Kemény István: A lányom mindent vitt, a kötet a második helyre szorult

.konyvesblog. | 2015. szeptember 22. |

Kemény István, Kemény Zsófi, Kemény Lili (Fotó: Valuska Gábor)

Kemény István a kilencvenes években biztosra vette, hogy a költészetet szeretők eltűnnek a föld felszínéről, míg most, bárhogy is panaszkodunk, a költészet mégis fel tudja kelteni az emberek érdeklődését. A JAK Retró - A József Attila Kör újraolvasó estjén jártunk.

Az Örkény István könyvesboltban hétfő este megtelt az előadóterem: a JAK Retró - A József Attila Kör újraolvasó programsorozatában ezúttal Kemény Istvánt látták vendégül. A költővel a JAK-sorozatban megjelent A koboldkórus című kötetéről Deres Kornélia és Ijjas Tamás beszélgetett. Az est folyamán többször felvetődött, hogy a szerző más, kilencvenes évek elején a JAK-sorozatban megjelenő költőkkel együtt milyen mértékben játszik meghatározó szerepet saját generációjuk költészetében, ahogy az is, hogy milyen jelentősége volt a kötetnek Kemény saját életében. Kemény István őszintén megjegyezte, hogy 1993-ban megszületett a legidősebb lánya, így az „mindent vitt”. A kötet a második helyre szorult.

A szerző költészete helyett nagyobb hangsúly került arra, hogy ő maga hogyan gondolkozik a költészetről, illetve annak helyzetéről. Első reakcióként Kemény István tréfásan megjegyezte, hogy leginkább arra törekszik, hogy sehogyan se gondolkodjon róla, újabb derültséget okozva ezzel a teremben. Kemény hosszabban beszélt arról, hogy az ember kétféleképpen láthatja és láttathatja a végtelent: az irónia „köreként”, vagy a pátosz végtelen vonalaként, és mindkettő egyaránt rejt magában lehetőséget és esetlenséget, problematikusságot – a kilencvenes években és napjainkban egyaránt.

Kemény szerint a rendszerváltás atmoszférája a kilencvenes évek eleji költészet számára ironikus módon fojtogató közeget teremtett: az irodalomtudomány teret kapva „rászabadult” a kortárs szépirodalomra, mintegy agyonnyomta azt. A szerző egyaránt mesélt magához a kötethez, valamint a kritikusokhoz köthető vegyes érzelmeiről. Deres Kornélia megjegyezte, hogy Térey János azt nyilatkozta a szerző ezen kötetéről, hogy ez volt az első olyan munkája, amely kapcsán „felszikráztak a befogadói indulatok”. Erre a költő idézett egy általa igencsak rosszmájú recenzióból, mely szerint ezek a versek „védtelenek, ugyanis se nem szépek, se nem bravúrosak”. Deres Kornélia nem hagyta annyiban, és tovább faggatta Keményt arról, vajon mi zavarhatta a recenzenst ennyire? Ő pedig leütötte a magas labdát: „Hát, talán az egész költészetem”.

Vehemens támadók mellett vehemens védelmező reakciók is érkeztek a befogadói oldalról: egy netnapló tanúsága szerint egy házibuliban valaki megjegyezte, hogy a „körmére kellene koppintani annak”, aki nem tud fejből idézni a költőtől – és volt, aki ezt ott szó szerint értelmezte.

Sem a szerzőt, sem a kortárs költészetet nem kell azonban félteni. Kemény szerint sincs okunk a pesszimizmusra: míg a kilencvenes években szinte biztosra vette, hogy a költészetet olvasó, szerető emberek eltűnnek a föld felszínéről, míg most, bárhogy is panaszkodunk, a költészet különböző formákban és módokon, de népszerűvé vált, és fel tudja kelteni az emberek érdeklődését.

Szerző: Steinmacher Kornélia

Olvass minket e-mailben is!

  • Könyves hetilap a postaládádban
  • Kézzel válogatott tartalmak
  • A legérdekesebb, legfontosabb könyves anyagok egy helyen
  • Nem spammelünk, heti 1-2 levelet küldünk.

Könyves Magazin Hírlevél

MARGÓ
...

Kirsten Thorup dán író: El kell dönteni, hogy a hatalom vagy az ellenállás oldalára állunk

Egy rendszer kegyetlensége mindig a kis lépésekkel kezdődik – figyelmeztet interjúnkban a dán író. 

...

Egy állat, ami az ember hibájából pusztult ki – Sibylle Grimbert francia író elképzelte az utolsó egyed történetét

Az utolsó egyed című regényről, háziállatokról és klímaszorongásról beszélgettünk. Interjú. 

...

„Ahonnan én jövök, ott nem írnak könyveket” – Bruno Vieira Amaral portugál íróval beszélgettünk

Hogyan határoz meg minket a származásunk? És mit jelent újraírni a múltat? A portugál Bruno Vieira Amarallal beszélgettünk. 

...

Hol találkozik a foci és a gaming az irodalommal? Interjú Tonio Schachinger osztrák sztárszerzővel

Mi a közös a számítógépes játékokban, a fociban és a könyvekben? Tonio Schachinger elárulja.

...

Babarczy Eszter: Volt egy apám, aki nem volt, és volt egy apám, aki félelmetes volt

Babarczy Eszter mesélt betegségről, gyászról és őszinte szeretetről. Interjú.

...

Moa Herngren svéd író: Nem mi választjuk az anyósunkat

Mozaikcsaládok, hétköznapi drámák, párhuzamos igazságok és szembenézés a legnagyobb félelmekkel. Interjú a világhírű szerzővel.

2025 november 15.
Budapest Music Center
Mátyás utca 8.

Első alkalommal rendezi meg nonfiction könyvfesztiválját, a Futurothecát a Könyves Magazin. 2025. november 15-én a Budapest Music Centerben fellép a brit szám- és nyelvzseni Daniel Tammet, az időtudatos norvég geológus, Reidar Müller, a dán klímapszichológus, Solveig Roepstorff és a spanyol sztár agysebész, Jesús Martín-Fernández, Orvos-Tóth Noémi és Meskó Bertalan. Az olvasás segít megérteni összetettebb kérdéseket, problémákat vagy folyamatokat, amelyek a jövőnket alakítják. A Futurotheca – A jövő könyvtára olyan témákat, szerzőket és könyveket emel a fesztivál középpontjába, amelyek megismerésével olvasóként alakíthatjuk a jövőnket.

Program

Támogatók