Bérczesi Róbert szerint az élet legtöbb kérdésére az a válasz, hogy mindegy

Bérczesi Róbert szerint az élet legtöbb kérdésére az a válasz, hogy mindegy

A Hiperkarma frontemberének DaLSZöVeGKöNYVét a Margó Irodalmi Fesztivál harmadik napján mutatták be, Bérczesi Róberttel Fekete Gy. Viktor beszélgetett. A kiszámíthatatlanul kanyargó beszélgetés nagyon széles spektrumon mozgott, drámai és humoros percek váltották egymást gyors egymásutánban. Nemcsak a kötet felépítéséről, de a dalszerző introvertált személyiségéről, a fejében lévő hangokról, korábbi drogproblémáiról, komlói gyermekkoráról és jövőbeli zenei-irodalmi terveiről is sok minden elhangzott.

Fotó: Posztós János/Margó Irodalmi Fesztivál

Kolozsi Orsolya | 2021. június 13. |

A záporokkal tarkított késő délutáni beszélgetés Bérczesi alkotói módszereire vonatkozó kérdéssel indult, a válaszból kiderült, hogy a magát elsősorban szerzőként, és csak másodsorban előadóként definiáló művész a belső hangoknak adja át az irányítást olyankor, amikor dalokat szerez. A szövegeket, a zenét egyaránt a „jövőből diktálják” neki, az ő tehetsége abban áll, hogy képes pár lépéssel lemaradni, és hagyni, hogy a dal vezesse őt, ne pedig ő akarja mindenáron megírni a dalt. A dalszövegek kapcsán arra is kitért, hogy kisgyermek kora óta író akar lenni, jelenleg is dolgozik egy sci-fin, melyet élete főművének szán. A science fiction egy színdarab formájában íródik, melyből már kész is vannak dalbetétek (Finálé). Ezután a tavalyi évben készült Karanténlemezről beszélt, melyet szerinte nagyon kevesen, mindössze pár ezren hallgattak meg, pedig a legsikerültebb alkotásának tartja. Ennek kapcsán említette, hogy az írás, a zeneszerzés számára terápia is, és a kezdeti albumok borongós, depresszív világától egyre inkább a napsütötte témák felé kíván fordulni, az élet örömeiről szeretne zenélni. Arra a kérdésre, hogy melyik az értékesebb, azt válaszolta, hogy mindegy, majd kifejtette, hogy ez a mindegy szinte a világ összes kérdésére megfelelő válasz lehet.

Bérczesi Róbert
BéRCZeSi RóBeRT DaLSZöVeGKöNYVe
Scolar, 2021, 176 oldal
-

Bár a keménydrogokkal teli múltjáról nem akart beszélni (mivel unalmasnak találja már egy ideje a témát), mégis érintették, hiszen a kötetben nemcsak a dalszövegek, hanem az egyes albumok és dalok keletkezésének körülményei is olvashatók, és így a drogokkal teli húsz év sem maradhatott ki ezekből a leírásokból. Bérczesi a tőle megszokott módon ezúttal is nagyon őszintén beszélt az életéről, küzdelmeiről, újjászületéseiről, azt is megosztotta a közönséggel, hogy augusztusban lesz az első évfordulója annak, hogy teljesen tiszta. Majd a drogoktól mentes hétköznapokról mesélt, arról is, hogy bár a tudatmódosító szerek megnyitnak bizonyos kapukat, de „ezeken a kapukon sok olyan hang is beáramlik, amit az ember nem kért”, amit nehezen tud feldolgozni. Tisztán könnyebb az élet és könnyebb az írás is, bár megjegyezte, hogy örülne egy alkotói válságnak is, hogy végre meg tudjon nézni teljes egészében egy filmet, ne kelljen ötpercenként lejegyezni az ötleteit.

-

Jelenlegi munkái között említette, hogy Müller Péter Sziámival készítenek egy Napi dalok című projektet, amely négy lemeznyi anyagot tartalmaz, és amelynek első darabja szeptemberben fog megjelenni. Arról is beszélt, hogy a Hiperkarmával nem tervez több albumot, elavultnak tűnik a formátum, helyette évi négy dal megjelenését tűzte ki célul. Az első ezek közül a zenekar fennállásának 21. évfordulóján jelenik majd meg augusztusban, egy klip kíséretében, címe pedig a Falon túl lesz. A „titkokkal és sugallatokkal” dolgozó Bérczesi Fekete Gy. kitartó kérdéseinek hatására saját magáról is beszélt mélyen és hosszasan. Kiderült, hogy ő egy igazi „loner”, egy „magányzó”, befelé forduló és otthonülő alkat, aki egészen kicsi korától nagyon jól elvan magában, akinek a klasszikus rocksztárélet kliséi mind megvoltak az életében, mégsem extrovertált, a közönség szeretetével könnyen bánni tudó személyiség. Olyan valaki, aki mindig kívülről látja önmagát és akinek folyamatosan hangok harcolnak a fejében. Ennél a résznél az esten viselt Autista vagyok feliratú pólóra is kitért, saját magában is felfedezni vél bizonyos autista vonásokat. Isten meghatározó szerepéről, édesanyjához való viszonyáról is beszélt, de a Beatles történetét feldolgozó könyv óriási hatását és a komlói magányos, elszigetelt éveket sem hagyták ki a beszélgetésből, amely összességében nem annyira a DaLSZöVeGKöNYVRől, mint inkább Bérczesi Robiról magáról szólt, de a kettő olyan szorosan összefonódik, hogy valószínűleg senkiben sem maradt hiányérzet a közel egyórás beszélgetés végén.

