca. A nevén gondolkodik, de nem jut eszébe. Ez már a vége, jegyzi meg magának, innen már megnézi.

Nem lehetne lehalkítani, nyögi valaki pár sorral előrébb, nem tudok aludni. Ő se tud. Majd Rosenheimban, gondolja, amikor végre összebújhatnak. Az összebújás külön programpont. Mindig figyel rá, hogy maradjon idő a háborítatlan pillanatokra,

ezekből töltekezhet, amikor újra egyedül lesz. 

A linzi megállóba érnek. Negyven perc pihenő, mondja a sofőr, kinyitják az ajtókat, hirtelen tör be az utastérbe a hideg éjszakai levegő, az előtte ülő férfi magára teríti a kabátját, susog az anyaga. Mellette a lány feláll, le akar szállni. Kiengedi. Ő is leszáll. Ugyanolyan busz tankol mellettük, mint az övék, még a felirat is ugyanaz, Budapest‒München München‒Budapest. Megnézi a rendszámot. Egyszer véletlenül a másik irányba tartó járatra szállt fel.

Hosszú sor áll a mosdókhoz, inkább a pulthoz megy, egy islert légyszi, mondja az eladónak, magyarul. Itt éjszaka mindig magyarok dolgoznak, nem erőlködik a gyenge némettudásával. A szlovák busz begurul. Kifizeti az islert, beáll a mosdóhoz a sorba. Kifelé meglátja a fiatal lányt, a többi utas mellett didereg az épület oldalában, kezében remeg a cigi. Mosolyog.   

Indulnak tovább. A határnál újból felkapcsolják a villanyt, szemébe éles fájdalom hasít, hunyorog. Magára teríti a kabátját. Német határőrök szállnak fel, ellenőrzik az igazolványokat.

Újraindítja a telefont. Ébren vagy, jön az üzenet. Igen, Salzburg után, még egy óra, és megérkezünk, válaszolja. Lejjebb veszi a kijelző fényét. Tíz perc és indulok érted. Lezárja a telefont.

Nem kellene izgulnia, csak pár nap telt el a legutóbbi találkozásuk óta.

Samerbergnél leszáll. Sötét autó áll az épület mellett.

Rutinosan ölel. Nem érez semmit, pedig szeretne. Csak a szagot. A férfi bőrének a szagát a parfüm alatt. Megszokom megint, gondolja.

Olvass minket e-mailben is!

  • Személyes ajánló a legérdekesebb tartalmainkról!
  • Extra tartalom csak feliratkozóknak!
  • Így biztosan nem maradsz le a legfrissebb könyves hírekről!
  • Nem spammelünk, heti 1-2 levelet küldünk.

Könyves Magazin Hírlevél

Kapcsolódó cikkek
...
Nagy

Bánhidi Lilla: Hagytam teret a regénynek, hogy alakíthassa magát

Idén már kilencedik alkalommal kapja meg egy első prózakötetes szerző a legjobbnak járó Margó-díjat. Bánhidi Lilla, a rövidlistára került Sorsod Borsod szerzője a regionális krimik sajátosságairól, illetve arról az érzésről mesél, amikor a regény viszi az íróját.

...
Hírek

Visky András nyerte a 2023-as Margó-díjat

Kitelepítés című regényével Visky András nyerte el idén a legjobb első prózakötetesnek járó Margó-díjat, amelyet a Margó Irodalmi Fesztivál és Könyvvásár megnyitóján adtak át. Az első Margó x Erste #higgymagadban különdíjat Szűcs Ádám vihette haza.

...
Nagy

Ebből a tíz könyvből kerül ki 2023 Margó-díjasa!

Idén már kilencedik alkalommal kapja meg a legjobb első prózakötetes a Margó-díjat. A nevezettek köre mostanra tízre szűkült; a lista további sorsának alakulása a szakmai zsűri kezében van, a díjazott nevét az októberi Margón hirdetik ki. Mutatjuk a kiválasztott tízet!

...
Nagy

Jón Kalman Stefánsson: A költészetre nincsenek hatással az idő törvényei

Költészet, halál, édesanyja korai elvesztése – és kutyák. Interjú Jón Kalman Stefánssonnal.

Szerzőink

...
Borbély Zsuzsa

A bolti sorozatgyilkosságoktól a Fenyő-gyilkosságig Doszpot Péterrel

...
Tasi Annabella

A Száz év magány sorozatot akár Márquez is készíthette volna 

...
Könyves Magazin

Visky András: A gyermekeink tartottak életben bennünket (Podcast)

A hét könyve
Kritika
Grecsó Krisztián családtörténetében háborúk dúlnak a szabadságért
...
Nagy

A Mozgókép 2024 legjobb könyve: a film akkor is forog, ha nácik diktálnak és táborokból hozzák a statisztákat

Daniel Kehlmann regénye megmutatja, hogy egy totalitárius rendszerben mit jelent művésznek lenni akkor is, ha arra kényszerítik az embert, amit nem akar.

...

2024 legjobb könyvei! Kibeszélő!

...

A jövő hangjai: Beszélgetés Simon Mártonnal (Podcast)

...

„Eldöntöttem: ősszel, aki ott lesz, ott lesz, én ezt elkezdem!” – Kiss Heni szülővé válásának útja