Törőcsik Franciska rendet rak a sztriptízbárban

Hogyan következik egy pálinkázással kezdődő, öltánccal záruló legénybúcsú Arany János 1852-es Rozgonyiné című balladájából? A 19. század maszkulin világfelfogásában újdonságként robbant be Arany János egyik első nagykőrösi balladája: a nő, aki nem hajlandó elfogadni a férfiak (=hagyomány) által ráerőltetett szerepeket. Kedvenc rövidfilmfesztiválunk, a Friss Hús a járvány miatt elmaradt idén, viszont online közzétesznek kisfilmeket (kövessétek a Facebook-oldalukat), mert a kultúra karantén alatt sem állhat meg.  A Színművészeti Egyetemen készítette el Szeleczky Rozália rendező Rozgonyiné című kisfilmjét, aminek forgatókönyvét Dobány Péterrel jegyzi. Nézzétek meg, Arany János balladája még nem volt soha ennyire erotikus.

Nézzétek meg a filmet, utána olvassátok tovább:


Az alaphelyzet végeredményben Aranynál és Szeleczkynél is ugyanaz: a férfi férfiakkal harcba megy. Előbbinél a galambóci várhoz indul a török ellen, utóbbinál egy legénybúcsúba, érezhetően mindkettő egész életet meghatározó döntés, egyik esetében sem lehet tudni, mi lesz a vége. Törőcsik Franciska Rozgonyinéként él a lehetőséggel (ld. Arany:

"Azt keresem, hív magyar nő,/ Véres ütközetben,/ Hogy lehessek, élve, halva,/ Mindig közeledben:/ Súlyos a kard, de nehezebb/ Százszor is a bánat")

, hogy filmbeli partnere, Göndör László magával hívja a legénybúcsúba a haverjaihoz.

Pinázás, pálinkázás, dartsozás pörög felváltva, de már az elejétől kezdve ott lebeg a megugorhatatlannak látszó probléma, hogy az éjszaka egy pontján Rozgonyi öltáncot kap a barátaitól. Ez ebben a helyzetben is ultrakínos, a szoros férfiközösséget megbontja jelenlétével Törőcsik Franciska, aki

Arany főszereplőjéhez hasonlóan olyan Rozgonyiné, aki nem akarja elfogadni a férfiszabályokat.

Nem akar kívülálló lenni, de mindezt nem agresszívan teszi, hanem kíváncsian. Mi lehet az a felfokozott, rituális, karneváli hangulatú gyászszertartásban, amit egy nő nem érthetne meg? Az öltözői macsó humort, a végigpörgetett múltbeli nagy hőstetteket? Hiába viselkedik természetesen, a férfiak saját rendszere roppan meg, mindenki elég hülyén érzi magát, bár vidáman zajlik az éjszaka.

Törőcsik Franciska először visszafogott, kedves csajként jelenik meg, majd ahogy lelazul a fiúk között, úgy válik egyre erősebbé és bátrabbá. Szeleczky ügyesen teremti meg ezt a kínos, feszengő hangulatot, amiben Rozgonyiné csak önmagát adja, még akkor is, ha ez a vőlegénye számára egyre kellemetlenebb. Hogy a lány velük iszik, hogy megmutatja, máshogy is fel lehet olvasni egy szöveget, hogy a csapat élére áll és megmenti vőlegényét.

A kisfilm csúcsjelenetében egy sztriptízbárba érkeznek meg, ahol a Rozgonyit alakító Göndör László iszonyú kínosan érezve magát kilép a helyzetből, nem akar részt venni az öltáncban, még akkor is, ha ez a csoport szerint járna neki. A kisfilm itt találkozik a leghatározottabban Arany balladájával: az addig inkább megszeppent barátnőként mozgó Rozgonyiné határozottan beül a leendő férje helyére. Ez az a páncélfelvétel, kiállás és határozottság, amiről Arany is ír: neki táncol a lány, a fiúk meg zavarodottan nézik.

A szofterotikus jelenetben Törőcsik Franciska határozottan veszi kézbe az irányítást, a fiúja megsemmisülve figyeli a két nőt.

