Kertész Edina
Jóga Budán - Haich Erzsébet és Selvarajan Yesudian regényes története
Athenaeum Kiadó, 2023, 272 oldal
-

Az első magyar jógaiskola története az indiai Madrászból és a Haich család balatonvilágosi villájából indul. Yesudian és Erzsébet két egymás mellett futó életútja egy sorsszerű találkozáskor Budapesten fonódik egybe, az 1930-as években. A jómódú családból származó képzőművész és spirituális gondolkodó, Haich Erzsébet ekkor már az óegyiptomi misztika beavatott ismerője, aki teozófiai előadásokat is tart, a fiatal Yesudian pedig főiskolai hallgatóként a jógát népszerűsíti választott hazájában. A második világháború árnyékában különleges vállalkozásba fognak: jógaiskolát alapítanak. Az órákat Erzsébet tágas és napfényes budai műtermében tartják, ahol professzorok, hercegek, munkások és művészek együtt végzik a fizikai ellenálló-képességet fejlesztő és a tudat összpontosítására szolgáló gyakorlatokat. A háború éveit követően az új hatalom nem nézi jó szemmel a jógakör működését, így Erzsébet és Yesudian emigrációba kényszerülnek, a magyar jógaiskola megszűnik. Ám tanítványaik továbbra is titkos összejöveteleket tartanak, hogy követni tudják, amit a spirituális tanítótól és az indiai jógitól kaptak, a tudat legtisztább forrásához vezető utat, a jóga útját.

Bemutató. A kötetet a Budapesti Nemzetközi Könyvfesztiválon mutatják be, a szerzővel Kurucz Adrienn, a WMN főszerkesztő-helyettese beszélget. Vendégek: Veszprémi Krisztina, Selvarajan Yesudian fordítója és Haich Péter, Haich Erzsébet unokaöccse. Mikor? Október 1-jén 13 órakor. Hol? A Millenárison. Részletek erre>>

Kertész Edina: Jóga Budán - Haich Erzsébet és Selvarajan Yesudian regényes története (részlet)

A TALÁLKOZÁS


– Várjon! Álljon meg! – kiabált valaki, mire Yesudian rémülten beugrott a lift mögötti koszos kis falmélyedésbe. Pedig hozzászokhatott már, hogy idegenek szólítják le; mióta megjelent vele a fényképes interjú, az utcán olykor rámutogattak, a bátrabbak pedig ráköszöntek, és megkérdezték, csakugyan a messzi Indiából jött-e. A Selvarajan Yesudian név is az interjú nyomán ragadt rá: Rádzsák utóda, Jézus szolgája.
Az orvosi egyetemen többször tartott előadásokat az érdeklődőknek Indiáról és a hatha-jógáról, ilyenkor mindig eszébe jutott az áldott Oakley; a cserkészeten szerzett tapasztalatok hozzásegítették, hogy magabiztosan beszéljen a pódiumon, s a kérdések özönétől se riadjon meg.

Ám az, hogy az utcán is felismerik, minden alkalommal zavarba hozta.

