Munkásosztály nélkül melodrámázik a Vidéki ballada az Amerikai Álomért

Munkásosztály nélkül melodrámázik a Vidéki ballada az Amerikai Álomért

J. D. Vance az azonos című önéletrajzi regényében saját diszfunkcionális családjának történetén keresztül az amerikai munkásosztály hanyatlását vetette papírra. Az Amerikai Álmot az esetek többségében a determinált családi örökség fojtja meg, amely vonalzóval húz életutat generációkon át. A nihilbe süppedés, a gazdasági szorongás és az elégedetlenségből fakadó düh nemzedékekre bebetonozza a rosszul beidegződött családmodelleket, amelyekből nagyon nehéz kitörni. Mint a sebesen száguldó vonat, amely könnyebben siklik az előre lefektetett sínpáron, minthogy új nyomtávot járjon ki magának. Hogy mennyire nehéz is ez, arról J. D. Vance mesél nekünk papíron és képernyőn.

Bányász Attila | 2020. november 24. |
J.D. VANCE
Vidéki ballada az Amerikai Álomról
Ford.: Varró Attila, Gabo, 2020, 318 oldal

Vance mélyen személyes memoárja látlelet a kétkezi munkát végzők Amerikájáról, amely sokak szerint válaszokkal szolgál a 2016. évi amerikai választások után felmerült „hogyan” és „miért” kezdetű kérdésekre is. Így nem akármilyen várakozás előzte meg a mozgóképes adaptációját, miután a Netflix 45 millió dolláros összegért jutott hozzá a történet megfilmesítési jogaihoz. A rendezői székben a két Oscar-díjas Ron Howard foglalt helyet, a könyvet A víz érintésével a csúcsra ért Vanessa Taylor adaptálta, a női főszerepekre pedig két, az Oscar-szobrocskát már régóta kiérdemelt nagyágyút, Glenn Close-t és Amy Adamst szerződtették. A Vidéki ballada az Amerikai Álomról a Netflix részéről egyértelműen ráfordulás az Oscar-díjra, kérdés, a kiemelkedő stáb mit hoz ki az egyedülálló alapanyagból.

Glenn Close és Amy Adams egymásnak feszül az amerikai munkásosztály alkonyán - Könyves magazin

J.D. Vance Hillbilly Elegy: A Memoir of a Family and Culture In Crisis című emlékirataiból az Oscar-díjas rendező, Ron Howard forgatott a Netflixnek filmet. A Vidéki ballada az amerikai álomról előzetese alapján úgy tűnik, hogy a hétszeres Oscar-jelölt Glenn Close és a hatszorosan jelölt Amy Adams számára ezúttal nagyon érik az az arany szobrocska.

Van a filmben egy jelenet, amelyben a leendő ügyvédbojtárok részt vesznek egy formális vacsorán, ahol jobban megismerhetik őket a potenciális munkáltatók. Itt szembesítik Vance-t a származásával (proli gyerek), és a lekezelő fölényeskedésre kirobban belőle az indulat. Ennél közelebb sajnos nem jutunk a filmben a munkásosztályhoz, nem számítva azt a néhány beállított utcaképet, amikor Vance hazaérkezik.

Howardéknak pont azt a társadalmi mondanivalót sikerült kilúgozniuk a történetből – talán nem véletlenül –, amiért a könyv megdobogtatta az olvasók szívét. Ami visszamarad, az a melodráma:

Vance édesanyjának szenvedélybetegsége hogyan forgácsol szét egy alapjaiban hibás, a nagymamától megöröklött családmodellt, illetve hogyan próbálja Mamó erőn felül helyre tenni a dolgokat, hogy az unokáját kimenekítse a nihilből.

A Yale Egyetemen jogot hallgató Vance hiába próbálja maga mögött hagyni a múltját, az két kézzel nyúl utána: már az egyetemet is alig bírja fizetni a három állásban megfeszítve dolgozó fiú, így amikor nővére telefonja utoléri – a szakmai gyakorlat megpályázása közben – édesanyja heroin túladagolásáról, súlyos döntést kell hoznia. A család az első! Ezt már annak idején Dom Torettótól megtanultuk, aki halálos iramban előzi be a józan észt és a fizika alaptörvényeit a családi egység kedvéért.

