Meghalt Mo Hayder krimiíró

59 éves korában elhunyt a félelem királynőjeként emlegetett brit bűnügyi regényíró, Mo Hayder. Az írónál decemberben diagnosztizálták motonos neuronbetegséget , amely a központi idegrendszerét támadta meg. Clare Dunkel tíz regényt publikált Mo Hayder álnéven, halálát a Transworld jelentette be. A kiadó elmondása szerint a decemberi diagnózis óta az író ádáz küzdelmet folytatott a betegséggel, de az állapota riasztó ütemben romlott.

Simon Eszter | 2021. július 30. |

Dunkel 15 éves korában hátat fordított az iskolának és pultosként kezdett dolgozni. Később biztonsági őrnek állt, de kipróbálta magát a filmes szakmában is. Hostessként dolgozott a Tokyo-clubban, majd Ázsiába ment, ahol angoltanítással kereste a kenyerét.   

Az irodalmi életbe 1999-ben tört be első regényével, a Birdmannel, amelyben DI Jack Caffery londoni nyomozását követhetjük végig, ahol öt fiatal nő esett áldozatául egy szörnyű rituális gyilkosságnak. A The Guardian úgy írt az szerzőről, mint „feltörekvő tehetségről, akinek átjárása van a sötét oldalra”. 

2001-ben jelent meg a The Treatment című kötete, amelyben szintén DI Jack Caffery nyomoz. A detektívnek egy olyan gyilkosságot kell felgöngyölítenie, ahol egy brutális módon megvert házaspárra bukkannak az otthonukban, a kifiúknak pedig nyoma veszett. Az Observer „sivár és erőteljes” történetnek nevezte a gyermekbántalmazásról szóló krimit. 

Az író 2011-ben megkapta a Krimiírók Egyesületének Tőrét, majd a hetedik, Gone című regényével 2012-ben elnyerte az Edgar Allan Poe-díjat. A 2014-ben megjelent Wolf című kötetéből filmes adaptációt készített a BBC. 

Dunkel elismertségét nemcsak díjainak köszönheti, szerzőtársai is úgy beszéltek róla, mint aki a félelmetes thrillereivel a krimi műfajának határait feszegeti. 

„Mo rendkívül fantáziadús író volt, aki a műfaj konvencióit inkább kihívásnak tekintette, mint korlátozásnak – mondta Val McDermid. – Emlékszem, milyen valódi izgalommal olvastam a Birdmant. A könyvnek friss, jellegzetes hangja volt, gondoltam, hogy Mo még tartogat számunkra meglepetéseket. Ezt a későbbi munkáival be is bizonyította. Nagyon szomorú vagyok, mert a halálával nemcsak Mo lenyűgöző személyiségét veszítettük el, de azokat a meg nem született történeteket is, amelyek a fejében voltak”. 

„Elképesztő, hogy Mo mennyire egyedi volt – mondta Mark Billingham. – A horror és a bűnügy keveredése az írásban most már bevett dolog, de Mo felbukkanásakor nagyon kevesen dolgoztak így ebben a műfajban. Volt egy olyan képessége, amivel az olvasó előtt úgy tudta megjeleníteni a képeket, hogy azok szinte kitörölhetetlenné váljanak. Nekem is van néhány ilyen kép, amire máig emlékszem, főleg a The Treatmentből, pedig 20 évvel ezelőtt olvastam. A könyvei felkavaróak és ijesztőek voltak.” 

Jenny Colgan a Twitter-oldalán így írt a szerzőről: „Soha nem végzett félmunkát. A könyvei fojtogatóan erősek voltak. Mo lángoló tehetség volt.” 

Harlan Coben „hatalmas tehetségnek, igazinak és eredetinek, egyszerűen nagyon coolnak nevezte” az írót. 

Jane Gregory, a David Highman Associates munkatársa, egyben Dunkel ügynöke úgy beszélt az íróról „mint egy ragyogó és csodálatos emberről, aki egyben rendkívüli író volt. A könyvei lenyűgöztek, elképesztően innovatívak voltak – mondta Gregory – Clare bájos, szórakoztató és mindig nagyszerű társaság volt. Megtisztelésnek érzem, hogy vele dolgozhattam és a barátja lehettem”

Mo szerkesztője, Selina Walker a Century-nek úgy nyilatkozott, hogy „Dunkel soha nem félt túllépni a krimi hagyományos határain. A legjobb jeleneteit olvasva mindig féltem – mondta Walker – Ő volt a legbátrabb író, akit valaha ismertem. Mindig szórakoztató és vicces volt, akinek mindig szerettem a társaságában lenni. Szomorú vagyok, hogy ilyen hamar itt hagyott minket.”

Kiadója, a Transworld bejelentette, hogy Dunkel egy új sorozaton dolgozott, amit ezúttal Theo Sand néven akart publikálni. Az alternatív univerzumban játszódó történet a The Book of Sand címmel jelenik meg 2022-ben. Dunkel négy évig dolgozott a regényen, a szöveg írása közben így nyilatkozott: „olyan boldog vagyok, hogy szépirodalmat írhatok, a saját alkotásom teljesen őrületes univerzumában vagyok.” 

Forrás: The Guardian

Olvass minket e-mailben is!

  • Könyves hetilap a postaládádban
  • Kézzel válogatott tartalmak
  • A legérdekesebb, legfontosabb könyves anyagok egy helyen
  • Nem spammelünk, heti 1-2 levelet küldünk.

Könyves Magazin Hírlevél

...

Rainer-Micsinyei Nóra: Félreértés, hogy ez itt a vezetők hazája. Ez a magyar emberek hazája

...

Viszkok Fruzsi: Az olvasás segít, hogy kiszakadjak a hétköznapokból

...

A csend nem egyenlő a kínos hallgatással – Podcast Szél Dáviddal

A hét könyve
Kritika
„Szeretheted, vagy gyűlölheted”, avagy egy észak-magyarországi falu látképe
„Hol van a másik anyám?” – ilyen volt az Ezt senki nem mondta! élő különkiadása

„Hol van a másik anyám?” – ilyen volt az Ezt senki nem mondta! élő különkiadása

Ott Anna vendégei, Péterfy Bori, Simon Márton és Tóth Réka Ágnes a szülőség láthatatlan oldaláról beszéltek.

Kiemeltek
...

Simon Bettina: A második kötetem nyitóversét akkor írtam meg, amikor az első kötetem még a nyomdában volt

Simon Bettina mesél alkotói szorgalomról és készülő Anne Saxton Podcast című novelláskötetéről.

...

Kíváncsi vagy, mi pörög a BookTokon? Elindult a TBR rovat!

Új rovat indult a Könyvesen, amiben a BookTok-jelenség nyomába eredünk. 

...

„Világosan a színházat láttad, a családot nem. Jó vezető voltál, és rossz apa” – részlet Babarczy Eszter kötetéből

Mit jelent végignézni egy olyan apa halálát, aki sose tudott szeretni?