Már többször írtunk a TikTok könyvpiacra gyakorolt páratlan hatásairól: nem egyszer fordult elő, hogy a platformnak köszönhetően egyik napról a másikra lett elfelejtett könyvből bestseller.
Bár az ilyen hirtelen jött népszerűség mögött elsősorban a BookTok független könyvmolyai állnak – tehát nem tudatosan megszervezett kampányról van szó –, az üstökösként felívelő könyvekhez mindig tartozott egy kiadó. Egészen mostanáig.
Társ a spirituális úton
A 43 éves Kohn a Home Depot képviselőjeként dolgozott Baltimore-ban. Egy nap a TikTokon bóklászott, mikor rábukkant egy Árnyékmunka terápiás napló nevű könyvecskére, ami
azt ígérte, hogy segíti felfedezni lényének rejtett részeit.
Kohn érdeklődését felkeltette a leírás, és rendelt belőle egy példánnyal – nem sokkal később pedig már a követőinek ajánlotta a füzetet. „Ha spirituális úton jársz, muszáj megvenned ezt” – lelkendezett.
@girldadsos For those on a spiritual Journey #theshadowworkjournal #shadowwork #spiritualhealing #spiritualawakening #healingjourney #healingtiktok #healing #spiritualtiktok #spirituality #emotionalhealing ♬ original sound - GIRL_DAD
A következő hónapokban Kohn követői több mint negyvenezer példányban vették meg a naplót, ő pedig jutalékként csinos kis vagyonra tett szert.
Decemberben felmondott az állásából, és saját vállalkozást indított Happy Healin néven, ami spirituális mentorációt ígér a feliratkozók számára. „Az életem annyira összenőtt a füzettel, hogy naponta meg kell erősítenem, hogy nem én írtam” – mesélte.
A covidtól az árnyékmunkáig
Az Árnyékmunka terápiás napló valójában a 25 Keila Shaheen műve. 2021-ben a pandémia és néhány elkeserítő céges munkahely miatt Shaheen szorongással és elszigeteltséggel küzdött. Ekkor bukkant rá Jung árnyékelméletére – amely szerint tudattalanunk egyes részei titkos félelmeket és vágyakat rejtenek –, és az ebből kinőtt, kevéssé tudományos árnyékmunka fogalmára.
Shaheen elmélyedt a téma tanulmányozásában, az általa elvégzett gyakorlatokról pedig Instagramon és TikTokon számolt be. Mikor egyre többen kérdezték, hogy tud-e ajánlani egy útmutatót az árnyékmunka iránt érdeklődőknek,
megírta és magánkiadásban megjelentetett a naplót.
A könyvet eleinte alig-alig vették – 2022-ben azonban minden megváltozott. A TikTok ugyanis lehetővé tette az appon keresztüli értékesítést, továbbá létrehozott egy programot, ahol influenszerek reklámozhatják a TikTok boltjában található termékeket.
Egymillió példány
A TikTok-bolt bevezetését követően Shaheen könyve példátlan népszerűségre tett szert: hamarosan több mint egymillió példányban kelt el. Ebből mintegy 700 ezret a TikTokon keresztül vettek meg, köszönhetően a Kohnhoz hasonló rajongóknak, akik jutalék fejében eltökélten hirdették az árnyékmunka fontosságát.
Az Árnyékmunka terápiás napló útja azért is figyelemre méltó, mert
ez az első magánkiadásban megjelent, non-fiction könyv, aminek ilyen mértékben sikerült meghódítania a TikTokot.
Shaheent figyelve most írók sokasága teszi fel a kérdést, hogy példája vajon követhető-e – míg a kiadók azon töprengenek, vajon mit kell tenniük, hogy navigálni tudják az online piac pörgő, algoritmusközpontú világát.
Egy 50-50 százalékos megállapodás
Lee októberben kezdett Shaheennek dolgozni, miután a könyv az Amazon listájának első helyére ugrott. A United Talent Agency, ahol Lee és társa, Rebecca Gradinger dolgoznak, azt ígérte, segítenek, hogy a napló külföldre, illetve valódi könyvesboltokba is elkerüljön.
A szerződést egy héttel a Frankfurt Könyvfesztivál előtt írták alá. Nem sokkal később az ügynökség 27 országban adta el a könyv fordítási jogát.
Ami az Egyesült Államokat illeti, Shaheen sokáig vonakodott attól, hogy megváljon az Árnyékmunka terápiás napló jogaitól, annak ellenére, hogy több nagy kiadó is megkereste. „Nem voltak elég meggyőzőek” – magyarázta.
Végül azonban mégis megérkezett a visszautasíthatatlan ajánlat: a Simon & Schuster kiadó egy tekintélyes előleget, valamint 50 százalékos részesedést tartalmazó, öt könyvre szóló szerződést írt alá Shaheennel. (A szerzők általában 15 százalékos részesedést kapnak, amennyiben a kiadó visszanyerte az előleget.)
A szerződés részeként a napló új, bővített kiadása is megjelent.
Persze kérdés, hogy a könyv képes lesz-e új olvasók meghódítására, vagy népszerűsége elválaszthatatlan egy mostanra kifutott TikTok-trendtől. A bővített kiadás eddig 18 ezer példányban kelt el – ami szép szám, de távolról sem kiemelkedő.
A Simon & Schuster azonban továbbra is lelkes: Herrera Mulligan, a kiadó alá tartozó Primero Sueño munkatársa szerint az Árnyékmunka terápiás naplója csak a kezdet. „Nagy terveink vannak – jelentette ki. – Az self-help új császárnőjét szeretnénk megteremteni.”
Nyitókép: