Amikor felmerült az ötlet, hogy indítsunk podcastsorozatot a BookTok témájában, Bognár Edmond szinte elsőként jutott eszembe. Edmonddal a nyári könyvhéten találkoztunk először, ahol már egy kicsit mesélt nekem arról, hogyan kezdte el YouTube-pályafutását Edmond Könyvkuckója néven, majd lett egyre népszerűbb a többi felületen is. Mára Instagramon több mint 8 ezren, TikTokon több mint 14 ezren követik. Viszkok Fruzsihoz és Kiss Vikihez hasonlóan vele is olvasói, illetve tartalomgyártói útjáról beszélgettünk.
Hogyan vált Edmond olvasóvá?
„Már gyerekkoromtól kezdve nagyon szerettem a történeteket” – mondta, és hozzátette azt is, hogy amikor utaztak valahová, az anyukája rendszeresen felolvasott az autóban. Bár az általános iskolában a kötelezők kissé elvették a kedvét a könyvektől, később szerencsére könnyen visszatalált. Mivel Edmonddal nagyjából egyidősek vagyunk, közös élményünk, hogy rajongunk a vámpíros kötetekért, vagy az osztálytársakkal együtt olvassuk A Szent Johanna gimit.
Ami a szépirodalmat illeti, számára az Elfújta a szél volt az egyik legkorábbi fontos találkozás, de a mai napig széles merítésből válogat: szereti a klasszikusokat és a kortárs szerzőket is.
Én sokszor felülök a hype-vonatra” – vallotta be, amikor arról kérdeztem, mi alapján kerülnek a kezébe mostanában a könyvek.
Elárulta viszont azt is, hogy voltak már elég nagy mellényúlásai a TikTok-trendeket tekintve: a „dark romance” műfajával kapcsolatban például vannak fenntartásai.
Miért pörögnek annyira a „spicy” könyvek?
Nemrég utánajártunk kicsit az óriási népszerűségnek örvendő erotikus történeteknek, úgyhogy ezekről is faggattam kicsit Edmondot. Szerinte A szürke ötven árnyalatával kezdődött ez az őrület, és bár kétségkívül sokan szeretik a pikáns részleteket, azért bőven vannak túlkapások. „Kicsit azt érzem, hogy aki írja ezeket a sztorikat, valószínűleg nem szeretné őket átélni, viszont otthon unatkozva elfantáziálgat” – mondta.
Van ugyanakkor néhány író, aki jól bánik a fűszerrel: Ali Hazelwoodot például rengetegen kedvelik.
Ennek apropóján beszélgettünk még arról, milyen hatással vannak ezek a jelenetek a realitásunkra, illetve az elvárásainkra. Egyetértettünk abban, hogy nem olyan nagy baj, hogy mi még Leiner Laura regényein nőttünk fel.
Közös olvasásból TikTok-siker
Ahogy a korábbi vendégeimnél, úgy most is kíváncsi voltam arra, hogyan lesz valakiből sikeres tartalomgyártó. Edmond a Covid idején kezdett el YouTube-videókat csinálni – a TikTok-univerzummal csak később barátkozott meg, de mára itt követik a legtöbben. Az igazi áttörést az „olvasási maratonok” hozták meg neki, vagyis azok a videók, amikor a barátaival egy nap alatt elolvasnak egy könyvet, és közben dokumentálják, merre járnak.
Nem hittük el, hogy ennyien azt nézik, hogy eszünk és olvasunk egész nap” – mondta a hirtelen jött sikerről.
@edmond_konyvkuckoja Olvasási maraton ✅ Sikeresen elolvastuk a #verity -t, #colleenhoover tollából! #coho #book #booktok #booktokhungary #readathon #readathonvlog #vlog #olvasas #fy #foryou #nekedbe #olvass #szeged #thriller #colleemhooverbooks #konyvmoly #bookworm #konyvmolykepzo @Könyvmolyképző @lazarneaniko ♬ eredeti hang - Edmond Könyvkuckója
Azóta folyamatosan jönnek a követők, és most már személyesen is szerveznek találkozókat a többi booktokkerrel. „Mindig úgy jövök ki ezekről az eseményekről, hogy szétrobbanok a boldogságtól” – mesélte Edmond hatalmas lelkesedéssel, hiszen mindig nagyon örül neki, ha élőben is beszélgethet a közösségével.
Mennyire figyel a könyvpiac a BookTokra?
Mostanság nyilvánvalóan feltűnt nekem is, hogy a kiadók egyre inkább nyitnak a social media felé, mégis meglepődtem, amikor Edmond arról mesélt, mekkora ereje van a BookTok-közösségnek. Egyes szerzők képesek a sikerlisták élére ugrani, ha felfigyelnek a könyvükre, még akkor is, ha az nem friss megjelenés.
Éppen ezért érdemes foglalkozni ezzel a platformmal, és felvenni a ritmusát, mert óriási hatással van az eladásokra is.
Az epizód végéhez közeledve kíváncsi voltam még arra, mitől függ, hogy melyik könyv lesz felkapott. Edmond szerint a titok abban rejlik, hogy ezek a történetek általában erős impulzust váltanak ki az emberekből. Ha például egy kötetről az a hír járja, hogy sokan sírnak rajta, akkor az ember akaratlanul is kíváncsi lesz rá.
Hallgasd meg az epizódot, és tarts velünk a következő részben is, amelyben 2-2 könyvet ajánlunk őszi napokra!