A Margit körúti bérház sötét lépcsőházában léptek dobogtak, majd valaki megérintette a vállát.
– Kérem, hadd váltsak néhány szót önnel!
A nő felkattintotta a kapcsolót, mire sárga fény öntötte el a lépcsőház szürke márványborítását.
– Ugye ön Selvarajan Yesudian?
– Igen, én vagyok – bólintott Yesudian, és szemügyre vette a nőt. Bordó kis kalapja alól egérszürke haj lógott ki, arca kipirosodott, kék szeme ártatlanul tekintett a világba.
– Elnézést, hogy így magára ijesztettem. Mentségemre szóljon, már régóta szeretném megismerni, nem is álmodtam róla, hogy itt futunk össze! Ó, még be sem mutatkoztam – tette át kis táskáját a másik kezébe. – Virág Ilona vagyok. Hónapok óta keresem, mióta az az interjú megjelent magával a Pesti Hírlapban. Kérdezősködtem mindenhol, de senki sem tudta megmondani, hol lakik. Most pedig itt van, a házban, ahol élek… Csak nem ön is itt lakik?
Yesudian tétován megrázta a felé nyújtott kezet, és bólintott.
– De igen, néhány hónapja.
– Micsoda véletlen! – csapta össze Ilona a kezét. – Mondja, meghívhatom egy teára? Annyi kérdésem lenne!
– Sajnos sok dolgom van – hárította el udvariasan Yesudian, aki természetes tartózkodásának megfelelően visszahúzódó életet élt: ha éppen nem előadásokat hallgatott, ideje nagy részét a hatodik emeleti kis lakásban töltötte. Meditált, gyakorolt, olvasott, kikapcsolódásként rajzolgatott vagy pasztellképeinek egyikét festette.
– Ó, hát persze! Ne haragudjon, hogy így lerohantam – mentegetőzött Ilona. – De amikor megláttam, annyira megörültem, hogy megfeledkeztem magamról. Tudja, nagyon érdekel a jóga, és szeretnék néhány kérdést feltenni.
– Igazán bocsásson meg, de most nem lehet – szabadkozott Yesudian.
– Egy jó barátom, sikeres festő és szobrász, valamint koncertzongorista, jártas a jógában és a Kelet filozófiájában – folytatta Ilona. – Hétfőnként előadásokat tart ezoterikus körében, ahol orvosok, tudósok, papok és hasonló szellemiérdeklődésű emberek találkoznak. Biztos vagyok benne, hogy örülne, ha megismerné magát. Haich Erzsébetnek hívják.
– Jógát mondott? – ébredt fel Yesudian érdeklődése.

Ritka volt, hogy valaki ismerje a jógát,

és még ritkább, hogy előadásokat is tartson róla; úgy érezte, muszáj megismernie ezt a titokzatos hölgyet.
– Úgy van! – bólintott Ilona. – Eljön?
– Eljövök – mosolyodott el Yesudian.
Másnap felvette a legszebb, világoskék turbánját és zakóját, és pontban délután négykor becsöngetett a budai villa ajtaján, lámpalázasan, amiért egy ilyen köztiszteletben álló személy fogadja.
Amikor Erzsébet kinyitotta az ajtót, Yesudian a sötétkék, különös csillogású szempárba nézett, és felismerte a mesterét.
Hosszan nézték egymást, mint amikor régi ismerősök találkoznak össze véletlenül, s nem tudják elhinni, hogy az, aki olyan fontos volt egykor számukra, újra előttük áll.
A szalonban leülve, folytatták a hosszú beszélgetést, ami már időtlen idők óta folyt kettőjük között. Hiszen ismerték egymást, régóta, s ez a tudás mélyen élt bennük. Yesudian ráébredt, hogy tanítójára bukkant, akivel már találkozott, és akitől ebben az életben is rengeteget tanulhat. Beszélgetésükből hamarosan nyilvánvaló lett, hogy Erzsébet nemcsak a hindu szent szövegeket, a Védákat, Upanisadokat, a
Bhagavad Gítát és a jógafilozófiát tanulmányozta, hanem a Bibliát is kitűnően ismeri.
Aznap az előadáson a reinkarnáció volt a téma, amely Yesudian számára természetes volt. Indiában magától értetődőnek vették, hogy az ember számtalan alkalommal újjászülethet, míg csak meg nem szakítja a körforgást. Ám amikor Erzsébet az egyiptomi emlékeiről beszélt, a téma heves vitát váltott ki a csoport akadémikusa és egy pap között.
– Képtelenség – csóválta meg a fejét egy matematikus.
– Amit mond, az már az istenkáromlás határát súrolja – jelentette ki felháborodottan egy katolikus pap, orrcimpája haragosan kitágult. Felpattant, és izgatottságában szélesen gesztikulált. – Csak Jézus Krisztus rendelkezik halhatatlansággal és hatalommal, hogy visszatérjen a földre.
– János evangéliumában van egy érdekes beszélgetés Krisztus és Nikodémus, a zsidó tanácsos között – kezdte a válaszát Erzsébet. – Jézus azt mondja, aki nem születik újjá, az nem léphet be Isten országába. Arra a kérdésre, hogyan születhet újjá az ember, miközben birtokolja a testét, Jézus így válaszolt: ami a testből születik, az test, ami a lélekből születik, az lélek. Ön hogyan értelmezi ezt? – kérdezte, és némi szünet után
hozzátette: – István, higgye el, én lennék az utolsó, aki elvenném valakinek a hitét, hacsak nem tudnék helyette jobbat kínálni. Egyáltalán nem fontos, hogy hiszünk-e a reinkarnációban vagy sem,

