6 érdekesség, amit nem tudsz a Netflix Ripley-sorozatáról

Mi a közös Alain Delon, John Malkovich és Matt Damon karrierjében? Mit keres egy 16. századi milánói festő a Ripleyben? Mely világhírű rendezők adaptálták a múltban a szélhámos kalandjait? Patricia Highsmith karaktere, Tom Ripley évtizedek óta tart lázban olvasókat és nézőket egyaránt. Most egy Oscar-díjas író-rendező és egy Oscar-díjas operatőr állt össze, hogy Andrew Scott főszereplésével újragondolják A tehetséges Mr. Ripley történetét.

Vigyázat, a cikkben spoilerek vannak!

Egy kis ismétlés: miről szól A tehetséges Mr. Ripley?

Íme, egy rövid összefoglaló azoknak, akik nem ismerik a klasszikust és nem tudják eldönteni, hogy belevágjanak-e az új sorozatba – vagy esetleg látták az 1999-es filmet, de nem emlékeznek másra, mint gyönyörű színészekre a gyönyörű, napsütötte Olaszországban.

Tom Ripley-vel először New York-ban találkozunk; a fiatal férfi komoly anyagi gondokkal küszködik. Egy gazdag hajózási vállalkozó megbízásából Olaszországba utazik, hogy rábírja a mágnás fiát, Dickie-t arra, hogy hazatérjen és csatlakozzon a családi vállalkozáshoz. Olaszországba érve Tom – aki, hogy elnyerje az apa bizalmát (és ezzel jelentős pénzhez jusson), jelentősen felnagyította barátságát a fiúval – felkeresi Dickie-t és menyasszonyát, Marge-ot, és szép lassan beférkőzik a gazdag pár életébe. Azonban a felhőtlen luxusnyaralás gyorsan sötétbe fordul: Tom egyre megszállottabban kapaszkodik új barátaiba és rajtuk keresztül egy kétségbeesetten áhitott életmódba; ragaszkodása pedig idővel gyilkosságok sorozatához vezet.

1. Highsmith-t a félelem poétájának nevezték

A sorozat egy 1955-ös Patricia Highsmith-krimi, A tehetséges Mr. Ripley adaptációja. Highsmith híres az intenzív, pszichét boncolgató könyveiről, amelyekben a legdominánsabb érzelem a bizalmatlanság és a paranoia. Nem hiába hívta írótársa, Graham Greene a „félelem poétájának” – ahogy az sem meglepő, hogy

1951-ben a legendás Hitchcock készített filmet Idegenek a vonaton című regényéből.

A tehetséges Mr. Ripleyt négy kötet követte: Ripley a mélyben (1970), Ripley és a maffiózók (1974), The Boy Who Followed Ripley (A fiú, aki Ripley után ment, 1980) és Ripley Under Water (Ripley a víz mélyén, 1991).

2. Oscar-díjas nagyágyúk dolgoztak a sorozaton

A Netflix új sorozata mögött rendkívül tehetséges csapat áll. A Ripleyt Steven Zaillian írta és rendezte, akit a New York bandái, A tetovált lány és a Schindler listája forgatókönyvírójaként ismerhettünk meg (az utóbbiért Oscar-díjat is nyert). A Ripley lenyűgöző operatőri munkája pedig Robert Elswitet dicséri, aki a 2007-es Vérző olajért kapott Oscart.

Tom Ripley karakterét a Sherlock és az All of Us Strangers Andrew Scottja alakítja. Dickie Greenleaf szerepében Johnny Flynnt láthatjuk, aki Jane Austen Emmájának 2020-as adaptációjában vált ismertté, míg Marge Sherwoodot Dakota Fanning játsza.

-

3. Matt Damon és John Malkovich mellett volt indiai Ripley is

1955 óta összesen hat film dolgozta fel Tom Ripley karakterét. Az első 1960-ban jelent meg Ragyogó napfény címen a francia René Clément rendezésében, Alain Delon főszereplésével.

A Ragyogó napfény sikere után évtizedeken keresztül senki sem mert a Tehetséges Mr. Ripley történetéhez nyúlni, helyette a Ripley-sorozat további köteteit adaptálták. 1977-ben Wim Wenders készítette el a Ripley és a maffiózók feldolgozását, Az amerikai barátot,

melyben Dennis Hopper farmerben és cowboykalapban veszi be Berlint.

1999-ben jött ki Anthony Minghella A tehetséges Mr. Ripleyje, amiben Matt Damon játszotta a címszereplőt, Jude Law az aranyifjú Dickie-t, Gwyneth Paltrow pedig a menyasszonyát, Marge-ot. A film nagyszerű szereplőgárdájával és érzékiségével hamar a Ripley-adaptációk új mérvadójává vált.

