Az írók nemcsak a mondatokkal harcolnak, hanem időnként egymással is. És mivel elég jól értenek a szavakhoz, jól tudják, hova vigyék be az ütéseket. Olykor verbálisan, máskor pedig ténylegesen. Erről szegény García Márquez tudna mesélni biztosan. Az alábbiakban olyan híres párbajokat gyűjtöttünk össze, amelyekben legendák feszülnek egymásnak.
Figyelem, ezek nem az életművek legszebb sorai!
Az ünnepelt szépség szerelme ‒ Bram Stoker vs. Oscar Wilde
Abraham Stoker és Oscar Wilde szülei barátok voltak, így aztán, bár a Drakula szerzője hét évvel korábban született, szinte együtt töltötték a gyerekkorukat. Együtt látogatták az egyetemet és együtt koptatták a dublini kockaköveket. Sőt, ugyanannak a nőnek,
Florence Balcombe-nak kezdték el csapni a szelet.
És az összekülönbözésüknek is a kor ünnepelt szépsége volt az oka. Balcombe először az extravagáns Oscar Wilde-ba szeretett bele, aztán amikor a jóval szolidabb Stoker házassági ajánlatot tett neki, őt választotta kettejük közül.
De Stoker féltékenysége nem múlhatott el teljesen, elvégre a főművének vérszívója nagyban hasonlít szerelmi riválisára és egykori pajtására, Oscar Wilde-ra. Stoker nemes bosszút állt, a könyve definiálta a vámpírkönyvek műfaját, ráadásul élete végéig Florence Balcombe mellett maradt.
Névmágia ‒ Salman Rushdie vs. John Updike
Salman Rushdie Salimár bohóc című műve is egy végzetes szerelmi háromszög körül gravitál. John Updike 2006-ban írt a kötetről egy kritikát, amiben az egyik főhőssel, Max Ophuls-szel kapcsolatban akadt ki.
A regényalaknak ugyanis egy híres német filmrendezőével egyezik meg a neve. Updike kifejti, hogy ő a maga részéről egyáltalán nem érti, miért, ugyanis szerinte a karakternek
az égvilágon semmi köze ahhoz a művészhez, akit ugyanúgy hívnak, ahogy őt.
Rushdie meglehetősen kiakadt ezen, és így válaszolt: „Miért, ó miért? Nos, miért is ne? Hiszen, uram, elképzelhető, hogy Las Vegasban él valahol egy John Updike nevű férfi prostituált”.
De még ezzel sem érte be, és azt javasolta Updike-nak, hogy írjon inkább feleségcserékről,
hiszen az az ő igazi terepe.
Féltékenység és monokli ‒ Gabriel García Márquez vs. Mario Vargas Llosa
Na igen, feleségcserék és szerelmi háromszögek. A két dél-amerikai nagyágyú, a perui Mario Vargas Llosa és a kolumbiai Gabriel García Márquez kapcsolata már-már brazil szappanoperákat idéz.
Amikor Vargas Llosa egy svéd stewardesszel szűrte össze a levet, a felesége, Patricia A rossz kislány csínytevései szerzőjének legjobb barátjához fordult tanácsért.
Gabriel García Márquezhez.
A Száz év magány írója válást javasolt. És talán (bár ebben a visszaemlékezők nem egységesek) valami sanda ajánlatot is tehetett. Valami olyasmit mondhatott, ami oda vezetett, hogy amikor legközelebb összefutottak Mexikóvárosban, egy mozipremieren, Vargas Llosa behúzott neki egy jókorát.
Egy nappal később García Márquez és felesége, Mercedes felkeresték a fotóriporter ismerősüket, Rodrigo Moyát, hogy örökítse meg Márquez monokliját. Moya visszaemlékezése szerint a mágikus realizmus mestere „úgy nézett ki, mintha a mexikói rendőrség verte volna össze”.