Szeleczky Rozália a kisfilm csúcspontját szépen építi fel, de még ügyesebben ábrázolja, ahogy ez az éjszaka megváltoztatja Rozgonyiék párkapcsolát. Ha Arany azzal a kérdéssel játszott el, hogy egy nő felvehet-e férfiszerepeket, addig Szeleczkyt inkább az foglalkoztatja, hogy egy ilyen, erősen a férfihagyományokra és -mintákra épülő közösségben hogyan lehet nőként részt venni. Az alkotócsapat úgy készített adaptációt egy 19. századi balladából, hogy annak belső lényegéhez nyúlt, mert az irodalmi hagyományban pont ez a legizgalmasabb: ha kortárs nézőpontból közelítünk például egy 1852-es műhöz, akkor saját korunkból újraolvasva is kortárssá tud válni.

Olvass minket e-mailben is!

  • Könyves hetilap a postaládádban
  • Kézzel válogatott tartalmak
  • A legérdekesebb, legfontosabb könyves anyagok egy helyen
  • Nem spammelünk, heti 1-2 levelet küldünk.

Könyves Magazin Hírlevél

Kapcsolódó cikkek
...

Mikor született Arany János?

...

Kemény Zsófi: Arany János nálunk kvázi családtag

MARGÓ
...

Kirsten Thorup dán író: El kell dönteni, hogy a hatalom vagy az ellenállás oldalára állunk

Egy rendszer kegyetlensége mindig a kis lépésekkel kezdődik – figyelmeztet interjúnkban a dán író. 

...

Egy állat, ami az ember hibájából pusztult ki – Sibylle Grimbert francia író elképzelte az utolsó egyed történetét

Az utolsó egyed című regényről, háziállatokról és klímaszorongásról beszélgettünk. Interjú. 

...

„Ahonnan én jövök, ott nem írnak könyveket” – Bruno Vieira Amaral portugál íróval beszélgettünk

Hogyan határoz meg minket a származásunk? És mit jelent újraírni a múltat? A portugál Bruno Vieira Amarallal beszélgettünk. 

...

Hol találkozik a foci és a gaming az irodalommal? Interjú Tonio Schachinger osztrák sztárszerzővel

Mi a közös a számítógépes játékokban, a fociban és a könyvekben? Tonio Schachinger elárulja.

...

Babarczy Eszter: Volt egy apám, aki nem volt, és volt egy apám, aki félelmetes volt

Babarczy Eszter mesélt betegségről, gyászról és őszinte szeretetről. Interjú.

...

Moa Herngren svéd író: Nem mi választjuk az anyósunkat

Mozaikcsaládok, hétköznapi drámák, párhuzamos igazságok és szembenézés a legnagyobb félelmekkel. Interjú a világhírű szerzővel.

2025 november 15.
Budapest Music Center
Mátyás utca 8.

Első alkalommal rendezi meg nonfiction könyvfesztiválját, a Futurothecát a Könyves Magazin. 2025. november 15-én a Budapest Music Centerben fellép a brit szám- és nyelvzseni Daniel Tammet, az időtudatos norvég geológus, Reidar Müller, a dán klímapszichológus, Solveig Roepstorff és a spanyol sztár agysebész, Jesús Martín-Fernández, Orvos-Tóth Noémi és Meskó Bertalan. Az olvasás segít megérteni összetettebb kérdéseket, problémákat vagy folyamatokat, amelyek a jövőnket alakítják. A Futurotheca – A jövő könyvtára olyan témákat, szerzőket és könyveket emel a fesztivál középpontjába, amelyek megismerésével olvasóként alakíthatjuk a jövőnket.

Program

Támogatók

Polc

A szabadság pénzbe kerül, főleg akkor, ha egy anyát bántalmaznak

...

A diktatúra árnyékai között is lehet varázslatos a gyerekkor

...

Az egyetem maga a Pokol - R. F. Kuang új filozófiai horrorja

...

Lesújtó számok: már csak 40 másodpercig tart a figyelmünk a digitális térben?

...