Mourlevat a fekete humort franciás könnyedséggel elegyíti

Mourlevat a fekete humort franciás könnyedséggel elegyíti

Jean-Claude Mourlevat könyveiben nem riad vissza a szokatlan vagy épp meghökkentő témaválasztástól, a Szívünk rajtában a hónap könyvének választott Putifár tanár úr visszavág is egy nyugdíjba vonult tanár bosszújáról szól. A kötet László Kinga fordításában és Rofusz Kinga illusztrációival jelent meg magyarul – a fordítót a könyvről és az íróról, az illusztrátort pedig a Putifár képi világáról faggattuk. Alább az ő bejegyzéseiket olvashatjátok.

ro | 2021. november 22. |
Jean-Claude Mourlevat
Putifár tanár úr visszavág
Ford.: László Kinga, ill.: Rofusz Kinga, Vivandra, 2021, 200 oldal
-

A könyvről

Jean-Claude Mourlevat írásait 2017 óta olvasom. Jean-Philippe Arrou-Vignod (akinek mindig hálás leszek ezért) hívta fel a figyelmemet az akkor nálunk még alig ismert szerzőre. Elkezdtem Mourlevat-könyveket olvasni, egyiket a másik után, és lenyűgözött: a témák, a stílus, a játszi könnyedség, ahogy a műfajok között mozog.

-

A világhoz való viszonyulása. Ballada vagy on the road regény, fiktív történelmi tabló vagy bohózat – sodró lendületű történetei azonnal magukkal ragadnak. Hihetetlen dramaturgiai érzéke talán onnan ered, hogy sokáig színész, előadóművész volt (később rendezett is), aki képes életre kelteni, amihez hozzáér. Íróként pedig nagyon egyedi, szabad, és folyamatosan meglepni képes stílusban fejleszti tovább ugyanezt. A most megjelent Putifár tanár úr visszavág az egyik legkönnyedebb könyve, egy bohózat, tulajdonképpen játékból írta, amikor gyerekei – akiknek sokat olvasott fel – felháborodtak, mert egy idő után elfogytak a Roald Dahl-könyvek. Az angol, néha fekete humort franciás könnyedséggel elegyíti, de azért marad benne bőven meghökkentő elem. És ha jobban megnézzük, a sorok között mélységes emberismeret és empátia húzódik. Egyébként is finom, érzékeny, intelligens humor jellemzi minden írását, amit én nagyon szeretek. Egyszerűen ír, de néha pont ezt az egyszerűséget a legnehezebb visszaadni. Szerencsére egy kiváló nyelvi lektor és egy fantasztikus szerkesztő segítenek nekem, hisz' ne feledjük: egy igényes könyv megjelentetése mindig összehangolt közös munka eredménye.

-

Az íróról

Nagyon boldog voltam, amikor megtudtam, hogy idén Jean-Claude Mourlevat-nak ítélték az Astrid Lindgren Emlékdíjat. A zsűri indoklásában azt is említette, hogy „briliánsan újítja meg a mese hagyományát, miközben egyszerre mutatja be az élet megpróbáltatásait és szépségeit”. Mourlevat esetében gyakran vetődik fel a kérdés, mely korosztálynak is szólnak könyvei. Én azt mondom: mindenkinek. Személyes kedvencem, a Jakabak is több szinten olvasható. Teljesen mindegy, hogy miről szól a történet és kik a szereplői (kecskék vagy emberek, létező személyek vagy nem). Mindenkit érintő, fontos kérdéseket boncolgat: a barátságot, a szerelmet, a szabadságot, a felelősséget. Nekem olyan ez a mese, mint Lázár Ervin A négyszögletű kerek erdője (ahol például a költői verseny vicces felvetései magukban hordozzák az irodalomról feltett összes fontos kérdést: mitől irodalom valami, mitől jó, fontos-e, hogy ki írta, stb.). Olvashatjuk egyszerűen a történetet, de el is gondolkozhatunk rajta, nevethetünk vagy sírhatunk, esetleg mindkettőt egyszerre. Egyszer valaki azt mondta nekem, nehogy már gyerekkönyvnek hívjam a Jakabakot, ami úgy kezdődik, hogy a főszereplő kecske szerelmét elszereti a legjobb barátja.

De Mourlevat tudja, hogy nem az életkor határozza meg a témát.

