Lady Gaga golyóval tesz pontot a Gucci család botrányos történetének a végére

Lady Gaga golyóval tesz pontot a Gucci család botrányos történetének a végére

„Amit meg kell értenie a Guccikkal kapcsolatban, hogy teljesen őrültek, hihetetlenül manipulatívak és nem túl okosak. Muszáj, hogy ők irányítsanak, de amint megszerzik, amit akarnak, tönkre is teszik! Pusztító fajták, ez ilyen egyszerű!”, sommázza a véleményét Paolo Gucci neje, Jenny Garwood a Sara Gay Forden által írt A Gucci-ház című könyvben, amely Ridley Scott filmjét ihlette. Jenny ebben a három mondatban tulajdonképpen nagyszerűen össze is foglalja Scott produkciójának lényegét.

Bányász Attila | 2021. november 27. |
Sara Gay Forden
A Gucci-ház - Igaz történet gyilkosságról, őrületről, csillogásról és kapzsiságról
Ford.: Sándor Alexandra Valéria, Könyvmolyképző, 2021, 552 oldal
-

A négy Oscar-díjra jelölt rendező, Ridley Scott korábbi filmjével, A világ összes pénzével bizonyította, hogy milyen jó érzékkel nyúl hozzá a felső tízezer botrányaihoz. A világ leggazdagabb emberének sztorija, aki nem volt hajlandó váltságdíjat fizetni az unokájáért, eltörpülni látszik az olasz luxus divatmárkát, a Guccit alapító család viszályokkal, árulással és gyilkossággal átszőtt története mellett. A Gucci-ház egyben bepillantást enged a divatvilág csillogó felszíne alá, ahol az emberi gyarlóság és kicsinyesség mellett meglepő üresség rejtőzik.

-

Jézusom, mihez kezdjek ezzel a palival?! (Lady Gaga és Adam Driver) Fotó: Getty Images

Ridley Scott filmje a családi divatbirodalom hanyatlásáról és bukásáról szól.

Középpontjában egy nő áll, aki még csak nem is Gucci. Patrizia Reggiani a megmentője lehetett volna a családi vállalkozásnak, ha másképp alakulnak a dolgok. Így viszont ő verte bele az utolsó szöget a koporsóba. Méghozzá szó szerint. Patrizia szerepében Lady Gaga bizonyítja, hogy a Csillag születikért kapott Oscar-díj nem csak múló fellángolás. Az olasz felmenőkkel bíró színésznő rendkívül otthonosan mozog a temperamentumos Patrizia szerepében, aki nagyravágyásában kiveti a hálóját egy megszeppent és visszahúzódó fiatalemberre. A férfi neve önmagáért beszél. Gucci.

Az utolsó párbaj didaktikus tanmesébe fojt egy középkori botrányt
Az utolsó párbaj didaktikus tanmesébe fojt egy középkori botrányt

Két francia nemes úr esett egymásnak a bosszú és a becsület nevében királyi külsőségek közepette az 1300-as évek végén, miközben lángokban állt az ország. Küzdelmük épp a lényeget takarta ki: egy nő becsületén esett foltot. Eric Jager történelmi könyvéből Ridley Scott készített nagyszabású mozifilmet.

Tovább olvasok

A lány behálózza a fiút, és közben bele is szeret. Nem csupán eszköz számára a vágyott luxusélethez, hanem gyámolítandó férj és a gyermekeinek apja. Társ az életben. Patrizia valóban tevékeny szerepet játszik abban, hogy Maurizio nemcsak visszakerül a családba (igaz, ami igaz, az apja, Rodolfo korábban miatta tagadta ki), hanem kijátszva egymással a családtagjait, a Gucci-ház élére áll. A toszkán vér nem válik vízzé. „Amint lesz pénze és hatalma, megváltozik. Rájössz majd, hogy egy másik férfihoz mentél feleségül”, mondja Rodolfo a fiáról a menyének. Egy olasz családi vállalkozásban amúgy sincs helye nőnek. Mint kiderül, idővel Patriziának sem Maurizio szívében. Ami temperamentum hiányzik a férfiből, az mind a nőbe szorul bele, egy ilyen asszonynak pedig nem lehet büntetlenül nemet mondani. Adam Driver visszafogott alakításával teret enged Gagának, ám amikor a köztük lévő dinamikának a film második felében meg kellene fordulnia, az már nem működik. Driver karakterének jellemfejlődési íve nem csupán megtörik, de homályos, hogy hová is kellene kifutnia.

-

"And I am a material girl" (Lady Gaga és Adam Driver) Fotó: MGM

Scott végtelenül profi, de egyben távolságtartó filmet tett le az asztalra, amelyből pont a lényeg maradt ki, hogy a Gucci mitől lett az, ami:

a felsorakoztatott félnótások gyülekezete erre nem ad kielégítő választ. Szerencsére Sara Gay Forden botránykönyve igen. A teljes képhez pedig mindenképpen hozzátartoznak azok az előzmények, amelyek említésre sem kerülnek a filmben.

