A harlemi reneszánsz szívében két nő önáltatással küzd a diszkrimináció ellen

A harlemi reneszánsz szívében két nő önáltatással küzd a diszkrimináció ellen

Nella Larsen közel száz éves történetét előbb ismerhetjük meg a képernyőről, mint papíron magyarul. Irodalmi berkekben ez sajnos nem kuriózum. A Passing érzékeny adaptációját Rebecca Hallnak köszönhetjük, aki egy évtizedig csiszolgatta, mielőtt képernyőre álmodta. Larsen hősnőinek szereptévesztésében egy korszak kiútkeresése tükröződik. Mozgóképes feldolgozása A látszat ára magyar címmel a Netflix műsorán látható. 

Bányász Attila | 2021. november 18. |

Az amerikai polgárháborút követően a felszabadított fekete rabszolgák sorsát beárnyékolta a törvénybe iktatott faji szegregáció. Jim Crow feketére mázolt arca közel száz évig űzött gúnyt afroamerikaiak millióiból, akik a déli államokból az iparosodott észak és kelet felé vették az útjukat. Amikor megvetették a lábukat a városi polgárság soraiban, hamar bebizonyosodott, hogy az amerikai álom nem csak fehér. Az 1920-as évek nagyvárosi nemzedéke már csak hírből hallott a rabszolgaságról: társadalmi hovatartozásukat új tartalommal igyekeztek felruházni, amelyben egyszerre kapott helyet az öröklött múlt és az önazonosságra törekvő jelen. Az afroamerikai kultúrának ezt az új hangját New York feketék lakta negyedéről harlemi reneszánsznak nevezzük.

Könyvklubot indít a Netflix az adaptációi mellé - Könyves magazin

A magát globális streming óriássá kinövő Netflixen egymást érik a könyvadaptációk, és nem egy ezek közül a kifejezetten sikeres sorozatok közé tartozik, elég csak az olyan darabokra gondolni, mint A vezércsel, A Bridgerton család, a Mindhunter – Mit rejt a gyilkos koponyája? vagy az egészen friss Maid.

Az újjászületés időszakának egyik legjelesebb írója Nella Larsen, aki Passing című regényében erre az identitáskeresésre mutat rá egy olyan korabeli jelenséggel kapcsolatban, amely számunkra teljesen idegen:

története azoké az afrikai amerikaiaké, akiknek a bőre elég világos, hogy fehérnek nézzék őket.

Az 1920-as évek New Yorkjában Irene váratlanul összefut gyerekkori barátnőjével, Clare-rel. Férjezettek, családosak és tehetősek, az élet látszólag bejött mindkettőjüknek. Egy dologban azonban mégis különböznek: míg Irene Harlem feketék lakta közösségének oszlopos tagja, addig Clare hátat fordított az örökségének, és fehérnek tettetve magát kiélvezi annak minden privilégiumát. Ahogy a két barátnő újra közel kerül egymáshoz, az irigység is megjelenik köztük.

-

Úgy belebújnék a bőrödbe (Tessa Thompson és Ruth Negga) Fotó: Netflix

A korábban színésznőként jeleskedő Rebecca Hall ezúttal a kamera mögött is megcsillogtatta a tehetségét. Ráadásul a Passing adaptációjában személyes indíttatás is vezette: amerikai édesanyja, Maria Ewing operaénekesnő révén többek közt afroamerikai felmenői is vannak, így megszólítva érezte magát Nella Larsen története által. Meglepő, hogy ez a sztori mindezidáig elkerülte a megfilmesítést. A látszat ára alacsony költségvetését Hall kreativitással és lelkesedéssel egészítette ki.

A film fekete-fehérben és a klasszikus tévés 4:3 képaránnyal készült: ezt nemcsak az olcsóbb megoldás, hanem a két uralkodó szín dominanciája és a múltidézés is inspirálta. Eduard Grau, A szüfrazsett és az Egy egyedülálló férfi operatőre kihozza képeiből a maximumot: eltérő bőrszínei árnyékokká szelídülnek, elmosva szemünk elől a vizuális szegregáció határait.

Hall mesterien építkezik a történetben: ahogy közelebbről megismerjük Irene-t, úgy kapunk mind teljesebb képet róla. Clare-en való kezdeti megütközése kissé okafogyottá is válik: a nyitányban ő is kihasználja összetéveszthetőbb világos bőrszínét, bár benne a transzgenerációs hatások még erősen dolgoznak. Ideges, kalapját a szemébe húzza, hogy ne ismerjék föl: ő pusztán kívülálló ebben a kifehéredett valóságban. Ezzel szemben Clare maga a fény, egy rasszista férjjel az oldalán: egyszerre kihívó és öntagadó, akinek minden kell, és aki kész mindent eldobni.