A Vivandra kiadó most egy olyan regényt tervez megjelentetni tőle, ami kamaszokról szól, akik megöröklik szüleik harcát egy totalitárius rezsim ellen, akik szembesülnek azzal, hogy szabadság és kultúra nélkül lehet ugyan élni, de méltatlan és végtelenül szomorú, és közben megélik az első szerelem euforikus érzését is. Időtlen történet egy elképzelt országban. Ahogy Mourlevat kilép a skatulyákból, úgy én sem ragasztok címkéket a regényeire. Nemes egyszerűséggel csak irodalomnak hívom őket.

-

Az illusztrációról

Mindkét Mourlevat-könyvnél (Jakabak, Putifár tanár úr visszavág) azt éreztem, hogy ez nekem egy jutalomjáték. Pont azért is, mert szeretem a humort. Pláne azt a kifinomult, sokrétegű és kíméletlenül őszinte humort, ami Mourlevat sajátja. Sokszor hallottam már, hogy én csak komoly dolgokat rajzolok, pedig azokban a „komoly” képekben is sokszor ott lapul valami kis képi vagy gondolati humor – csak nem az a gyorsan ható, kacagtató humor. Meggyőződésem, hogy lakik bennem egy kisördög, akit időnként muszáj megszellőztetnem, és ezek a könyvek nagyon jó apropót adtak erre.

-

Szeretem Mourlevat világát, mert őszinte, sokszor fájón őszinte. De ettől végtelenül hiteles. Gondolkodtam sokat, hogy ez az őszinteség mitől tud ennyire mélyen megérkezni az ember lelkébe, és mitől ennyire szerethető. Talán attól, de ez csak egy feltételezés, hogy Mourlevat túl azon, hogy milyen éles megfigyelő – már-már egy kukkoló pontosságával képes rögzíteni a finom részleteket –, talán nagyon erős önreflexióval rendelkező ember is egyben. Hiszen ezeket a nagyon érzékeny és nagyon sérülékeny pillanatokat csak úgy lehet megmutatni, ha valaki átéli, átélte és nem szégyelli megmutatni és olykor magát is megmosolyogni. Nála lehet tökéletlennek lenni, amilyenek mind vagyunk. Egyik kedvencem a Putifár tanár úr visszavágban, hogy a tanár nem tudja a szorzótáblát!!! Hát, ez olyan szép... Ezzel a kis momentummal annyi üzenetet kapunk: mindenki életében van valami, amit nem tud, amit utál, vagy éppen szeret vagy fél tőle… Attól még lehet valaki csodás ember és pedagógus, ha nem tudja a szorzótáblát, de tud ezer mást. Mourlevat olyan természetesen tanít nekünk egy csomó fontos dolgot, hogy nem is tud róla. És ez rám is nagyon felszabadítóan hatott, amikor a képeket rajzoltam a könyvhöz. Azt éreztem, hogy benne vagyok egy hatvanas évekbeli fekete-fehér francia filmben, és egymás után rajzolom le a képkockákat, közben pedig nagyon élveztem nézni ezt a filmet.

-

Amikor először elolvastam a szöveget, volt egy nagyon erős belső vízióm, ami leginkább grafittal megrajzolható, és azt próbáltam visszaadni. Csakhogy én olyan szempontból nem vagyok rendes illusztrátor, hogy nem tudok jól rajzolni, grafittal meg nagyjából soha nem rajzoltam. De a vízióm ceruzarajzra hasonlított leginkább, így először grafitceruzákat vásároltam és egy ideig csak gyakoroltam, hogy valahogy ráálljon a kezem és megtaláljam magam ebben a műfajban. Amikor ez meglett, onnantól kezdve nagyon élveztem a munkát. Eredetileg jóval kevesebb kép került volna a könyvbe, de a szöveg tele volt jobbnál jobb jelenetekkel, amiket muszáj volt lerajzolni.

Kapcsolódó cikkek
...
Szívünk rajta

Szívünk rajta: a díjnyertes Mourlevat gyerekregénye lett a hónap könyve

A Szívünk rajta független szakértői minden hónapban megneveznek egy kiemelkedő gyerekirodalmi alkotást: novemberben Jean-Claude Mourlevat Putifár tanár úr visszavág című kötete lett a hónap könyve.

...
Gyerekirodalom

Jean-Claude Mourlevat: Ritkán teszem fel a kérdést, vajon tetszeni fog-e

Az Astrid Lindgren-emlékdíjas Jean-Claude Mourlevat olyan szerző, aki mindig mindenben a maga útját járja, akárcsak a szereplői, akik szintén öntörvényű figurák és gyakran kilógnak az átlag mesehősök sorából. A francia írót olvasásról, vizualitásról, meghatározó könyvekről faggattuk.