A Gucci-vállalatot a világlátott Guccio Gucci alapította Firenzében 1921-ben, miután a londoni Savoy Hotelben rátört a megvilágosodás: az a temérdek utazóláda, bőrönd, táska és kalapdoboz, amely londínerként nap mint nap átment a kezein, milyen hivalkodóan árulkodott a korabeli elit presztízséről. Hazatérve Firenzébe egy bőripari vállalatnál, majd a háború után egy bőrdíszműves cégnél helyezkedett el, kitanulva a szakma csínját-bínját. Boltját a város legelőkelőbb utcája, a Via Tornabuoni közelében nyitotta meg, hogy olyan vevőkört csábítson be, akik megbecsülik a finoman megmunkált bőrárukat. Guccio azzal a kisbolttal alapozta meg a vállalatbirodalmat, amelyet fiai, Aldo és Rodolfo családi vállalkozásként világhíressé tettek, unokái pedig elkótyavetyéltek.

-

Jared Letóra Paolo Gucciként rá sem lehet ismerni Fotó: Getty Images

Mielőtt pálcát törnénk a „mai fiatalság” fölött (az előző század közepén született generációról beszélünk), azt azért érdemes leszögezni, hogy Guccio maga hintette el a családi vállalkozásban fiai közt az „egészséges” versenyszellem magvát. Hitte, hogy ez jót tesz az üzletnek.

Ami a temperamentumos toszkán vérrel keveredve transzgenerációs bombaként robbant egy nemzedékkel később.

A Gucci-ház családi belviszályai úgy kaptak egyre nagyobb figyelmet a médiától, ahogy a kezdetben országos cég monumentális nemzetközi konszernné nőtte ki magát. De ez már Guccio ideje után történt. Guccio soha nem volt hajlandó a határon túl terjeszkedni. A Gucci-fivérek apjuk halála előtt két héttel nyitották meg első üzletüket a tengerentúlon, New Yorkban.

-

Vajon ki oktat kit? Oscar-díjasok egymás közt (Lady Gaga és Al Pacino) Fotó: Getty Images

Amíg Aldo ízig-vérig kereskedelmi pályára termett, akinek sziporkázó ötleteivel és zsenialitásával alig győzött lépést tartani a cég, addig Rodolfo képviselte a család intellektuálisabb ágát. Ifjabb éveiben elcsábította a filmszínház világa, és színészként próbált boldogulni. Ám a Gucci-ház hagyományai mindenkit életfogytig tartó bilinccsel láncolnak a famíliához, nincs menekvés. Rodolfót is bedarálta a családi gépezet, ahogy később a jogi pályára lépő fiát, Mauriziót. A Gucci-ház elképesztő sikere valószínűleg Aldo lelkes és szárnyaló hozzáállásának és Rodolfo visszafogottabb, realistább megközelítésének törékeny egyensúlyából származott. Ez a status quo borult fel Rodolfo halálával, és a Gucci család majdnem szétcincálta a vállalatbirodalmat.

-

Meg tudnálak ölni, annyira szeretlek! (Adam Driver és Lady Gaga) Fotó: Lady Gaga/Instagram

A Gucci-ház Lady Gaga filmje.

A többiek inkább csak a keze alá asszisztálnak: Jeremy Irons Roldolfója vagy Al Pacino Aldója szürke kisegérnek tűnnek a vásznon családi pátriárkák helyett. Ezerszer több tűz lobog Pacinóban a Szemtől szemben című filmben Vincent Hannaként, mint tősgyökeres olasz Aldóként, aki pimaszságával és merészségével felépített egy extravagáns divatházat. Valahol a film vége felé talál csak magára a színész, de akkor is úgy, hogy meglepettségében elhallgat. A leginkább kiábrándító az elmaszkírozott Jared Leto, aki Aldo könnyen megvezethető fiát, Paolo Guccit játssza, de valami elképesztő ripacssággal. Ezért bizony kár volt mindennap órákat eltölteni a sminkben. 

A hiba a kiegyensúlyozatlan forgatókönyvben keresendő: a filmet keretbe foglaló gyilkosságot leszámítva mintha hiányozna a vezérelv, nem beszélve a tartalmatlan és lapos dialógusokról, melyeket a szereplők szájába adtak. A Gucci-házban megvolt a lehetőség, hogy shakespeare-i királydrámába oltott Trónok harca legyen, igazi karakterdráma a kifutón, de sajnos elnagyolt szappanopera lett belőle. Pedig Sara Gay Forden könyvét olvasva – ami, fontos hangsúlyozni, tényirodalom, és nem regény – bőven lett volna alapanyag, már a családtagok médiának adott nyilatkozataiból is különb mondandót ki lehetett volna szemezgetni.