mindaddig, amíg itt vagyunk, tudatosan élünk, és a legjobbat hozzuk ki az életünkből.

Az előadás után Ilona az elmélyülten beszélgető Erzsébethez és Yesudianhoz lépett.
– Támadt egy csodálatos ötletem! – újságolta. – Te tudod, Böském, hogy a Rákóczi úti lakásom jelenleg üresen áll. Mit szólnátok, ha Yesudian tartana ott jógaórákat a hétfői kör tagjainak?
Erzsébet Yesudianra nézett.
– Ez remek lenne. Mit gondolsz?
– Szívesen gyakorlok velük – bólintott Yesudian.
                                                                                                        *
Yesudian leszállt a villamosról a Nemzeti Színháznál. Világoskék turbánjában, zakójában nagy feltűnést keltett: a járókelők leplezetlenül bámulták, és hallotta, amikor egy férfi azt suttogta a feleségének:
– Az ott nem egy maharadzsa?
Erőteljes, mégis finom arcélével, szelíd, barna szemével, derűs mosolyával, sötét bőrével valóban kitűnt a járókelők közül, akik csodálkozva néztek utána, ahogy elhaladt mellettük.
Az Est Lapok szerkesztősége mellett elhaladva végigfutotta a kapu fölé kihelyezett nagy táblára festett gyors híreket, amelyeket fekete és piros betűkkel mázoltak fel. „Gróf Teleki Pál öngyilkos lett!” A tábla előtt férfiak álltak kalapjukat a kezükben szorongatva, sápadtan.
Végigsietett a Rákóczi úton a négyemeletes bérházig, és belépett a lakásba, amit Ilona bocsátott a rendelkezésére.
A gyakorlásra érkezők már várták: a földön ültek szőnyegeiken, betöltötték a két szobát, amit a széles, kétszárnyú ajtót széttárva Ilona egybenyitott. Yesudian leült egy székre, egyenes háttal.

A háború szele már elérte az országot, s a félelem szinte tapintható volt a teremben.

– Nem lehetek gyenge, ha élet, isten vagy erő áll mögöttem – kezdte. Halkan, lassan beszélt, szavaiból meggyőzőerő áradt. – Amikor éhes vagyok, eszem, és a szervezetem feldolgozza az ételt, amely lényem részévé válik. Ugyanígy van ez, amikor gondolkozom. A gondolat is táplálék, amelyet fel kell szívni magamba hasonló módon. Naponta gondolatok ezrei támadnak bennem, és a benyomásokat a tudatalattiban hordozom, akár akarom, akár nem. Éppen úgy, mint ahogy nem ennék meg összevissza minden szemetet, hanem kiválasztom azt a táplálékot, amelyet fel tudok dolgozni, ugyanúgy egyedül tőlünk függ, hogy milyen gondolatokat gondolunk. Ha valaki ellen gyűlöletet hordozok magamban, akkor ennek a gyűlöletnek a benyomása összegyűlik a tudat alatti lelkemben. Lelkem egyensúlya fokozatosan felborul, és a testemben mint betegséget érzem ezt, mint epebántalmakat, félelmet, szorongást, pesszimizmust és egyéb negatív hajlamokat. Hogyan legyen a jövő életet adó, ha jelenleg mérget dolgozunk fel állandóan? Jó gyümölcsöt hozhat az a fa, amely kárt okozó talajból táplálkozik? A jövő csak a jelenlegi tetteinknek a következménye. Ha a boldogság az, amit akarok, akkor meg is fogom kapni. Hogyan? Nagyon egyszerűen. Amikor egy gondolatom támad, használva egyszerű józanságomat, választhatok: „Helyes gondolat ez vagy hamis?” Ha negatív hullámok kísérlik meg, hogy ledöntsenek a lábamról, mint amilyenek a harag, a gyűlölet, a féltékenység, és egyáltalán, ha elkezd véleményem lenni valaki másról, legyek résen. Elég a gyengeségből! Elég a halálból!

