350 évig nem játszották a női drámaíró vígjátékát, annyira radikális volt

350 évig nem játszották a női drámaíró vígjátékát, annyira radikális volt

Aphra Behn vígjátéka az 1671-es bemutató óta először tér vissza a színházba.

hhz | 2024. július 04. |

Több mint 350 évvel ezelőtt Aphra Behn második vígjátéka, a The Amarous Prince, or The Curious Husband (A szerelmes herceg avagy a kíváncsi férj) felforgatta a londoni kulturális életet. A drámaíró komikusan, de radikális őszinteséggel tárgyalta a nemek, a szexualitás és a patriarchátus témáját, és ezzel, úgy tűnik, túl messzire ment.

A darab a bemutató után több évszázadra feledésbe merült – egészen mostanáig. A napokban ugyanis a brit Canterbury Players színtársulat színre vitte.

Erőszakos férfiak, nadrágos nők

A vígjáték cselekménye két szálon fut. A „szerelmes herceg” nem más, mint Frederik, aki úgy véli, joga van ahhoz, hogy ágyba vigyen minden neki tetsző nőt, legyen az bárki is. Ez alól legjobb barátjának testvére és menyasszonya sem kivétel; az utóbbit Frederik nyíltan erőszakkal fenyegeti.

Mindeközben Antonio, a „kíváncsi férj” fejébe veszi, hogy felesége hűtlen hozzá, és csapdát állít neki.

A női karakterek azonban túljárnak az eszén: miután tudomást szereznek tervéről, ők maguk csalják csapdába a férfit.

A nézőknek ráadásul nem csak a témaválasztással lehetett problémájuk: Behn odáig ment, hogy az egyik színésznőnek „nadrágos szerepet” írt. Ez annyit tesz, hogy a nő férfiruhában jelent meg a színpadon – ami minden bizonnyal hozzájárult a darabot övező felháborodáshoz.

„Bahn gúnyt űzött az arisztokráciából és a patriarchátusból

– magyarázza Natalie Cox, a Canterbury Players rendezője. – Abban a korban tényleg radikálisnak számított az, ahogy a nemek, a szexualitás és a státusz kérdéseiről beszélt.”

Mivel a darabot vígjátékként adták elő, sokan kifogásolták, hogy olyan dolgokkal viccelődik, amiket komolyan kéne venni.

Behn kalandos élete

A drámaíró Aphra Behn maga is rendkívüli életet élt: nemcsak, hogy a saját nevén jelentek meg a művei, de

az első női szerzők közé tartozott, akik saját művészetükkel tartották el magukat.

Írói munkásságát azután kezdte meg, hogy elvált férjétől. Szellemes és politikai drámái hamar hírnevet szereztek neki: első, The Forc’d Marriage (A kényszerházasság) című darabját olyan nagy lelkesedéssel fogadta a londoni nyilvánosság, hogy már öt hónappal később színre vihette a The Amarous Prince-t.

Behn mozgalmas élete nem merült ki drámaírói karrierjében: miután felkeltette II. Károly király figyelmét,

egy ideig királyi kémként dolgozott Antwerpenben.

Emellett nyilvános (és viharos) viszonyt folytatott John Hoyle-lal, egy botrányos londoni ügyvéddel is.    

A szerelmes herceg a 21. században

Mivel a darabot csak egyetlen alkalommal játszották eddig – és azt is 350 évvel ezelőtt –, Cox és a Canterbury Players előtt izgalmas kihívás állt.

„Az elején fogalmunk sem volt, hogyan is kezdjünk hozzá – meséli Cox –, hiszen nem fordulhattunk a YouTube-hoz vagy a National Theatre archívumához ötletekért. Hatalmas lehetőség számunkra, hogy történelmet írhatunk.”

A színtársulat végül úgy döntött, korszerűsíti a darabot.

A szerelmes lovag és a kíváncsi férj így a Shakespeare-drámákból ismert kisváros helyett egy modernkori városban szövik terveiket.

