Sex & drugs & foxtrott

florescu | 2011. január 18. |

A-
Hermann Hesse: A pusztai farkas

ford.: Horváth Géza, Cartaphilus, 2010, 293 oldal, 2900 Ft

Hesse – nem éppen divatos szóval – írófejedelem. Ha nem is teljes életműve, de néhány fontosabb regénye kitörölhetetlen az elmúlt század legnagyszerűbb irodalmi alkotásainak listájából. A bölcselethez szorosan kötődő író nyolcvannégy évvel ezelőtt jelentette meg A pusztai farkas című regényét (Der Steppenwolf). Mivel nem kortárs szövegről van szó, egy kritika vagy egy rövidebb recenzió számára jóval kisebb (de ha nem is kisebb, mindenképpen más jellegű) a mozgástér, noha elviekben elképzelhető az a társadalom, amely tumorként lökné ki magából a nácik által bezúzott, majd egyes körök által istenített, mások által a pokolra kívánt, viszonylag rövid, de több értelemben is súlyos regényt. Manapság egyáltalán nem meglepő, hogy a szépirodalom heves buzgalommal énekli meg az olyan frivol témákat, mint a dugás és a narkó, na de gondoljunk csak bele, mekkorát üthetett mindez 1927-ben! A pusztai farkas lényegében arról szól, ahogyan egy szétesett, dekadens fickó némi babusgatás és ajzószerek hatására újból elkezdi élvezni az életet, hogy aztán egy nagyobb dózis fura anyag betolása után még a régebbi állapotoknál is mélyebbre süllyedjen.

Azt mondják, hogy a regény „önéletrajzi ihletésű”. Ha az évtizedek kutatómunkájának ennyi a foganatja, akkor csak gratulálni tudok… (Félreértés ne essék, Horváth Géza utószavát remek összegzésnek tartom, a regény után erősen ajánlott az elolvasása.) Egyszerűen lényegtelen, Harry Haller hány százalékban fedi le a Hermann Hesse néven ismert író személyiségjegyeit, élettörténetét. Harry Haller teljesen szuverén alak, aki valóban meglehetősen rossz passzban van, amikor megismerjük. A regény egyik érdekessége, hogy tulajdonképpen két előszó vezeti fel a cselekményt. Az első a Haller kéziratát megtaláló és közzétevő fiatalember szövege, amelyben beszámol arról, milyennek ismerte meg a férfit az egy-két lépcsőházi találkozásból. A második szöveg egy intermediate filozófiakurzusnak beillő traktátus a Hallerhez hasonló embertípusról, illetve magáról a főszereplőről, amit Harry olvas el egy utcán elhajított füzetecskéből. Haller további ténykedését nagyban meghatározza ez a tükör-szöveg, az olvasó pedig megbizonyosodhat arról, hogy a későbbiekben legalább annyira vad dolgok fognak történni a regény „odúlakójával”, mint a 19. századi rémregény gyanútlan szereplőjével, aki szembetalálkozott magával munkába menet.

Ezután Haller elvetődik egy lebujba, ahol megismerkedik Herminával. A nő kimozdítja Hallert az életundorból: táncolni tanítja, randevúkat szervez számára, és megismerteti Pablóval, a jazz-zenésszel, akivel Hallernek csak az a baja, hogy nem tud vele klasszikus zeneelméletről beszélgetni. A főszereplő gyakran tépelődik ezen az új jelenen, nehezebb időszakaiban vissza-visszavágyik a magányba, amelyet igazán magának érez. Mindeközben eljut egy titokzatos helyre, és úgy tűnik, hogy egész kéziratának (hiszen ezt olvassuk végig) ez az út a vezérfonala – mintha Haller maga is érezné, hogy sorsa előbb-utóbb rákényszeríti arra, végre tükörbe nézzen. Hogy ez a spirituális öngyilkosságra emlékeztető mozzanat végeredményben a Hermina iránt érzett szerelem, a Faustéhoz hasonló tudáséhség, vagy egyszerűen a karma következménye, azt döntse el a Nyájas Olvasó, aki magáénak tudhatja a pszichedelikus drogok nagyköveteként ismert Timothy Leary virtuális ajánlását, de a könyv iránt érzett kollektív népharagot is.