Amiben hiszünk, azt kapjuk.

Hintsék el az egészség és erő szavait azáltal, hogy egészségesek és erősek.
Körülnézett a szőnyegükön ülőkön: feszülten hallgatták.
Egy vékony, barna hajú nő bólogatott, egy testes férfi elgondolkodva dörzsölgette a lábujját.
– Most pedig üljenek kényelmes, keresztezett lábú ülésben – folytatta Yesudian –, és hunyják le a szemüket. Kezüket tenyérrel fölfelé tegyék a térdükre, hátukat tartsák egyenesen, vállukat lazán. Fejtetővel nyújtózzanak felfelé. Lassan és ellazulva vegyenek mély levegőt, pránát gyűjtve lényük középpontjába, kissé jobbra az organikus szívtől. Középpontjukat fehér fényként képzeljék el. Kilégzéskor sugározzák a pránát minden irányba, akár a napsugarakat, a test minden apró részébe, nagyjából egyméteres energiaglóriát elképzelve maguk köré.
A teremben csend volt, a jógázók lélegzetének hangja töltötte be, s az ászanákat is némán gyakorolták. A fekete táblára rajzolt ábrák mutatták az ászanákat, és Yesudian a gyakorlatozók között járkálva olykor odalépett valakihez, hogy kiigazítsa a testtartását ardha-salabhászana vagy trikónászana közben. Gyors ütemben váltották egymást az ászanák, s egyik-másik jógázó olykor halkan felnyögött. A savászanában, hullapózban végződő gyakorlás után néhány percig még bódultan ültek, majd lassanként életre kelt a terem: a résztvevők feltekerték szőnyegeiket, és elvonultak, hogy átöltözzenek. Ilona a konyhába ment, ahol előkészítette a vegetáriánus vacsorát a szűk körnek, akik még ott
maradtak.
– Mennyibe kerül a tanfolyam? – kérdezte egy alacsony, barna, vékony nő, Gizi.
Yesudian zavarba jött.
– Ingyenes az óra, nem kérek érte pénzt – mondta, mire az ott lévők csodálkozva néztek össze.
A következő héten nem kellett összenyitni a két szobát, mert csak tizenöten érkeztek meg a gyakorlásra, az azt követő héten pedig alig néhányan ültek a szőnyegeiken, amikor Yesudian megérkezett. Amikor meglátogatta Erzsébetet, és beszámolt erről, Erzsébet ránézett.
– Miért nem kérsz pénzt a jógaórákért? – kérdezte.
– Indiában egy spirituális tanító sem fogadna el pénzt – rázta meg a fejét Yesudian. – Én sem kérhetek díjazást a közös gyakorlásért.

– Itt máshogy mennek a dolgok

– magyarázta barátságosan Erzsébet. – Az emberek hajlamosak lebecsülni azt, ami ingyen van. Muszáj legalább egy szerény díjat megállapítanod.
– Azt nem lehet – tiltakozott Yesudian.
– Hogy is magyarázzam… – tűnődött Erzsébet. – Tegyük fel, hogy szeretnél vajat vásárolni. Bemész egy üzletbe, és vajat kérsz, mire a boltos a kezedbe nyomja, és azt mondja, nem kér érte pénzt. Mit gondolnál akkor?
– Azt, hogy régi, avas a vaj, azért adja ingyen – válaszolta Yesudian.

Olvass minket e-mailben is!

  • Személyes ajánló a legérdekesebb tartalmainkról!
  • Extra tartalom csak feliratkozóknak!
  • Így biztosan nem maradsz le a legfrissebb könyves hírekről!
  • Nem spammelünk, heti 1-2 levelet küldünk.

