Az utolsó párbaj didaktikus tanmesébe fojt egy középkori botrányt

Az utolsó párbaj didaktikus tanmesébe fojt egy középkori botrányt

Két francia nemes úr esett egymásnak a bosszú és a becsület nevében királyi külsőségek közepette az 1300-as évek végén, miközben lángokban állt az ország. Küzdelmük épp a lényeget takarta ki: egy nő becsületén esett foltot, melyet maguk alá temettek az izzadt és véres férfitestek. Eric Jager mélyre ásott az utolsó istenítélet történetében, hogy tengernyi megaláztatásra, meg nem értettségre és közönyre bukkanjon. Jager történelmi könyvéből Ridley Scott rendező készített nagyszabású mozifilmet.

Bányász Attila | 2021. október 15. |
Eric Jager
Az utolsó párbaj
Ford. Bori Erzsébet, GABO, 2021, 319 oldal
-

XIV. század, Franciaország. Javában dúl a százéves háború: a franciák és az angolok kegyetlen ütközetekben próbálják egymást kitessékelni Normandiából, miközben a lakosságot megtizedeli a pestis, a Fekete Halál. 1378-ban az egyház kettészakad, és az egymással rivalizáló pápák megosztják a keresztény világot. A vallás tort ül a világi politikán: a római pápa jóváhagyását adja Angliának, hogy hadjáratba kezdjen Franciaország ellen. Új keresztes háború ez, melynek célpontja ezúttal nem a pogány, hanem a keresztény felebarát. Az alapja pedig ugyanaz, mint amire az egész feudális rend épül: a föld.

Itt Az utolsó párbaj előzetese Sir Ridley Scott-tól - Könyves magazin

Élesíthetjük a kardot és fényesíthetjük a páncélt, hiszen októberben (ha a járvány is úgy akarja), moziba kerül Sir Ridley Scott legújabb történelmi filmje. A film Eric Jager 2004-es nonfiction könyvének feldolgozása...

„Ahogy a paraszt szolgálta a földesurát, úgy szolgálta a földesúr a maga hűbérurát.” A vazallusi rendszer a kölcsönös magánjogi kapcsolatok történelmi piramisjátéka, melynek sziklaszilárd alapját a földtulajdon biztosította. Pénzben kifejezhető és örökölhető vagyontárgy, egyben az élet forrása, a bérleti díj alapja, a katonaállítás joga – minden hozzá kapcsolódott, a kor gazdasági és társadalmi „motorját” jelentette, ami nélkül semmi sem volt az ember. Nem csoda, hogy akár ölni is képes volt érte.

Bár nagyon romantikusan hangzik, hogy a hírhedt Carrouges-Le Gris viszály kirobbantója egy nő, az igazság azonban ennél sokkal, de sokkal prózaibb.

Férfivilág

Jean de Carrouges nagy múltú, nemesi család sarja, született harcos. Nyeregben nőtt föl, sok oktatásban nem volt része. Kemény, törekvő ember, aki hajlamos a dühkitörésre, és nagyobb teher számára az udvari etikett, mint a harctér véres forgataga. Harcedzettségét és hírnevét az angolok elleni hadjáratokban szerezte, miközben vagyonát hadizsákmánnyal és váltságdíjjal gyarapította. Ez a XIV. században bevált jövedelemszerző elfoglaltságnak számított. Jogos és kiérdemelt jussaként tekintett édesapja kapitányi és vikomti (a gróf és a báró közti főnemesi címet jelenti) rangjára Bellême várában. Ráadásul felesége fiúval ajándékozta meg, akinek országos jó cimborája, Jacques Le Gris lett a keresztapja.

Apokrif rémlátomásban támadnak fel a középkori holtak - Könyves magazin

Kifejezetten nehéz egyedit és emlékezeteset alkotni a zombis zsánerben, de időről időre mégis felbukkannak olyan alkotások, amelyek így vagy úgy, de képesek felbolygatni az élőholtakat szerepeltető művek világát. Ennek egy jól működő receptje lehet a setting váltás, például amikor történelmi, vagy klasszikus irodalmi közegben tör ki a zombijárvány. Bíró Szabolcs is erre az útra lépett a Lázár evangéliuma című könyvében, a végeredmény pedig több, mint egy jól sikerült ujjgyakorlat.