A Gucci-ház adaptációja két és fél órás játékidejével is csupán a felszínt kapargatja. Ezúttal film és könyv jól kiegészíti egymást: Sara Gay Forden írása alaposan és a részletekbe veszve göngyölíti föl a kezdetektől a Gucci család felemelkedését, tündöklését és bukását. A nem mindennapi sztorit pazar keretbe foglalja a gyilkossági ügy. Forden nemcsak a vállalati és családi konfliktusokba avat be minket, de azt is megtudhatjuk, hogy mik voltak a Gucci-ház kapaszkodói, amelyeken a családnak sikerült lendületet vennie a feljebbjutáshoz. Törvényesek és törvénytelenek egyaránt. Ezek között vannak érdekesebbek, mint például a Gucci-védjeggyé vált foltos disznóbőr vagy a Flora-sál sztorija, amelyet Grace Kelly inspirált, és kevésbé azok, mint a bambusz sokrétű felhasználása. A divattörténet és a tényirodalom szerelmeseinek A Gucci-ház kötelező olvasmány. A filmrajongóknak pedig, elsősorban Lady Gaga alakítása miatt, Scott korrekt, de nem igazán kiemelkedő iparosmunkája. De ha esetleg túl üresnek találod a mozgóképes Gucci-házat, még mindig megtöltheted a könyv tényei alapján a valósággal.

Hírlevél feliratkozás

Olvass minket e-mailben is!

  • Könyves hetilap a postaládádban
  • Kézzel válogatott tartalmak
  • A legérdekesebb, legfontosabb könyves anyagok egy helyen
  • Nem spammelünk, heti 1-2 levelet küldünk.

Könyves Magazin Hírlevél

Kapcsolódó cikkek
...

Itt Az utolsó párbaj előzetese Sir Ridley Scott-tól

Élesíthetjük a kardot és fényesíthetjük a páncélt, hiszen októberben (ha a járvány is úgy akarja), moziba kerül Sir Ridley Scott legújabb történelmi filmje. A film Eric Jager 2004-es nonfiction könyvének feldolgozása, ez a The Last Duel: A True Story of Trial by Combat in Medieval France (kábé Az utolsó párbaj: egy fegyveres istenítélet története a középkori Franciaországban).

...

Az utolsó párbaj didaktikus tanmesébe fojt egy középkori botrányt

Két francia nemes úr esett egymásnak a bosszú és a becsület nevében királyi külsőségek közepette az 1300-as évek végén, miközben lángokban állt az ország. Küzdelmük épp a lényeget takarta ki: egy nő becsületén esett foltot. Eric Jager történelmi könyvéből Ridley Scott készített nagyszabású mozifilmet.

2025 november 15.
Budapest Music Center
Mátyás utca 8.

Első alkalommal rendezi meg nonfiction könyvfesztiválját, a Futurothecát a Könyves Magazin. 2025. november 15-én a Budapest Music Centerben fellép a brit szám- és nyelvzseni Daniel Tammet, az időtudatos norvég geológus, Reidar Müller, a dán klímapszichológus, Solveig Roepstorff és a spanyol sztár agysebész, Jesús Martín-Fernández, Orvos-Tóth Noémi és Meskó Bertalan. Az olvasás segít megérteni összetettebb kérdéseket, problémákat vagy folyamatokat, amelyek a jövőnket alakítják. A Futurotheca – A jövő könyvtára olyan témákat, szerzőket és könyveket emel a fesztivál középpontjába, amelyek megismerésével olvasóként alakíthatjuk a jövőnket.

Program

Támogatók
SZÓRAKOZÁS
...

Elkezdődött a Dűne: Prófécia második évadának forgatása

És új szereplőket is hoz magával. 

...

Cserhalmi György visszatér a színpadra

Őszinte visszatekintés lesz az emberi élet törékenységére és humorára.

...

A gyászoló Benedict Cumberbatch-et egy varjú kísérti Max Porter könyvének adaptációjában

Erős, pörgős előzetes érkezett A bánat egy tollas állathoz.

Hírek
...

Eladják Alan Rickman jegyzeteit és személyes tárgyait

...

Nézd meg az Üvöltő szelek előzetesében a fejőlánynak öltözött Margot Robbie-t!

...

Ők a Déry-díj nyertesei 2025-ben

...

Felrobbant a színház, amikor Draco Malfoy megjelent a Harry Potter-darabban

...

Miért hiszünk jobban egy alkalmazásnak vagy az AI-nak, mint magunknak?

...

A Dua Lipa-effektus: David Szalay nem félti a fiatal olvasókat

Kiemeltek
...

Reidar Müller geológus szerint a klímaváltozás nem a vég, hanem egy forradalom kezdete

A norvég geológus új irányból közelíti meg a klímaváltozás kérdését, hogy a szorongás helyett kezdjünk el cselekedni!

...

„Rettegek, hogy nem fogom tudni gyűlölni az apámat” – Gisèle Pelicot lányának könyvéről

„Borzalmas teher, hogy egyszerre vagyok áldozat és az elkövető gyereke.”

...

Gyurkó Szilvia: A bántalmazás elkövetői és áldozatai is köztünk járnak

Mik a gyerekkori szexuális bántalmazás jelei? Gyurkó Szilvia legújabb kötetéből kiderül.