John Malkovich 2002-ben, a Ripley és a maffiózók új feldolgozásában próbálta ki magát Ripley szerepében (a színész az új Netflix-sorozatban is felbukkan), 2005-ben Roger Spottiswoode rendezésében elkészült a Ripley a mélyben (meglehetősen rossz) adaptációja,

2012-ben pedig kijött egy tamil nyelvű indiai Ripley-film is.

 4. Fekete-fehérben nem a vér színe a lényeg

A Ragyogó napfény és A tehetséges Mr. Ripley hangulatfestésében központi szerepet játszott a napfényes olasz táj: a dúsgazdag amerikai fiatalok élvezték a színek ragyogását, az élet lusta folyását és a mediterrán vidék érzékiségét. Ettől merőben eltér Elswit fekete-fehér Ripleyje.

A film noirt idéző képeiben semmi sincs az előző filmek mámorosságából

– ez azonban korántsem szól a sorozat ellen. Ahogy az NPR újságírója írta a Ripleyről: a sorozat tökéletesen megkomponált képeit – az arcélek metszését, Scott sötét szemeit, az épületek és a fény játékát – „nézni is gyönyörűség”. Holmes továbbá kiemeli, hogyan helyeződtek át a thriller hangsúlyai a fekete-fehér felvétel miatt. Egy jelenet kapcsán, amelyben Tom egy hulla eltüntetésén dolgozik, rámutat: „Ha egy színes jelenetről lenne szó, a vér látványa állna a középpontban. A fekete-fehérben ehelyett előtérbe kerülnek a hangok, ahogy a test a lépcsőnek ütődik, valamint a végtagok émelyítő ernyedtsége.”

-

5. Ripley már elfogadta, hogy pszichopata

A színek hiánya mellett fontos változás a korábbi feldolgozásokhoz (valamint az eredeti regényhez) képest a szereplők kora. A Ripley karakterei már nem a húszas éveikben tengő-lengő fiatalok, hanem középkorúak; amit tesznek, többé nem tudható be tudatlanságnak, felkészületlenségnek vagy ifjonti tévelygésnek. Ahogy a Slate-en olvashatjuk, ezek az emberek már „nyilvánvalóan túl vannak az ifjúság enyelgésein, és egyre közelebb érnek ahhoz a korhoz, ahol az, akik lesznek, az, akik voltak”.

Andrew Scott Ripley-je nem egy kétségbeesett fiú, aki mintegy akarata ellenére kerül szörnyű helyzetbe, hanem egy férfi, aki már évekkel, évtizedekkel korábban elfogadta magáról, hogy egy pszichopata. A Johnny Flynn által játszott Dickie pedig nem egy, a kötelességei elől menekülő aranyifjú, hanem egy kevéssé tehetséges, átlagos külsejű és modorú örökös, aki elég pénzzel rendelkezik ahhoz,

hogy soha ne kelljen semmit letennie az asztalra.

 6. Ripley a gyilkos Caravaggióban ismer magára

A tizenhatodik századi itáliai festő, Michelangelo Mersi da Caravaggio a Ripley központi motívuma. Dickie már az első epizódban beszél a művész iránt érzett csodálatáról, Tom pedig, aki magáévá akarja tenni Dickie személyiségét, ezt az érdeklődését is átveszi. A későbbi epizódokban többször látjuk Caravaggio festményei előtt, és egy ponton egy albumot is vesz a művész képeivel.

De miért ilyen fontos a festő a Ripley számára? Highsmith említést sem tett róla a könyvben. Caravaggio és művészete több szempontból szimbolikus választás. Először is, Caravaggio bizonyítottan erőszakos ember volt, akit gyilkossággal is megvádoltak – hasonlóan a sorozat címszereplőjéhez. Másodszor, a festő műveire jellemző chiaroscuro stílus, melyben központi szerepet kap a fények és árnyak játéka, illik a Ripley fekete-fehér drámaiságához. Végezetül pedig Caravaggio utalás lehet Ripley elnyomott szexualitására: a festő képein a férfiak gyakran rendkívül erotikus alakokként jelennek meg,

és több meleg művészre voltak hatással.

Az áthallás Tom Ripley és Caravaggio között talán a Dávid Góliát fejével című festmény kapcsán válik a legvilágosabbá. Ripley a római Galleria Borghesében látja meg a művet, és ahogy a galériában sétál, a háttérben meghalljuk egy idegenvezető hangját: „A képen Caravaggio Dávidot együttérző, majdhogynem szeretettel teli alakként ábrázolja, ezzel összekötve a gyilkost és az áldozatot.”

