December 4-én két szülő nevében nyújtott be keresetet egy ügyvédi iroda a massachusettsi legfelsőbb bírósághoz arra hivatkozva, hogy a gyerekeiknek ártott az iskoláik olvasási módszere. A keresetben rámutatnak, hogy a kutatások az 1960-as évek óta azt mutatják, hogy a fonetikus módszer „kulcsfontosságú az olvasástanulásban", azonban az alperesek úgy döntöttek, hogy vagy jelentősen csökkentik vagy teljes mértékben elhagyják a fonetikai oktatást a massachusettsi iskolákban széleskörben használt tantervükből. (Erről a módszerről az egyetemisták olvasási képességeivel összeföggésben már írtunk itt.)
Olvasás helyett tippelés
„Az alperesek éveken át kínálták hibás áruikat és szolgáltatásaikat az iskolai körzeteknek az egész országban, beleértve Massachusetts állam egészét is” - áll a keresetlevélben. „Ennek a csalárd és megtévesztő kampánynak pusztító következményei voltak. 2023-ban például a massachusettsi harmadikosok kevesebb mint fele felelt meg a Massachusetts Comprehensive Assessment System angol nyelvi vizsgán. A kisebbségi csoportokhoz tartozó vagy tanulási nehézségekkel küzdő diákok még ennél is rosszabbul teljesítettek. (A kisebbságekhez tartozó gyerekek olvasási nehézségeiről itt írtunk még.) A gyermekekre gyakorolt közvetlen hatása mellett a családok szerte az államban kénytelenek korrepetálásra, a korábban tanultakat kijavító órákra hordani a gyerekeket, ennek költségét pedig sokan nem engedhetik meg maguknak. Illetve még azokban az esetekben is, ahol a plusz órák elérhetőek a diákok számára, a segítség túl későn érkezik, ami szabotálja a gyermekek iskolai fejlődését, karrierlehetőségeit és alapvető önértékelését.”
Az alperesek között vannak oktatási stúdiók, több, név szerint feltüntetett tanár, egy tanároknak szóló továbbképző szervezet, a Columbia University tanárképző intézete és egy tankönyvkiadó.
Az olvasástanulás ezen módja esetében a diákokat arra bátorítják, hogy próbálják kikövetkeztetni a szavakat a szöveg összegfüggéseiből vagy az illusztrációkból, illetve, hogy memorizáljanak egész szavakat ahelyett, hogy hangonként ejtenék ki azokat. Az APM Reports megjegyzi, hogy ezt a tanítási elméletet „a kognitív tudósok többszörösen megcáfoltak”. Az oktatási kérdések szakértésével foglalkozó ExcelinEd in Action szerint az egész módszert össze lehet foglalni azzal, hogy a tanárok arra buzdítják a diákokat, hogy tippelgessenek.
A Massachusetts állambeli perben benyújtott keresetben kifejtették: „A szóképes olvasás módszerét sokan kritizálták, mert a gyerekeket inkább találgatásra tanítják, mint olvasásra. A módszert kritizálók szerint ez a technika arra tanítja a gyerekeket, hogy 'inkább rossz olvasóként, mint jó olvasóként olvassanak. Valójában, még ha a gyerekek az iskola első néhány évében képesek is elhitetni, hogy tudnak olvasni a szóképes olvasás vagy más találgatós technika segítségével, ezek a stratégiák nem fognak működni és felkészületlenné teszik őket a felsőbb osztályokban. Annak köszönhetően, hogy az alperesek sikeresen promótálták a módszerüket, ma már nem szokatlan, hogy a tanárok olyan harmadik, negyedik vagy ötödik osztályosokkal találkoznak, akik – annak ellenére, hogy a korábbi tanévekben állítólag részesültek írás-olvasás oktatásban – valójában nem tudnak olvasni.”.
Korrepetálás és magáinskola
A felperesek közé tartozik Karrie Conley és két kiskorú gyermeke, akik a Massachusetts állambeli Boxborough-ban laknak, valamint Michele Hudak és kiskorú gyermeke, akik a Massachusetts állambeli Ashlandben laknak, a keresetet a gyermekek és szülők egy feltételezett, egész államra kiterjedő csoportja nevében adták be. Az ügyben érintett két szülő azt mondja, saját tapasztalatból beszélnek. Karrie Conley gyermekét, akit a keresetben S.C.-ként említenek, szintén a szóképes módszerret tanították meg olvasni. Harmadik osztályra a gyermek „annyira küzdött a szöveges matematikai feladatokkal”, hogy az édesanyja magániskolába íratta. A kislánynak „még mindig egész éves korrepetálásra volt szüksége negyediktől hetedik osztályig, hogy helyrehozza az okozott károkat”. Ugyanígy jártak a másik gyerekükkel is, akit szintén magániskolába írattak.
„A két gyerek magániskolába küldése és az írás-olvasás korrepetálása több mint kétszer annyiba került, mint amennyit Karrie fizetett azért, hogy egy másik gyermekét főiskolára küldje” - mutatott rá a kereset az ügy anyagi vonzataira.
Michele Hudak kiskorú gyermekét szintén a szóképes módszerrel tanították. Annak ellenére, hogy „nem tud olvasni”, a peres anyagban leírják, hogy az iskolai illetékesei azt állították, hogy a megfelelő szinten képes olvasni „kizárólag azért, mert sikeresen kitalálta a szavakat a képekről”. Amikor negyedik osztályban elkezdtek olyan könyvekből tanulni, ahol már csak szöveg volt, képek nem, nyilvánvalóvá vált, hogy a gyerek messze elmaradt az osztálytársainak többsége mögött - de addigra a kár már megtörtént."
Az oklahomai törvényhozók idén betiltották a szóképes olvasás tanítási módszert, mivel egyre több kutatási adat támasztja alá, hogy nem lehet vele megtanítani a gyerekeket olvasni. A jogszabály támogatói azzal érveltek, hogy ezzel a lépéssel megakadályozzák, hogy a jövőben az oklahomai gyerekek továbbra is egy rossz módszerrel legyenek kénytelenek tanulni. Emellett a törvényhozók így csökkentették az állam iskoláinak esetleges jövőbeni anyagi felelősségrevonhatóságát, egyébként feltehetően peres eljárásoknak néztek volna elébe. 2025-26-os tanévtől a szóképes olvasást már nem használhatják az állam iskoláiban. (További cikkek a gyerekek olvasási nehézségeiről itt. Az olvasás előnyeiről pedig itt írtunk.)
Forrás: ocpathink.org