Le Gris családja alacsony sorból származott, de alig fél évszázad alatt nemesi rangra emelkedett. Jacques örökölte ezt a törtető talpraesettséget: az Exmes erőd kapitányává és hűbérura, Pierre d'Alençon gróf kamarásává, valamint legfőbb bizalmasává nőtte ki magát. Közrejátszott ebben tanult volta (félbehagyta a papi pályát), és hedonista életvitele (egy húron pendült a szoknyabolond Pierre-rel). Bár maga is részt vett harcokban, előbbre tartotta a kardnál a szót. Hitte, hogy az utóbbitól forog a világ.

-

Adam Driver Ben Affleck helyére ugrott be Jacques Le Gris-ként Fotó: 20th Century Studios

Hogyan vált ez a két eltérő habitusú, de nagyra hivatott ember jóbarátból egymás életére törő ellenséggé? Többek közt erről szól Eric Jager könyve, és Ridley Scott belőle készült, nagyszabású adaptációja. És ezen kívül sok minden másról!

Az utolsó párbaj nem regény, inkább történelmi tabló: tíz év kutatómunkájának eredménye egy hihetetlen jogi procedúrába torkolló konfliktusról, valamint átfogó leírás a középkori életről.

Egy nő értéke

Jean de Carrouges jó szerencséje, a feleségének és a fiának váratlan halálával, megfordult. Miközben ő mind kegyvesztettebbé vált az udvarnál, Le Gris csillaga, nem egyszer Carrouges kárára, egyre fényesebben ragyogott. Nem hozott Jean számára megnyugvást Marguerite de Thibouville-lel kötött házassága sem. Az ifjú hajadonok értékét abban az időben földben és névben mérték. Utóbbira pedig pecsétet ejtett az árulás. Robert de Thibouville kétszer is az angolok pártjára állt, amivel nem kívánatossá tette magát a francia udvarnál.

Hiába volt Marguerite gyönyörű és talpraesett, igazi egyéniség, kérői szemében mégis kitakarta a nőt az apa becsületén esett folt.

A jó Carrouges sem az embert látta meg benne, hanem a vele járó hozományt. Mert igenis van az a földmennyiség, ami többet nyom a latban, mint a becsület.

Pedig Marguerite igazán kitett magáért: férje gyakori távollétei alatt vezette a birtokot, irányította a háztartást, kiosztotta a napi munkát. Tanácsokkal is szolgált az urának, persze szigorúan csak négyszemközt. Egyedül a „legfőbb” női princípiumban nem jeleskedett: a gyermekáldásban. Minden más tekintetben megfelelt a hitvesi elvárásoknak: udvarias, jámbor, tapintatos feleség volt és mindenekelőtt hűséges. E „makulátlan tisztaságának” vetett véget a jóbarátból ellenséggé vált Jacques Le Gris, amikor erőszakot tett rajta.

-

Férjet, férjet, országomat egy férfiért! (Jodie Comer) Fotó: 20th Century Studios

Főbenjáró bűn

A nemi erőszak bűn. Olyan bűn, amit annak tekintettek a középkorban is. Ha a nő nemet mond, az nem évődés. Nem kell olvasni a sorok között. Vagy „igent” hallani a nemek mögé. A középkori Franciaországban a római jogot vette alapul a törvénykezés, melynek értelmében a „házasságon kívüli közösülésre kényszerítés” halállal büntetendő. Akárcsak az árulás vagy a gyilkosság. Más kérdés persze, hogy mit jelentett ez a gyakorlatban. Háború idején bevett szokás volt, házasságon belül magánügy. A férj bármit megtehetett, jogában állt. Gyakran oldották meg úgy a nemi erőszak ügyeket, hogy az elkövetőnek feleségül kellett vennie az áldozatát. Vagy bírságot szabtak ki, viszont a pénzt nem az áldozat kapta, hanem az apja vagy a férje. Mert 

„a nemi erőszak nem annyira szexuális bűncselekmény volt egy nő ellen, mint inkább a férfi hozzátartozó magántulajdonán esett sérelem”.

Amit rendkívül nehéz volt bizonyítani, mivel az áldozat megbízhatatlan tanúnak bizonyult – nő nem is vádolhatott meg senkit a férje vagy az apja támogatása nélkül. A nemi erőszak ezért sokszor büntetlen maradt: az áldozat családján esett szégyen többet nyomott a latban, mint a makulátlan hírnév.