„Kockázatos az, ahogy a darabhoz nyúltunk, de mindenképpen hangsúlyozni akartuk a témák relevanciáját napjainkban – magyarázza Cox. – Hiszek benne, hogy mindent Aphra Behn szellemében tettünk.”

Nyitókép: Facebook, Wikimédia 

(Independent)

Olvass minket e-mailben is!

  • Könyves hetilap a postaládádban
  • Kézzel válogatott tartalmak
  • A legérdekesebb, legfontosabb könyves anyagok egy helyen
  • Nem spammelünk, heti 1-2 levelet küldünk.

Könyves Magazin Hírlevél

Kapcsolódó cikkek
...

Ki inspirálta Shakespeare queer szonettjeit?

Shakespeare legendás versei talán sosem születtek volna meg Richard Barnfield nélkül – de akkor hogy lehet, hogy sosem hallottunk az ifjú költőről?

...

Szex, Shakespeare és iskola: törvényre hivatkozva korlátozzák a bárd műveit Floridában

Rómeó és Júliából csak részleteket adhatnak fel olvasnivalóként, az egész szöveget nem.

...

25 könyv, amit ősztől a színházakban néznénk ‒ Tompa Andrea, Halász Rita, Dan Brown vagy Karl Marx?

Thomas Mann és Kosztolányi Dezső, Aesopus és Marx, Hajnóczy Péter és Halász Rita. Átböngésztük az évadterveket a Játékszíntől Veszprémig, kiválasztottuk a legígéretesebb előadásokat az olvasóknak.

2025 november 15.
Budapest Music Center
Mátyás utca 8.

Első alkalommal rendezi meg nonfiction könyvfesztiválját, a Futurothecát a Könyves Magazin. 2025. november 15-én a Budapest Music Centerben fellép a brit szám- és nyelvzseni Daniel Tammet, az időtudatos norvég geológus, Reidar Müller, a dán klímapszichológus, Solveig Roepstorff és a spanyol sztár agysebész, Jesús Martín-Fernández, Orvos-Tóth Noémi és Meskó Bertalan. Az olvasás segít megérteni összetettebb kérdéseket, problémákat vagy folyamatokat, amelyek a jövőnket alakítják. A Futurotheca – A jövő könyvtára olyan témákat, szerzőket és könyveket emel a fesztivál középpontjába, amelyek megismerésével olvasóként alakíthatjuk a jövőnket.

Program

Támogatók
Hírek
...

Eladják Alan Rickman jegyzeteit és személyes tárgyait

...

Nézd meg az Üvöltő szelek előzetesében a fejőlánynak öltözött Margot Robbie-t!

...

Ők a Déry-díj nyertesei 2025-ben

...

Felrobbant a színház, amikor Draco Malfoy megjelent a Harry Potter-darabban

...

Miért hiszünk jobban egy alkalmazásnak vagy az AI-nak, mint magunknak?

...

A Dua Lipa-effektus: David Szalay nem félti a fiatal olvasókat

SZÓRAKOZÁS
...

Tudsz annyira mérges lenni, hogy megváltoztasd a világot? Stephen King szerint igen!

Stephen King hősei eddig gyalogoltak, most már futnak! Új adaptáció!

...

Elkezdődött a Dűne: Prófécia második évadának forgatása

És új szereplőket is hoz magával. 

...

Cserhalmi György visszatér a színpadra

Őszinte visszatekintés lesz az emberi élet törékenységére és humorára.

A hét könyve
Kritika
„Amikor nincs kiút, az egyetlen út befelé vezet” – Visky András új regénye a bátorságról és a szabadságról szól
Csepelyi Adrienn: Csorbul az önbizalmunk, ha szégyenérzet kapcsolódik a tájszólásunkhoz

Csepelyi Adrienn: Csorbul az önbizalmunk, ha szégyenérzet kapcsolódik a tájszólásunkhoz

„Ez a kötet visszaad valamit azoknak is, akiknek már nincs nagymamájuk, aki magyarázhatna” – interjú Csepelyi Adriennel.