Mi vihet rá egy művészt, hogy átfesse egy már eladott képét? – Olvass bele Az ismeretlen Klimt-modell című regénybe!

Mi vihet rá egy művészt, hogy átfesse egy már eladott képét? – Olvass bele Az ismeretlen Klimt-modell című regénybe!

Egy titokzatos fiatal lány, akinek arcát mindenki ismeri, de valójában egy évszázada nem tudja senki, ki ő. Camille de Peretti regényében azt próbálja kideríteni, ki lehetett a lány, aki Klimt festményéről néz ránk. Olvass bele Az ismeretlen Klimt-modell című regénybe!

Könyves Magazin | 2025. szeptember 24. |

Klimt Egy hölgy arcképe című munkáját 1997-ben ellopták, majd 2019-ben került elő sértetlenül egy sűrű növényzettel borított, fémajtóval védett üregből, ahol egy fekete műanyag zsákban rejtették el. Eltűnése a művészeti világ egyik legnagyobb rejtélyének számított. Nem ez volt azonban az egyetlen titok a kép körül. A portrét Gustav Klimt eredetileg 1910-ben festette, majd 1916-ban eladta egy műgyűjtőnek.

Ráadásul 1917-ben a mester átfestette az eredeti képet, ahogy arra egy művészettörténész hallgató 1996-ban rájött, a radiográfiai vizsgálatok igazolták. A lány kilétét azóta sem sikerült kideríteni. Regényében Camille de Peretti francia írónő az 1900-as évek Bécsétől követi végig a festmény modelljének és leszármazottainak életét, a nagy világválság alatti Manhattanen és az 1980-as évekbeli Texason át napjaink Olaszországáig. 

Camille de Peretti
Az ismeretlen Klimt-modell
Trend Kiadó, 2025, 344 oldal, Fordította: Pacskovszky Zsolt

Camille de Peretti: Az ismeretlen Klimt-modell

Ford. Pacskovszky Zsolt

A kocsi végre ráfordult a Hietzinger Hauptstraßéra, majd a Feldmühlgasséra. Ez már szinte a város végének, a vidék kezdetének tűnt. A mester hajlandó volt délután négy órakor fogadni Franzot, és Franz rendkívül pontosan érkezett. Végigsétált az esőtől csillogó almafákkal szegélyezett kavicsos úton. A kis ház egy végeláthatatlanul hosszú gyümölcsösre nézett. Franz egyáltalán nem ilyennek képzelte a mester műtermét.

A szitáló esőtől megnőtt a levegő páratartalma, és ellenőrizte, hogy nem éri-e víz a festményt. Mielőtt útnak indult, gondosan több réteg ruhába csomagolta. Erősen a hóna alá szorította – nem különösebben nagy, úgy hatvanszor ötvenöt centiméteres mérete ellenére sem volt egyszerű cipelni. Franz nagyon aggódott, hogy megsérül a kép, ezért óvatosan lépkedett.

A lambériás ajtó félig nyitva volt. Bekopogott, hogy jelezze a jöttét, majd belépett: egy dolgozószobaként vagy talán étkezőként használt helyiség tárult fel előtte. Egy asztal, két szék, egy fekete lakkozott fából készült vitrines könyvszekrény, üveglapjai mögött egy sor apró szoborral, a könyvszekrénytől jobbra pedig közel tucatnyi azonos méretű japán metszet függőleges vonalba rendezve a falon.

Egy fiatal nő tűnt fel kimonószerűségbe burkolózva, amely alatt érzékelhetően anyaszült meztelen volt.

– Találkozót beszéltem meg Klimt úrral – közölte Franz, és átnyújtotta a névjegykártyáját.

A nő hanyagul elvette, megkérte, hogy várjon egy kicsit, majd eltűnt a libegő kimonójában.

Franz elcsodálkozott azon, milyen nagy csend uralkodik a házban, amitől az az érzése támadt, hogy kint újra eleredhetett az eső. Továbbra is a karjában tartotta a festményt, majdnem letette, de aztán meggondolta magát, mert úgy vélte, ez a tiszteletlenség jele lenne a részéről.

Nem kellett sokáig várakoznia. A fiatal nő visszajött a félig szétnyílt kimonójában, ami zavarba ejtette Franzot, mivel abban a világban, amelyikhez tartozott, a nők ügyeltek arra, hogy a bőrüknek még csak egy kis háromszöge se villanjon ki a ruhájukból, különösen nem a délután közepén. A hölgy, akinek összefogott, enyhén szólva is zilált haja szintén nem volt szokványos látvány, arra kérte, hogy kövesse. A köntösszerűség úgy tekergett rajta ide-oda, hogy pillangónak lehetett volna nézni.

