Március végén, 86 éves korában elhunyt María Kodama, Jorge Luis Borges özvegye, aki néhai férjének irodalmi hagyatéka felett rendelkezett, az argentin író műveinek szerzői jogait egyedüliként birtokolta. Mivel az özvegy nem hagyott végrendeletet, nagy kérdés, kihez kerül az életmű, és mi történik addig, míg ez tisztázódik.
A pár közös története 1953-ban kezdődött egy Buenos Aires-i könyvesboltban, amikor María mindössze tizenhat éves volt, Borges azonban már jóval túl élete felén, befutott író és tanár. Az akkor ötvennégy éves szerző szinte teljesen vak volt (csak fényeket és árnyékokat érzékelt), amikor megismerkedett a japán származású argentin nővel, aki csaknem 38 évvel fiatalabb volt nála. Sokáig csak közeli barátok voltak, Borges meg is házasodott 1967-ben, de első házassága mindössze három évig tartott. Kapcsolatuk Maríával 1975-ben fordult komolyabbra, amikor az író édesanyja meghalt, és az ő szerepét is átvette, titkárnője, segítője, utazásain kísérője, és végül szerelme is lett az addigra már világhírű argentin szerzőnek.
Borges már 1979-ben végrendelkezett, mindent a későbbi feleségére hagyott, ő lett a végrendeleti végrehajtója, a szerzői jogok örököse, az irodalmi ügynökség vezetője is. A nő vasmarokkal tartotta kézben elhunyt férje életművét, nagyon szigorúan ellenőrzött mindent, nem félt konfrontálódni, ha a helyzet úgy kívánta, így sok ellenséget is szerzett magának. Legutóbb 2009-ben volt botrány körülötte, amikor a szintén argentin Pablo Katchadjian megjelentetett egy Borges-átdolgozást, amit Kodama "szemtelen plágiumnak" nevezett.
1988-ban alapította meg a Nemzetközi Jorge Luis Borges Alapítványt (Fundacion Borges), hogy felügyelje a Borges-művek terjesztését szerte a világban. Bár nem ismerte férje végrendeletét, csak annak halálakor tudta meg, hogy mindent ő örököl, úgy érezte, kötelessége tisztességesen gondozni az elhunyt életművét.
Ennek némileg ellentmond, hogy ő maga nem hagyott hátra végrendeletet, nem tette egyértelművé, ki viheti tovább a munkáját. Most először is tisztázni kell, ki örökli a hagyatékot, és ha nem lesz törvényes örökös, akkor vélhetően Buenos Aires városára száll minden. De sajnos évekbe telhet, míg mindez tisztázódhat, addig pedig egész biztosan nem készülhetnek adaptációk, fordítások, újrakiadások Borges műveiből.