Halálos véletlen, avagy az Isten tudja

A király elé vitt bírósági ügyekben a nemesember párbajra hívhatta ki ellenfelét. A bajvívás kimenetelében Isten akarata mutatkozott meg. Aki alulmaradt, annak meg kellett halnia. Isteni kinyilatkoztatás volt ez, amelynek a végére az ellenfél kardja tett pontot. Vagy ha a legyőzött életben maradt, akkor a hóhér kötele. Az évszázadokig bevett szokásra idővel a vallási és világi hatalmasságok is egyre többször mondtak nemet: a pápák istenkísértésnek bélyegezték, az uralkodók pedig hatalmuk aláásását látták benne. Ezért rendkívül megszigorították a feltételeit:

  • csak főbenjáró bűn esetén lehetett alkalmazni, amelynek büntetése halál;
  • bizonyítani kellett, hogy a bűntett valóban megtörtént;
  • minden más jogi lehetőséget ki kellett hozzá meríteni;
  • erősen gyanúsíthatónak kellett lennie a vádlottnak az elkövetéssel.

1386-ban már több, mint három évtizede nem adott engedélyt a parlament nemi erőszak ügyében istenítéletre. A Carrouges-Le Gris viszály véres záróakkordjára is sokkal inkább politikai megfontolásokból kerülhetett sor. A hónapokon át zajló per megosztotta az udvart. Nagyhatalmú nemesek kötelezték el magukat a bajvívók mellett. A káoszba hajló kül- és belpolitikai eseményekről el kellett terelni a nép figyelmét. Cirkuszra volt szükség. És vérre.

-

Huzakodó szerelmespár és az autentikus környezet (Matt Damon és Jodie Comer) Fotó: 20th Century Studios

Senkit nem érdekelt, hogy ha Le Gris győz, az egyben Marguerite végét is jelenti. Férje halála esetén máglya és az élve elégetés borzalmai várnak rá. Csupán Le Gris védőjében, Jean Le Coq-ban merült föl egyedül, hogy vajon miért vállalna egy nő ekkora kockázatot és a meghurcoltatást, ha valójában nem is történt vele semmi? Mi több, miért ragaszkodik ehhez az egész huzavonához, még akkor is, ha megtörtént az erőszak? Mindenképpen jobban járt volna azzal, ha csöndben marad. Le Coq nem értette meg, hogy ez nem érdekekről szól. Hanem elvekről.

Nézőpont kérdése

Eric Jager könyvét Matt Damon és Ben Affleck adaptálta forgatókönyvre. Az író-színészpáros közel negyed évszázada fogott közösen tollat utoljára, akkor a Good Will Hunting Oscar-díjat hozott számukra. Nem titok, hogy a forgatókönyvet saját maguknak írták: ők játszották volna el a szemben álló feleket. Ám Affleck ütemezési problémák miatt végül nem tudta vállalni a főszerepet, amelyet lepasszolt Adam Drivernek. Minőségi csere történt, nem mintha Affleck rossz színész lenne: Pierre gróf szerepében a Driverrel közös jeleneteik a film legjobbjai közé tartoznak.

A történet terén Damon és Affleck izgalmas megközelítéssel élt: a három főszereplő váltott perspektíváiból mutatták be az eseményeket. A női nézőponthoz az írópáros segítséget kért és kapott a Megbocsátasz valaha? Oscar-jelölt forgatókönyvírójától, Nicole Holofcenertől. Bár a film előzetese a párbaj képkockáival kívánja eladni magát, a küzdelem a két és fél órás játékidőből mindössze tíz percet vesz el. 

Ennek a sztorinak nem a csatatér a színhelye.

Scott szerint a világ

Ridley Scott rendező jó drámai érzékkel lavíroz az egyes nézőpontok között. Először Carrouges szemszögén keresztül ismerjük meg a történetet, amely mintha a sors szélmalmai ellen küzdő Don Quijote-t idézné meg. Carrouges, a „gácstalan hős” kitakar mindenkit a vászonról. A kissé egysíkú Gladiátor-ábrázolásba a középkor autentikus felelevenítése lop némi életet. Carrouges a becsületén esett csorbát akarja kiköszörülni, ezért fog fegyvert. Marguerite szinte láthatatlan.