...
Gyerekirodalom

A francia Mourlevat nyerte az Astrid Lindgren-emlékdíjat

Jean-Claude Mourlevat lett 2021-es Astrid Lindgren-emlékdíjasa. A francia szerzőnek az elmúlt években több könyve is megjelent magyarul.

KÖNYVES ADVENT
...
Könyves Advent

Ezeket a fantasy és sci-fi könyveket tedd a fa alá karácsonykor 

...
Könyves Advent

A randizás új tudománya, avagy miért a nőkön múlik

...
Könyves Advent

Archetipikus szereplők, modern családi dinamikák és identitáskeresés Tasnádi István Héraklész regényében

Hírek
...
Írd meg Európát!

Írd meg Európát, és nyerj egy Kindle-t tele könyvekkel!

...
Kritika

Nem az életkorunk, hanem a stigmatizáció ellen kellene küzdenünk

...
Hírek

Csányi Vilmos: A vírus jó példa arra, milyenek a hiedelmek

...
Hírek

Pilinszky-verset dolgozott fel a Meg Egy Cukorka

...
Hírek

Az izlandiak még mindig sokat olvasnak, de a statisztikát a nők húzzák fel

...
Nagy

Austen hősnőjének pusztán szórakozás, ami másnak az élet maga [Az Austen-projekt]

...
Hírek

Lomb Kató játéknak, megfejtendő keresztrejtvénynek tekintette a nyelvet

...
Gyerekirodalom

Zalán Tibor a Mesemúzeum új kulcsőre

...
Hírek

A Tandori Dezső és Ágnes hagyaték az Apor Vilmos Katolikus Főiskolára került

SZÓRAKOZÁS
...
Szórakozás

A harlemi reneszánsz szívében két nő önáltatással küzd a diszkrimináció ellen

Nella Larsen hősnőinek szereptévesztésében egy korszak kiútkeresése tükröződik. Mozgóképes feldolgozása A látszat ára magyar címmel a Netflix műsorán látható. 

...
Szórakozás

Az éden is veszedelmes, ha fojtogató önzésre épült

Philip Glass egy trilógiával tisztelgett a francia művészzseni és polihisztor Jean Cocteau előtt, ennek záró darabja a Les Enfants Terribles (Veszedelmes éden), ami november 13-tól látható az Operához tartozó Eiffel Műhelyházban.

...
Szórakozás

Rockzenére hangolt káosz és minimalizmus a Magyar Nemzeti Balett legújabb előadásában

Először látható Magyarországon a kortárs tánc igazi klasszikusának számító Chroma című előadás. Wayne McGregor koreográfus  darabja egy több síkon futtatott kommunikációs kísérlet: szélsőséges gondolatok, érzések megfogalmazása és párbeszéde a test határainak feszegetésével.

...
Szórakozás

25 éves a Romeo+Juliet: az MTV-esztétika, amely érdekessé tette a klasszikusokat

Az MTV-esztétika találkozása a reneszánsszal, a vizuális nyelv ütközése a tradícióval, gengszterek, tetoválások és drag queen a grandiózus adaptációban. 

...
Szórakozás

Wes Anderson új filmjében leborul a New Yorker előtt

A Francia Kiadás egyszerre vizuális tombolda, fergeteges gegparádé, valamint főhajtás a francia film és az amerikai újságírás előtt. Wes Andersont bevallottan nagy kedvence, a New Yorker ihlette meg, a magazin legendás újságírói közül pedig néhányuk karakterét be is építette a filmbe.

...
Szórakozás

Megint dráma van a Szépművészetiben- Textúra 2021

Tavaly ősszel a második hullám elsodorta a kortárs irodalom, a színház és a képzőművészet egyik legizgalmasabb összművészeti találkozóját, a 2020-as Textúrát. Bár vígaszdíjul megnézhettük a streamelt verziót online, de lássuk be, ennek a programnak épp a felfedezős, múzeumban bolyongós, kincskeresős hangulatát szeretjük igazán, úgyhogy most itt a lehetőség, hogy bepótoljuk. 

...

Hallgass bele Nemes Nagy Ágnes, Lengyel Balázs, Polcz Alaine és Mészöly Miklós levelezésébe!

...

Öreg banda, kiégés és Rómeó + Júlia [10 perc Könyves]

...

Tompa Andrea hóhérokról, Kolozsvárról, az íróvá válásról és az első regényéről

...

A hospice a halál előtti életről szól