Könyves Magazin Hírlevél

Kapcsolódó cikkek
...
Beleolvasó

Linn Ulmann hőse kétségbeesetten próbál folytonosságot teremteni a múlt és a jelen között

Linn Ulmann új regényének elbeszélője kétségbeesett igyekezettel próbálja összerakni életének darabjait: Oslo, New York és Párizs elevenedik meg a könyv lapjain, hogy a töredékek nyers és őszinte történetté álljanak össze hatalomról, vágyról, szorongásról, testről és szégyenről. Olvass bele!

...
Beleolvasó

Olvasóvá nevelni egy gyereket egyáltalán nem könnyű feladat, de nem is lehetetlen

Vass Dorottea Olvasásmotiváció című könyve az olvasás iránti kedv felkeltésében segít pedagógusoknak és szülőknek. Olvass bele!

...
Beleolvasó

Parti Nagy habszódiája tobzódik a romantikus érzelmekben és a nehéz férfibánatban

Első megjelenésekor szerzőként Sárbogárdi Jolán neve volt feltüntetve a borítón, mára a regény a Parti Nagy Lajos-életmű szerves része, emblematikus darabja. Olvass bele A test angyalába!

TERMÉSZETESEN OLVASUNK
...
Hírek

Elveszett bibliai fát támasztottak fel egy 1000 éves magból

A Bibliában szereplő fa magját a Júdeai-sivatag egy barlangjában találták. Olyan növényről van szó, ami lokálisan kihalt, a Bibliában viszont többször is említik a gyógyító hatása miatt.

...
Zöld

A barátságaid is lehetnek mélyebbek és bensőségesebbek – olvasd el, hogyan

Cziglán Karolina pszichológus Elfogadó kapcsolódás című könyvével abban igyekszik segíteni, hogy a kapcsolatainkban merjünk sebezhetőbbek lenni, legyen szó barátságról, szülő-gyerek viszonyról vagy párkapcsolatról. Mutatunk egy részletet a kötetből.

...
Zöld

A zöld tea szuperegészséges, de nem csodaszer – 5 könyv a teázásról

A zöld teának nemcsak az illata elbűvölő, de számos nagyszerű hatással is számoltatnak azok, akik rendszeresen fogyasztják. Bemutatjuk a frissítő itallal kapcsolatos tényeket és mítoszokat, aztán ajánlunk öt könyvet a teázás szerelmeseinek.

Kiemeltek
...
Nagy

Hogy fordulhat elő, hogy nincs tíz roma queer szerző?

A roma queerek hangját erősíti fel a Leányvállalat gondozásában megjelent új kötet.

...
Nagy

Péterfy Gergely: Umbria dombvidékén az ember átértékeli az életét

Umbria mindenkit megbabonáz, aki szeret enni, inni, utazni, élni. A Péterfy-házaspár könyvbemutatóján jártunk.

...
Podcast

A Donald rágó, Passuth László és a Katona József Színház: Magyarország, örök hely

Máté Gábor elolvasott egy interjút Jánossy Lajos íróval, majd egy év se telt el és a Katona József Színház bemutatta a színdarabot a Kádár-korról. 

A hét könyve
Nagy
Edith Eva Eger a testen keresztül meséli el a holokauszt borzalmait
...
Podcast

Szentesi Éva: Mindig találok egy családot, ahol befogadnak [Podcast]

Szentesi Éva sosem vágyott arra, hogy gyereket szüljön, de családot mindig is szeretett volna.

Hírek
...
Hírek

Cormac McCarthy 16 éves lánnyal folytatott viszonyt

...
Hírek

Ezeket tudni a Da Vinci-kód írójának új könyvéről

...
Hírek

Láttad már Radnóti vagy Rodolfo ex librisét a Széchényi Könyvtárban?

...
Hírek

Rakovszky Zsuzsa és Pál Sándor Attila költészeti díjat kap

...
Hírek

A „manifesztálás” lett az év szava 2024-ben

...
Hírek

Netflixen lesz látható az Igazából szerelem rendezőjének új karácsonyi filmje