-

Az asszony?! Kit érdekel! Oda a becsületem! (Matt Damon) Fotó: 20th Century Studios

Sokkal izgalmasabb Le Gris perspektívája, akinek semmi sem fehér vagy fekete. Árnyaltabban tűnik föl előtte nemcsak Carrouges vagy a saját alakja, hanem maga a korszak is. Le Gris esendő figura, szenvedélyes és romantikus, de a férfi egója őt is becsapja. A földesúr szerelmet lát a vágy mögé, és szexuális tárgyat a vonzó Marguerite-be. Adam Driver egyszerűen nem tud hibázni. Pazar színészi alakítást nyújt, egyszerre tud nagylelkű, bohém és gyarló lenni.

A harmadik fejezetben Marguerite szemszögét ismerjük meg, amely rávilágít mindkét férfi valódi jellemére. Egyben leleplezi ezt a férfivilágot, ahol az igazság nem számít, egyedül csak a másokon való hatalomgyakorlás a mérvadó. A nő osztályrésze a meg nem értettség és az egyedüllét. Utóbbin legalább az utódai képesek, ideig-óráig, enyhíteni. A kérdés: vajon meddig tart még ez a „sötét” középkor? A tévésorozatok világából érkező, Emmy-díjas színésznő, Jodie Comer megérett a nagyjátékfilmes főszerepekre. Ezek után simán elvinne a hátán egy filmet.

Scott az istenítéletből tárgyalótermi drámát, a párbajból brutális és naturalista lezárást farag. A becsületbeli ügyekben amúgy is otthon van: szemellenzős férfialakjai mintha első nagyjátékfilmjéből, a Párbajhősökből léptek volna elő. A feminista megközelítés sem szokatlan tőle, bár Marguerite egyoldalú ábrázolásában kissé didaktikusan hat. Az asszonyt kikezdhetetlen szeplőtlensége magasan e férfivilág önzése fölé emeli. Jobban állt volna neki is Le Gris szürkesége. A rendező emberi „igazságokat” fest föl a vászonra. Hogy meddig tart a középkor a fejekben? Amíg nemi szerepeket látunk beléjük. Amikor végre mindenki számára világossá válik, hogy ezek pusztán egyéni nézőpontok, új világra ébredünk.

Hírlevél feliratkozás
Kapcsolódó cikkek
...
Hírek

Itt Az utolsó párbaj előzetese Sir Ridley Scott-tól

Élesíthetjük a kardot és fényesíthetjük a páncélt, hiszen októberben (ha a járvány is úgy akarja), moziba kerül Sir Ridley Scott legújabb történelmi filmje. A film Eric Jager 2004-es nonfiction könyvének feldolgozása, ez a The Last Duel: A True Story of Trial by Combat in Medieval France (kábé Az utolsó párbaj: egy fegyveres istenítélet története a középkori Franciaországban).

...
Kritika

Apokrif rémlátomásban támadnak fel a középkori holtak

Mi lett volna, ha Anjou Lajos és serege a nápolyi bosszúhadjárat után hazatérve nem a pestist, hanem a zombikórt terjesztette volna el? Bíró Szabolcs elképzelte.

...
Hírek

Dan Brown adományából középkori okkult szövegeket digitalizálnak

TERMÉSZETESEN OLVASUNK
...
Zöld

5 empatikus készség, ami megmentheti a párkapcsolatodat

Nincs párkapcsolat konfliktus nélkül – a kérdés tehát nem az, hogyan kerüljünk el egy összezördülést, hanem hogy hogyan kezeljük együttérzéssel. Íme öt tipp egy egészségesebb kapcsolatért.

...
Zöld

8 meglepő tény arról, hogyan hat az olvasás az agyadra

Hogyan hat egy jó könyv a memóriánkra? Milyen pszichés problémákkal szemben segít az olvasás? Az olvasás jótékony hatásait gyűjtöttük össze nyolc pontban.

...
Zöld

Meg fogsz lepődni, hogy milyen régi a reggeli kávéd

Biológusok megfejtették, hogy az arabica kávé több százezer évvel ezelőtt, természetes kereszteződés folytán alakult ki. Könyvek hírek (és kávé) mellé.

SZÓRAKOZÁS
...
Szórakozás

Viszály: kinek fáj jobban az árulás, Capoténak vagy a Hattyúknak?