-

A tisztánlátás könnyeket szül (Tessa Thompson) Fotó: Netflix

Clare leleplezi Irene-t: kényelmesen berendezett nagypolgári miliője nem több, mint önáltatás.

Egy generációnyira a rabszolgasorstól már saját szolgája van, miközben a közösség tevékeny tagjaként igyekszik megnyugtatni a lelkiismeretét. A szex és a rasszizmus nála tabutéma: amiről nem beszélünk, az talán nincs is, ám előbbinek a házassága, utóbbinak a valóságérzékelése látja kárát. Irene számára Clare jelzőfény, amely a megfeneklett életére világít rá. Mégis vágyik a társaságára, mert Clare testesíti meg mindazt, amit ő nem.

Ha Clare a fény, akkor Irene a sötétség: minden mélységével egyetemben, amely közös kulturális örökségükben gyökeredzik.

Ennek az identitásnak fordított hátat Clare a pompa és a csillogás kedvéért, és ennek hiánya teszi elveszetté a két világ közti senkiföldjén. Ezért nem jelent már többé izgalmat számára a fehér felsőbbrendűséget hirdetők elnagyolt karikatúrájának beillő férje, aki nem látja meg a valóságot a feleségével kapcsolatban. Clare arra vágyik, ami Irene-é, és szinte észrevétlenül beszivárog barátnője élete minden aspektusába, hogy kisajátítsa azt a maga számára. Ez azonban többé már nem az ő világa. Clare tragédiája, hogy híján van mindannak a belső nyugtalanságnak, amely Irene-t állandó tépelődésre készteti.

-

Héja-nász Harlemben (André Holland és Tessa Thompson) Fotó: Netflix

A két nő kéretlenül összefonódó sorsát Tessa Thompson és Ruth Negga nagyszerű jutalomjátékában láthatjuk, amiben drámai erővel jelenik meg az én és a társadalmi azonosságtudat konfliktusa. Eközben virágba borul körülöttük a harlemi reneszánsz, és a turista fehér ember képében felüti fejét a pozitív diszkrimináció - ami szintén a faji megkülönböztetés egy formája. Hall az alacsony költségvetésből fakadóan nem fest föl kortablót, de a 4:3 szűkre szabott keretei között a lehető legpontosabban helyezi el hőseit a történelem koordináta-rendszerében. Különösen megkapó Thompson André Holland közreműködésével fölvázolt családi köre, amely a játékidő előrehaladtával levetkőzi minden meghittségét.

Hall rendezői debütálása nem mentes a hibáktól, de elsőfilmes létére meglepően erős alkotás. Jól bizonyítja, hogy a színésznőnek megvan a helye a kamera mindkét oldalán. Legfőbb ideje lenne, hogy Nella Larsen két kötetét (a Passing mellett a szerző első regényét, az önéletrajzi ihletésű Quicksandet is) felkarolja valamelyik magyar kiadó.

Hírlevél feliratkozás

Olvass minket e-mailben is!

  • Könyves hetilap a postaládádban
  • Kézzel válogatott tartalmak
  • A legérdekesebb, legfontosabb könyves anyagok egy helyen
  • Nem spammelünk, heti 1-2 levelet küldünk.

Könyves Magazin Hírlevél

Kapcsolódó cikkek
...

Könyvklubot indít a Netflix az adaptációi mellé

A bemutatás előtt álló műsorok könyves eredetijével foglalkoznak majd. Először a Passing című regénnyel.

...

A Lovecraft földjén a horror és a rasszizmus határait mossa össze

A Lovecraft földjén címének többszörös áthallása egyszerre utal a népszerű horroríró, H. P. Lovecraft szülőföldjére, rasszizmusára és műveinek mítoszteremtő szörnyuniverzumára. Matt Ruff e két utóbbit mosta össze, megadva történetének sava-borsát.

...

Colson Whitehead új regénye megmutatja, milyen régre nyúlik vissza a Black Lives Matter-mozgalom

Dílerek, gyilkosok, stricik, rablók, maffiózók és mindent átitató korrupció – Colson Whitehead új regénye a 60-as évek Amerikájának legsötétebb bugyraiba viszi az olvasót, közben pedig árnyalt képet ad arról, milyen alapokra épült az a csillogó New York, amelyet ma ismerünk. A Harlemi kavarás a hét könyve. 

