Több mint 350 évvel ezelőtt Aphra Behn második vígjátéka, a The Amarous Prince, or The Curious Husband (A szerelmes herceg avagy a kíváncsi férj) felforgatta a londoni kulturális életet. A drámaíró komikusan, de radikális őszinteséggel tárgyalta a nemek, a szexualitás és a patriarchátus témáját, és ezzel, úgy tűnik, túl messzire ment.
A darab a bemutató után több évszázadra feledésbe merült – egészen mostanáig. A napokban ugyanis a brit Canterbury Players színtársulat színre vitte.
Erőszakos férfiak, nadrágos nők
A vígjáték cselekménye két szálon fut. A „szerelmes herceg” nem más, mint Frederik, aki úgy véli, joga van ahhoz, hogy ágyba vigyen minden neki tetsző nőt, legyen az bárki is. Ez alól legjobb barátjának testvére és menyasszonya sem kivétel; az utóbbit Frederik nyíltan erőszakkal fenyegeti.
Mindeközben Antonio, a „kíváncsi férj” fejébe veszi, hogy felesége hűtlen hozzá, és csapdát állít neki.
A női karakterek azonban túljárnak az eszén: miután tudomást szereznek tervéről, ők maguk csalják csapdába a férfit.
A nézőknek ráadásul nem csak a témaválasztással lehetett problémájuk: Behn odáig ment, hogy az egyik színésznőnek „nadrágos szerepet” írt. Ez annyit tesz, hogy a nő férfiruhában jelent meg a színpadon – ami minden bizonnyal hozzájárult a darabot övező felháborodáshoz.
„Bahn gúnyt űzött az arisztokráciából és a patriarchátusból
– magyarázza Natalie Cox, a Canterbury Players rendezője. – Abban a korban tényleg radikálisnak számított az, ahogy a nemek, a szexualitás és a státusz kérdéseiről beszélt.”
Mivel a darabot vígjátékként adták elő, sokan kifogásolták, hogy olyan dolgokkal viccelődik, amiket komolyan kéne venni.
Behn kalandos élete
A drámaíró Aphra Behn maga is rendkívüli életet élt: nemcsak, hogy a saját nevén jelentek meg a művei, de
az első női szerzők közé tartozott, akik saját művészetükkel tartották el magukat.
Írói munkásságát azután kezdte meg, hogy elvált férjétől. Szellemes és politikai drámái hamar hírnevet szereztek neki: első, The Forc’d Marriage (A kényszerházasság) című darabját olyan nagy lelkesedéssel fogadta a londoni nyilvánosság, hogy már öt hónappal később színre vihette a The Amarous Prince-t.
Behn mozgalmas élete nem merült ki drámaírói karrierjében: miután felkeltette II. Károly király figyelmét,
egy ideig királyi kémként dolgozott Antwerpenben.
Emellett nyilvános (és viharos) viszonyt folytatott John Hoyle-lal, egy botrányos londoni ügyvéddel is.
A szerelmes herceg a 21. században
Mivel a darabot csak egyetlen alkalommal játszották eddig – és azt is 350 évvel ezelőtt –, Cox és a Canterbury Players előtt izgalmas kihívás állt.
„Az elején fogalmunk sem volt, hogyan is kezdjünk hozzá – meséli Cox –, hiszen nem fordulhattunk a YouTube-hoz vagy a National Theatre archívumához ötletekért. Hatalmas lehetőség számunkra, hogy történelmet írhatunk.”
A színtársulat végül úgy döntött, korszerűsíti a darabot.
A szerelmes lovag és a kíváncsi férj így a Shakespeare-drámákból ismert kisváros helyett egy modernkori városban szövik terveiket.
„Kockázatos az, ahogy a darabhoz nyúltunk, de mindenképpen hangsúlyozni akartuk a témák relevanciáját napjainkban – magyarázza Cox. – Hiszek benne, hogy mindent Aphra Behn szellemében tettünk.”
Nyitókép: Facebook, Wikimédia