Egy szobába vezette Franzot, amely a benne álló nagy ágy alapján hálószobának tűnt, de az erős terpentinszagból, valamint a festőállványok és -vásznak összevisszaságából a férfi arra a következtetésre jutott, hogy a műteremben lehet.

Gustav Klimt közelebb lépett. 1917-et írtak. Klimt ötvenöt éves volt, Franz pedig huszonkilenc. De még huszonkilenc évesen is inkább gyerek.

– Brombeere úr?

Franz meghajolt.

– Köszönöm, hogy hajlandó volt fogadni, uram, nagy megtiszteltetés a számomra, hogy találkozhatok önnel.

Franz minden művészt egyformán csodált, akár költők, akár zenészek, akár festők voltak, de a szemében Gustav Klimt számított kora, sőt talán minden idők legnagyobb bécsi művészének. Bár azokban a felsőbb körökben, amelyekben a születése óta mozgott, gyakran megdöbbenést keltett, hogy a mester a szégyenkezés minden jele nélkül, a botránnyal mit sem törődve buja, a telt feneküket mutogató nőket festett hivatalos épületek freskóira, Franz mégis hihetetlenül szerencsésnek érezte magát, amiért beléphetett a műtermébe, a legbensőbb szentélyébe.

És csak állt hóna alatt a becsomagolt festménnyel, kissé megilletődve, nem tudva, hogyan is fogjon a mondandójába.

– Üljön le, üljünk le!

Klimtnek markánsan érdes hangja volt. A fekete-fehér, széles csíkokkal díszített pléddel letakart ágyra mutatott.

– Ezt hadd vegyem el magától. – Azzal fogta a képet, és az ágyra fektette. – Szabad?

– Igen, igen, hogyne.

Klimt különösebb óvatoskodás nélkül elkezdte kicsomagolni a festményt, leszedte róla a különböző szövetrétegeket. Amikor végre feltárult a fiatal nő arca, Franzot enyhe szédülés fogta el.

– Ah!

Klimt leemelt egy befejezetlen vásznat az egyik festőállványról, és ráhelyezte a portrét.

Egy egészen fiatal nőt ábrázolt háromnegyedes nézetben, zöld háttér előtt. Egy álmodozó, kék szemű lányt az arcát keretező barna-vörösesbarna fürtökkel, amelyek kissé slampos külsőt kölcsönöztek neki. Túlságosan is nagy, barna nemezkalapot viselt, a nyakában silány prémsálat. A válláról, amelyet alig takart egy áttetsző ing, lecsúszott kék bársonykabátja.

Úgy nézett ki, mint azok a „vonalas” lányok, akik a bájaikat árulták mindenkinek.

Klimt egy pillanatra megállt a néhány évvel korábban festett kép előtt, és hunyorítva vizsgálgatta, mintha próbálná emlékezetébe idézni a fiatal nőt, aki ugyanebben a műteremben ült neki modellt. Franz tiszteletteljesen hallgatott, egyelőre nem volt bátorsága letelepedni a felkínált ülőhelyre. Nem illendő csak úgy lehuppanni valakinek az ágyára, akivel most találkozik először az ember.

– Nos, hadd halljam, mit tehetek önért, fiatalember? Közös barátunk nagyon rejtélyesen beszélt a látogatása céljáról.

– Ó, kérem, ne hibáztassa őt ezért, uram, én magam is nagyon kitérő választ adtam neki, mert… mindenképp szerettem volna diszkréten kezelni ezt a dolgot.

– Jó, jó, rendben. Hallgatom.

– Megvásároltam ezt a festményt, az ön festményét… úgy értem, nagy megtiszteltetés ez a számomra… csodálom, mindig is rendkívüli módon csodáltam az ön munkásságát… és az a helyzet, a véletlen úgy hozta, hogy ismerem ezt a lányt, pontosabban ismertem, és nem számítottam rá, hogy… – Franz sóhajtott, előzőleg többször is elismételte magában, miképpen kellene megfogalmaznia a kérését, de mindig arra jutott, hogy ügyetlenül fogott bele. – Nem szeretném az idejét rabolni…

Talán rögtön a lényegre kellene térnie, és a pénzről beszélnie? Nem, az nagy hiba volna.

A festő érezte, hogy a fiatalember nem csak megjátssza a feszélyezettségét.

– Üljön le. Adja a kalapját.

Franz leült az ágy szélére.

– Kér egy italt?

– Köszönöm, nem.