Hírlevél feliratkozás
Kapcsolódó cikkek
...
Nagy

Bérczesi, Vekerdy, Udvaros, Ónodi és NoÁr - Ezek voltak a Margón az Extrák!

...
Nagy

Bérczesi Róbert: Mindig kilógtam a sorból

...
Nagy

Simon Balázs valódi fenomén volt

A 2001-ben tragikusan fiatalon elhunyt Simon Balázs rendhagyó költészetéről és intellektualitásáról emlékeztek meg tegnap este a Margó Irodalmi Fesztiválon, ahol az idén megjelent összegyűjtött verseit mutatták be. 

SZÓRAKOZÁS
...
Szórakozás

Varázslatos lett az évfordulós Harry Potter-kvízműsor, a Roxforti Házak Tusája

Nagyon jól hozza a varázslóvilág hangulatát a Harry Potter és a bölcsek köve-film bemutatásának huszadik évfordulójára megálmodott kvízműsor, a Roxforti Házak Tusája. Bár a kérdésekre egy vérbeli Harry Potter-rajongónak nem olyan nehéz válaszolni, a meglepetésvendégek és a nosztalgiázás miatt mindenképpen érdemes megnézni.

...
Szórakozás

Frank, az óriásnyúl 20 éve szólította meg Donnie Darkót

Nyulak, könyvek, harcos kertvárosi anyukák, időutazás és Kiwi! - ez volt a Donnie Darko, ami egyszerre lett generációs kultfilm és szürreális kertvárosi pszichothriller.

...
Szórakozás

A harlemi reneszánsz szívében két nő önáltatással küzd a diszkrimináció ellen

Nella Larsen hősnőinek szereptévesztésében egy korszak kiútkeresése tükröződik. Mozgóképes feldolgozása A látszat ára magyar címmel a Netflix műsorán látható. 

...
Szórakozás

Az éden is veszedelmes, ha fojtogató önzésre épült

Philip Glass egy trilógiával tisztelgett a francia művészzseni és polihisztor Jean Cocteau előtt, ennek záró darabja a Les Enfants Terribles (Veszedelmes éden), ami november 13-tól látható az Operához tartozó Eiffel Műhelyházban.

...
Szórakozás

Rockzenére hangolt káosz és minimalizmus a Magyar Nemzeti Balett legújabb előadásában

Először látható Magyarországon a kortárs tánc igazi klasszikusának számító Chroma című előadás. Wayne McGregor koreográfus  darabja egy több síkon futtatott kommunikációs kísérlet: szélsőséges gondolatok, érzések megfogalmazása és párbeszéde a test határainak feszegetésével.

...
Szórakozás

25 éves a Romeo+Juliet: az MTV-esztétika, amely érdekessé tette a klasszikusokat

Az MTV-esztétika találkozása a reneszánsszal, a vizuális nyelv ütközése a tradícióval, gengszterek, tetoválások és drag queen a grandiózus adaptációban. 

A hét könyve
Kritika
A rózsák sem gyógyítják meg a lelket és a farkat
...
Szórakozás

Székely Kriszta 8 évesen egy Offenbachban játszott, most rendezett egyet

Több mint 25 év után tűzte ismét műsorra a Magyar Állami Operaház Jacques Offenbach operáját, a Hoffmann meséit. Székely Kriszta rendezővel a próbafolyamat kihívásairól, a kettős szereposztás különlegességéről, és saját Offenbach-kötődéseiről is beszélgettünk.

...
Podcast

Az austeni univerzumban Emma az egyetlen hősnő, akinek ténylegesen van hatalma [Az Austen-projekt]

Az Austen-projekt ötödik adásában az Emmát tárgyaljuk ki, amely az író egyik legkidolgozottabb regénye. Egyben az egyik legtrükkösebb könyve is, amelyet az irodalomtörténészek Flaubert és Virginia Woolf regényeivel soroltak egy ligába.

Szerzőink

...
Ruff Orsolya

Richard Osman nyugdíjas nyomozói ahová lépnek, ott hulla terem

...
Apró Annamária

Hervé Le Tellier: Írtam egy bestseller-imitációt, és működött

...
Kolozsi Orsolya

Mi töri szilánkosra egy kislány életét a kommunista Moldova végnapjaiban?

20/21
...
20/21

Háy János: A romániai néni

...
20/21

Mán-Várhegyi Réka: Csak őszintén!

...
20/21

Cserna-Szabó András: Komédia

...
20/21

Molnár T. Eszter: A hiányzás

...
20/21

Zalán Tibor: Sok fehér szalagok

...
20/21

Bartók Imre: A Zöld Istálló