A Vészhelyzet (ER) sorozat szellemi tulajdonjogait birtokló örökösök alkotói jogi csatát vívnak a Vészhelyzet Pittsburghben (The Pitt) készítőivel arról, hogy az új, Emmy-díjas sorozat a régi spin-offjának, újraindításának minősül-e.
A Vészhelyzet első verziója már 1974-ben elkészült
Michael Crichton 29 regényt írt, ezek több mint 250 millió példányban keltek el, 13-ból, többek között a Jurasic Parkból film is készült. Crichton még orvostanhallgatóként, 1974-ben írta meg az Emergency Ward című, sürgősségi osztályon játszódó dráma forgatókönyvét, amelyre csak 15 évvel később figyeltek fel. A tévécsatornák eleinte elutasították a sorozatot olyan indokokkal, hogy
túl gyors a cselekmény, az orvosi párbeszédek érthetetlenek, a betegek meghalnak.
Végül az NBC beleegyezett egy pilot epizód forgatásába, és az 1994-ben debütált sorozat hatalmas siker lett. Minden idők leghosszabb kórházi sorozata 15 évig futott.
Sötétebb, nyersebb, öregebb
A Vészhelyzet Pittsburghben sorozat története öt évvel ezelőtt kezdődött. 2020 februárjában Noah Wyle, a korábbi Vészhelyzet főszereplőjét, Dr. John Cartert alakító színész megkereste az eredeti dráma showrunnerét azzal az ötlettel, hogy vissza akarja hozni a legendás orvos karakterét. Egy 12 részes kórházi drámát képzelt el, amiben a
karaktere „sötétebb és nyersebb, öregedett, de még mindig ő”.
A Warner Bros. Television tárgyalásba kezdett Crichton örököseivel, többek között az író özvegyével, Sherri Crichtonnal. Úgy tűnt, az együttműködés sikeres lesz, meg is fogalmazták a sorozat visszatérését bejelentő sajtóközleményt, amit a The New York Times megszerzett. Ebből kiderült, hogy a Vészhelyzet folytatásából sorozatot akartak készíteni, amelynek Sherri Crichton lett volna az executive producere. De a sajtóközlemény, akárcsak az általa bejelentett folytatás, soha nem látott napvilágot.
Az örökösök nem járultak hozzá
Crichton özvegye nem járult hozzá a folytatáshoz. A néhai Michael Crichton Warner Brothers-szel kötött szerződése szerint neki vagy örököseinek fizetést kell kapniuk, és kreatív beleszólást kell biztosítani az ER újraindításába vagy spin-offjaiba. Sherri Crichton azonban azt állítja, hogy amikor a tárgyalások nem vezettek eredményre, a Vészhelyzet végül The Pitt néven indult újra, „Crichton és örökösei számára semmiféle hozzájárulás vagy kompenzáció nélkül”.
Az özvegy egy korábbi szerződésre hivatkozik, amelynek értelmében „az ER-ral kapcsolatos minden kiadvány, minden mozifilm, minden folytatás, remake, spin-off és/vagy más származékos mű befagyasztásra kerül, és ezek bármelyikének előrehaladásához Crichton, Amblin és Warner Bros. kölcsönös megállapodása szükséges.”
Vészhelyzet helyett új sorozat
Ez a projekt meghiúsult, de a Vészhelyzet Pittsburghben elindult Crichton örököseinek részvétele nélkül 2024-ben. Chicago helyett Pittsburgh-ben játszódik, Dr. Carter helyett Wyle pedig Dr. Michael Robinavitch-et, más néven Dr. Robby-t alakítja.
A Crichton-család vállalata, a Roadrunner JMTC szerződésszegés miatt panaszt nyújtott be a Los Angeles-i felsőbb bírósághoz.
A vádlottak azzal védekeztek, hogy a The Pitt nem az ER spinoffja. „A Pittnek nincs köze az ER-hez – nem használja az ER szellemi tulajdonát, szereplőit, cselekményét, helyszínét vagy narratív tempóját” – állították. „Bár mindkét sorozat kórházi orvosi dráma, ez a koncepció aligha egyedülálló.”
Hangsúlyozták, hogy
az új sorozat a Covid utáni világról szól, olyan eseményekkel foglalkozik, amelyek Crichton halála után történtek.
Az egész évad egyetlen 15 órás műszakból áll, és olyan aktuális társadalmi problémákat is felvet, mint a fentanillal kevert tabletták, egy koncerten történt tömeges lövöldözés és a világjárvány hatásai az egészségügyi rendszerre.
Az ügy folytatódik, mert a bíróság „nem találja a felperesek követeléseit teljesen alaptalannak”.
Nem csak a Vészhelyzetről szól
Sherri Crichton nem hajlik a megegyezésre, és véleménye szerint ez többről szól, mint a pénz: „Nem fogom tétlenül nézni, hogy elvegyék a férjem munkáját anélkül, hogy neki bármilyen elismerést vagy kompenzációt adnának” – mondta. Hozzátette, hogy minden alkotóért küzd, beleértve azokat is, akik nem engedhetik meg maguknak, hogy egy stúdióval álljanak szemben.
Az ügy azért is jelentős, mert a kortárs kultúra tele van remake-ekkel, egyre nagyobb jelentőséget kap az a kérdés, hogy
ki ellenőrzi a rebootok, folytatások és spin-offok jogait.
Nyitókép: HBO Max