MARGÓ
...

Milanovich Domi: Arra kell figyelnem, hogy a nehéz érzésekben is önmagamat megtartva legyek jelen

Milyen út vezet a nemi identitás elfogadásához? Milanovich Domi a Margó Könyvek podcast legújabb vendége.

...

Kirsten Thorup dán író: El kell dönteni, hogy a hatalom vagy az ellenállás oldalára állunk

Egy rendszer kegyetlensége mindig a kis lépésekkel kezdődik – figyelmeztet interjúnkban a dán író. 

...

Egy állat, ami az ember hibájából pusztult ki – Sibylle Grimbert francia író elképzelte az utolsó egyed történetét

Az utolsó egyed című regényről, háziállatokról és klímaszorongásról beszélgettünk. Interjú. 

...

„Ahonnan én jövök, ott nem írnak könyveket” – Bruno Vieira Amaral portugál íróval beszélgettünk

Hogyan határoz meg minket a származásunk? És mit jelent újraírni a múltat? A portugál Bruno Vieira Amarallal beszélgettünk. 

...

Hol találkozik a foci és a gaming az irodalommal? Interjú Tonio Schachinger osztrák sztárszerzővel

Mi a közös a számítógépes játékokban, a fociban és a könyvekben? Tonio Schachinger elárulja.

...

Babarczy Eszter: Volt egy apám, aki nem volt, és volt egy apám, aki félelmetes volt

Babarczy Eszter mesélt betegségről, gyászról és őszinte szeretetről. Interjú.

2025 november 15.
Budapest Music Center
Mátyás utca 8.

Első alkalommal rendezi meg nonfiction könyvfesztiválját, a Futurothecát a Könyves Magazin. 2025. november 15-én a Budapest Music Centerben fellép a brit szám- és nyelvzseni Daniel Tammet, az időtudatos norvég geológus, Reidar Müller, a dán klímapszichológus, Solveig Roepstorff és a spanyol sztár agysebész, Jesús Martín-Fernández, Orvos-Tóth Noémi és Meskó Bertalan. Az olvasás segít megérteni összetettebb kérdéseket, problémákat vagy folyamatokat, amelyek a jövőnket alakítják. A Futurotheca – A jövő könyvtára olyan témákat, szerzőket és könyveket emel a fesztivál középpontjába, amelyek megismerésével olvasóként alakíthatjuk a jövőnket.

Program

Támogatók
SZÓRAKOZÁS
...

Dua Lipát és vőlegényét egy Pulitzer-díjas regény hozta össze

Az énekesnőnek már nem csak rajongókat és megbecsülést hoznak a könyvek!

...

A depresszió bárkit magával ránthat – megnéztük a Bruce Springsteen-filmet

A Szabadíts meg az ismeretlentől életrajzi film nem karaokeparti, hanem megrázó vallomás az összeomlásról.

...

A hét királyság lovagja pótol egy fontos hiányosságot, ami a Trónok Harcából kimaradt

Az író kihívás elé állította ezzel a sorozat készítőit.

Hírek
...

A Péterfy házaspárt nem ereszti a lüktető Nápoly

...

Zadie Smith szembenéz az öregedéssel és a szorongással

...

Jim Morrison sikeresen lesíelt az Everest legnehezebb útvonalán

...

Kiszámolták, mi a leggyakoribb halálnem a Shakespeare-drámákban

...

Miért nem tud felnőni a harmincas generáció?

...

Ismeretlen tengeri krokodilfajt találtak Egyiptomban

Kiemeltek
...

Akinek Frédi és Béni rímeit is köszönhetjük: Romhányi Józsefről portrékönyv jelent meg

A kötet nem a szakmának szól, hanem annak a sok-sok gyereknek, akiket meghódított Romhányi József.

...

„Nem mögötte, hanem mellette vagyok” – Bach Kata és Wunderlich József szövetsége a szülőségben [Ezt senki nem mondta!]

Hogyan döntöttek a családalapítás mellett, és miért kulcsszó az életükben a jelenlét? Podcast.

...

Annie Ernaux szembenéz a szégyennel, ami a Nobel-díjig juttatta

1952-ben gyökeresen megváltozott Annie Ernaux élete, amikor az apja rátámadott az anyjára. A szégyen ennek állít emléket.