A múlt héten jelent meg Stephen King és Scott Snyder közös képregénye, az American Vampire. A DC Comics új sorozata az első amerikai vámpírról szól, akivel a vadnyugati időkben és az 1920-as években is találkozhatunk. A történet főszereplője vad, nyers, harap és torkokat tép ki, és mindenekelőtt távol áll az Alkonyat-féle csillogástól.
King nem először kerül képregényközelbe, pl. a Setét Torony c. regénysorozatát e módon is feldolgozták (a sorozat egyik része természetesen vámpírokról szól), de az American Vampire az első, amit tényleg ő írt. King sztorija az első amerikai vámpír, Skinner Sweet útját követi nyomon, egy olyan korban, ami megalapozta Amerika későbbi világbirodalmi szerepét.
A horror-képregény készítése Kinget saját tévésorozatai megteremtésére emlékeztette (pl. Végítélet, Ragyogás). „Minden este olyan, mint egy új része a képregénynek. Egy ponttól elkezdesz felépíteni valamit, aztán visszamész a pontra, és újrakezded az építkezést. A képregény hasonlít a novellára, de itt is meg kell találni a saját ritmust.”
A több mint harminc évvel ezelőtti Borzalmak városában King már szerepeltetett vámpírokat, de ő is tisztában van azzal, hogy ma sokkal nagyobb vonzerőt jelentenek a vérszívók, különösen a tinédzserek számára. „Azt hiszem, az Alkonyat-könyvek inkább a lányoknak szólnak, romantikusak, szexualitással töltöttek, de semmiképpen nem veszélyesek. Persze a vámpírok nyaktól felfelé mindig erotikusak voltak, és a vámpírság alapvetően orális természetű, de deréktól lefelé meglehetősen halottak. A nők csak a kiszívható vér miatt érdeklik őket.”
Stephen King is képregényeken nőtt fel, kedvencei közé sorolja az EC Comics hetvenes években megjelent antológiáit (Tales from the Crypt, Tales from the Vault), de szerette Supermant, Marvel Kapitányt, és a többi szuperhőst is. „Még Caspert, a barátságos szellemet is bírtam, szégyellem magam, de így volt.” – vallja be a Daily Beastnek adott interjújában.
Képregényt olvasni és írni persze egészen más dolog, alapvetően különbözik attól, amit eddig King csinált. „Őszintének kell lenni, mert ez egy másféle látásmód, másféle írás. Sokat kellett tanulnom a képregény szerkesztőitől, és igyekeztem jó diák lenni.”
A talán legnagyobb példányszámban olvasott amerikai írónak például meggyűlt a baja a gondolatbuborékokkal, mert azt hitte, ezek a mai napig a képregények szerves részei. Csodálkozott is, amikor a szerkesztők figyelmeztették, hogy ezt már nem csinálják, a gondolatokat a kis narrációs dobozokba kell besűríteni. „Nem is értettem, miért tűntek el a buborékok, amik pont a karakterek rezgéseit közvetítik. Hiszen az a különbség az írott szó és a kimondott szó között pl. egy filmben, hogy az előbbiben a gondolatokat is olvashatjuk. Ezt csináljuk a könyvekben is, nem?”
Az American Vampire-t pár év múlva valószínűleg Stephen King képregényeként fogják emlegetni, pedig eredetileg szó sem volt róla, hogy az horror-ikon beszáll a munkába. A megbízást Scott Snyder kapta, aki ugyan nem újonc a képregényírás területén, de Amerikában elsősorban novellaíróként szerzett ismertséget. 2006-ban jelent meg a rövid történeteit összegyűjtő Voodoo Heart, ami elég sok pozitív kritikát begyűjtött, ráadásul egy évvel később maga Stephen King jelölte a kötet két írását a legjobb amerikai novellákat tartalmazó aktuális antológiába.
Snyder később belefolyt a képregénykészítésbe, előbb a Virginia Quarterly Review-ban közölték egy történetét, majd a Marvel Kiadó részére dolgozott, és az American Vampire ötlete is tőle származik. Már szinte teljesen elkészült a képregény, amikor a kiadó emberei megkeresték, hogy nincs-e ötlete arra, kit lehetne megkérni, hogy egy-két jól hangzó dicsérettel támogassa a munkát. Snyder ismerti King fiát, ugye ott volt a novella-jelölés is, ráadásul Snyder wikipedia oldaláról azt is megtudhatjuk, hogy King hatására már kilencévesen vonzalmat érzett a történetmesélés iránt.
Stephen Kingnek aztán olyannyira tetszett a képregény, azon belül is főleg a vadnyugati szál, hogy felajánlotta szolgáltatásait egy alternatív vonal kidolgozására. Erre meg ki mondhat nemet? Snyder a képregény hátteréről erre árul el további részleteket.
Az American Vampire a DC Comics Vertigo címkéjén jelenik meg, Rafael Albuquerque rajzolja és az első öt részben párhuzamosan olvashatjuk Snyder és King történeteit. King Skinner Sweetre és a vadnyugati miliőre fókuszál, míg Snyder az 1920-as évekbe helyezi a cselekményt, középpontjában pedig egy hollywoodi sztárocska, Pearl áll, aki az első nő, akit Skinner Sweet áldozatul ejt.