Fényűzés, intrika, hűtlenség, egy megtörtént botrány, sztárszínészek –  a Viszály: Capote és a Hattyúk című sorozatban minden adott a sikerhez. Megnéztük.

...
Szórakozás

Ezeket az új adaptációkat nézd májusban a Disney+-on!

A Disney+ április végi és májusi premierjei között négy könyvadaptációt is találsz. 

...
Nagy

6 érdekesség, amit nem tudsz a Netflix Ripley-sorozatáról

Huszonöt évvel azután, hogy Matt Damon, Jude Law és Gwyneth Paltrow főszereplésével filmre vitték Patricia Highsmith thrillerét, Mr. Ripley ismét hódít, ezúttal fekete-fehérben. Összegyűjtöttünk hat érdekességet a vadonatúj Netflix-sorozatról.

Hírek
...
Zöld

10 dolog, amit jó, ha tudsz a pszichológusodról

...
Szórakozás

Ezeket az új adaptációkat nézd májusban a Disney+-on!

...
Így döntöttek ők

Nyáry Krisztián: Minden út a költészethez vezette

...
Szórakozás

Erdős Virág, Háy János, Krusovszky Dénes, Puzsér Róbert, Szentesi Éva és Vecsei H. Miklós májusban a Tavaszi Margón

...
Szórakozás

Nézd meg, milyen sztárok alakítják Richard Osman nyugdíjas nyomozóit!

...
Beleolvasó

Tom Hanks elképesztő hollywoodi kulisszatitkokat árul el új regényében – Olvass bele!

...
Alkotótárs

Kiderült, ki lett a Mastercard – Alkotótárs ösztöndíj 10 döntőse

...
Zöld

Mi történik az intelligenciáddal, ha kevesebbet írsz kézzel?

...
Nagy

Apának lenni: Munkagépekké alakítottuk a férfiakat, de mi adhat nekik esélyt?

Még több olvasnivaló
...
Kritika

A Bálnahullás letehetetlen thriller arról, mi van, ha véletlenül lenyel egy ámbráscet

Daniel Kraus Bálnahullás című thrillerében az óceán és egy ámbráscet gyomrának hátborzongató mélyén egy kamaszfiú küzd az életben maradásért, miközben végiggondolja apjához fűződő kapcsolatát is. Lélegzetelállítóan izgalmas könyv, melyben nemcsak az óceán, de a lélek mélységei is feltárulnak.

...
Podcast

Anyaság, apaság, az érzések kavalkádja – Ott Anna könyvajánlója [Ezt senki nem mondta!]

Ezt senki nem mondta! című podcastunk hatodik adásában Szabó T. Anna és Dragomán György voltak a vendégek, a beszélgetésükhöz pedig könyvajánló is tartozik Ott Anna válogatásában.

...
Nagy

Vérfertőző, wannabe-sátán és kölyökmedve-tulajdonos – 10 érdekesség a 200 éve elhunyt Byronról

George Byron mindent megvalósított, amit egy romantikus költő ismérvének gondolunk. Halálának 200. évfordulóján tíz érdekességet gyűjtöttünk össze a lírájáról és a botrányairól.

...
Nagy

Borbély András: Rafi Lajos verse lyukat üt a világon [ROMA IRODALOM]

A Nemzetközi Roma Nap alkalmából írók és kutatók ajánlanak olvasmányokat a roma irodalomból, melyek reflektálnak a reprezentáció kérdéseire is. Borbély András költő, szerkesztő Rafi Lajos egyik versét választotta.

...
Nagy

Mivel pörgeti fel egy mentalista Camilla Läckberg új szektás krimijét?

A pszichológiát és a sötét rejtélyt kiválóan ötvöző krimi, A doboz után a héten került a boltokba A szekta, Läckberg és Fexeus közös regénytrilógiájának második része. Ez alkalomból beszélgettünk a szerzőpárossal.

...
Nagy

Miért hasonlítanak a roma mesék a kortárs versekre?

Hogyan mozgatnak meg egy kortárs költőt a roma mesék? Miben fedez fel hasonlóságot az archaikus történetek és generációja meghatározó irodalmi témái között? És miképpen válik a mesékből költészet? Veszprémi Szilveszter cikkében a Vijjogók munkacímű verseskötetéről mesél.