Az Oxford Dictionary szerint 2024 év szava a „brain rot” [agyrohadás] lett, amely rámutathat arra, hogy milyen alacsony minőségű tartalmakat fogyasztunk a közösségi médián. A szót kifejezetten Z- és Alfa generációk használják digitális tartalmak vagy akár közösségek leírására, amelyek értelmetlennek, vagy egyenesen ártalmasnak bizonyulnak. Sőt, ez már idén a második év szava, amely az internetes tartalomfogyasztás veszélyeire hívja fel a figyelmet, korábban írtunk arról, hogy a „manifest" [manifesztálás] akár félre is vezetheti a felhasználókat.
Az „brain rot” terjedése
A kifejezés arra hívja fel a figyelmünket, hogy a tartalmak végtelen fogyasztása (görgetése) akár káros hatással is lehet ránk, főleg hogy nem vesszük figyelembe, hogy az adott tartalmak esetekben alacsony minőségűek. A „brain rot” főleg idén kezdett el terjedni a Z és Alfa generáció köreiben.
A szó pontos meghatározása: „Az adott személy mentális vagy szellemi állapotának a leépülése, azáltal hogy nagy mennyiségű silány vagy egyszerű tartalmat fogyaszt”. Ide tartoznak például az AI által generált videók is, amelyek sokszor értelmetlenek, de akár a megtévesztő mobiljátékos reklámok is.
Egy példa:
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
Persze, általánosítani itt sem érdemes, ugyanis több olyan projekt is van, amely akár az AI generált videókat művészi módon dolgozza fel. De, ha valaki elég sokat görgeti az Instagrammot vagy a TikTokot, akkor hamar találkozik ilyesmi tartalommal.
Az internetes trendek szavai
„A Brain rot [agyrohadás] az online tér veszélyeire hívja fel a figyelmet, és arra hogy miként töltjük el vele a szabadidőnket. Talán most jött el az ideje, hogy a kultúrában egy új fejezetet nyissunk az ember és a technológia fogalmáról. Külön lenyűgözőnek találom, hogy a szót Z és Alfa generációsok kezdték el használni, akik az elsőszámú termelői és fogyasztói ennek a fajta tartalomnak” – mondta Casper Grathwohl, az Oxford Languages Kiadó elnöke.
Az internetes kultúra nagy mértékű hatását más szavaknál is észrevehetjük. Ott van akár a „rizz”, a karizma egyik szinonimája, a nyári őrületet vezető „brat”, vagy a tavalyi „goblin mode” szavak. Mindegyik egy-egy nagyobb internetes trendből fejlődött ki.
(Guardian)