Amy Adams figurája két lábon járó, nitroglicerinnel színültig töltött palack, akinél sosem tudni, hogy mikor szakad el a cérna. A színésznő átváltozása félelmetes, ám az alakítását túltolva teljesen hiteltelenné válik; ez abban a jelenetben figyelhető meg igazán, amikor a gyerekek kiskutyát kapnak. Ott érezhető a leginkább, hogy nincs súlya az indulatának (ráadásul a jelenet híján van minden feszültségnek). Glenn Close pedig mintha csak a film második felére térne magához, amikor katonai kiképzőtiszteket megszégyenítő verbális kegyetlenséggel rángatja vissza megtévedt unokáját a szakadék széléről. Addig a csörtéi a lányát alakító Adamsszel nem többek, mint óbégatásig fajuló cicaharcok; hiányzik belőlük a szembenálló generációk egymást felemésztő tüze.

Csalódást keltő produkció született, közepes melodráma, amiből pont a lényeg maradt ki. Nem tudom, hogy a forgatókönyv sorai közt, rendezés közben vagy a vágóasztalon veszett-e el az érdemi rész. Howard most alaposan mellé nyúlt. Még Vance figurája a legemberibb Gabriel Basso megformálásában: ahogy ugratják egymást a barátnőjével vagy amilyen elveszetté válik egy-egy lehetetlen döntéshelyzetben, az megkapó, viszont nem hiszek neki, amikor dühös lesz. A legjobb Haley Bennett időtlen alakítása (tinilányként vagy asszonyként, egyre megy), aki képtelen kitörni a saját közegéből, és kénytelen felvállalni édesanyja felügyeletét is – igazi tragikus hősnő, akinek osztályrésze a bukás, mégis beleáll a dolgokba, és zokszó nélkül játssza el a szerepét. Vance nővérének karaktere így százszorta érdekesebb, de képtelen kitörni a munkásosztályból katapultáló öccse árnyékából – hiába, ez nem az ő története.

Marad tehát az édesanya szenvedélybetegsége, és az idővel elharapódzó családon belüli erőszak:

Adams karaktere mind mélyebbre süllyed az önsajnálat pöcegödrében, ahol persze mindig más a hibás. A bűntudat tettekre sarkall, a gyenge embernél ez azt jelenti, hogy gyakran eljár a keze és a szája – az egyik fájdalmasabb sebet ejt, mint a másik.

A legrosszabb, amikor a körülötte lévőket is magával rántja, például amikor az anya a drogtesztjéhez a gyereket kéri fel vizeletmintát produkálni. Egy pillanatra átláthatunk a szociális háló foltozatlan lyukain is, amikor a beteg édesanyát kirakják a kórházból az utcára, vagy a hosszas várólisták miatt nem találnak neki helyet egy otthonban sem. Ismerős? A szegény embert, szülessen határon innen vagy tengeren túl, az ág is húzza.

Vance számtalan alkalommal táncol a pengeélen, amikor egyszerűbb és simább lenne feladni a dolgokat, küzdelem nélkül hátradőlve belehullani a semmibe. Végigcsoszogni a neki rendeltetett sárgaköves életúton, beállni a sorba, ahogy azt sokan meg is teszik szerte a világon. Belemenekülni egy passzív-agresszív létállapotba, amelynek alapelve mások hibáztatása. Az Amerikai Álom a küzdelem szinonimája, ami azonban nem valami vagy mások ellen irányul, csak saját magunkat kell legyőznünk: a félelmeinket, a gátlásainkat, a berögzült szokásainkat és a generációkon átívelő attitűdeinket. Vance-nek végül sikerül elfogadni a múltját, együtt élni vele a jelenben, és megalapozni általa a jövőjét. Az álmok nem véletlenül tűnnek olyan valóságosnak: belőlünk követelnek egy darabot, hogy végleg azzá legyenek.

