Általános cikkek 2007 penguin

Viktoriánus ponyva

Wostry Ferenc | 2008. január 17. |

Robert Louis Stevenson: Kidnapped (Emberrablók), Penguin Books Ltd., 2007, 226 oldal, 795 Ft.


A tizenkilencedik század viktoriánus/poszt-viktoriánus angolszász ponyvazseni triászában (Burroughs, Stevenson, Dickens - bizony, Dickens!) Stevenson az összekötő láncszem: míg (a nagyon kicsit későbbi) Burroughs munkái a realizmustól szinte teljesen elhagyatódnak (ne zavarjon senkit, hogy ő amerikai - Tarzan angol, ez a lényeg), és Dickens történetei meg természetesen, épp ellenkezőleg, a szociális létra fokain csimpaszkodnak, addig Stevenson írásai átmenetet képeznek a kettő között. Ebből is egy kicsit, abból is egy kicsit: kalandba itatódik nála a történelem, de épp csak annyira, hogy a szájunk íze meg ne keseredjen.

Egyik remekműve fejlődésregény (Kincses sziget - na jó, inkább pikareszk), míg a másik proto-freudista visszafejlődés-regény (Dr. Jekyll és Mr. Hyde különös esete). Az Emberrablók ott lohol a nyomukban, bár ambíciói más irányúak: első látásra eposz szeretne lenni, mégis, fókusza a nagy horderejű történéseknél valami sokkal szolídabbra vetül, egy barátság születésének, a történelem vihara által megtépázott, ám a maga megkapó realizmusában valósnak ható leképezésére.

David Balfour a templom egerénél is kellemetlenebb anyagi kilátásokat mondhat magáénak. Mikor árvaságra jut, egyedül rideg nagybátyjában reménykedhet, akit –bár életében nem találkozott vele–, a vér szavában bízva felkeres. Na most a vér szava, az néha csak egy bazi nagy illúzió, akinek van egy kis élettapasztalata, az tudja: Ebenezer bácsi rövid úton megszabadul a kellemetlen örököstől, aki egyébként joggal tarthatna igényt a birtokára. Pár rosszéletű tengerésszel elraboltatja - David már egy ócska bárka gyomrában tér magához. A hajó az Újvilágba tart.

Több mint szerencse, hogy a tengerészek kénytelenek a fedélzetre venni annak a csónaknak az egyetlen túlélőjét, amelyet egy szerencsétlen manőver folytán sikerül kettészelniük. A jövevény neve Alan Breck Stewart, Skócia hírhedt fenegyereke, az angolok esküdt ellensége, és az öve tele arannyal. A legénység természetesen hamarost az életére tör, de ezt már David sem nézheti tétlenül, és Alan segítségére siet.

Szóval így kezdődik Stevenson méltán halhatatlan könyve, amelyet tucatszor megfilmesítettek, a legnézhetőbb verziót magyar adók is vetítették a nyolcvanas-kilencvenes években rogyásig.

A legnagyszerűbb a regényben, hogy Stevenson nem fekete-fehér figuraleosztásban gondolkodik: Breck Stewart egy meglehetősen nagy seggfej, kimondottan nehéz megkedvelni. A skót felföldet átszelő, legendás (állítólag valós a híres appeni gyilkosság utáni bujdosásának históriája - Breck Stewart tényleg létezett) menekülésük során David kénytelen újdonsült barátja összes, néha elviselhetetlen rigolyáját végigszenvedni (hogy megtudd, a hajóról hogyan szöktek meg, ahhoz el kell olvasnod a regényt!). Csakhogy amikor valóban életveszélyről van szó, a ripacs, beképzelt, forrófejű kardforgatónál nem is kívánhatna az ember jobb társat. Stevenson nem követi el azt a hibát, hogy "humorosra vegye a figurát": kettejük néha a gyűlöletig menő ellentétei egy barátság valósnak ható képét festik elénk: van, hogy elvágnád a másik torkát, de az utolsó pillanatban, akár a közösen megélt szenvedés, akár a kölcsönös, mély tisztelet hatására visszarettensz. És öt perc múlva már meg is felejtkeztél arról, hogy min veszekedtetek.

Hogy a realizmus milyen csodálatos módon áramlik be Stevenson regényeibe: arra a lezárás is példa - a szálak nem varródnak el, a búcsúzás pedig olyan döbbenetesen gyors, szinte tényleg csak egy pillanat műve, hogy hatása erősebb, mint tucatnyi túlírt, érzelgős marhaságé.

Olvass minket e-mailben is!

  • Könyves hetilap a postaládádban
  • Kézzel válogatott tartalmak
  • A legérdekesebb, legfontosabb könyves anyagok egy helyen
  • Nem spammelünk, heti 1-2 levelet küldünk.

Könyves Magazin Hírlevél

MARGÓ
...

Milanovich Domi: Arra kell figyelnem, hogy a nehéz érzésekben is önmagamat megtartva legyek jelen

Milyen út vezet a nemi identitás elfogadásához? Milanovich Domi a Margó Könyvek podcast legújabb vendége.

...

Kirsten Thorup dán író: El kell dönteni, hogy a hatalom vagy az ellenállás oldalára állunk

Egy rendszer kegyetlensége mindig a kis lépésekkel kezdődik – figyelmeztet interjúnkban a dán író. 

...

Egy állat, ami az ember hibájából pusztult ki – Sibylle Grimbert francia író elképzelte az utolsó egyed történetét

Az utolsó egyed című regényről, háziállatokról és klímaszorongásról beszélgettünk. Interjú. 

...

„Ahonnan én jövök, ott nem írnak könyveket” – Bruno Vieira Amaral portugál íróval beszélgettünk

Hogyan határoz meg minket a származásunk? És mit jelent újraírni a múltat? A portugál Bruno Vieira Amarallal beszélgettünk. 

...

Hol találkozik a foci és a gaming az irodalommal? Interjú Tonio Schachinger osztrák sztárszerzővel

Mi a közös a számítógépes játékokban, a fociban és a könyvekben? Tonio Schachinger elárulja.

...

Babarczy Eszter: Volt egy apám, aki nem volt, és volt egy apám, aki félelmetes volt

Babarczy Eszter mesélt betegségről, gyászról és őszinte szeretetről. Interjú.

2025 november 15.
Budapest Music Center
Mátyás utca 8.

Első alkalommal rendezi meg nonfiction könyvfesztiválját, a Futurothecát a Könyves Magazin. 2025. november 15-én a Budapest Music Centerben fellép a brit szám- és nyelvzseni Daniel Tammet, az időtudatos norvég geológus, Reidar Müller, a dán klímapszichológus, Solveig Roepstorff és a spanyol sztár agysebész, Jesús Martín-Fernández, Orvos-Tóth Noémi és Meskó Bertalan. Az olvasás segít megérteni összetettebb kérdéseket, problémákat vagy folyamatokat, amelyek a jövőnket alakítják. A Futurotheca – A jövő könyvtára olyan témákat, szerzőket és könyveket emel a fesztivál középpontjába, amelyek megismerésével olvasóként alakíthatjuk a jövőnket.

Program

Támogatók