Gyilkos és áldozat egy személyben: pontosan, ahogy Ripley látja saját magát.

Fotók: Netflix

Olvass minket e-mailben is!

  • Személyes ajánló a legérdekesebb tartalmainkról!
  • Extra tartalom csak feliratkozóknak!
  • Így biztosan nem maradsz le a legfrissebb könyves hírekről!
  • Nem spammelünk, heti 1-2 levelet küldünk.

Könyves Magazin Hírlevél

Kapcsolódó cikkek
...
Szórakozás

7 Oscar-díjas adaptáció, amit most láthatsz a Netflixen

Tuti befutókat néznél az este? Összeszedtük, milyen Oscar-díjas adaptációkat találsz most a Netflixen: lesz közte hard boiled krimi, izgalmas animáció, szórakoztató kaland és egy kakukktojás dráma is.

...
Hírek

Szellemek vagyunk és rejtélyeket oldunk meg – új Neil Gaiman-sorozat a Netflixen

Neil Gaiman és Matt Wagner Halott Fiúk Nyomozóirodájának főhősei nyolc epizódon át derítik fel élők és holtak ügyeit. Mutatjuk az előzetest!

...
Szórakozás

Jo Nesbo a Netflixszel dolgozik az új Harry Hole-sorozaton

A sorozatban Jo Nesbo legendás nyomozója, Harry Hole ered majd egy rejtélyes bűntény nyomába.

TERMÉSZETESEN OLVASUNK
...
Zöld

Daniel Kehlmann szerint itt az idő, hogy megijedjünk az AI-tól

Az író a Guardiannek írt véleménycikkben hívta fel a figyelmet az AI szélsebes fejlődésének következményeire.

...
Zöld

Sokkal jobban hatnak a konteók, ha a közösség hiedelmeihez illeszkednek – Olvass bele az Emberarcú tudományba!

A különböző tudományterületek képviselőinek tanulmányaiból szerkesztett kötetben az alternatív világértelmezések, áltudományos elméletek és tudománytagadó tanok sorát járják körül. Olvass bele!

...
Zöld

3 ok, amiért a home office pszichésen megterhelő + 3 könyv segítségül

Ugyan a home office nagyobb szabadságot és autonómiát biztosíthat, olyan hátulütői vannak, amikre elsőre nem feltétlenül gondolnánk. 

A hét könyve
Kritika
Sherlock Holmes, a holokauszt és egy papagáj is befért Michael Chabon nyári krimijébe
...
Kritika

A kapcsolatok láthatatlan tetoválásokként hagynak örök nyomot Ia Genberg regényében

A másik ember belénk ívódott nyomairól szól a svéd Ia Genberg Részletek című regénye, melynek elbeszélője az életében fontos emberek közül négyet emel ki, és mutatja be velük való múlhatatlan kapcsolatát.  

...
Nagy

A hetvenes évek olvasótáborai szabadpolcok voltak egy puhuló diktatúrában

Hallottál már az olvasótáborokról? Egy egykori táborvezető és az Arcanum segítségével utánajártunk a hetvenes években indult mozgalomnak, és egy egészen különleges, szabadságra nevelő kezdeményezést találtunk.

Szerzőink

...
ko

A kapcsolatok láthatatlan tetoválásokként hagynak örök nyomot Ia Genberg regényében

...
Könyves Magazin

Karrierista nők: divathóbort vagy gazdasági kényszer? [Budapesti nők]

...
hhz

Daniel Kehlmann szerint itt az idő, hogy megijedjünk az AI-tól

Kiemeltek
...
Kritika

Sherlock Holmes, a holokauszt és egy papagáj is befért Michael Chabon nyári krimijébe

A karcsú krimi a humor és melankolikus nosztalgia elegye a legagyafúrtabb elméket is próbára tévő kódokról és a múló időről. A végső megoldás a hét könyve.

...
Nagy

Hogyan képzelték el a sárkányokat a különböző mítoszok?

Istenség vagy démon, a víz őrzője vagy lángoló szörnyeteg – a sárkány visszatérő motívum szerte a világon, feladatköre és temperamentuma azonban kultúráról kultúrára változik.

...
Nagy

Alessandro Baricco Budapesten: Az élet egyik célja, hogy elengedjük a félelmeinket

Először járt Budapesten az ünnepelt olasz író, Alessandro Baricco. A beszélgetésen sok minden szóba került a zenétől a mesterséges intelligencián és Nemecsek Ernőn át odáig, hogy régebben jobb volt-e gyereknek lenni, mint ma.