Egy friss felmérés szerint az angol irodalmi szakma jelentős része, köztük számos író, irodalmi ügynök fél attól, hogy a közeljövőben a mesterséges intelligencia elveheti vagy csökkentheti a munkájuk értékét. Számos alkotó kifejezetten fél attól, hogy a jövőben nem lesz érdeklődés a hosszabb, komplexebb művek iránt, különösen a zsánerírók érzik úgy, könnyen munka nélkül maradhatnak.
A Cambridge University által készített felmérés összesen 332 válaszadó alapján mérte fel a szakma viszonyát a mesterséges intelligenciához, ebben 258 regényíró, 32 irodalmi ügynök és 42 fikciós könyvekért felelős kiadós szakember kapott helyet.
A válaszadók mintegy 85% számít arra, hogy a jövőben csökkeni fognak a bevételei, 51% pedig különösen tart attól, hogy az AI teljes mértékben átveszi majd a helyét a szakmában. De többen a már meglévő írásaik miatt is aggódnak, 59% arról számolt be, hogy egy vagy több munkájuk már korábban engedély nélkül fel lett használva az AI tanítására, sőt 39% anyagi kárt is szenvedett belőle.
A mesterséges intelligenciát fejlesztő cégeknél az utóbbi időben gyakori, hogy engedély nélkül használnak fel kreatív termékeket. Korábban írtunk az írók és az Anthropic cég közötti „történelmi jelentőségű” megállapodásról, de arról is, hogy más esetben az írók pert vesztettek a Facebookot is üzemeltető Metával szemben. A megoldás lehetőségéről itt írtunk bővebben.
A felmérés szerint az AI-jal szemben különösen a zsáner-alkotók érzik fenyegetve magukat, itt ugyanis a megkérdezett romantikus-, thriller- és krimi szerzők több mint 60%-a félti a munkája jövőjét.
Biztosabb szerzői jogokra van szükség
Minden félelem és kétség ellenére viszont a felmérés szerint a szakma nem AI-ellenes, a válaszadók 80%-a meg van győződve arról, hogy a mesterséges intelligencia társadalmi előnyökkel szolgálhat, az írók egyharmada pedig aktívan használja is a munkájában, például gyors információgyűjtésre.
Pont ezért a megoldás nem az AI eltörlésében keresendő, hanem az emberi munka bebiztosításában. Az angol irodalmi szakma a szerzői jogok megerősítését szeretné, hogy ezzel átláthatóbb legyen az ember és gép által készített szövegek különbsége, továbbá azt is igénylik, hogy a cégek legyenek transzparensek az AI-használatukkal, tüntessék fel, ha nem géppel készítik el a kreatív tartalmaikat.
Fotó: Pexels