Kapcsolódó cikkek
...
Hírek

Glenn Close és Amy Adams egymásnak feszül az amerikai munkásosztály alkonyán

Indul az Oscar-szezon: J.D. Vance bestseller emlékirataiból készült családi drámája a vörös szőnyegig repítheti a két színésznőt, Glenn Close-t és Amy Adams-et.

...
Kritika

Mi az ára a művészetnek? - Itt járt Martin Eden

Az 1909-ben megjelent Martin Eden című, önéletrajzi ihletésű Jack London-regény már számos megfilmesítésen van túl, de Pietro Marcello rendező egészen új szemszögből talál fogást rajta. 

...
Kritika

Az amerikai álom romjai

2020 legjobb könyvei 50-11.
...
Nagy

2020 legjobb könyvei 10-1.

Itt a vége, megmutatjuk 2020 legjobb tíz könyvét, köztük a győztest! 

...
Nagy

2020 legjobb könyvei 20-11.

Folytatódik a Nagy Könyves Lista, a top50, amellyel minden decemberben lezárjuk az évet! A héten kiderül, melyik kötet lett szerintünk 2020 legjobb könyve, de addig is itt a 20-11. helyezett!

...
Nagy

2020 legjobb könyvei 30-21.

Folytatódik a Nagy Könyves Lista, a top50, amellyel minden decemberben lezárjuk az évet! A héten kiderül, melyik kötet lett szerintünk 2020 legjobb könyve, de addig is következzen a 30-21. helyezett!

...
Nagy

2020 legjobb könyvei 40-31.

Folytatódik a Nagy Könyves Lista, a top50, amellyel minden decemberben lezárjuk az évet! A héten kiderül, melyik kötet lett szerintünk 2020 legjobb könyve, de addig is fontolva haladunk, itt a 40-31.!

...
Nagy

2020 legjobb könyvei 50-41.

A koronavírus-járvány miatt a 2020-as év sok szempontból más volt, egyvalami viszont nem változott: ugyanolyan kíváncsisággal és lelkesedéssel olvastuk az új könyveket, és nem változott az sem, hogy ezeket az olvasmányélményeinket az év végén listába rendeztük. A héten kiderül, melyik kötet lett szerintünk 2020 legjobb könyve. Addig is itt az első adag, 50-től 41-ig!

...
Hírek

Hogyan kokainozik a magyar?

Magyar kóla címmel írta meg Dezső András a kokain magyarországi útját. Kívülről néztünk meg egy száz évvel ezelőtti kokainbarlangot a könyvbemutató városi sétáján, de kiderült az is, hogy ki volt Kokós Lexi.

Film / Színház / Muzsika
...
Kritika

Szuggesztív és szenvedélyes lett a Normális emberek adaptációja

...
Hírek

5 szuper darab, amiben csak egy színészre kell koncentrálni

...
Nagy

Ezeket a könyvadaptációkat nézzük 2021-ben

Hírek
...
Nagy

Versterápia: „Szép életem, te áldott rabság”

...
Hírek

Egy sötét love story nyerte a Costa Év Könyve Díját

...
Hírek

Animáció készült az egyetlen felvételhez, amelyen Virginia Woolf beszél

...
Hírek

Hallgasd meg Amanda Gorman TED-előadását a politikai költészetről!

...
Hírek

Tévésorozat készülhet a Harry Potter-könyvekből

...
Hírek

Billy Collins versei újra és újra bebizonyítják, hogy a költészet elemi létszükséglet

...
Hírek

A walesi bárdokat szavalják egy videón a Magyar Nemzeti Balett művészei

...
Hírek

Gyönyörű kisfilmet készítettek Szabó T. Anna egyik verséhez

...
Hírek

Így találta meg a könyveket Umberto Eco hatalmas könyvtárában

Polc

Egy karambol miatt négy sors csúszik ki a megszokott útról Kiss Tibor Noé regényében

...

Ben Lerner Amerikájában a nyelv fegyver, a kultúra mindig férfias

...

Hidegrázós élmény Ulickaja Csak egy pestisét olvasni

...

Családi ügyek, viharok és a klímakatasztrófa érdekelte legjobban a sci-fi írókat 2019-ben

...