A pusztai farkas más szóval annak története, mit kezd a klasszikán és romantikán iskolázott, full-polgári neveltetésben részesülő entellektüel a „tucatember” fogalmát kitermelő, zaklatott és hömpölygő Újjal, a modernséggel, amely képes felbontani minden határt, és a fenséges belső utazás ígéretével kecsegtet. Hessére jellemző toposzok szövik át a szöveget a filozófiától és bölcselettől kezdve a spiritualitáson át a keleti tanokig és a – hevesen polgárságellenes – humanizmusig. Mint már említettem, terjedelmét tekintve „könnyebb” olvasmányról van szó, amely bármennyire is próbálja a lehető legérthetőbben cselekményesíteni a velős mondanivalókat, talán több időt igényel, mint egy hasonló terjedelmű kiadvány. Nem kell bekötni a biztonsági öveket, de jól meg kell markolni a karfát. Szeretném azt gondolni, hogy telitalálat szűk húsz éven belül hétszer kiadni ugyanazt a Hesse-regényt, ráadásul a 21. század hajnalán, de attól tartok, ez ma már "csak" szubkult.

Olvass minket e-mailben is!

  • Könyves hetilap a postaládádban
  • Kézzel válogatott tartalmak
  • A legérdekesebb, legfontosabb könyves anyagok egy helyen
  • Nem spammelünk, heti 1-2 levelet küldünk.

Könyves Magazin Hírlevél

MARGÓ
...

Milanovich Domi: Arra kell figyelnem, hogy a nehéz érzésekben is önmagamat megtartva legyek jelen

Milyen út vezet a nemi identitás elfogadásához? Milanovich Domi a Margó Könyvek podcast legújabb vendége.

...

Kirsten Thorup dán író: El kell dönteni, hogy a hatalom vagy az ellenállás oldalára állunk

Egy rendszer kegyetlensége mindig a kis lépésekkel kezdődik – figyelmeztet interjúnkban a dán író. 

...

Egy állat, ami az ember hibájából pusztult ki – Sibylle Grimbert francia író elképzelte az utolsó egyed történetét

Az utolsó egyed című regényről, háziállatokról és klímaszorongásról beszélgettünk. Interjú. 

...

„Ahonnan én jövök, ott nem írnak könyveket” – Bruno Vieira Amaral portugál íróval beszélgettünk

Hogyan határoz meg minket a származásunk? És mit jelent újraírni a múltat? A portugál Bruno Vieira Amarallal beszélgettünk. 

...

Hol találkozik a foci és a gaming az irodalommal? Interjú Tonio Schachinger osztrák sztárszerzővel

Mi a közös a számítógépes játékokban, a fociban és a könyvekben? Tonio Schachinger elárulja.

...

Babarczy Eszter: Volt egy apám, aki nem volt, és volt egy apám, aki félelmetes volt

Babarczy Eszter mesélt betegségről, gyászról és őszinte szeretetről. Interjú.

2025 november 15.
Budapest Music Center
Mátyás utca 8.

Első alkalommal rendezi meg nonfiction könyvfesztiválját, a Futurothecát a Könyves Magazin. 2025. november 15-én a Budapest Music Centerben fellép a brit szám- és nyelvzseni Daniel Tammet, az időtudatos norvég geológus, Reidar Müller, a dán klímapszichológus, Solveig Roepstorff és a spanyol sztár agysebész, Jesús Martín-Fernández, Orvos-Tóth Noémi és Meskó Bertalan. Az olvasás segít megérteni összetettebb kérdéseket, problémákat vagy folyamatokat, amelyek a jövőnket alakítják. A Futurotheca – A jövő könyvtára olyan témákat, szerzőket és könyveket emel a fesztivál középpontjába, amelyek megismerésével olvasóként alakíthatjuk a jövőnket.

Program

Támogatók