A torkában dobogott a szíve, nem gondolta volna, hogy ennyire magával tudják ragadni az érzelmek.

– Ne aggódjon, nem rabolja az időmet, mesélje csak el, amit el szeretne mesélni!

– Köszönöm, igazán kedves öntől.

Franz most értette meg, hogy ez a történet mennyire nyomta és nyomja még mindig a lelkét, és milyen nagy szüksége van arra, hogy valakinek bizalmasan elmondja. Úgy döntött, hogy a legelején kezdi.

Olvass minket e-mailben is!

  • Könyves hetilap a postaládádban
  • Kézzel válogatott tartalmak
  • A legérdekesebb, legfontosabb könyves anyagok egy helyen
  • Nem spammelünk, heti 1-2 levelet küldünk.

Könyves Magazin Hírlevél

Kapcsolódó cikkek
...

Andy Warhol tönkretett múzsái és a Factory hírnévgyára

Andy Warhol vajon kihasználta a múzsáit? Egy új könyv szerint igen.

...

Ki volt Proust elfeledett múzsája?

Új könyv jelent meg a brit nőről, akivel Marcel Proust éveken át levelezett.

...

Ady múzsája, Karinthy felesége, a vadak királynője – Ki is volt Böhm Aranka?

Karinthy Frigyes és Böhm Aranka a 20. század eleji budapesti művészvilág botránypárosa volt. Az ő különleges kapcsolatukat dolgozta fel a héten bemutatott Frici & Aranka című film. Ki is volt valójában Böhm Aranka?

MARGÓ
...

Moa Herngren svéd író: Nem mi választjuk az anyósunkat

Mozaikcsaládok, hétköznapi drámák, párhuzamos igazságok és szembenézés a legnagyobb félelmekkel. Interjú a világhírű szerzővel.

...

Londoni zenész unokája írta meg a budapesti zongorista filmbe illő történetét

Egy mágikus erejű zongora és egy hihetetlen, de igaz történet: Roxanne de Bastion az Őszi Margón.

...

Pajor Tamás: Pályatársaim erős virtuális pofonokkal józanítottak ki

Milyen egy későn jött dackorszak? Miért nincs a művészetnek feladata? Pajor Tamás Veiszer Alindával beszélgetett a Margón.

...

Czakó Zsófia új regényében anyák és lányaik próbálják megérteni egymást

Hogyan lesznek a legközelebbi családtagokból távoli rokonok? Czakó Zsófia legújabb regényéből kiderül.

...

Mécs Anna: Azokat a részeket akartam megmutatni, amik a nő testén és lelkén kevésbé észrevehetőek 

Mécs Anna Rutin című új kötetét Réz Anna és a szerző mutatta be az Őszi Margó Irodalmi Fesztiválon.

...

Lehet-e a zenetörténet közérthető? – Fazekas Gergely az Őszi Margón

Fazekas Gergely Négynegyed című könyvének bemutatóján számos izgalmas anekdotával lettünk gazdagabbak.

Olvass!
...

Amikor Budapesten a gyerekeknek saját köztársasága volt – Olvass bele Miklya Luzsányi Mónika könyvébe!

Az Abszolút töri sorozat hőse saját családjának titkaira bukkan a háború utáni Budapesten.

...

A holokauszt Isten megváltási tervének része? A Nobel-díjas Jon Fosse válaszol

Miként gondolkodik a Nobel-díjas alkotó istenről, hitről és vallásról? Olvass bele!

...

Te mennyit fizetnél az anyád szabadságáért? Olvass bele Édouard Louis új regényébe!

A pénz nem boldogít, de szabaddá és függetlenné tesz. Főleg, ha egy alkoholista férj elől menekülsz. Olvass bele!

...

Székely Kriszta: Az olvasás megváltoztatta az életemet

...

Czakó Zsófia és Gerlóczy Márton a szülővé válásról és az írásról: Hetente egy órát bírok a Fikcióból [Ezt senki nem mondta!]

...

Kiss Viki: Több barátot is szereztem a BookTok-közösségnek hála

Hírek
...

Krasznahorkai Nobel-díját A4-es papíron ünnepli Magyarország a Frankfurti Könyvvásáron

...

Tóth Krisztina disztópiáját méltatja a New York Times: orwelli és túlságosan is valóságos

...

Kicsoda Yoko Ono a Beatles-legendákon túl?

...

Ukránra is lefordítják Krasznahorkai regényét – már a borító is elkészült

...

A magyar Drakuláról készít filmet Leonardo DiCaprio

...

Britney Spears exférje nagyon súlyos dolgokat állít az énekesnőről a memoárjában